Korg Kronos

hoe gebruiken jullie backing tracks eigenlijk in de praktijk? Vanuit de sequencer of gewoon via het afspelen?

Ik heb er zelf nog niet naar gekeken wat het handigst is namelijk.
 
Net even uitgezocht, backingtracks is wel heel erg simpel te doen. Open gewoon een song in de sequencer, ga dan naar een audiospoor en laad daar rechtstreeks de backingtrack. Dat is alles.

Erg geinig, ik heb van die play along boeken van o.a. Chick corea dus die backingtracks heb ik direct maar even op de ssd gezet en songs van gemaakt. Erg leuk aangezien ik nu de piano parts kan spelen met de backingtrack van de band zelf die direct afgespeeld kunnen worden met 1 druk op de knop.

Weer wat geleerd :)
 
zo doe ik het inderdaad ook.; Als we artiestenbegeleiding doen gebruik ik ook nog een uitgang voor de click. Soms zou ik wel 2 extra uitgangen willen op de Kronos, maar ach... :-)
 
Iedereen gebruikt zijn Kronos natuurlijk op zijn eigen manier.

Zo ligt bij mij straks de nadruk op heel veel keuze uit heel veel instrumenten die ik wil gaan gebruiken.

Nu heb ik voor me zelf nog een leuk idee gekregen, hoe ik straks al mijn programs overzichtelijker kan krijgen.
Als je namelijk nu via category zou werken, dan gooit ie echt alle instrumenten op één grote berg.
Alle instrumenten staan door elkaar heen, dat komt het overzicht niet ten goede. Vooral als je meer pagina's bij de category-search gaat krijgen. Dat is gewoon vervelender kiezen.

Nu heb ik ontdekt dat ik via de global mode sub categories kan aanmaken, en ze een toepasselijke naam kan geven. :)

Zo worden straks bijvoorbeeld bij de woodwinds, instrumentgroep bij instrumentgroep apart vermeld in de sub categories.
Dus aparte saxen, aparte accordions, alles apart in categories, aparte bakjes zullen we maar zeggen. Dat maakt het op die manier allemaal veel overzichtelijker.

En als ik dan nog programs in de lijst heb staan, waar ik niets mee doe, maar ze wèl uit het category-overzicht weg wil hebben, maak ik nog een aparte category, die ik bv. unused programs ga noemen. En daar dump ik dan alles in, wat ik niet ga gebruiken.
Zo krijg je straks via category search een prachtig duidelijk overzicht.
Een beetje vergelijkbaar met de instrument-indeling op mijn Tyros 4.
Ik ga dus dankbaar gebruik maken van de mogelijkheid om extra hoofd-categorieën en sub-categorieën te kunnen creëren.
Misschien ook nog wat voor jullie om het allemaal nog wat overzichtelijker te maken. Er gaat wèl wat tijd in zitten hoor,
want je moet natuurlijk elk program apart saven naar de nog te creëren laadjes, (categories).

Maar ik vind dit speciaal in mijn geval, een perfecte mogelijkheid om te kunnen ordenen... Om straks nog makkelijker te kunnen kiezen.

Dat wilde ik even delen met degenen, die deze manier van werken nog niet ontdekt hebben. En die het ook wel wat lijkt.
Deze categorieën creëer je dus in Global Mode.

8>
 
Laatst gewijzigd:
zo doe ik het inderdaad ook.; Als we artiestenbegeleiding doen gebruik ik ook nog een uitgang voor de click. Soms zou ik wel 2 extra uitgangen willen op de Kronos, maar ach... :-)

weet jij misschien dan een truuk om direct het de stereo wav aan een stereo audio spoor te koppelen in de sequencer?

Nu laad ik die wav file in bij zo'n audio event op een spoor, maar dan is die mono (alleen het linker kanaal). Wat ik nu doe is dan op een 2e audiospoor een event maken waarin ik het rechter kanaal laad. Dan pan ik spoor 1 links en spoor 2 rechts en dan heb ik de stereo backing track. (ik dacht even dat een het maken van een stereopair voldoende zou zijn, maar ook dan blijft die mono)

Op de 1 of andere manier denk ik dat dit niet de bedoeling zo is, dit klinkt mij te omslachtig in de oren.

Weet jij waar ik dit aan kan aanpassen?
 
Laatst gewijzigd:
hoezo vind je sapleplayback omslachtig? Ik vind het juist heel prettig werken, of het nu om multisamples, backingtracks of oneshots gaat... Improteren, toewijzen en gaan! :-)

Nou, met name het correct saven van de MS programs, de combi's etc. vind ik een gedoe. Zeker als je vaak van samples wisselt. Hoe je het ook wendt of keert, je moet altijd je samples importeren, toewijzen in een multisample, saven als program, dat program gebruiken in een combi, en dan de pads toewijzen. Ik denk dat het makkelijker kan. Plus: ik vind het lastig om het overzicht van alle samples (in een MS) te houden..

Trouwens, gelijk een vraag daarover: stel: ik heb 4 samples aan de pads toegewezen, maar bijvoorbeeld de 4e sample is te hard qua volume en die specifieke sample wil ik dus zachter hebben. Pad velocity staat natuurlijk uit, omdat je'm nooit zo precies getriggerd krijgt via een nanopad. Wat is de makkelijkste manier om dat te doen?

Verder: vanmiddag heb ik mijn Kronos 73 langsgebracht bij de winkel, wordt morgen door Voerman voorzien van een nieuw keybed plus 1 GB extra gratis RAM. Prima service en duidelijke communicatie. Nogmaals hulde.

weet jij misschien dan een truuk om direct het de stereo wav aan een stereo audio spoor te koppelen in de sequencer?

Nu laad ik die wav file in bij zo'n audio event op een spoor, maar dan is die mono (alleen het linker kanaal). Wat ik nu doe is dan op een 2e audiospoor een event maken waarin ik het rechter kanaal laad. Dan pan ik spoor 1 links en spoor 2 rechts en dan heb ik de stereo backing track. (ik dacht even dat een het maken van een stereopair voldoende zou zijn, maar ook dan blijft die mono)?
+1, ik ben hier ook mee aan het vogelen. En kan iemand (edwin?) me op weg helpen met wat routing: om via output 1+2 de main weg te sturen, maar met 3+4 alleen een click(track)? Moet dat perse via sequencer, of kan dat ook gewoon prima in een combi/program?

Jemig, ik moet nog veel leren.. ;-)
 
Verder: vanmiddag heb ik mijn Kronos 73 langsgebracht bij de winkel, wordt morgen door Voerman voorzien van een nieuw keybed plus 1 GB extra gratis RAM. Prima service en duidelijke communicatie. Nogmaals hulde.
en hoe bevalt het nieuwe keyboard :)?
 
Songs+met audio gemaakt in Kronos sequencer exporteren

Songs+met audio gemaakt in Kronos sequencer exporteren

Bedankt voor deze tip Quifster, :okdan:

Het is me inmiddels gelukt eenvoudige opnames te maken van piano + zangpartij van mijn dochter. Ze heeft helemaal zelf een leuke song gemaakt compleet met tekst en akkoorden. Ze wil graag meedoen aan het junior songfestial. Ik wil haar hierin steunen en doe mijn best om met mijn digibeten berperking iets te maken. :?

Ik ben nog bezig om vandaag een opname te maken wat nu moet lukken. Ik zag dat je een song template kan inladen en dit als basis te gebruiken voor een song. Dat gaan we proberen.

De belangrijkste vraag waar we nu mee worstelen, is hoe kunnen we onze opnames in een mp3 of wav formaat op onze pc krijgen?

Het is me nog niet gelukt de nummers te exporteren. Kan iemand ons hiermee helpen? Is dit mogelijk met de Kronos?




Groeten,

Knopsi


Maar beter is het als je een eigen directory creeert voor je opnames
dat doe je als volgt:

- ga naar de disc mode
- klik op de utility tab op je touchscreen
- Dan rechtsbovenin het menu openen en kies daar create directory
- geef deze een logische naam bijvoorbeeld audio opnames


Dan hoef je daarna alleen nog maar aan te geven bij je sample opname dat je naar die folder op disc opneemt.
- dus ga naar sequencer mode of sampling mode
- geef bij de tab audio in / sampling aan dat je naar disc opneemt
- dan rechtsbovenin de menu optie select directory kiezen en dan kies je je nieuwe eigen audioopnames folder

neem dan op en dan zul je zien dat het daarin komt, dit is een betere methode dan de factory folder te unlocken en vervuilen :))

zo kom je er denk ik wel uit :okdan:
 
De belangrijkste vraag waar we nu mee worstelen, is hoe kunnen we onze opnames in een mp3 of wav formaat op onze pc krijgen?
dat werkt als volgt:

- ga naar de sequencer mode en selecteer de song
- activeer de audio in / sampling tab
- Ga naar het menu en kies de optie: Bounce all Tracks to disk
- Kies de folder op je ssd waar de wav moet komen
- geef de filenaam op
- druk op ok

nu speelt je track af en wordt het geluid in een wav file geschreven.

- ga daarna naar het disk menu
- kies utility
- selecteer je zojuist gemaakte wav file en kies uit het menu Copy
- kies dan een folder op je USB stick en druk op paste

dan heb je de wav file op je usb stick staan en die kun je weer gebruiken op de pc
 
Vraagje.. Kan ik via mijn Roland DP 2 pedaaltje de switch aansturen voor de orgel geluiden?
Ik bedoel eigenlijk hoe kan ik de interne leslie langzamer en sneller aansturen met dat pedaaltje.
En hoe kan ik dit inschakelen bij de orgelsounds of is dit niet nodig?


groeten Wilbert
 
Vraagje.. Kan ik via mijn Roland DP 2 pedaaltje de switch aansturen voor de orgel geluiden?
Ik bedoel eigenlijk hoe kan ik de interne leslie langzamer en sneller aansturen met dat pedaaltje.
En hoe kan ik dit inschakelen bij de orgelsounds of is dit niet nodig?
meeste organ sounds zit het aan en uitschakelen op de joystick links.

Maar het kan uiteraard ook met het pedaal, dan ga je naar het EXI model van de organ preset die je wilt aanpassen.

- kies dan de AMP / VC / Rot SP tab
- bovenin zie je de settings voor de rotary speaker en de mode / speed
- als je hem alleen aan en uit wilt schakelen kies dan bij rotary speaker bij AMS de optie damper of footswitch (afhankelijk van waar je hem in hebt) en zet de ams mode op momentary of toggle (wat je wilt)

Als je de snelheid traploos in wilt stellen kun je ook je pedaal aan de speed koppelen van de rotary, echter dat werkt alleen met een half damper pedaal van korg zelf aangezien half damper van andere merken niet herkend worden in synths van een ander merk.
 
Heb laatst op een Kronos gespeeld, was onder de indruk van de sound. Wat ik minder vond, altans, zo kwam het over, is de degelijkheid van de behuizing, knopjes etc..... voelde wat goedkoop aan. Ik vroeg mij dus af of dit voor live gebruik wel geschikt is.

nou er treden toch wel aardig wat bekende mensen mee op, zoals herbie hancock, vangelis, jordan rudess (uiteraard), etc.. Dus het valt blijkbaar wel mee in de praktijk.

Als je een goede flightcase gebruikt en niet te gekke dingen ermee doet dan wil het wel.

Aandachtspunten zijn:
- de zijkanten zijn van plastic, dus op zijn kant zetten is niet aan te raden
- bij de 73 en 88 keys is de metalen strip aan de voorkant van enorm dun metaal, wat vrij snel verbuigt en tegen je keys aankomt. De 61 heeft hier uiteraard geen last van. Dus als je een 73 of 88 in het midden vastpakt om even te verplaatsen (bijvoorbeeld rechtop), dan moet je daar wel rekening mee houden, tenzij je 3 kartonnetjes (die meegeleverd worden) er tussen plaatst om het metaal op afstand van je keys te houden.

Die 2 punten zijn voor live gebruik wel jammer, als het eenmaal staat niet natuurlijk, maar als je niet voorzichtig ermee omgaat is het toch wel een aandachtspunt. Beter was het geweest als ze de zijkanten vergelijkbaar hadden gemaakt als de motif.

Voor de rest valt het wel mee.
- Touchscreen is robuust
- De knopjes en faders voldoen prima en zijn zeker niet minder dan die van een Motif
- het plastic draaiknopje zit op de huidige modellen weer vast
 
weet jij misschien dan een truuk om direct het de stereo wav aan een stereo audio spoor te koppelen in de sequencer?

Nu laad ik die wav file in bij zo'n audio event op een spoor, maar dan is die mono (alleen het linker kanaal). Wat ik nu doe is dan op een 2e audiospoor een event maken waarin ik het rechter kanaal laad. Dan pan ik spoor 1 links en spoor 2 rechts en dan heb ik de stereo backing track. (ik dacht even dat een het maken van een stereopair voldoende zou zijn, maar ook dan blijft die mono)

Op de 1 of andere manier denk ik dat dit niet de bedoeling zo is, dit klinkt mij te omslachtig in de oren.

Weet jij waar ik dit aan kan aanpassen?
ik heb het zelf dit weekend uitgezocht en je kunt inderdaad een stereospoor koppelen aan een stereo backingtrack.

Daarvoor doe je wat hierboven staat, dus 2 afzonderlijke mono sporen maken, en die links rechts pannen. Pas daarna convert je spoor 1 en 2 naar een stereo pair. Vanaf dat moment kun je hem via een stereo fader bedienen.

Beetje omslachtig, maar goed, uiteindelijk zijn het maar 2 extra handelingen, dus het valt in de praktijk dan ook wel weer mee.
 
en hoe bevalt het nieuwe keyboard :)?

Perfect. Ik ondershrijf jouw eerdere reactie helemaal. Met name de feel van de zwarte toetsen is trouwens verbeterd. Nog geen cut offs geconstateerd, maar ik verwacht die ook niet meer te horen. Overigens nog steeds OS 1.5.0, wel kreeg ik 1 GB RAM extra, maar ook de demo's. Austrian Grand klinkt goed, maar ik weet niet of ik 'm heel veel beter vind dan de German. Nog maar eens over nadenken.. :)
 
Perfect. Ik ondershrijf jouw eerdere reactie helemaal. Met name de feel van de zwarte toetsen is trouwens verbeterd. Nog geen cut offs geconstateerd, maar ik verwacht die ook niet meer te horen. Overigens nog steeds OS 1.5.0, wel kreeg ik 1 GB RAM extra, maar ook de demo's. Austrian Grand klinkt goed, maar ik weet niet of ik 'm heel veel beter vind dan de German. Nog maar eens over nadenken.. :)

nog 1 tip, zet de velocity curve op 9. Deze curve is speciaal ontwikkeld voor de rh3 keyboards en piano spelers. Verschil is echt enorm groot, aangezien het nieuwe rh3 keyboard een vrij harde velocity geeft. Met 9 is het net een echte piano waar je op speelt. Ik zou niet meer terug willen.

cutoffs zijn er niet meer. Keyboard vind ik nu beter dan die van de motif xs8 (dat ik dat ooit nog zou zeggen)
 
Thanks voor de velocity tip, ga ik proberen!
Inderdaad, het keybed van de XS is fantastisch, maar inderdaad: de nieuwe speelt fantastisch. Ik heb er nog te weinig op gespeeld om em nu al favoriet te noemen, maar dat ga ik waarschijnlijk snel inhalen :D Vanavond maar eens uitgebreid testen tijdens repeteren :)
 
Die 2 punten zijn voor live gebruik wel jammer, als het eenmaal staat niet natuurlijk, maar als je niet voorzichtig ermee omgaat is het toch wel een aandachtspunt. Beter was het geweest als ze de zijkanten vergelijkbaar hadden gemaakt als de motif.

Voor de rest valt het wel mee.
- Touchscreen is robuust
- De knopjes en faders voldoen prima en zijn zeker niet minder dan die van een Motif
- het plastic draaiknopje zit op de huidige modellen weer vast

Thanks voor deze info Quifster! Ik ben voorlopig nog niet aan een nieuwe synth toe en eerlijk gezegd zou ik niet weten welke synth de Kronos zou vervangen. Misschien gewoon als extra synth? ;-)

Voor mijn ambient project vind ik de FX sectie van de Kronos wel mega, met name de reverbs zijn indrukwekkend, net als op de V-Synth. De laatste heeft een reverb time van 64 seconden, die je voor high en low apart kunt instellen. Kun je mooie dingen doen en hele spacy diepe sounds mee maken. Btw: hoe lang is de max delay time?
 
Thanks voor deze info Quifster! Ik ben voorlopig nog niet aan een nieuwe synth toe en eerlijk gezegd zou ik niet weten welke synth de Kronos zou vervangen. Misschien gewoon als extra synth? ;-)
Vervangen, op zich kun je inderdaad wel een aantal synths vervangen door 1 kronos, aangezien de 9 engines allemaal wel hun eigen specifieke doelgebied hebben. Het is meer een smaak kwestie. Zo kan ik vrij eenvoudig presets van de virus TI programmeren in een Kronos in de AL1 module, echter ze klinken dan natuurlijk uiteindelijk wel anders doordat de TI het klankkarakter meer in het Mid gebied heeft. Ik zou dan zelf niet de TI wegdoen juist vanwege die reden.

Het sterke punt van de kronos ligt in de combinatie van engines. Dat is wel uniek omdat je daar klanken mee kan maken die normaal wat lastiger voor elkaar te krijgen zijn. Zo kun je bijvoorbeeld een pianoklank of een polysix sound routen naar een STR1 module. De pianoklank of polysix sound gebruik je dan als input source in de STR1 waarin je dan de snaar algoritmes en modellen kan toepassen op die pianoklank of polysix sound (die daardoor onherkenbaar wordt en veranderd in een ambient soundscape).

Of je combineert een MS20 met een Mod7 (dx7) tot 1 patch waarbij je via de interne stepsequencers parameters beinvloed volgens een time of step sequence. Als je die dan weer combineert met vectoren en wavetables via KARMA dan wordt het allemaal toch wel heel erg experimenteel en uniek qua sounds.

Dat vind ik het grote voordeel van de kronos, de creativiteit bepaalt voor een groot gedeelte de limiet van je sound design. De eerlijkheid biedt wel te zeggen dat de leercurve groot is, voordat je dingen kan doen zoals ik hierboven beschreven heb, dien je toch wel de nodige leeruren te steken in de kronos. Daar moet je maar net zin in hebben :D

Voor mijn ambient project vind ik de FX sectie van de Kronos wel mega, met name de reverbs zijn indrukwekkend, net als op de V-Synth. De laatste heeft een reverb time van 64 seconden, die je voor high en low apart kunt instellen. Kun je mooie dingen doen en hele spacy diepe sounds mee maken. Btw: hoe lang is de max delay time?
64 seconden is wel erg lang, ik denk niet dat de kronos dat kan (niet geprobeerd). Je hebt wel de o-verb en die is fantastisch en kan ook hele lange reverbtails doen die mooi open klinken, maar of die zo lang is dat betwijfel ik. Ik zal dat eens testen :)

Wel kun je die techniek mooi gebruiken voor je sounds. Zo heb ik een program waarin ik een bepaalde piano (japanese grand) door de o-verb haal waarbij ik alleen een hele lange reverbtail doorlaat. Die klinkt dan zingerig en vol met resonantie omdat ik ook via de EQ sectie van de o-verb bepaalde frequenties uitlicht. De piano zelf hoor je dan niet wat resulteert in een ambient achtige pad sound op basis van de piano. Vervolgens heb ik een droge German Grand piano die wat donkerder is toegevoegd aan dat program. Eind resultaat is dan een waanzinnig mooie ambient donkere piano sound waarin de reverb als een soort pad de sfeer toevoegt. Echt heel erg gaaf :)
 
Laatst gewijzigd:
Gelukt! 1e demootje met mijn Kronos

Gelukt! 1e demootje met mijn Kronos

Geweldig het is gelukt! Nogmaals dank Quifster :halleluja

Ik had het nooit zo snel kunnen vinden zonder je geweldig snelle tips! Wat een apparaat die Kronos zeg. Ik heb mijn 1e nummer opgenomen met audio met mijn Kronos!! YES!

Ik moet je zeggen dat het een geweldig gevoel geeft van vrijheid. Wow! Ik ben extra gemotiveerd om meer te leren, zeker watbetreft het recoring en producing gedeelte met de Kronos.

Heb eerst een song template gebruikt en een aantal maten ingeladen. Daarna de pianopartij ingespeeld, heb daarna een audiospoor aangemaakt voor de zang. Zang opgenomen, daarna baspartij en stringtapijtje toegevoegd. We moesten snel zijn, daarom hebben we deze versie gebruikt voor als inzending voor de audities van Junior Songfestival.

Okee, daar gaat ie dan, hier het resultaat:

http://soundcloud.com/knopsi/zoe-knops-betovert-door-jou

Heb ook een videoclipje gemaakt op youtube



Zoë staat ongeveer op de 1e pagina (selecteer op Beoordelingen) op de Avro junior songfestival site, en kan alle steun gebruiken. Ik wil graag de vrijheid nemen om jullie uit te nodigen om te stemmen op Zoe, misschien maakt ze een kans om op auditie te komen.
http://zappmixer.avro.nl/jsf/alle-mixen


Groeten van een trotse en dankbare Papa

Knopsi


dat werkt als volgt:

- ga naar de sequencer mode en selecteer de song
- activeer de audio in / sampling tab
- Ga naar het menu en kies de optie: Bounce all Tracks to disk
- Kies de folder op je ssd waar de wav moet komen
- geef de filenaam op
- druk op ok

nu speelt je track af en wordt het geluid in een wav file geschreven.

- ga daarna naar het disk menu
- kies utility
- selecteer je zojuist gemaakte wav file en kies uit het menu Copy
- kies dan een folder op je USB stick en druk op paste

dan heb je de wav file op je usb stick staan en die kun je weer gebruiken op de pc
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top