Nieuwe Prophet 600 firmware (beta1)

Ongetwijfeld interessant voor wie een SCI Prophet 600 heeft: een Fransman ontwikkelde een van nul herschreven vervangend OS voor de synth die de notoir trage Z80 processor moet vervangen. Het OS is open source en wordt op een Teensy processor board geladen, dat mits enkele kleine ingrepen in de socket van de Z80 processor geplaatst wordt.

De nieuwe firmware lost eindelijk enkele welbekende euvels van de P600 op, zoals de trage envelopes, de "steppy" filter resolutie en de gebrekkige midi implementatie. Bovendien voegt de firmware een groot aantal nieuwe functies toe. Dit alles voor de prijs van een Teensy plaatje (€25)

Jammer genoeg heb ik zelf (nog) geen P600 om dit te testen :D

http://prophet600.blogspot.com


1. Easy-to-install non-destructive firmware drop-in replacement of the new firmware. If
you ever find yourself pining for the old sound of your Prophet 600, you can remove
the Teensy and restore the Z80.
2. Greater resolution of many of the sound parameters with an improved refresh rate
that is making the instrument much more responsive.
3. Faster, smoother amplifier and filter envelope generators supporting four different
modes:
1. Fast Linear
2. Slow Linear
3. Fast Exponential
4. Slow Exponential
4. A new LFO function generator with a wider range from one cycle every <20 seconds>
to about 60Hz with four new waveforms in addition to the original triangle and square
including sine, random stepped, noise (like on the original Prophet 5, but non-
periodic) and sawtooth (ramp up)
5. Multiple keyboard modes including:
1. Poly first note priority
2. Unison (all voice) Hi-key priority
3. Unison (all voice) Low-key priority
4. Solo (one voice) Hi-key priority
5. Solo (one voice) Low-key priority
6. Mix Overdrive which now allows the output from both oscillators to drive the mix
VCAs A and B harder as well as the Curtis 4 pole filter resulting in new sonic
possibilities.
7. Pitch Wheel interval selection of plus/minus one octave, a minor third and a fifth
8. Pitch Wheel reassignment to the VCF and Volume or off
9. Modulation wheel intensity setting from Maximum to Medium to Minimum
10. Full Midi In control including:
1. Amp and Filter velocity sensitivity with an external keyboard controller
2. Continuous Controllers (CC) of all sound parameters
3. Program change (PC) to choose current preset
11.A new and improved tuning procedure
12.Chromatic and free Oscillator course pitch control
13.Plus/Minus setting for Oscillator Fine Tune and Filter Envelope amount for Poly Mod
and Filter
14.Assignable, Random And Up/Down Arpeggiator
15.Debounce feature that prevents unintended retriggering caused by the old keyboard
 
Ik heb de Teensy vandaag ingebouwd en ben erg onder de indruk van de sound en extra mogelijkheden. Mijn 'oude' presets klinken niet helemaal zoals het hoort maar ga er vanuit dat ze zonder al teveel moeite te herstellen zijn. Aan de andere kant nodigt het ook uit om weer nieuwe klanken te maken en dat is echt niet vervelend met deze nieuwe P600FW!

Respect voor Gligi (en Dave Smith natuurlijk) :halleluja
 
Cool dat het gelukt :okdan:

´k Was er al bang voor dat de presets toch wel wat anders zouden gaan klinken. Misschien de filterdepth aanpassen (heeft nu een inverted functie onder stand 5)
Ook zijn Osc balance en Glide drastisch gewijzigd van functie aangezien die nu individueel Osc 1 en 2 bedienen.. zijn alle presets waar de Osc balance in het midden stond (12 uur) nog steeds voorzien van 2 oscilatoren?
 
Best bijzonder dat enkel een nieuwe processor zoveel verschil kan maken in klank. Daarom vind ik de oude presets ook niet meer zo belangrijk. Een paar heb ik hersteld en voor de rest maak ik liever nieuwe. Inmiddels al een dozijn gemaakt en ben daar meer dan tevreden over :okdan:
 
@ Fourier: En is het afgelopen zondag nog gelukt of ben je er niet aan toegekomen? Ik heb hem klaar liggen inclusief doorgesneden printbaan en deze nog even voor de zekerheid doorgemeten. Voordat ik de mijne ga plaatsen ben ik toch wel benieuwd of niemand spijt heeft, ondanks de positieve geluiden hier. Is in jouw beleving het karakter van de p600 nog overeind gebleven? Ik heb nog nooit via sysex geluiden gedumpt of geladen, maar ik las ergens dat je dit maar per geluid kunt doen. Klopt dat? Dan wordt het een flink karwei om al mijn sounds te op te slaan via midi. Iemand nog tips? En ik mag aannemen dat de originele Eprom weer zonder problemen teruggeplaatst kan worden? Thanks,
 
Ik had zondag geen tijd helaas maar ben nu op dit moment bezig. Maar moet zeggen....het valt niet mee. Wat een gepriegel. Nu begrijp ik waarom mensen er 2 uur over doen om 4 kabeltjes te solderen. Pfffff!!!! :D Bij mij duurt het dus minimaal 3 uur!

Volgens mij dump je in 1x alle sounds met een sysex dump....dus niet 1 voor 1. Misschien kan dit ook maar het is een oude synth dus verwacht het eerlijk gezegd niet. Heb je de handleiding?
 
Een paar antwoorden:

- twee draadjes aan de onderkant solderen
- dump in de meeste gevallen per klank (afhankelijk van firmware); of gebruik Midi Quest
- oude ZX80 kan altijd weer terug

Ik vind dat de Prophet veel meer karakter heeft gekregen en zou niet meer terug willen. Wel persoonlijk natuurlijk.

Ik heb wel een 'bugje' ontdekt: de midi note tabel klopt niet. Als je via een remote keyboard inspeelt klinkt het een octaaf of twee te hoog. Hopelijk is dit in de final release verholpen.
 
Meestal lukt dat wel met een tinzuiger, anders desoldeer litze gebruiken.
 
Ik heb 30minuten gepield maar 't is gelukt. De kabeltjes solderen was in 20 minuten gebeurd als je eenmaal gewend bent aan het kleine priegelwerk.

Ik sta nu op het punt die pin weg te knippen maar weet niet precies welke het is. Er staat pin 30 maar bij mij staan er geen nummertjes. Volgens mij is het GND maar kan iemand dat bevestigen?!
 
Heb zowel met de linear als exponentional fast envelopes geprobeerd.. 't is heel minimaal die attack dat wel maar gewoon niet zo direct als een Juno 60 envelope bv.. de Decay is wel zeer oké nu :)

De presets die ik had zelf had waren er ongeveer 3 :D en die hadden nu sowieso anders geklonken.. En nee die hebben het dus niet overleefd.. maar geen ramp.

Had snel ff 3 partijtjes opgenomen met geluiden die gebruik maken van een korte decay.. Baslijntje en 2 nog 2 dingetjes met wat fx.. beetje gespeeld met de knoppen.. :)

btw.. had jij de jouwe ook al binnen/ingebouwd?

Strak en helder!, mooi opgenomen ook! knalt uit de speakers..
 
Als je de chip/voet voor je hebt met de inkeping/rond merkteken bovenin, dan tel je van linksboven naar beneden en dan naar rechtboven.
 
Strak en helder!, mooi opgenomen ook! knalt uit de speakers..

Merci :)

Ik heb wel een 'bugje' ontdekt: de midi note tabel klopt niet. Als je via een remote keyboard inspeelt klinkt het een octaaf of twee te hoog. Hopelijk is dit in de final release verholpen.

Dit was mij ook al op gevallen maar dacht dat het aan mijn setup lag.. iig kun je via midi transpose wel lage bassen produceren. :)

Ik had zondag geen tijd helaas maar ben nu op dit moment bezig. Maar moet zeggen....het valt niet mee. Wat een gepriegel. Nu begrijp ik waarom mensen er 2 uur over doen om 4 kabeltjes te solderen. Pfffff!!!! :D Bij mij duurt het dus minimaal 3 uur!

't Maakt niet uit hoe lang je erover duurt toch? Het geeft juist een kick als je het zelf hebt gedaan vind ik. En.. er gaan nog genoeg uren inzitten als je em eenmaal aan de praat hebt.. :mega: btw.. werkt alles nu?? :)
 
Heb geen tijd meer gehad om de pin te knippen en de software te uploaden. Kabels zitten er wel op....gelukkig. Ik ga maandag verder. Iemand nog tips om het een en ander door te meten?

Ik heb ook lang gezocht welke pin er nu geknipt moet worden. Pin 30....maar welke is dat op die Teensy?!?! Nog steeds niet duidelijk.

BTW Ik heb een editor gemaakt voor de P600 Spirit....is nog niet klaar omdat ik niks kan testen nog maar als de upgrade er inzit zal ik de editor afmaken en online zetten. Vooralsnog wel alleen op Mac.
 
Zie het plaatje voor de door te knippen pin.. waar het groene draadje in de IC voet gaat moet je em wegknippen. Succes morgen :okdan:

TeensyP600.jpg



Edit.. Wat betreft de solderingen doormeten.. zie foto hieronder.. :)
´k Zou de punten waar het bruine en blauwe draadje de Teensy ingaan ff checken tov elkaar... die zitten zo gezellig dicht bij elkaar :D ..


attachment.php
 
Laatst gewijzigd:
:okdan: Bedankt voor de tips. Dat plaatje is veel duidelijker dan in de handleiding vind ik!!! Morgen even afmaken dit projectje :D

Ik houd jullie op de hoogte.

BTW Die editor wordt erg leuk. Heb ook een morph functie ingebouwd en je kunt ook presets maken en opslaan op je Mac. Misschien dat ik ook een random functie inbouw. Moet even kijken of dat leuk is.
 
Zo....na enige vertraging (lekker lang weekend naar Barceona) zit ie er eindelijk in. En wat een verschil :okdan: Je merkt meteen dat het filter anders reageert.

Ik schrok wel even toen ik de synth aan deed want er kwam geen geluid uit. Maar het geheugen was natuurlijk leeg en moest even goed kijken wat er nu qua bediening was veranderd. Maar even zitten tweaken en toen was alles wees als vanouds...alleen met veel meer leuke opties. Ook fijn dat je de Osc's harder kunt insturen in het filter. Goede toevoeging.

Heb wel een kleine bug ontdekt....als je de glide functie (is de speed knop van de arp) hoor je een soort glitch geluidje. Maar op zich niks storends.

Ga hem nu met midi uitproberen en de editor af maken. :D
 

Attachments

  • P600 upgrade.jpg
    P600 upgrade.jpg
    90 KB · Bekeken: 135
Back
Top