Vraagje over Design / Synth project

Kjellev

Nieuwkomer
Lid sinds
8 november 2010
Berichten
24
Hallo iedereen :)
Ik ben momenteel voor mezelf bezig met wat iconische synths te illustreren. De oefening is om ze zo simpel mogelijk voor te stellen. Het eerste idee was om een soort
ABC poster te maken van de synth geschiedenis.

Nu naarmate ik bezig was, vond ik dat sommige ontwerpen echt mooi op zich zouden staan. Ik heb dus momenteel een 6-tal posters van iconische synths of drumcomputers die ik in drieluik zou laten printen voor mezelf en de ABC poster voor in mijn bureau.

Ik vroeg me echter af of er van andere mensen ook interesse zou zijn in de posters die ik gemaakt heb. Misschien dat ik ze dan zou verkopen of op vraag nieuwe zou maken. het is de eerste keer dat ik zoiets maak, ik had dus graag jullie mening gehoord hierover. :)

Voorstellen om synths te vervangen mogen ook altijd, want sommigen waren niet zo makkelijk

De ABC lijst:
- ARP 2600
- Boss Dr. Rythm
- Casiotone serie
- DSI mopho
- E-MU emulator I
- Fairlight CMI
- Gleeman
- Hammond
- iOS Animoog
- Jen SX-1000
- Korg Ms-20
- Linndrumm LM-2
- Minimoog
- Novation Bass Station
- Oberheim DMX
- PPG realizer
- Waldorf Q
- Roland TR-808
- Suzuki omnichord
- Teenage Engineering OP-1
- U-HE Diva Vst
- Vocoder (Korg VC-10)
- Nord Wave
- Roland XP-80
- Yamaha DX-7
- Zadok Sam-1

De detail posters zouden ook telkens enkele songs en artiesten vermelden die niet zouden bestaan zonder die synths.

6rmqtd.jpg

2mqt5lh.jpg

118zpm9.jpg

23t1d8j.png
 
Ik vind het concept op zich goed, ik heb wel wat moeite om sommige synths te herkennen omdat de verhoudingen wat zoek zijn of de layout niet klopt. De DX7 lijkt me in het echt toch wel wat langer en smaller dan op de weergave, hij mist ook een octaaf. De Minimoog mist een bult switches en jacks. Dat komt de herkenning niet ten goede.
 
Het was ook niet de bedoeling om 100% alle knopjes, switches, jacks etc er op te zetten. De oefening was meer, hoe eenvoudig kan je een synth tot zijn essentie terugdraaien. Beschouw het meer als een sillhouette van deze synths. Alles werd gemaakt met dezelfde reeks knopjes, lijndiktes,... Zodat het geheel wel allemaal bij elkaar past. Maar als een opmerking is om het meer waarheidsgetrouw te maken, dan kan ik daar wel wat rekening mee houden voor de detail posters. De ABC poster zal helaas heel snel veel te druk lijken als er nog veel details worden toegevoegd. Zoals je kan zien is de Waldorf Q al heel druk.

De DX is idd niet de DX7, maar eerder een afgeleide er van. Een combinatie van de ganse DX-serie. De herkenbaarheid van de DX serie zit em dan ook in de manier waar de knoppen staan, het schermpje, de rij knopjes, de matrix /curve bovenaan ...

Mss moet ik het veranderen in Yamaha DX-series ipv specifiek de DX-7

2en3vjm.png
 
Tsja, m.i. is het toch essentieel om de knoppen zoals op de echte te zetten. Je kan misschien wat details weglaten, maar 2 switches tekenen waar er in het echt 3 zitten bv vind ik afbreuk doen aan het concept.

Bij de Arp2600 bv vind ik het jammer dat de typerende speakers er niet zijn, maar dan wel een oscilloscoop die in het echt er niet is. Weerom helpt dit mij niet voor de herkenbaarheid.

Ik ben misschien te puristisch voor dit concept, maar voor mij werkt het niet als het niet klopt.
 
@Von Naphoven: Thanks! Als er nog mensen zijn die er een zouden willen kan ik er misschien een handvol laten drukken (is goedkoper ;)
 
@Nicolas2000

Voor de minimoog & DX kan ik je nog gelijk geven, die kan ik best aanpassen. Deze hebben een relatief simpele layout. Maar de complexere layouts ogen echt niet mooi en dragen niet bij aan de herkenbaarheid. Ik snap wel dat het niet de exacte synths is, maar de essentie van de layout zit er in.

Deze kussentjes zijn in mijn ogen ook minimoog kussentjes, ook al staan alle knoppen er niet op.
softmachines_mini_moog.jpg
 
@Nicolas2000

Je hebt gelijk, de Arp is niet correct. Ik heb er zelf geen dus mijn enige referentiepunt was de Arturia VST. Ik pas hem aan, zodat de speakers er in zitten :)
 
Aangezien niemand hier enthousiast was, heb ik er niets meer mee gedaan. Enkel nuttig als er interesse is van andere leden.
 
Het feit dat sommige Synth in hun essentie werden getekend werd door de echte synth fans niet erg geapprecieerd. Ik heb zelf alle exemplaren laten maken, maar voor de rest dus niets meer gedaan.
 
Jij moet nog veel leren, verdorie!
Het is jouw idee, het ziet er goed uit, je intentie was ook niet om alles 1-op-1 te maken dus MOVE ON.
Je moet maken wat JIJ mooi vindt en niet te veel naar anderen luisteren. Je gaat je dan onderscheiden en dan krijg je vanzelf wel aandacht. Of niet en dan is het echt niks:)
 
Ik heb ze voor mezelf ook daadwerkelijk laten maken en hangen mooi in mijn studio :)

Als er mensen zijn die individuele exemplaren willen kan ik er altijd wel laten drukken ( Is iets duurder).
Als er bvb 50 mensen interesse hebben kan ik een hoogwaardige print aan een goedkopere prijs laten drukken.

De prijzen waren voor singles:

50 x 70 print: €25,00 (incl verzending)
100 x 70 print: €36,00 (incl verzending)

Voor 50 prints kwam het neer op:

50 x 70 print: €18,00 (incl verzending)
100 x 70 print: €20,00 (incl verzending)

Verzending is geldig voor Belgie, Nederland, Duitsland
 
Ik vind het een cool concept. Als ik jou was zou ik een account aanmaken op reverb.com of etsy.com en ze gaan verkopen. Ik ken iemand die ongeveer hetzelfde concept had, maar dan helemaal hand getekend en daarna zeefdrukken. Dit maakt het imo iets waardevoller, aangezien geen een zeef print 100% hetzelfde is. De mensen die deze prints kochten waren muzikanten / studiomensen en vriendinnetjes van de eerste twee.

Succes ermee! Laat je niet zomaar uit het veld slaan. Beauty is in the eye of the beholder. Ik ben al voorzien van 3 mooie zeef printen aan de muur en die kloppen echt niet 100% met het originele instrument.
 
Sorry. Ik herken ze echt niet. Maar het is al een oude draad.
 
Back
Top