TR-8S over usb?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
6.939
Locatie
Apeldoorn
Hoi, hoe krijg ik m'n tr-8s als mono binnen over m'n usb?
Gewoon via de stereo out gaat prima maar ik krijg het via usb niet voor elkaar in ableton.
Ik ga in utility mode en selecteer usb individual en utility maar geen geluid in ableton.
Ik volgde deze clip maar ik kreeg 't niet voor elkaar.
 
Staan de inputs in ableton ook ingeschakeld? in preferences-audio-input config
 
Moest je niet ook drivers installen ? Zolas met de TR09 en/of TR8 ook al was toch ?

Jazeker, zonder driver werkt het niet.
Mijn iMac startte trouwens niet meer op na de installatie van de driver, dus ik durf het niet meer. Na een herinstallatie kwam ik op de desktop en kon ik de driver de-installeren. Toen werkt het weer. Was versie 1.0, dus wellicht dat er al weer een nieuwere is die dit probleem niet meer heeft.
 
Moet je de TR-8S ook als audio interface gebruiken als je audio over usb wilt? Zoals bij zijn voorganger zeg maar?
 
Met ASIO4ALL kun je misschien de kanalen van de TR8s wel gebruiken in combinatie met je 'hoofd' geluidsinterface.
 
Bedankt zover, het was inderdaad de driver installeren en nu heb ik signaal in ableton.
Ik moet de TR-8S als audio interface gebruiken in ableton en dan moet ik m'n speakers connecten met de TR-8S of kabels van de ext out van de Tr-8s naar de inputs op m'n audio interface.
Maar waar ik op had gehoopt lukt nog niet want al heb ik signaal in ableton, ik moet nog steeds audio kabels van de tr_8S naar of de speakers of m'n interface laten lopen.
Schijnbaar als je via usb signaal in ableton ontvangt moet de TR-8S ook als audio interface geselecteerd staan.
Ik had gehoopt via usb wel de audio in ableton binnen te krijgen en gewoon via m'n interface naar m'n speakers te laten gaan zodat je je interface kan blijven gebruiken en dan niet apart nog kabels aansluiten.
 
Op Mac kan dat met een aggregated device, maar da's ook nog best wat gedoe. In Windows zijn de mogelijkheden geloof ik beperkter.
 
Schijnbaar als je via usb signaal in ableton ontvangt moet de TR-8S ook als audio interface geselecteerd staan.
Ik had gehoopt via usb wel de audio in ableton binnen te krijgen en gewoon via m'n interface naar m'n speakers te laten gaan zodat je je interface kan blijven gebruiken en dan niet apart nog kabels aansluiten.


Dat zeg ik, asio4all.

http://www.asio4all.org/faq.html

.. maarrr ik leest net dat asio4all gebruik maakt van WDM drivers en die schijnen, wat geluidskwaliteit betreft, niet zo best te zijn. Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? Ik gebruik asio4all, maar als de kwaliteit slechter is, dan moet ik daar misschien mee ophouden.
 
Laatst gewijzigd:
waar in NL is de TR-8s te koop van voorraad? veelal zie ik levertijd van 8 wkn
als ik iets wil, moet het meteen ;-)
 
Het probleem begint al met dat de meeste(of allemaal?) DAWs maar 1 ASIO driver tegelijk kunnen aanspreken.
Daarnaast zijn er geen 2 audio interfaces die op exact dezelfde samplerate lopen tenzij je ze synchroniseert via
WordClock/ADAT/AES/spdif. Anders zal er altijd 1 net iets sneller lopen dan de ander.
Om dit op te lossen moet er samplerate conversion plaatsvinden voor 1 van de 2 interfaces.

Binnen OSX wordt dit opgelost via aggregate device en zal coreaudio automagisch de samplerate conversion doen.

Binnen windows kun je dit voor zover ik weet alleen goed oplossen als je een audio interface met een 'loopback'
functie hebt. Dit vind je onder andere in alle RME interfaces en sommige van MOTU, Focusrite en Zoom(er zijn er vast meer).
Er zijn dan 2 opties om dit werkend te krijgen:
Optie 1:
Rechts klikken op speakertje in de taakbalk>Recording devices>Properties(van het apparaat dat je wil opnemen, in jouw geval de TR-8S)>
Listen>Listen to this device(vink aan)>Playback through this device(selecteer hier de output van je audio interface met loopback functie)>
Kijk in de handleiding van je audio interface hoe de loopback werkt.
Optie 2:
Gebruik een 'virtual audio cable' om de input van de TR-8S naar de output met loopback functie te routen, bijvoorbeeld
VB-Cable https://www.vb-audio.com/Cable/index.htm

Er kleven wel wat nadelen aan dit hele systeem. Zo heb je om te beginnen altijd extra CPU verbruik door de samplerate
conversion en wil dit nog wel eens sterk omhoog lopen na een langere tijd. Ook de latency kan soms zomaar veranderen
en oplopen na een langere tijd. Of dit altijd is weet ik niet maar het hielp bij mij om de virtuele verbinding af en toe uit
en weer aan te zetten. (Ik gebruikte dit systeem in combinatie met een Novation Utranova en een iConnectMIDI4+)

Het kan dus wel maar het is niet echt een optimale situatie. Het is ook niet voor niks dat er zoveel problemen
zijn met bijvoorbeeld de Access Virus TI/TI2 en de Elektron apparaten met Overbridge.
Het zou zoveel makkelijker zijn als dit soort apparaten gewoon ADAT en WordClock zouden hebben...

Ik ben erg benieuwd naar het resultaat. Succes!
 
Vandaag aan de gang geweest maar vreemde zaken meegemaakt.
Ik had vroeger op een oude pc al 'ns asio4all gehad dus die geinstalleerd en daarna opnieuw even opstarten waarna ik nog wel kon inloggen maar daarna het scherm op zwart ging?
Systeemherstel gedaan en opnieuw geprobeerd en weer hetzelfde dus ik dacht wellicht iets wat met elkaar conflicteert?
De volgende optie begonnen en virtual cable geinstalleerd en weer hetzelfde dus er is iets geks met windows.
Na systeemherstel een reparatiescan laten doen in de command modus en daarna startte het systeem weer goed op.
Ik wacht nu even met nieuwe installaties, eerst maar een nieuwe ssd kopen en een datamigratie uitvoeren en ik denk een nieuwe windows installatie doen en dan maar 'ns verder kijken.
Ik heb dit nog niet eerder gehad en eigenlijk heb ik nooit iets dus ik stond er wel vreemd van te kijken.
Wordt nog vervolgd.
 
Ik had gehoopt via usb wel de audio in ableton binnen te krijgen en gewoon via m'n interface naar m'n speakers te laten gaan zodat je je interface kan blijven gebruiken en dan niet apart nog kabels aansluiten.

Wanneer je als output device je interface selecteert en als input device de tr8 dan moet dit gewoon lukken.
 
Wanneer je als output device je interface selecteert en als input device de tr8 dan moet dit gewoon lukken.

Zo makkelijk gaat het niet want ik krijg alleen signaal in ableton als ik de TR-8s selecteer als interface in de audio afdeling.
Dat betekent dat m'n andere (gewone) interface niet meer geluid geeft voor zover ik het kan zien en geprobeerd heb.
Ik kan namelijk maar één audiointerface selecteren in windows en ableton dus via usb gaat er niets meer naar m'n andere interface.
Alleen een hardwarematige verbinding met kabels dat lukt wel.

Ik kan wel m'n gewone interface als output in de midi afdeling selecteren en dan krijgt m'n interface ook midi maar ik krijg dan nog geen audio.
In live staat ook: to route audio out of Live, select an audio driver and then an audio device. You can then configure the individual outputs using the output config button.
maw ik kan alleen geluid uit m'n normale interface halen als ik 'm als audio device selecteer in live want dan krijg ik ook de in en uitgangen.
Probleem is dat ik alleen signaal van de TR-8S in Live krijg als ik 'm ook als audio device selecteer en dus op die manier alleen de beschikking heb over de in en uitgangen van de TR-8S.
 
Meerdere audio interfaces tegelijkertijd gebruiken binnen Ableton kan alleen met asio4all, maar die gebruikt de WDM drivers van je audio interfaces in plaats van je ASIO drivers en dat brengt cpu load en latency met zich mee, maar het werkt wel.

Zo ik hou er over op, doei :D
 
Multi io over USB is alleen handig als je geen geluidskaart hebt nog. Dus in de praktijk voor een heel select publiek. Aggregated devices (MacOS) werkt gewoon erg buggy. Daarvoor moet je eigenlijk gear hebben met eigen wordlcok connectors om ze zo te (clock)syncen.

Ik heb het jaren geleden allemaal geprobeerd maar, je krijgt om de haverklap andere latencies, digital clipping en white noise gedoe.
 
Er kleven wel wat nadelen aan dit hele systeem. Zo heb je om te beginnen altijd extra CPU verbruik door de samplerate
conversion en wil dit nog wel eens sterk omhoog lopen na een langere tijd. Ook de latency kan soms zomaar veranderen
en oplopen na een langere tijd. Of dit altijd is weet ik niet maar het hielp bij mij om de virtuele verbinding af en toe uit
en weer aan te zetten. (Ik gebruikte dit systeem in combinatie met een Novation Utranova en een iConnectMIDI4+)

Dit dus
 
Hi!

Tijd om ff deze gouwe ouwe topic uit het slob te trekken.
Tot nu toe heb ik mn Tr8s verhalen in het 808-909 topic gedeeld, maar ik zocht een betere plek om eens de techniek van Midi en clock sync in te duiken.
Dat is deze topic natuurlijk niet helemaal, maar denk ook niet dat iemand bezwaar heeft als ik deze topic daar even voor Hijack (of wel?)
Ik wil het namelijke even uitgebreid hebben over de USB, MIDI/clock sync over USB, en de Tr8s DAW integratie en connecties met andere hardware :D

Okee, allereerst... ik ben blij met de Tr8s, mooi geluid, lekker intuitieve sequencer. leuke FX opties... mooi spul.
Maar ik heb het wel een beetje lastig met DAW integratie. En als ik mn google sessies van de afgelopen 3-4 dagen mag geloven dan ben ik niet de enige.

Ik had vooraf al wat research gedaan en bedacht dat audio over USB voor mij niet ideaal zou zijn (want ik wil het liefst de 18i8 gebruiken als interface, en niet de TR8s).
Voor mij is het prima als alle audio op 1 stereo track binnenkomt dus ik heb de audio op input 5-6 van de 18i8 zitten. en USB kable van TR8s naar de pc om clock te syncen met ableton.
Dus ik zet daarop in

Ableton External Instrument

Voor mn andere hardware die op die manier aangesloten zit maak ik een External instrument in Ableton waarmee ik midi naar het device kan sturen en audio uit de 18i8 laat komen en die dan via 1 enkele midi track in ableton managen. handig.
Dan onstaat er een kleine vertraging die ik meet door een opname te doen en te kijken wat de tijd tot de start is. Daarvoor kun je in External instrument compenseren (meestal 5-7 ms)
Nu heb ik voor de TR8s niet per se voor ogen om die te sequencen in Ableton, maar deze werkwijze ken ik, dus dit was poging#1.
De lag tot start voor de TR8s was echter absurd hier... meer dan 90ms... dat is meer dan je kunt compenseren in Ableton's External Instrument.
Dus op deze manier gaat hem hem niet worden.
Het lijkt er op dat het signaal van ableton om de klok te starten veel te laat binnen komt op de TR8s, want als ik de clip knip en plak zodat de start synchroon loopt, dan zit de rest van het clipje ook wel voor 4-8 maten goed (en dat is prima voor mij). maar zou leuk zijn als ik de TR8s ook synchroon kan horen met de DAW terwijl ik bezig ben, en niet enkel na audio opnemen en bewerken.

dus ik ging nog even verder op onderzoek uit
ook omdat ik me met 90ms vertraging haast niet kan voorstellen dat het naar behoren werkt zo.

Ableton External Instrument (met MIDI clock sync delay)

Via wat omzweervingen kwam ik op MIDI clock sync delay. Daar kan ik adequaat compenseren voor de 90ms vertraging. Maar dan krijg je inderdaad (zoals veel gelezen online) een onbruikare eerste maat na het opstarten van de opname/playback. maar daarna synced ie wel, dus bruikbaar. Dit is hoe ik tot nu toe het meest heb zitten werken. Ik kan mezelf horen prutsen op de TR8s terwijl ik de DAW luister... in sync... dus prima.
Wel vraag ik me bij MIDI clock sync delay af wat raadzaam is qua MIDI sync opties.
- song of pattern? (Ableton zegt Pattern voor drum machines/grooveboxes, maar zegt niet preices hoe ie daar mee omgaat, wil ik graag weten).
- Sync type: MIDI clock of MIDI timecode? geen idee wat dit doet en/of de tr8s een specifieke hiervan behoeft.
- Voor sync stability vroeg ik me verder af of het raadzaam is om andere MIDI info over USB uit te zetten (zoals ik al zei hoef ik niet per se de TR8s vanuit ableton te besturen, dus is optie).

En Ableton heeft ook een aantal opties die ik nog niet goed begrijp:
- Delay compensation: Als ik het goed begrijp compenseert deze optie voor latency van de devices op de verschillende tracks, of niet? als dat klopt dan heb ik aan deze optie verder niks. of wel?
- Reduced Latency While Monitoring: Als ik het goed begrijp schakelt deze optie Delay compensation uit op tracks waar monitoring op "in" staat. correct? Als dat klopt dan zou ik dit waarschijnlijk aan moeten zetten voor setups met Direct monitoring via de 18i8, of niet?

brengt mij tot hetvolgende:

Andere settings in de 18i8 (direct monitoring)

Ik heb dit nog niet gedaan/geprobeerd, dus dit was even een refresher doen van de FocusRite 18i8 manual, want ik moet eerlijk bekennen dat intussen al die routing tussen de hardware synths/drumcomputers - audio interface - PC & DAW met allemaal hun eigen opties aardig complex begint te worden en het in mn hoofd soms even vastloopt als ik het niet met een papiertje even uit-teken. Maar ik denk dat ik het inmiddels weer snap.

Maar ja, al die devices hebben meerdere opties waar het mis kan gaan, dus als ik niet precies snap wat alles doet ben ik ook bang dat ik ergens fouten ga introduceren en er vervolgens niet meer achterkom waar die fout hem in zit :dubbel:.
Zijn er mensen die met hun DAW (ben ook geintresseerd in mensen hun oplossing in andere DAWs, wellicht kan ik het vertalen naar ableton) zo'n soort setup gemaakt hebben met de TR8s.

Maar ik vraag me wel af in hoeverre dit gaat helpen aangezien de vertraging in de stop/start opdracht van ableton lijkt te zitten richting de Tr8s, en die opdracht gaat direct via USB en niet via de FocusRite 18i8.

Toch de Tr8s als audio interface

Deze optie zie ik het minste zitten. want dan moet de boel echt anders aangesloten worden. en daar moet ik dan wel heel hard over nadenken.
Want het aantal inputs op de Tr8s is niet voldoende dus dan zou ik moeten klooien met Asio4all en aggregated devices volgens mij. en eigenlijk wil ik daar gewoon niet aan beginnen.

Verder zat ik dan te denken aan combinaties waarbij ik de audio mix van de 18i8 over de EXT-in van de TR8s gooi en van audio interface switchs wanneer ik wil opnemen van de TR8s,
maar ook dat word me wel een beetje ingewikkeld en ik begin er liever niet aan. er is vast wel iets te verzinnen met wat fysieke re-routing of iets met windows en loopback.
maar hoe simpeler hoe beter natuurlijk.

Concrete summary van vragen voor degene die afhaken op de lap tekst:

1) wie kan me uitleg verschaffen over Delay compensation en Reduced latency while monitoring in Ableton, en heb ik hier iets aan met mn TR8s issues?
2) In de door mij beschreven huidige setup met External Instrument + clock sync delay: wat moet ik met Pattern/Song en met Midi clock of Timecode
3) Wie draait hier nog meer een Tr8s in een DAW via een andere audio interface. wat is jou ervaring / huidige setup/oplossing.
4) Heeft er iemand iets aan te raden op een Direct Monitoring setup van de TR8s in een DAW?
5) Voor degene die de tekst hierboven hebben gelezen; Als er iets staat waardoor je denkt "Dat heeft ie niet goed begrepen" of er op andere wijze ergens blijkt dat ik wellicht informatie/kennis mis: deel het met me. ik wil dit heel graag goed snappen.

Want, voor de duidelijkheid, ik heb wel een werkbare setup zo (met Ext. Instrument + clock sync delay), maar kan me gewoon niet aan de indruk onttrekken dat ik ergens anders iets mis of beter kan. 90ms klinkt erg extreem. ook vergeleken met wat ik online lees.
En ik kan ook zeker wel zelf nog experimenteren voor ik echt 'geblokkeerd' ben, heb ideeen zat, maar ik kan denk ik wel een duwtje in de goede richting gebruiken.
 
Alvast 1 deel van de vraag beantwoord.

Met direct monitoring op de 18i8 klinkt de audio volgens verwachting mooi in sync
Vervolgens opnemen met een audio track in ableton waarvan de monitor input "off" staat.
die opname heeft vervolgens veel minder vertraging (-10 ms ipv 90ms). die zag ik niet aankomen

eigenlijk probleem opgelost dus, want dit is prima werken ook.

ik snap er alleen helemaal niks van.
dat start/stop signaal gaat toch nog steeds via de USB kable :s
nou ja... als iemand toch nog iets interresants ofd leerzaams weet te vertellen dan houd ik mezzelf nog steeds aanbevolen :D
 
Back
Top