Goedkoop, Simpel en Analoog

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.257
Locatie
velserbroek
Ik heb weer eens een vraagje.
Ik heb zelf thuis geen analoge synthesizer (alleen analoge filters op de Waldorf Quantum), maar ik wilde eens heel voorzichtig snuffelen aan een echte analoge synth.
Daarvoor ben ik een beetje aan het rondsnuffelen. Daarvoor ben ik een lijstje aan het maken van analoge synths die ik eens wil belusiteren IRL om te kijekn of het voor mij iets zou toevoegen.
moet niet te duur zijn... paar honderd euro max.
niet in de laatste plaats omdat ik mij ernstig afvraag of ik zoeits uberhaubt zou kunnen horen (analoog vs digitaal bedoel ik).
maar ik vind het ook gewoon leuk om te klooien met een nieuw muziek instrument en dus ik wil best een paar 100 euro spenderen aan een synthje om daar voor mezelf een mening over ter vormen.
(hopelijk kan dat, want misschien is het antwoord ook gewoon dat dat niet kan voor het bedrag wat ik voorstel?).

ik dacht zelf echt aan simpel subtractief en mag zelfs mono-synth zijn. gewoon om af en toe voor de lol een bass of lead in te maken. Slechts 1 voorwaarde; hij moet zo goed mogelijk (en analoog) klinken voor zo weinig mogelijk geld (beetje rond 500 euro max?).
Om ook daadwerkelijk te denken aan aanschaf is portability ook belangrijk, en de mogelijkheid om er 'stand-alone' (zonder externe midi controller) geluid uit te krijgen (hoeft niet per se een keyboard te zijn), maar voor luisteren zijn alle suggesties welkom. en ook de aanwezigheid van effecten op de synth is een grote pre.

een aantal interresante en betaalbare synths op mn lijstje zover om je een idee te geven: Korg Monologue of Minilogue (XD?), Arturia Minibrute, Novation Bass station II en Korg Volca Bass.
vooral de Bass Station II klonk mij interresant. Daar zat ook analoge distortie op (?) ik weet niet hoeveel dat betekent, of toevoegd, maar houdt in je achterhoofd dat deze synth voor mij een experimentje is wbt analoog vs digitaal.

Lees je dit en heb je een sterke mening over een van deze synths, of wil je er eentje aanraden? graag!
Of heb je het idee dat wat ik wil proberen helemaal niet kan voor dit bedrag en heb je iets totaal anders aan te raden? mag ook (maar die Moog One komt er niet zolang ik de loterij niet win).
En onthoud dat het 'analoge' karakter belangrijk is, want met de Waldorf Quantum en Korg Opsix (en een analog rytm die al stiekum al een analoge 2VCO heeft) in huis voel ik mij al aardig compleet!
 
Behringer Pro-1 lijkt me een leuke, die klinkt goed en is een echte 'oer-analoge mono' (nou ja, een kopie van de Sequential Pro-One dan, maar hij klinkt prima). Kan ook parafoon (2 stemmig met gedeeld filter/envelopes) en heeft een leuke simpele sequencer aan boord. Kost maar iets van 300eu nieuw, tweedehands vaak voor 200-225 te krijgen.
 
Zelf heb ik de Bass Station 2 en door z'n vele updates is het wat menudiven geworden maar het is echt een veelzijdige monosynth, verschillende filters er op, echt lekker.

De Minibrute heb ik gehad maar vond 'm minder, ik heb wel de Minibrute 2S, ik vind 'm wat beperkt in soundmogelijkheden maar door een geweldige sequencer en ook weer een patchbay kan je er heel veel kanten mee op.

Het is dat je ook zonder een midikeyboard geluid wil maken dus dan moet je en synth hebben met een eigen keyboard begrijp ik maar anders had ik je echt een Neutron aangeraden, daar kan je jaren mee vooruit met al die mogelijkheden en z'n patchbay voor zo weinig geld.

Je zegt het mag ook een monosynth zijn dus je sluit een polyfonische synth niet uit begrijp ik; een Pro 800 valt binnen je budget en is heel veel bang voor je geld en klinkt geweldig dus neem die mee in je overwegingen zou ik zeggen.
 
Als je echt goedkoop en oeranaloog wil met toetsen dan moet je de Oddysee van Behringer zeker proberen. Al die nieuwe anamono's hebben zoveel toeters en bellen dat ze net als een digitale synth klinken
 
Als Behringer geen probleem is voor je, de genoemde Pro 1 is leuk, Behringer CAT is superdik, met een beetje zoeken kan je deze samen wel kopen voor 500,- en ga je heel veel lol mee hebben. Tenminste dat hangt natuurlijk ook een beetje van jezelf af.
 
ja zat ook aan een BH Pro One te denken.
De minilogue xd is het meest veelzijdig kwa klank. heeft ook een sequencer.
De basstation 2 of een BH model D ook leuk.
De model D moet je wel constant tunen.
 
thanks zover, ik neem het allemaal mee.
Als Behringer geen probleem is voor je
nee behringer is geen probleem voor me, ik heb geen ervaring met dit merk, anders dan dat dit op dit forum soms een soort meme lijkt af en toe. waar komt dat eigenlijk vandaan?

BH pro one; krijg je daar geluid uit zonder extern keyboard? (ik zie wel een sequencerknop op het aparaat, maar niet hoe je die inspeeld).
 
Behringer model-D of poly-D (2e Hands) zou ik dan zeker ook eens op je lijstje zetten. Geïnspireerd op de oer-analoge synth van Moog.

Zelf ben ik erg blij met de Waldorf Pulse 2. Vaak komt deze niet in de lijstjes voor. Wel eigen karakter, met een modernere analoge sounds en een paar unieke mogelijkheden.
 
Ik zie de behringer mono/poly vaak voor lage bedragen tweedehands. Dan heb je een keyboard en 4 noten parafonie als je dat wilt.
Als je goedkoop een analoge poly wil kom je snel uit op de Behringer Pro800. 8 voices, wel geen toetsenbord (400 euro geloof ik).

Pro one, CAT en Model D van Behringer ook allemaal prima tips alleen geen toetsenbord. Minibrute zou ik zelf ook afraden gebaseerd op mijn ervaringen.
 
Die behringers moet je niet nemen. Kopieën van outdated spul. Volca bass inderdaad wel, want die is heel goedkoop en heel simpel en klinkt heel goed, of beter een 0-coast, die is modern analoog, hoef je niet te patchen maar is wel future proof.
 
of beter een 0-coast, die is modern analoog, hoef je niet te patchen maar is wel future proof.
Niet om je af te vallen maar zo'n O Coast vond ik niet echt een monosynth om mee te beginnen maar als je van west coast houdt dan is het wel een optie natuurlijk.
Ik heb 'm gehad en de sound is prima maar het is wel typisch westcoast natuurlijk dus geen filter.

Voor de topicstarter; een Dreadbox Erebus reissue is nog niet genoemd maar da's ook eentje met echt een analoog arakter en nog een kleine patchbay, altijd leuk als je lekker wilt pielen natuurlijk.
Vermona Lancet; ook een wat minder genoemde maar heeft een lekkere sound al heb ik 'm zelf niet gehad, deze twee zijn wel weer zonder keyboard dan wel.
 
Interresant;
0-coast
deze had ik nog nooit van gehoord, zal m eens checken.

Dreadbox Erebus reissue
van deze ook niet, en die en die staat zo te zien in ook in een winkel bij mij inde buurt. dus kan ik waarschijnlijk wel beluisteren.
verder is een patchbay voor mij (nog) niet heel interressant dus niet echt belangrijke factor in de aanschaf. die vermona kende ik ook nog niet.
dat toetsenbord (of andere manier van standalone tonen genereren) is belangrijk voor aanschaf, maar ik wil andere synths wel horen.

de reden dat ik er iets toetsenachtigs op wil is omdat ik het af en toe lekker vind om met een klein aparaat op schoot (met een hoofdtelefoon er in) op de bank te hangen naast m'n vrouw om zo eens een avondje aan een apparaat te spenderen zonder mezelf in de donkere kelder op te sluiten. Zeker voor een eerste synth van dit type belangrijk.
 
korg MS20 mini. die geeft tenminste een keyboard.
Maar goed dat een bak analoog is is een bijzaak. ik zal gewoon goed luisteren en kijken wat met jouw en je muziek resoneerd.
 
Back
Top