Roland Jupiter-X en Jupiter-Xm

Click image for larger version  Name:	jupiter-xm_top_gal.jpg Views:	1 Size:	54,4 KB ID:	3703196



https://www.roland.com/nl/products/jupiter-x/
https://www.roland.com/nl/products/jupiter-xm/
 

Attachments

  • jupiter-xm_top_gal.jpg
    jupiter-xm_top_gal.jpg
    54,4 KB · Bekeken: 277
Last edited by a moderator:
Later zouden er sound banken bijkomen van de Fantom.

Heeft de Fantom ook een vocoder?

Had de Fantom line nog niet bekeken maar kan nergens iets vinden dat die ook met Model Banks werkt.
 
Laatst gewijzigd:
Hydrasynth + een Jupiter X, dat lijkt mij wel een goeie combi 8) De XM (same synth engine) maar 1500 en minitoetsen ?
 
Hydrasynth + een Jupiter X, dat lijkt mij wel een goeie combi 8) De XM (same synth engine) maar 1500 en minitoetsen ?

Dan zou ik eerder voor een Waldorf Quantum gaan. Die heeft 5 verschillende methodes in synthese.
 
Klinkt goed, maar heb niet het idee dat we iets nieuws horen. Dat heb ik wel bij de Hydrasynth.

haha, eerst iedereen klagen dat ze de oude synths niet goed modellen. En nu hebben ze dat een beetje voor elkaar en dan klinkt het weer niet nieuw.:)

Volgens mij is het ook niet de bedoeling van deze synth om iets nieuws te doen. Behalve de iArp.
 
Klinkt goed, maar heb niet het idee dat we iets nieuws horen. Dat heb ik wel bij de Hydrasynth.

Hoeft niet en toch kun je er veel nieuwe vette sounds mee maken.Als je de verschillende model banks mode combineert in een layer.4 tones.BV een Jupiter,een XV,JX-8P,Juno in één layer.Dat kan aardig klinken denk ik.Dus dat brengt je mogelijkheden om nieuwe klanken te maken tot haast oneindig.Ja,aardig synthje vind ik.
 
sinew1958 : Ja, als dat kan brengt het meer mogelijkheden. Even afwachten dat we dit horen in andere demo's. Zou leuk zijn, want het geluid is prima.
 
In de video met de Xm zie je ook een draagtas maar bij de accessories niets van de draagtas. Komt de draagtas misschien later uit?
En nu nog de referentie manual...
 
Laatst gewijzigd:
Nice! Laat je weten hoe die bevalt? Ben zeer benieuwd!

Ik heb besloten te wachten op de grote versie.

Ik ook,maar het is nog lang en de Namm komt nog voorbij,wie weet wat komt er nog voorbij gevlogen uit synthland.Inmiddels heb ik wat meer YT gezien van de Fantom,en die begint mij ook meer en meer te bekoren.
 
Nice! Laat je weten hoe die bevalt? Ben zeer benieuwd!

Ik heb besloten te wachten op de grote versie.

Ik had ook al de nieuwe Fantom (retour omdat ik de sampler/sequencer/controller niet nodig had - en het scheelt toch zo'n 2000 Euro), dus weet ik ongeveer hoe hij zal klinken.

Ik was heel tevreden over de diepte en body van de synth klanken en de warmte van de filters, klinken niet schril als je resonance toevoegt.

Klinkt beter (minder clean en 'digitaal') dan de System 8 die ik verleden jaar had. Raar dat volgens Roland de modellen minder accuraat zouden zijn dan op hun ACB technology synths?
Het feit dat je klanken (16 op de Fantom/4 op de Xm) kan layeren, maakt het geluid ook veel voller natuurlijk.
 
Ik vind de Fantom een hele mooie bak, maar mijn FA-06 voorziet vooralsnog prima in mijn workstation behoeften.
In principe zit de hele Jupiter in de Fantom, maar ik vind in de interface/controllers van de Jupiters meer wat ik wil dan in de Fantom.
Daar mijn budget zijn grenzen kent wordt het toch een Jupiter, in mijn geval een X.

Alle negatieve commentaren ten spijt maken de dingen die ik van en over de Jupiter-Xm hoor mij steeds enthousiaster.
Of het dan meer of minder accuraat is in theorie vind ik dan niet zo belangrijk.
Mocht de overlap te groot zijn dan kan de System-8 in de verkoop, maar ik vermoed dat die twee elkaar niet bijten.

Ik ben ook heel benieuwd naar de arpeggiator.
Wat ik daar van zie en hoor stemt mij wel blij, vooral ook omdat deze zich uitstrekt tot de drumpart.
Wat mij betreft wordt hier een groot gemis van de Jupiter-80 goedgemaakt.

Ik hoop alleen dat Roland snel de aanvullende documenten online zet. Van de basishandleiding word ik vooralsnog niet veel wijzer.
 
Op de website van Roland/US staat een artikel van de director en zijn visie over de X en Xm.(Site Jupiter x/xm).Die zegt ook dat zeker geen analoge re-issue van de Jupiter 8 gaat komen.
'Never chase a ghost'.(Bron interface).
 
Op de website van Roland/US staat een artikel van de director en zijn visie over de X en Xm.(Site Jupiter x/xm).Die zegt ook dat zeker geen analoge re-issue van de Jupiter 8 gaat komen.
'Never chase a ghost'.(Bron interface).

Ironisch... Never chase a ghost.... Maar vervolgens wel "re-issues" blijven uitbrengen. En dat al jaren. Van sommigen zelfs meerdere versies, denk aan de Juno/JU, TB-303, Jupiter, TR series, enz.
 
Maar als er een volledig analoge reissue zou komen, zou deze voor de gemiddelde consument te duur zijn en/of voor de puristen toch niet hetzelfde klinken. De huidige digitale emulaties komen goed genoeg in de buurt voor 99% van de gebruikers, en als je echt niet zonder 100% authentieke Juup 8 sound kunt of wilt wordt het gewoon in de buidel tasten voor een oude.

De JX heeft alle legendarische bakken aan boord en doet er nog heel veel naast en dat voor 2.5k. Dat zal voor de meeste consumenten zwaarder wegen dan 100% accurate reproductie.
 
Back
Top