X32 aux send/return gebruiken vanuit Ableton

kobuz

Ouwe rot
Lid sinds
11 oktober 2012
Berichten
3.316
Locatie
Eindhoven
Ok, ik ben al een paar uur bezig met van en alles en nog wat proberen qua routings, maar ik kom er niet uit. Misschien dat iemand me kan helpen. Wat ik wil:

In ableton wil ik een return track hebben met een extern hardware effect. Daarvoor kan je een 'External audio effect' gebruiken, waar je de 'audio to' en 'audio from' kan instellen. Vanuit mijn X32 heb ik dan dus een output en een input nodig, die via usb door Ableton gaan, en het zou mij het beste uit komen als ik daarvoor een aux in en uit van de X32 kan gebruiken.

Ik gebruik al langer aux ins als inputs op de X32 voor synths en dergelijke en dat gaat helemaal prima. Wat ik niet voor elkaar krijg is dat er uit een aux out een signaal vanuit Ableton komt. Misschien maak ik een denkfout, maar het zou toch moeten kunnen dat ik een output kanaal kies van de X32 en dat daar direct het geluid uit komt dat Ableton er via USB naartoe stuurt?

Hopelijk een beetje duidelijk zo en kan iemand me vertellen hoe dit werkt :)
 
Even puur theoretisch (of niet want ik heb een X18 )

  • Kies/maak nieuwe send in Live
  • Zet externe output naar een kanaal op X32
  • Op X32: stel op gekozen kanaal de effect(en) in die je wilt hebben dmv X32 FX send en zet het kanaal op "USB"
  • Nu kan je op andere sporen in live met de send-dial de send instellen naar de de effecten op X32

Je geeft dus wel per "send" die je via de X32 wilt routen minimaal input 1 kanaal op.
 
volgens mij is dat niet wat ik bedoel. Ik wil een fx unit buiten de x32 om gebruiken in Ableton. De x32 dient dus alleen als geluidskaart, waarbij ik een van de fysieke aux in en uit wil gebruiken. Volgens mij zou ik dan niks te maken hoeven hebben met de interne fx en send van de x32. of ik begrijp je verkeerd :)
 
Dan begreep ik het verkeerd denk ik, maar dan zou het met de auxen ipv fx sends wel moeten werken. In live voor de send kies je een X32 kanaal naar de effect unit (via aux send) en dan return weer terug naar live. Hoe je dat met de return doet weet ik dan niet want de X18 heeft wel aux bussen maar geen returns. Misschien dat je dan twee kanalen op de X32 kwijt bent.

Overigens vergiste ik mij: op de mixer instellen dat het kanaal USB is, is niet voor de return, maar om de audio van de send uit live naar het X32 kanaal te kunnen sturen. De "return" in mijn voorbeeld komt dan via de main outs weer terug naar de main out van mixer (en dus niet Live). Allemaal heel theoretisch en misschien beschrijf ik het ook niet goed. Maar volgens mij zou mijn voorbeeld maar dan AUX sends ipv (x32 internal) FX sends moeten werken
 
In live voor de send kies je een X32 kanaal naar de effect unit (via aux send)
En daar ligt mijn probleem. Ik weet niet hoe ik de X32 in moet stellen, zodat bv kanalen 25-30 (van de card/usb) overeenkomen met Aux outs 1-6. Ik zou verwachten dat ik het volgende kan doen:
- In ableton kies ik kanaal 25 bij 'Audio to'
- Vanuit Aux out 1 heb ik een kabel naar mijn fx unit
- Vanuit fx unit een kabel terug naar Aux in 1
- In ableton kies ik kanaal 25 bij 'Audio from'

Aux in gebruiken lukt me, nu de aux out nog...

Thanks voor het meedenken iig!
 
Hey, ik heb geen X32, dus kan je daar niet mee helpen (geen idee hoe die routing daarvan werkt), wat ik wel kan vertellen en laten zien hoe mijn setup werkt, eerst een plaatje:

1698513929929.png
 
De outputs die je in die Ableton popup ziet, dat zijn fysieke outputs van mijn audio interface (RME Fireface). De audio die naar de send gestuurd wordt, wordt via de external audio effect naar 1 van die fysieke outs gestuurd (via Audio To). Die audio gaat vervolgens mijn hardware in (in dit geval de DP/4). De geprocessde audio die vervolgens uit de DP/4 komt, die stuur ik weer naar een input van mijn audio interface (nou ja, in dit geval eerst naar een FerroFish, maar dat boeit verder niet), en dat signaal komt vervolgens in de Audio From uit in het external audio effect.

Ik zou me eerst focussen op de audio routing van de X32 (maar dat was je al aan het doen :P) om dat te begrijpen en aan de praat te krijgen, voordat je er nog andere dingen tussen zet, of via interne routing op de X32 aan de slag gaat.

Dus misschien eerst gewoon een signaal naar die audio aut sturen vanuit Ableton naar de X32, en dan kan of je die ergens ziet uitslaan (VU bedoel ik) op de X32 zelf (of in de software interface, als die dat tenminste heeft, zoals bij mij TotalMix van RME)

Ow minor detail, ik gebruik geen audio over USB, wellicht dat daar het probleem dan zit, ik heb echt een fysieke uitgang, en er gaat een jack vanuit de interface naar mijn effect unit. Sorry, dat bedenk ik me nu pas :P
 
De outputs die je in die Ableton popup ziet, dat zijn fysieke outputs van mijn audio interface (RME Fireface). De audio die naar de send gestuurd wordt, wordt via de external audio effect naar 1 van die fysieke outs gestuurd (via Audio To). Die audio gaat vervolgens mijn hardware in (in dit geval de DP/4). De geprocessde audio die vervolgens uit de DP/4 komt, die stuur ik weer naar een input van mijn audio interface (nou ja, in dit geval eerst naar een FerroFish, maar dat boeit verder niet), en dat signaal komt vervolgens in de Audio From uit in het external audio effect.
Dit is precies wat ik ook probeer, maar blijkbaar krijg ik het niet voor mekaar om ervoor te zorgen dat de geluidskaart (daar moet alles uiteindelijk toch doorheen) de audio naar de juiste fysieke jack uit stuurt ;)
 
Met de external fx device:
Zorg dat je audio via de "audio to" uitstuurde en ook bij het apparaat aankomt.
Wellicht ff een koptelefoon erin prikken en dan in Ableton alle outputs afgaan totdat je beet hebt.
Daarna hetzelfde met de "audio from" doen.

Als je niks vangt check of alle audio I/o in Ableton aan staat.
Als dat zo is dan kan het de routing/mixer van je device zijn.
Daar kan ik niet mee helpen want ken de x.. niet.
 
Het is zojuist gelukt, hoewel ik dit volgens mij al eerder heb geprobeerd... Bij inputs, zodra ik de Aux remap op card 1-6 zet, kan ik in Ableton kanalen 1-6 kiezen om naar de aux outs te sturen. De logica ontgaat me ff, maar hey, het werkt :)

thanks voor het meedenken allemaal. Nu nog proberen muziek te maken haha
 

Attachments

  • Screenshot 2023-10-28 at 20.40.19.png
    Screenshot 2023-10-28 at 20.40.19.png
    189,5 KB · Bekeken: 47
Back
Top