TR-8s variations triggeren via MIDI

Knop

Stamgast
Lid sinds
8 Maart 2011
Berichten
420
Locatie
ja
Hoi. Hier een vraagje voor mensen met een TR-8s:
Ik wil de variations op de TR-8s triggeren via een MIDI-commando, zodat ik songs kan bouwen en toch de TR patterns zoveel mogelijk live kan houden tot 't eind. Weet iemand met een TR-8s of dat mogelijk is? Kan er nix over vinden. Een song-mode zit er niet op, dus moet je de variaties via MIDI kunnen triggeren, toch?

Ben overigens ook benieuwd hoe jullie dat doen, de TR-8s in je setup. Bij mij komt het vooralsnog neer op multisamplen van de losse variaties en die triggeren in mn song. Maar ik wil het liever live houden dus, zodat je kan tweaken tijdens de uiteindelijke opname.
 
Voor zover ik weet is dit niet mogelijk. Patterns kun je wel kiezen, maar geen variations.

Al moet ik zeggen dat ik live geen problemen ondervind met het handmatig kiezen van de juiste variation
 
Ik zie de TR-8 als de drummer van de band
Leuk als je gebruik van 'm kan maken maar meer ook niet
Wat jij wilt misschien een mc-707 erbij?
 
Ik denk wel dat de TR-8S met name bedoeld is voor live performances. Als een DAW je ding is dan is ie daarvoor een stuk minder geschikt
 
Een song-mode zit er niet op, dus moet je de variaties via MIDI kunnen triggeren, toch?

Nee
 
De midi out data gesynced opnemen in je daw als zijnde song mode ?
 
Ik denk wel dat de TR-8S met name bedoeld is voor live performances. Als een DAW je ding is dan is ie daarvoor een stuk minder geschikt
Klopt, voor live jammen issie prettig. Maar het blijft nu steeds een beetje hangen in een live jam.
 
Hoe 'sequence' je de andere elementen van je track?
Als dat een DAW is, dan zou ik inderdaad je TR8-S performance qua midi opnemen en dan tijdens je 'track performance' de TR8-S gewoon aansturen via je DAW.
Let even op de latency. Vaak is een rondje DAW genoeg voor net hoorbare latency (dus je noten zijn dan te laat), maar dat is in de meeste DAWs eenvoudig te corrigeren.
 
Hoe 'sequence' je de andere elementen van je track?
Als dat een DAW is, dan zou ik inderdaad je TR8-S performance qua midi opnemen en dan tijdens je 'track performance' de TR8-S gewoon aansturen via je DAW.
Let even op de latency. Vaak is een rondje DAW genoeg voor net hoorbare latency (dus je noten zijn dan te laat), maar dat is in de meeste DAWs eenvoudig te corrigeren.
Het is midi, geen audio. Over hoeveel latency praten we dan ?
 
Het is midi, geen audio. Over hoeveel latency praten we dan ?
Dat hangt van veel dingen af.
Ik heb getest met diverse machines en daar kan echt hoorbaar verschil tussen zitten.
Dus dat je op moment x een noot speelt (d.m.v. een sequence, dus geen handwerk), maar die pas een fractie later in de DAW tijdlijn ziet (na de tel dus).
En ook omgekeerd, dat de noten zelf op de tel staan, maar dan pas later klinken in de synth / drumcomputer etc.

Volgens mij hebben DAWS (ten minste, wel die ik ken) hier een compensatie optie voor (dus dat ze noten eerder wegsturen).
Zo kun je dat wel oplossen.
 
De ouwe meuk ben ik bekend mee, de TR707 moest je op -17 zetten in atari cubase om strak te laten lopen. Hetzelfde als je aan het midi true chainen bent geweest.
Maar de TR8-s is vrij modern, en ook aan te sturen via usb midi, dus ik was op zoek naar getallen (iets te lui om zelf hier te gaan uitproberen).
 
De ouwe meuk ben ik bekend mee, de TR707 moest je op -17 zetten in atari cubase om strak te laten lopen. Hetzelfde als je aan het midi true chainen bent geweest.
Maar de TR8-s is vrij modern, en ook aan te sturen via usb midi, dus ik was op zoek naar getallen (iets te lui om zelf hier te gaan uitproberen).
Hahahahahahaha
Het zal per DAW / systeem / OS / hardware device combinatie verschillen.

Zeker bij drums hoorde ik het wel en was het teveel om te negeren.
Even uit mijn hoofd moest ik ook iets in die geest corrigeren tussen de MC 707 en Reason en bij de MPC nog iets meer.
het was puur een experiment. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik zelf geen reden heb om m'n 707 midi te syncen met m'n DAW.
Ik wil juist weg van het scherm als ik met de 707 werk.
(de TR8-S is anders, die kan zelf geluid 'maken' ipv samples spelen, wat de 707 doet qua drums).
Dan gaat het me meer om de ervaring zelf van het (in) spelen van de muziek.

Bij de synths zit er ook wel iets verschil in, maar valt het minder op. Ik heb een keer de Subsequent, Minitaur en Peak vanuit dezelfde midi data aangestuurd en dat weer opgenomen en ook dan zag je dat de aanslagen niet tegelijk terug kwamen.
Gelukkig valt dat bij synths wat minder op, dus dat heb ik zo gelaten.
 
Thanks lui. Ik werk met Renoise. Tot voor kort maakte ik overal losse samples van, ook de hardware, en deed ik álles in de tracker. Ik maakte één goed pattern en maakte daar variaties van. Zo bouwde ik dat dan uit naar een hele song. Heel snel en overzichtelijk.

Maar ik ben meer en meer mn ritmes op de stepsequencer van de TR (en andere machines) gaan maken en dat bevalt veel beter. Het moet alleen even samenkomen nu, die twee manieren van werken. Gisteren eerste proef gedaan met opnemen van MIDI in Renoise. Dat gaat nog niet zoals ik zou willen, effe experimenteren dus. De latency is geen issue, dat kun je quantizen, in Renoise kun je ook de MIDI/audio timing compenseren, maar ik denk wel dat latency+quantizing van de tracker er nu voor zorgen dat sommige noten wegvallen. Dus toch de goede richting gedacht..

Bottom line: gedoe..luxeprobleem..less=more?
 
...en inmiddels succes. Opnemen van MIDI werkt prima, ook alle subtiele nuances zoals afkappen van de open- vs closed hats worden netjes gedaan. alleen alle noten komen een octaaf lager in Renoise te staan, dus moet steeds n octaaf transposen. Dat nog even zien te fixen. Toch zie ik hier wel brood in zo.
 
Goed om te horen ! En handig voor mezelf later om te weten als ik ga jammen :okdan:
 
nu andersom, stel ik ik heb een midi patroon van 1 bar, die kan ik door de TR-8s laten afspelen, maar hoe krijg ik hem in de sequencer?
In mijn Squid heb ik een tooltje om hem via USB op een pattern te slepen, hoe doe ik dat met de TR-8s?
 
Zelf intikken ? Kost een paar seconden, lijkt mij.
 
Nee, dan zit ik vast aan de 16grid en moet je nog met swing en microsteps aan de gang om in de buurt te komen, hoopte dat de editor misschien een import functie had.
 
Back
Top