Goedkoop, Simpel en Analoog

Novation Bass Station 2 :halleluja 2 oscillatoren, 1 sub oscillator, 2 lfo's, 2 type filters, effecten, veel knopjes & schuifjes, arpeggiator/sequencer, 2 octaven full size keyboard, usb-connectie, mogelijkheid om patches op te slaan/presets... Gewoon een dikke bang for the buck.
 
Als je echt een "analoge ervaring" en leerschool wil, is in jouw budget de MS20 mini een goeie.

Er zijn nog veel goede en betere analoge synths, maar ik kies deze om maximaal te contrasteren met digitale synths.
 
Ik heb al even flink filmpjes zitten kijken van een aantal suggesties.
De Korg ms20 en de Behringer Odyssee zien er uit als interresante opties ook.
Maar ook de Lyra 8 kon mn interesse opwekken (maar wellicht niet helemaal wat ik nu zoek, maar wel echt een gaaf ding met veel cool-factor).

Veel van de obscuurdere suggesties (voor mij in elk geval) zoals de eastbeast, vermona, o-coast, neutron, pro1 en behringer cat zien er vet uit. Klinken ook wel lekker op de youtube demos maar missen wel veel features waar ik zelf blij van word zoals fx, een manier om direct geluid te maken, maar belangrijker nog, ik vind het lastig om in een eerste indruk te ontdekken wat deze devices van elkaar onderscheid.

Brengt mij ook tot een relatief belangrijke vraag in mijn experiment. "Analoge synth"... welke onderdelen zijn het belangrijkst om analoog te hebben voor een "analoge sound".
Ik kan mij voorstellen dat de oscillator het meest bepalend is. Maar filters denk ik ook? (En die zijn op de odyssee digitaal begreep ik).
En wat over digitale FX? De lyra heeft analoge delay begrijp ik en De bass station analoge distortion. Hoeveel is dat waard?

De waldorf pulse bekeek ik ook. Interresant ding ook. Mooie features. Patches saven, maar ook de bewerkingen onthoud ie. En de arpeggiator oogt erg leuk om mee te experimenteren, maar die Matrix Interface... hmmm... daar word ik minder blij van.

Zoals ik al zei ga ik ook dingen beluisteren IRl, dit is enkel eerste indruk gebaseerd op 1 of 2 youtube filmpjes... duz zegt nog niet veel.
Maar voorlopig staat de Bass station II boven aan denk ik. Veel features en ook de grootste potentie om na de experimenteer periode nog interresant te zijn.
Maar ook die mini ms20 (wel lelijk), de volca bass, minilogue, monologue, odysee, schrijf ik nog niet af. De Parkito is mij te ingewikkeld... dat lijkt me iets voor gevorderden.
 
Moog mother 32 was mijn eerste (analoge) synth. Klinkt erg goed!

Ik doe die van mij weg omdat ik er weinig mee doe sinds ik de sub37 heb. Pm maar als je interesse hebt.
 
Brengt mij ook tot een relatief belangrijke vraag in mijn experiment. "Analoge synth"... welke onderdelen zijn het belangrijkst om analoog te hebben voor een "analoge sound".
Een nog belangrijkere vraag is "wat IS een analoge sound?" We hebben er een vrij romantisch idee bij vanuit de vroege dagen van synths met warme, volle sounds, driftende oscillatoren, squelchende filters etc. Maar dat wil niet zeggen dat iedere analoge synth dat soort geluiden ook produceert. Veel modern analoog is juist retestrak, omdat de componenten van nu veel beter en stabieler zijn. Men deed massaal zijn analoogjes weg toen de digitale synth kwam omdat de ondingen niet in tune bleven etc. Wat dus toen een 'bug' was, wordt nu gezien als 'feature'. Met als gevolg dat men tegenwoordig juist vaak (digitaal) extra onnauwkeurigheid toevoegt aan analoge componenten om ze 'vintage' te laten klinken. Maar ja, dat kan natuurlijk ook prima in een virtueel analoge (VA) synth of plugin (zoals de Roland ACB models van hun klassieke analoge synths). En andersom zijn er ook een hoop moderne analoge/hybride synths die zo plat als een pannenkoek zijn en net zo goed een plugin of VA zouden kunnen zijn als je niet beter wist (zoals de Deepmind 12 of Peak). Met andere woorden: analoog is geen garantie voor 'mojo'.

De belangrijkste componenten zijn wellicht de oscillatoren (vanwege het 'driften' en de 'punch' die digitaal vaak moeilijker benadert) en het filter, maar ook de mix trap voor het filter kan veel doen om geluid te kleuren door te driven/oversturen voor het het filter ingaat (iedereen met een Moog Sub37 of Matriarch zal dit kunnen beamen). Dit is per type en merk anders. Belangrijkste component is uiteindelijk je oren.
 
maar voorlopig staat de Bass station II boven aan denk ik. Veel features en ook de grootste potentie om na de experimenteer periode nog interresant te zijn.
Je koopt daarmee in ieder geval een goede allround monosynth en misschien niet bekend voor je maar wel belangrijk; Novation staat goed bekend om z'n aftersales service, ze hebben een daily chat service waardoor je รฉรฉn op รฉรฉn kan chatten met een medewerker.
Ik had indertijd een vraag toen ik nog m'n Ultranova had en we waren wel een half uurtje on line en hij zei me na wat antwoorden dat ie het laatste nog even zou uitzoeken en ik kreeg 's middags na vieren een clipje wat ie had gemaakt toegestuurd en daarin zag ik precies de oplossing voor m'n laatste vraag, vond ik heel netjes.
Ik heb ondanks dat ik m'n eigen BS al een tijdje vrijwel niet gebruik omdat ik nu wat meer aan het patchen ben 'm nooit verkocht, het is echt een prima allround monosynth.
Ik weet niet wat voor clips je hebt gekeken maar als je zoekt op Bass Station 2 track dan kom je verschillende voorbeelden tegen en wil je funk of bijv acid met een 303 sound; geen probleem omdat ie verschillende filters heeft maar je kan ook experimenteel door microtuning of de AFX mode.
 
Een nog belangrijkere vraag is "wat IS een analoge sound?" (...) Met andere woorden: analoog is geen garantie voor 'mojo'
Das een hele goeie, waar ik me ook wel van bewust ben.
Ik zoek ook eigenlijk niet naar een synth die niet met een VST na te doen zou zijn. Want ik denk met aan zekerheidgrenzende waarschijnlijkheid dat ik het verschil tussen een 1:1 kopie van iets analoogs remade in een digitale omgeving niet zou horen.

Wat ik wel zoek is iets wat dat analoog 'karakter' heeft. Dat je het hoort en denkt "dat zou wel eens uit een "synthesizer X" kunnen komen.
Maar dit keer wel beperkt tot echt analoog. Gewoon omdat ik dat een leuk idee vind.
Want zoals ik al zei ben ik vol vertrouwen dat ik helemaal geen hardware meer nodig heb en dat de aanschaf van iets nieuws puur is omdat ik graag aan knopjes draai. En dit keer dus graag iets analoogs met een beetje eigen sound :)
Of met een set features (en beperkingen) die erg past bij die analoge era.
Vandaar dat die mini ms20 me ook wel aansprak.
De bass station klinkt vooral interresant omdat er onder de oppervlakte veel meer zit dan alleen een simpele subtractieve mono synth, waardoor hij waarschijnlijk ook op langere termijn interresant voor me is en wellicht ook echt bruikbaar voor mn muziek.
 
Vergeet de VCA niet.
En de vorm van de envelope, die bepaald de punch ism de vca.

Het hele signaal pad kan mooie vervormingen geven of niet.

Vintage is ook geen garantie voor "mojo". De Korg MonoPoly bijvoorbeeld of de Jen SX1000 of de Prophet 5 rev3/4.
Ik vond die SX1000 zo lekker klinken.. DCO maar wat een heerlijk zaagje zit daarin.. samen met dat filter. Ik wilde er midi op hebben maar kon niet.. althans geen out-of-the-box aanbod.. weggedaan.. maar in herinnering klonk dat ding zo heerlijk...
 
Je koopt daarmee in ieder geval een goede allround monosynth en misschien niet bekend voor je maar wel belangrijk; Novation staat goed bekend om z'n aftersales service, ze hebben een daily chat service waardoor je รฉรฉn op รฉรฉn kan chatten met een medewerker.
Ik had indertijd een vraag toen ik nog m'n Ultranova had en we waren wel een half uurtje on line en hij zei me na wat antwoorden dat ie het laatste nog even zou uitzoeken en ik kreeg 's middags na vieren een clipje wat ie had gemaakt toegestuurd en daarin zag ik precies de oplossing voor m'n laatste vraag, vond ik heel netjes.
Ik heb ondanks dat ik m'n eigen BS al een tijdje vrijwel niet gebruik omdat ik nu wat meer aan het patchen ben 'm nooit verkocht, het is echt een prima allround monosynth.
Ik weet niet wat voor clips je hebt gekeken maar als je zoekt op Bass Station 2 track dan kom je verschillende voorbeelden tegen en wil je funk of bijv acid met een 303 sound; geen probleem omdat ie verschillende filters heeft maar je kan ook experimenteel door microtuning of de AFX mode.
Goeie service is nooit weg. Al hoop je het niet nodig te hebben :)
Maar goed om te weten want ik heb ook de novation sl61 op het oog voor als ik mn hok een beetje verbouwt heb en wat meer ruimte voor een goed midi keyboard.
 
Aan het een (tweedehands) Volca bass kun je je in ieder geval geen buil vallen. Het standaard geluid is tof. Als je vervolgens experimenteert met de lfo of de unit met wat resonantie door bijv. een Bastl dude haalt voor wat verzadiging van het geluid weet je niet wat je hoort voor 120 piek.
 
Met deze Bass Station video, van bijna twee uur!, krijg je waarschijnlijk een goed beeld van de mogelijkheden. Vanaf 16.17 min. loopt -ie uitgebreid door de controls en mogelijkheden heen. Het eerste kwartier is het vooral gefreak met de presets.



De video is van ruim voor de AFX update; de mogelijkheden zijn nu nog veel uitgebreider
 
Laatst gewijzigd:
Mijn eerste analoge synth was de Minilogue XD. Geen seconde spijt van gehad, heb sindsdien meerdere synths gekocht en weer verkocht, maar de XD altijd gehouden, ik grijp er altijd weer naar terug. Ongelooflijke value for money, en ook jaren later nog een heerlijke synth
 
Filters zijn heel belangrijk voor de uiteindelijke klank Het analoge karakter).. het ene analoge filter is het andere niet.. Ding hieronder heeft Wavetables en doet aan geen enkele vorm van emulatie (drifting) zoals dat in alle moderne polyยดs gebeurt (Sequential, Oberheim, Deepmind etc..) en klinkt toch dik..

Ik heb dezelfde configuratie gekozen dacht, 6 x SMR4 (OTA JP 4 filter). Betaalde 2 jaar terug 300-400 ofzo.. bedrijfje in Polen bouwde het.. maar je kunt het ook zelf bouwen..


 
Laatst gewijzigd:
Back
Top