Korg Kronos

Hoi Quifster,

Hartstikke fijn, dat je het even duidelijker hebt opgeschreven.

Nee, wat je nu uitlegt deed ik eigenlijk nog niet.
Als ik wat aan filters deed, dan draaide ik aan de filter cut off van de RT-knobs in de control surface.
Eigenlijk zat ik tot nu toe nog niet zo aan de filters. Ik wilde het al wel, maar eigenlijk zag ik de mogelijkheden er nog niet zo van.
Die maak je me nu in één keer een heel stuk duidelijker. :)

Ik heb precies gedaan wat je opgeschreven hebt.
En toen ik snapte wat de bedoeling was, heb ik direct het filter maar veranderd in parallel en voor het B-filter een bandpass-filter gekozen.
Toen heb ik de EG pitch envelope verandert.
En heb ik in de sectie filter EG bij filter B, dus de EG pitch ingevuld, en de intensity opgevoerd.
Vervolgens een beetje aan het B-filter met die bandpass zitten experimenteren. Dus bandpass met lowpass.

Met deze nieuw verworven kennis ga ik weer lekker verder tweaken.
Misschien pak ik zelfs nog wel een paar al getweakte geluiden, om te kijken of verder tweaken daarop met de filters nog de moeite loont.
Ik denk niet dat dat overal het geval zal zijn. Het program moet zich er wel voor lenen.

Dank je wel voor de moeite, die je even voor me hebt genomen.

Way to go Quifster. :okdan:

8>
 
En toen ik snapte wat de bedoeling was, heb ik direct het filter maar veranderd in parallel en voor het B-filter een bandpass-filter gekozen.
Toen heb ik de EG pitch envelope verandert.
En heb ik in de sectie filter EG bij filter B, dus de EG pitch ingevuld, en de intensity opgevoerd.
Vervolgens een beetje aan het B-filter met die bandpass zitten experimenteren. Dus bandpass met lowpass.

Met deze nieuw verworven kennis ga ik weer lekker verder tweaken.

top!

dat is wel de manier om het te leren, gewoon experimenteren en dan luisteren wat het doet. Ook hier geldt dat creativiteit en vooraf een idee hebben van wat je ermee zou kunnen doen veel helpt.

bijvoorbeeld een pad sound met 2 oscs, stel je zet op osc 1 bijvoorbeeld 2 filters die je serieel gebruikt (dus achter elkaar) en dan zet je bijvoorbeeld een envelope op de bandpass filter van filter A en een totaal andere envelope op de resonantie van de filter op B, dan krijg je een resonantie sweep die beweegt over het bandpass gedeelte dat je in filter A hebt ingesteld.

Als je vervolgens een normale pad sound in osc 2 zet dan heb je op deze manier over je basis pad sound een reso filter sweep lopen van osc 1 die het geluid compleet in beweging zet. Dat kun je met padjes doen, maar bijvoorbeeld ook met het einde (de tail) van een gitaar sound of een fluit, etc.

Filters en envelopes en lfo's zijn een hele krachtige manier om je sound te beinvloeden of in beweging te krijgen. Maar in de Kronos werkt het bijna altijd vanuit de basis die je nu ontdekt hebt :okdan:
 
Knopsi, quifster, dank jullie wel beiden :) Ik vind het een leuke manier van spelen, en hoewel ik in mijn bands heel andere muziek maak, vind ik het af en toe leuk om zo'n nummer - wat origineel heel anders is - op die manier te coveren zodat het resultaat totaal verschilt van het origineel.

Ik gebuik inderdaad een acapella, voor zowel titanium als happiness. Ik moet zeggen dat ik die ergens (ik heb geen flauw idee meer waar) online heb gevonden. Het is trouwens geen officiele acapella, want als je goed luistert kun je wat muzikale 'resten' horen in de vocals. Er zijn wel verschillende programma's voor, maar het eindresultaat is toch niet altijd even goed. Zie bijvoorbeeld https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=148167. Ik weet dat Sound on Sound er ook eens een artikel over dit soort software heeft geschreven, het schijnt op zich soms best aardig te werken, maar een helemaal cleane acapella ga je er niet mee krijgen. - EDIT: zie bovenstaande link, daar ook genoemd.
En inderdaad, via iTunes is soms ook het e.e.a. te downloaden, hoewel ik dat zelf nog niet heb gedaan..
 
Hallo Quifster,

dan heb je op deze manier over je basis pad sound een reso filter sweep lopen van osc 1 die het geluid compleet in beweging zet.

Even nog een vraag over die EG's.
Ik heb nu met een filterEG, een soort sweep gemaakt, zullen we maar zeggen. En die loopt al wel mooi, vind ik. Er is al meer sprake van motion.
Nu wil ik graag dat zo'n filterEG weer wordt opgestart, zonder dat ik de handen van de toetsen af moet halen...
Hoe zorg je er dus voor dat zo'n EG opnieuw weer opstart?
Zodat het geluid steeds in beweging blijft? Of kom je dan al in een soort wave sequence terecht?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.
M'n vragen beginnen moeilijker te worden, ben ik bang. :)

8>
 
Even nog een vraag over die EG's.
Ik heb nu met een filterEG, een soort sweep gemaakt, zullen we maar zeggen. En die loopt al wel mooi, vind ik. Er is al meer sprake van motion.
Nu wil ik graag dat zo'n filterEG weer wordt opgestart, zonder dat ik de handen van de toetsen af moet halen...
Hoe zorg je er dus voor dat zo'n EG opnieuw weer opstart?
Zodat het geluid steeds in beweging blijft? Of kom je dan al in een soort wave sequence terecht?

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.
M'n vragen beginnen moeilijker te worden, ben ik bang. :)
nee hoor, deze vragen zijn voor mij niet moeilijk te beantwoorden en eigenlijk vrij logisch dat je daar tegenaan loopt, dus goed dat je ze stelt :okdan:

Dat doe je als volgt
neem weer het voorbeeld van A-093 zoals ik die vorige keer beschreven heb

- Ga naar de EXI 1 module
- klik op de EG tab
- klik op de EG1 (filter) subtab

Hier had je vorige keer een sweep ingesteld door in de attack (bij time) een hogere waarde in te vullen. Als je nu goed naar dat scherm kijkt zie je bovenin een EG RESET sectie. Het mooie is dat je hier ook weer een AMS source aan toe kan kennen.

- Kies hier bijvoorbeeld maar eens de LFO1

Nu hoor je op basis van de LFO 1 snelheid dat je sweep steeds opnieuw gestart wordt. Dat kun je nog beter horen door bij de time sectie: Attack de waarde weer wat lager te zetten.

Het leuke is dat je bij de EG reset elke AMS source kan toekennen die gangbaar is, je zou bijvoorbeeld een Step sequence kunnen programmeren (ook een tab van de EXI1 module die in een patroon je Sweep opnieuw start. Die steps sequencer kies je dan gewoon bij de EG Reset als AMS source.

Dus op die manier kun je envelopes weer op de meest creatieve manieren beinvloeden.


Een alternatieve methode is vector synthese, dan zet je de cutoff in 1 van de vector hoeken, en dan automatiseer je de vector movement, dan krijg je de sweep ook, maar ik zou het eerst bij envelopes houden om dat goed onder de knie te krijgen :okdan:
 
Hoi Quifster,

Inmiddels gekozen voor een LFO bij de EG reset.
De EG cirkelt nu mooi rond, op de manier zoals ik het wilde.

Ik ben overigens met de U-B 011, StringsBrass Pad, bezig.

Inderdaad wil ik het maar eventjes bij de envelopes laten.
Het wordt wel quite overwhelming op deze manier... ;)

Wil ik alleen nog even weten, omdat ik mijn aandacht nu ga richten op het envelope-verhaal. Het valt me op dat onder de zone, waar je level, time, curve instelt...

Nog twee zones zitten.
Level modulation
en time modulation

Wat kan ik daar mee doen, vraag ik me af?
Ik heb er al wel eens aan zitten veranderen, maar ik hoor geen verandering. Moet er op een andere pagina nog iets worden ingesteld?

8>
 
Wil ik alleen nog even weten, omdat ik mijn aandacht nu ga richten op het envelope-verhaal. Het valt me op dat onder de zone, waar je level, time, curve instelt...

Nog twee zones zitten.
Level modulation
en time modulation

Wat kan ik daar mee doen, vraag ik me af?
Ik heb er al wel eens aan zitten veranderen, maar ik hoor geen verandering. Moet er op een andere pagina nog iets worden ingesteld?

Die zijn inderdaad alleen te horen als je er een ams source aan koppelt.
Level modulation kan je de intensiteit instellen hoeveel de ams source die specifieke waarde van de attack, decay, time en break beinvloed (bovenste regel van je EG envelope.

Dit gebruik je om een niet gangbare envelope te maken, je kunt namelijk positieve en negatieve invloeden uitoefenen op die waardes waardoor je envelopes in principe bijvoorbeeld kan omkeren, of een andere sweep laat geven.

Time modulation geldt hetzelfde voor, maar dan werkt de AMS source op de ingestelde waarde achter je time regel (dus de tijd die die nodig heeft om het volgende punt te bereiken).

Dus simpel gezegd, de level modulation geeft je start waarde van de envelope weer, de time modulation geeft de hoeveelheid tijd weer tot die bij het volgende punt komt.

Doordat je in de grafiek ziet hoe je het nu geprogrammeerd hebt kun je die waardes dus beinvloeden door een ams source te koppelen en die waardes in de onderste regel geven aan hoeveel invloed de ams source heeft op die regels erboven.

Ik zit pas maandag weer achter de kronos en zal dan wel even een voorbeeld uittypen als ik de tabbladen weer kan zien, want nu doe ik alles uit mijn hoofd :D
 
Bedankt in ieder geval tot zover.

Dan wacht ik het antwoord wel even af, tot je weer achter de Kronos zit.
Überhaupt al knap, dat je dit uit je blote hoofd even opsomt.

Maar idd. een voorbeeld met wat tab-pagina's waar er ingesteld moet worden e.d. werkt duidelijker.

Maar goed, sinds twee weken ongeveer dus, de filters verder ontdekt,
de EG's waar ik nu al mee bezig ben.

En nu met jouw hulp even een paar "diepere" zaken.

Het gaat lekker. :okdan:
 
Tjonge,ik word helemaal happy als ik dat allemaal hoor ,hoe jullie er helemaal induiken .........kan niet wachten tot mijn kronos binnen is .:{
Erg dat wachten ....Maar goed als die het wachten maar waard is .
Ik vind het heel fijn dat jullie zo'n vooruitgang hebben ,met het ontdekken van de mogelijkheden van de kronos .
En ik geniet van jullie enthousiasme.
Groetjes Winand .

Time goes on.:walker:
 
Leuk Winand,

Zo'n spontane reactie van je. :)

Ja, achter de Kronos word je vanzelf enthousiast, als je ziet wat er allemaal op mogelijk is.
Maar het valt niet mee om dat beest te temmen, hoor. En al die mogelijkheden er uit te halen.

Maar:

Nog even geduld voor jou.
Binnen niet al te lange tijd, kun je jouw tanden er ook in zetten. Je hersenen laten kraken.
En ik twijfel er niet aan: ons enthousiasme delen. ;)

8>
 
SIZE=2]Wil ik alleen nog even weten, omdat ik mijn aandacht nu ga richten op het envelope-verhaal. Het valt me op dat onder de zone, waar je level, time, curve instelt...[/SIZE]

Nog twee zones zitten.
Level modulation
en time modulation

Wat kan ik daar mee doen, vraag ik me af?
Ik heb er al wel eens aan zitten veranderen, maar ik hoor geen verandering. Moet er op een andere pagina nog iets worden ingesteld?
goed ik ben weer terug van wintersport, dus we kunnen er weer tegenaan :D

Level modulation en time modulation via ams sources. De uitleg had ik al gegeven, nu een praktijk voorbeeld hoe je het toe kan passen:

Eerst de Time modulation
- ga weer naar A093 Power Ana Brass
- Klik op de EXI 1 tab
- Klik op de Amp / Driver tab
- Klik op de Amp EG subtab

Nu zie je de Amplitude EG van deze module, hiermee bepaal je dus de ADSR van de sound zelf (dus niet het filter)

Onderin zie je dat Knob 5 als AMS source is toegekend aan de Time modulation van de Attack met een waarde van +23 (de andere waardes sla ik even over want dat wijst zich vanzelf)
Dit betekent dat bij de oorspronkelijk ingevulde waarde die nu op 12 staat (bovenin bij time attack in het midden van scherm) met maximaal 23 wordt opgehoogd als je knob 5 helemaal naar rechts opendraait. We willen natuurlijk een extreem resultaat horen om het even te snappen dus verander de waarde van 23 maar in 99.

- speel nu een paar noten en draai aan knob 5 tijdens het spelen. Nu hoor je dat de brass sound de attack van een pad krijgt.

Dat had je ook rechtstreeks voor elkaar kunnen krijgen door alleen aan de attack fader te zitten, maar het bijzondere hiervan is , dat je ook de decay, sustain en release een andere waarde tegelijk kan geven. Aangezien je ook negatieve waardes in kunt geven kun je dus met het draaien aan 1 knop de hele envelope veranderen. Als je dan ook nog de knop koppelt aan een effect of aan de snelheid van een LFO dan kun je wel nagaan dat je op die manier je sound finaal met 1 draai kan veranderen.

En dat is dan alleen maar het gebruik van 1 knop, je kunt ook ervoor kiezen om bijvoorbeeld een andere EG (adsr) dit te laten veranderen, dan veranderd dus continu je je Amplitude envelope op basis van je andere envelope. Dat is totaal niet zinvol, maar als je nu hetzelfde truukje gaat uithalen op de filter EG in plaats van de Amplitude EG, dan wordt het ineens een heel ander verhaal. Dan kun je continu movements in je geluidsspectrum krijgen op basis van verschillende envelopes.

Je hebt 3 van die AMS modulation mogelijkheden tot je beschikking die tegelijk kunnen werken. Maar elke EG envelope heeft ook weer 3 AMS modulation mogelijkheden voor die time beinvloeding van je ADSR. Dus zo'n beetje elke movement is wel mogelijk op die manier.


Dan de Level Modulation. Level modulation bepaalt de startwaarde van de het punt waar die op dat moment staat. Dus stel je hebt een attack level modulation van 0 dan begint die met volume 0, zet je hem op 90 dan begint de attack envelope die je hebt ingesteld vanaf volume 90.


- Zet hier knob 6 maar eens neer als modulation source
- vul bij attack 99 in (dus als je knop 6 naar rechts zet telt die 99 bij de 0 op van de startwaarde)
- speel nu een paar noten en draai aan knop 5 (dus niet aan knop 6) tot je een langzame attack hebt
- draai nu aan knop 6 terwijl je speelt

wat je nu hoort is dat de attack envelope dus nu nog steeds langzaam oploopt maar dat die met een bepaald volume begint op basis van je knop 6 positie. Verder geldt het verhaal van hierboven natuurlijk ook voor level modulation. Praktisch gezien kun je dit gebruiken op een filter met een hoge resonance instelling waarbij je volgens een bepaalde AMS source bijvoorbeeld een random lfo Resonance piekjes laat voorkomen in je pad sound bijvoorbeeld.

Instant leven in je sounds op die manier, er gebeurd dan van alles in de sound.

Ik heb het voorbeeld met de Amp EG gegeven omdat je het zo simpel kan horen, maar je zult het vaker gebruiken op de filter EG's. Tenzij je een oude synthesizer envelope wilt nabouwen, maar dat doet bijna niemand :D

Ik hoop dat het zo duidelijker is, mocht je meer vragen hebben stel ze gerust want hoe meer kennis je krijgt over het programmeren van je eigen sounds hoe leuker het gaat worden om ook daadwerkelijk je eigen soundwensen te kunnen realiseren.
 
Hallo Quifster,

Fijn hoor, dat je direct al zoveel aandacht aan mijn laatste vraag hebt besteed. Dat is toch wel heel wat informatie, ik heb het even in het kort op geschreven, en duik nu achter de synth, om het allemaal maar eens uit te proberen.

Eens kijken of ik er al beweging in krijg... ;)

Ik kom er op terug.

8>


 
Hallo Quifster,

Ik ben er gisteravond mee bezig gegaan.
En zo je het me beschreef is het wel gelukt.

Dus de werking heb ik gezien.
Ik denk echter wel dat als je dit voor de eerste keer doet, dat het ook heel moeilijk is, om de mogelijkheden en de kracht van deze tool te zien.
Vooral met de klus waar ik nu mee bezig ben, nog steeds tweaken... ;)
Denk ik eigenlijk nog niet zo, dat ik het meteen zal toepassen.
Eerst alle informatie maar eens rustig laten bezinken.

En ik moet ook kijken naar mijn eigen speelstijl.
Het geluid moet in beweging komen. Maar eigenlijk is bij haast alle muziek, die ik speel, te weinig ruimte om dit soort pads, met zo'n random lfo goed naar voren te laten komen.
Een pad neemt gewoon veel te veel tijd.

Maar het gaat mij er vooral om de vele parameters van de Kronos, beter te leren begrijpen. Laten we zeggen, dat ik nu de helft begrijp van time modulation, en level modulation. Als ik er later weer mee verder ga, dan zal de andere helft ook wel komen, verwacht ik.

Het wordt me wel steeds meer duidelijk, dat met heel veel onzichtbare lijntjes in de Kronos de talrijke tools met elkaar zijn verbonden.
Dat maakt het er niet altijd makkelijker op, om het onderlinge verband te vinden.
Omdat je dit op verschillende pagina's moet combineren. En dat moet je natuurlijk wel even weten.
Eigenlijk zie ik deze onzichtbare lijntjes-methode bijna niet terug in de gebruiksaanwijzingen.

In ieder geval heel erg bedankt tot zover.
Ik ga weer verder tweaken bank U-C is bijna aan de beurt.
Daar kom ik de CX-3 weer tegen, waar ik direct in het begin al een groot aantal programs van getweaked heb. Dus bank U-C zal wel wat sneller gaan.

We gaan vrolijk verder. 8>

Keep tracking those banks.

:walker:
 
Ik denk echter wel dat als je dit voor de eerste keer doet, dat het ook heel moeilijk is, om de mogelijkheden en de kracht van deze tool te zien.
Vooral met de klus waar ik nu mee bezig ben, nog steeds tweaken... ;)
Denk ik eigenlijk nog niet zo, dat ik het meteen zal toepassen.
Eerst alle informatie maar eens rustig laten bezinken.
Het is inderdaad wat overweldigend in het begin als je eerst nog alleen maar tweaked. Aan de andere kant geeft kennis van de EG opzet je wel een enorm extraatje voor het tweaken omdat je waarschijnlijk nu al onbewust toch die envelope kennis gebruikt om je sound net iets meer te tweaken in de richting die je in je hoofd hebt. Dat is een prima manier om het te leren. het is helemaal niet nodig om in 1 week de complete structuur van een synth te kunnen doorgronden, dat komt vanzelf met de tijd als je daarin geinteresseerd bent.


En ik moet ook kijken naar mijn eigen speelstijl.
Het geluid moet in beweging komen. Maar eigenlijk is bij haast alle muziek, die ik speel, te weinig ruimte om dit soort pads, met zo'n random lfo goed naar voren te laten komen.
Een pad neemt gewoon veel te veel tijd.
die random lfo was een voorbeeldje voor een praktische toepassing. Ik gebruik vaak pads als voorbeeld omdat het daar vrij makkelijk te horen is wat je doet. Maar je kunt dit natuurlijk net zo goed toepassen op leads of bijvoorbeeld een trompet sound. Zo kun je bijvoorbeeld de attack van de sound koppelen aan je velocity level dus hard aanslaan is een andere envelope op je lead, of de aftertouch koppelen aan het EG filter, zodat als je de keys harder indrukt er een Filter morphing plaats vindt op de sustain van je lead sound. Zo zijn er 100-en praktische toepassingen te bedenken voor allerlei type sounds waarin de huidige kennis die je nu hebt opgedaan in de praktijk kunt brengen.

Het wordt me wel steeds meer duidelijk, dat met heel veel onzichtbare lijntjes in de Kronos de talrijke tools met elkaar zijn verbonden.
Dat maakt het er niet altijd makkelijker op, om het onderlinge verband te vinden.
Omdat je dit op verschillende pagina's moet combineren. En dat moet je natuurlijk wel even weten.
Eigenlijk zie ik deze onzichtbare lijntjes-methode bijna niet terug in de gebruiksaanwijzingen.
Klopt, dit deel is enorm onderbelicht in de handleidingen van de Kronos. Dat komt ook omdat er zoveel mogelijkheden te bedenken zijn dat ze er maar voor gekozen hebben om heel globaal het AMS principe uit te leggen. Het principe is eigenlijk een enorm grote modulation matrix waarin je 100-en connectors aan elkaar kunt knopen in de Kronos over alle synth engines en effecten en KARMA heen.

Er zijn meer synths op de markt met een modulation matrix zoals bijvoorbeeld een virus ti, maar daar wordt je veel meer geholpen doordat daar het aantal parameters wat meer beperkt is. Bij de kronos hebben ze ervoor gekozen om bijna overal maar een connection punt te definieren, dus daar ligt de limiet meer bij de sound designer.
 
Hoi Quifster,

Aftertouch gebruik ik al heel veel.
Standaard tweak ik er meestal direct al een LFO bij, die ik inschakel met aftertouch. Dat is wel prettig om direct met zo'n extra mogelijkheid in je geluid te kunnen variëren.

8>
 
weet iemand of de sound waar jordan rudess mee speelt in dit filmpje standaard in de kronos zit?

ik vind deze sound geweldig, maar ik ken lang niet alle presets en heb me rot gezocht in de preset lijst maar niets lijkt erop, dus herkent iemand deze sound?

(anders moet ik hem zelf programmeren)


 
Misschien iets van een Kalimba, Marimba, Celesta, Musicbox van de HD-1, mallet-sectie.
Maar het lijkt me wel dat het geluid getweaked is.
En het lijkt dat ook er een of ander key-off sample bij in zit. Je hoort de toetsen in ieder geval heel duidelijk.

Of Jordan speelt zo knetterhard... :D

Tot nu toe ben ik deze sound nog niet tegengekomen.
Succes met je zoektocht.

8>
 
Laatst gewijzigd:
Misschien iets van een Kalimba, Marimba, Celesta, Musicbox van de HD-1, mallet-sectie.
Maar het lijkt me wel dat het geluid getweaked is.
En het lijkt dat ook er een of ander key-off sample bij in zit. Je hoort de toetsen in ieder geval heel duidelijk.

Of Jordan speelt zo knetterhard... :D

Tot nu toe ben ik deze sound nog niet tegengekomen.
Succes met je zoektocht.

8>

Thanx!

het is IC-007 Birds in the Kalimba
waarbij SW1 uitgezet is en er een kleine wijziging in de delay is toegebracht. Kon het vrij snel reproduceren na jouw tip van de kalimba.
 
Back
Top