Beste midi-interface anno 2022 voor simpele midi-routing en stabiele Sysex-dumps

BerryJ

Ingeburgerd
Lid sinds
18 februari 2015
Berichten
56
Hallo allemaal! Ik ben op zoek naar een midi interface en zie door de bomen het bos niet meer - ook omdat ik niet precies weet welke functies ik nu wel en niet nodig heb. Dus het wordt een lang verhaal met veel vragen. :) Mijn situatie is de volgende: ik wil een stuk of 8 synths aansluiten via midi. De meeste synths zijn vintage en hebben dus geen USB-aansluitingen en alleen midi, maar sommigen hebben wel USB. Ik snap niet helemaal wat het voordeel van een USB aansluiting is ten opzichte van alleen midi, maar als het veel prettiger is om het via USB aan te sluiten dan wil ik het liefst een interface met ook een paar USB ingangen. Al zou dat dan ook gewoon via een USB-hub aan je Mac kunnen toch?

Ik wil die synths dan voornamelijk aansturen via een master midi keyboard (daarover nog een tussenvraag: is het dan het beste om die eerst op mijn Mac aan te sluiten of beter om in een midi interface te prikken die USB-ingangen heeft?). Verder zou ik het wel fijn vinden om natuurlijk via mijn DAW (Ableton) midi te sturen naar mijn synths, en heel af en toe ook midi in mijn DAW te registreren van dingen die ik inspeel op mijn synths. Volgens mij zou mijn midi-routing dan vrij simpel zijn: 8 synths in midi-out (en evt. ook in midi-in), die de meeste midi-in ontvangt via mijn via USB aangesloten master keyboard. Ik kan dan gewoon in Ableton aangeven naar welke poort ik de midi stuur, toch?

Verder wil ik veel gebruik maken van Sysex, dus dat moet gewoon goed en stabiel zijn. Ook lijkt het me het meest prettig om een (rack-)unit te hebben die op mijn bureau staat, het liefst met (bijna) alle kabels aan de achterkant zodat ik niet al die kabels over mijn bureau heb lopen. Ik zal het vrijwel nooit stand alone/OTB gebruiken, het zal altijd aangesloten zijn om mijn Mac. Snelheid van de midi-signalen is voor mij heel belangrijk - ik wil gewoon goed en zonder vertraging en bugs kunnen spelen.

Volgens mij hebben de volgende interfaces wat ik zoek, dus ik ben benieuwd naar ervaringen en/of opmerkingen van jullie daarover.

- iConnectivity mioXL (EUR 388,-) > kan volgens mij alles wat ik wil, maar ik krijg wel een beetje een overkill-idee. Volgens mij is dat ding vrij lastig in te stellen en gemaakt voor ingewikkeldere setups dan wat ik voor ogen heb. Ook vind ik hem vrij duur voor een midi-interface.

- Miditech Midiface 16x16 (EUR 269,-) of 8x8 (EUR 159) > lekker recht toe recht aan, geen gedoe met drivers, maar geen USB-ingangen (behalve die om je computer op aan te sluiten dan)

- ESI M8U eX (EUR 218,-) > Goede kwaliteit, leuk kleurtje, maar de eerste poorten zitten aan de voorkant (weird) en de rack-optie schijnt wat krakkemikkig te zijn. Maar dat maakt me opzich niet heel veel uit.

- MOTU Midi Express 128 (EUR 285,-) > doet ook alles wat ie moet doen, klassieker, maar wellicht wat ingehaald door de concurrentie (wel met drivertjes en volgens mij geen USB 3.0?)

Ik hoor graag jullie meningen/ervaringen/tips. Ik wil ook nog even zeggen dat ik de Retrokits RK-006 heb gezien en dat het volgens mij een geweldig ding is, maar voor mijn vaste studio-aansluiting toch net wat te klein en priegelig. Ben ook bang dat ik het ding niet volledig begrijp met al die opties.

Alvast heel veel dank!

Groeten,
Berry
 
Last edited by a moderator:
USB ingang op midi-interface heeft geen toegevoegde waarde om midi apparaten op aan te sluiten, gewoon in USB poort of hub van je computer prikken werkt net zo goed. Ik verkies USB over traditionele midi kabels (1 dunne kabel voor twee weg communicatie, device direct met naam zichtbaar in je DAW, vaak handig icm andere software als editors of firmware upgrades etc), maar ik weet dat er ook enorme midi fanboys cq USB haters zijn. Je kunt inderdaad de poorten waar je midi/masterkeyboard data heen wil sturen kiezen vanuit Live. Let op met sysex want dat wordt in Live maar ten dele (en alleen via Max for Live als ik me niet vergis) ondersteund. Ik heb zelf de Motu voor mijn oude pre-USB tijdperk romplers, werkt goed. Tweedehands vaak te koop rond de 100-150€. Bandbreedte van midi is bijzonder gering, dus USB 3 is niet per se een voordeel.
 
Laatst gewijzigd:
Motu 128 koop je volgzns mij voor 200 of minder 2ehands.

Raad ik je aan. Is een topmerk.

Je kan ook op zoek naar een edirol um880… oude bak… maar die heeft aansluiting vooraan ook.

Motu dus. Tenzij je ook zonder mac synths wil aansturen. En ivm usb: een hub zoals die van elektron. Kom je n poos toe.
 
Motu 128 koop je volgzns mij voor 200 of minder 2ehands.

Raad ik je aan. Is een topmerk.

Je kan ook op zoek naar een edirol um880… oude bak… maar die heeft aansluiting vooraan ook.

Motu dus. Tenzij je ook zonder mac synths wil aansturen. En ivm usb: een hub zoals die van elektron. Kom je n poos toe.
Ik raad de Elektron hub af. Veel te duur voor wat het is en waardeloze bouwkwaliteit (1 kapotte unit en 1 met kuren in 5 jaar tijd, de "to host" uitgang zit met twee kutharen vast aan het main board ofzo, zeer zwakke constructie). Gewoon een Anker halen, die zijn helemaal top voor ongeveer hetzelfde geld en is powered met bovendien nog extra oplaadpoorten ook.
 
USB ingang op midi-interface heeft geen toegevoegde waarde om midi apparaten op aan te sluiten, gewoon in USB poort of hub van je computer prikken werkt net zo goed. Ik verkies USB over traditionele midi kabels (1 dunne kabel voor twee weg communicatie, device direct met naam zichtbaar in je DAW, vaak handig icm andere software als editors of firmware upgrades etc), maar ik weet dat er ook enorme midi fanboys cq USB haters zijn. Je kunt inderdaad de poorten waar je midi/masterkeyboard data heen wil sturen kiezen vanuit Live. Let op met sysex want dat wordt in Live maar ten dele (en alleen via Max for Live als ik me niet vergis) ondersteund. Ik heb zelf de Motu voor mijn oude pre-USB tijdperk romplers, werkt goed. Tweedehands vaak te koop rond de 100-150€. Bandbreedte van midi is bijzonder gering, dus USB 3 is niet per se een voordeel.

Dank, dit zijn goede punten om mee te nemen! Ik zal niet echt Sysex in Live gebruiken denk ik, voornamelijk om patches de dumpen op mijn synths. Ik zag dat sommige midi interfaces daar wat beter mee omgaan of wat extra functies hebben dan anderen. Zit het dus wel goed met de snelheid van de MOTU?
 
Motu 128 koop je volgzns mij voor 200 of minder 2ehands.

Raad ik je aan. Is een topmerk.

Je kan ook op zoek naar een edirol um880… oude bak… maar die heeft aansluiting vooraan ook.

Motu dus. Tenzij je ook zonder mac synths wil aansturen. En ivm usb: een hub zoals die van elektron. Kom je n poos toe.

Heeft de Motu een streep voor op de andere opties die ik noemde? Of moet ik het meer zien dat de Motu een beetje de klassieke standaard is die zich heeft bewezen?
 
Poorten aan de voorkant zijn weird… tot blijkt dat je die t meest nuttig vind om
Lokaal wat in te prikken :)
Tja daar zeg je me wel wat... Die Motu heeft ook 2 poorten aan de voorkant zie ik nu. Dus eigenlijk maar 7 midi out aan de achterkant. Is aan de magere kant maar voor nu red ik het er wel mee. De concurrenten van de Motu hebben er wel meer (die M8U heeft ook 16 poorten maar die zijn vrij in te stellen als IN of OUT dus wat meer vrijheid aangezien ik voornamelijk OUTs nodig zal hebben).
 
Had de motu geen 9 poorten? Mijne is al jaren weg. Ik gebruik de edirols (lees roland) um880’s omdat die ook otb werken.
Vroeger was motu gewoon apple standaard. En ik ga al even mee.

Ik vermelde de elektron hub als voorbeeld. Ik zou net geen elektron nemen als je een alternatief vind. Elektron in mijn ogen gewoon te duur en ze maken t vast niet, ze zetten er gewoon hun naam op. Ik heb er een, omdat ik geen alternatief wist destijds.
Ik heb even veel met elektron als pioneer. Komt er niet meer in.
 
USB ingang op midi-interface heeft geen toegevoegde waarde om midi apparaten op aan te sluiten
Jazeker hebben die dat wel maar het ligt aan de midi interface hoe ze er mee omgaan.

Op de esi is het een hub, stuurt dus alleen maar door.

Op de MioXL wordt het onderdeel van de routing mogelijkheden en kan ik mn USB aangesloten apparaten besturen met mn midi only keyboard en anders om. Zo heb ik mn Pyramid sequencer via usb en midi op de interface aangesloten en kan ik zelf bepalen waar welke poort heen gaat

Dan kan je ook doen met een HUB op je pc / mac maar dan moet die altijd aanstaan en moet je je DAW (ofiets) gebruiken om de midi van het ene apparaat naar het andere te krijgen.
 
Dus eigenlijk maar 7 midi out aan de achterkant.
Nee, 8 aan de achterkant. MIDI poort 1 wordt 'overridden' als je voor iets inplugt geloof ik, anders is die aan de achterkant actief. Motu is niet per se het summum op MIDI interface gebied, maar ze bestaan al erg lang en doen hun werk en zijn voor een redelijk prijs te bekomen. Dat wil verder niet zeggen dat andere opties niet net zo goed zijn.
 
Op de MioXL wordt het onderdeel van de routing mogelijkheden en kan ik mn USB aangesloten apparaten besturen met mn midi only keyboard en anders om. Zo heb ik mn Pyramid sequencer via usb en midi op de interface aangesloten en kan ik zelf bepalen waar welke poort heen gaat

Dan kan je ook doen met een HUB op je pc / mac maar dan moet die altijd aanstaan en moet je je DAW (ofiets) gebruiken om de midi van het ene apparaat naar het andere te krijgen.
Ja OK, als je routing vanuit je interface wil doen wel inderdaad. Ik ging er vanuit dat OP via de DAW zijn routing doet.
 
  • Duimpje
Duimpjes: L56
Ik heb goede ervaringen met die Motu128.
Prima, behalve als je er meer dan 1 wilt en een PC gebruikt.
Dat kan het voorkomen dat ze gaan "switchen" zodat de poorten in je DAW niet meer kloppen.
Poort 1 wordt van 9 (poort 1 van unit B) en poort 9 wordt dan 1.
Heel onhandig.

Maar verder heb ik jaren met deze units gewerkt zonder problemen, ook sysex.
ESI werkte ook goed, is ouder en minder fancy, maar ook goedkoper en goed.
Nu heb ik iConnectovity's. Veel mooier maar ook duurder en uitgebreider dus je kan je afvragen of je dat nodig hebt.
Voordelen voor mij: het kna over UTP dus grotere afstanden overbrugbaar.
Het heeft USB poorten (die dan weer over UTP naar je computer kunnen dus ook grotere afstanden dan usb normaal toelaat).
USB poorten kan je reserveren waardoor je geen ID switching hebt als je twee dezelfde USB apparaten erop aansluit.
Je kan elke poort een naam geven die dan ook zo in je DAW verschijnt.
 
USB ingang op midi-interface heeft geen toegevoegde waarde om midi apparaten op aan te sluiten, gewoon in USB poort of hub van je computer prikken werkt net zo goed. Ik verkies USB over traditionele midi kabels (1 dunne kabel voor twee weg communicatie, device direct met naam zichtbaar in je DAW, vaak handig icm andere software als editors of firmware upgrades etc), maar ik weet dat er ook enorme midi fanboys cq USB haters zijn. Je kunt inderdaad de poorten waar je midi/masterkeyboard data heen wil sturen kiezen vanuit Live. Let op met sysex want dat wordt in Live maar ten dele (en alleen via Max for Live als ik me niet vergis) ondersteund. Ik heb zelf de Motu voor mijn oude pre-USB tijdperk romplers, werkt goed. Tweedehands vaak te koop rond de 100-150€. Bandbreedte van midi is bijzonder gering, dus USB 3 is niet per se een voordeel.

USB midi gebruiken via een interface heeft wel voordelen als je je gear ook eens zonder computer wil gebruiken. M.n. voor controllers kan het ook handig zijn omdat je misschien ook sommige midi data wilt filteren (bijv. wel transport maar geen sync data). Dit zou je ook op je computer kunnen filteren maar persoonlijk vind ik het handiger om dit via een centrale hub (midi interface dus) te doen.
Daarnaast zijn clock signalen vanuit je pc met USB per definitie niet super stabiel. Ook dit is mijn persoonlijk voorkeur maar ik voer al mijn gear liever 1 super stabiel clock signaal.
 
ik wil een stuk of 8 synths aansluiten via midi.

Hoeveel van die 8 synths zijn 'timing-kritisch'? Misschien hoef je niet voor allemaal een aparte MIDI I/O op je interface te hebben.

Tenzij je die 8 synths in de toekomst alleen maar in aantal ziet toenemen, dan wellicht wel beter om alvast wat meer I/O te hebben.

USB naar midi din in en out is genoeg. omstreeks €30
Doorlussen met midi THRU

Afhankelijk dus van hoe strak het allemaal echt moet er ergens tussenin te gaan zitten.
Alles in 1 string wellicht net wat te zuinig, maar wie weet kom je al een heel eind met een 4 I/O MIDI interface.
Dan zet je dus steeds per I/O twee van je apparaten in een daisychain. De drumdozen steeds eerst, en de pad-synth als 2e er achteraan.
 
Laatst gewijzigd:
Alleen ervaring met Mio XL. Setup is even proberen hoe en wat maar niet super moeilijk ofzo. Kwartje valt vrij snel maar ben je wel gelijk klaar voor nu en toekomst. Zowel USB host als slave en voor en achterzijde connecties. De Connectors aan de voorzijde zijn handig maar het wordt wel snel een kabelzooi.
Je kan presets opslaan waardoor je je apparaten nooit om hoeft te prikken, dat is goud. En je kan filters instellen voor clock, transport en CC’s etc. Ook als een synth een vaste channel waarde heeft voor de in of output kan je dit kanaal omzeilen naar een andere naar keuze. Ook stabiel, geen onbelangrijk argument.
 
Daarnaast zijn clock signalen vanuit je pc met USB per definitie niet super stabiel. Ook dit is mijn persoonlijk voorkeur maar ik voer al mijn gear liever 1 super stabiel clock signaal.
Ja, maar dat zou dan toch ook moeten gelden als je midi interface via USB op je computer zit aangesloten? Ik merk op mijn Mac overigens niets van instabiele USB timing, is dat niet iets van vroeger?
 
Back
Top