Nieuwe Prophet 600 firmware (beta1)

Ongetwijfeld interessant voor wie een SCI Prophet 600 heeft: een Fransman ontwikkelde een van nul herschreven vervangend OS voor de synth die de notoir trage Z80 processor moet vervangen. Het OS is open source en wordt op een Teensy processor board geladen, dat mits enkele kleine ingrepen in de socket van de Z80 processor geplaatst wordt.

De nieuwe firmware lost eindelijk enkele welbekende euvels van de P600 op, zoals de trage envelopes, de "steppy" filter resolutie en de gebrekkige midi implementatie. Bovendien voegt de firmware een groot aantal nieuwe functies toe. Dit alles voor de prijs van een Teensy plaatje (€25)

Jammer genoeg heb ik zelf (nog) geen P600 om dit te testen :D

http://prophet600.blogspot.com


1. Easy-to-install non-destructive firmware drop-in replacement of the new firmware. If
you ever find yourself pining for the old sound of your Prophet 600, you can remove
the Teensy and restore the Z80.
2. Greater resolution of many of the sound parameters with an improved refresh rate
that is making the instrument much more responsive.
3. Faster, smoother amplifier and filter envelope generators supporting four different
modes:
1. Fast Linear
2. Slow Linear
3. Fast Exponential
4. Slow Exponential
4. A new LFO function generator with a wider range from one cycle every <20 seconds>
to about 60Hz with four new waveforms in addition to the original triangle and square
including sine, random stepped, noise (like on the original Prophet 5, but non-
periodic) and sawtooth (ramp up)
5. Multiple keyboard modes including:
1. Poly first note priority
2. Unison (all voice) Hi-key priority
3. Unison (all voice) Low-key priority
4. Solo (one voice) Hi-key priority
5. Solo (one voice) Low-key priority
6. Mix Overdrive which now allows the output from both oscillators to drive the mix
VCAs A and B harder as well as the Curtis 4 pole filter resulting in new sonic
possibilities.
7. Pitch Wheel interval selection of plus/minus one octave, a minor third and a fifth
8. Pitch Wheel reassignment to the VCF and Volume or off
9. Modulation wheel intensity setting from Maximum to Medium to Minimum
10. Full Midi In control including:
1. Amp and Filter velocity sensitivity with an external keyboard controller
2. Continuous Controllers (CC) of all sound parameters
3. Program change (PC) to choose current preset
11.A new and improved tuning procedure
12.Chromatic and free Oscillator course pitch control
13.Plus/Minus setting for Oscillator Fine Tune and Filter Envelope amount for Poly Mod
and Filter
14.Assignable, Random And Up/Down Arpeggiator
15.Debounce feature that prevents unintended retriggering caused by the old keyboard
 
Is het handig om wat draadjes mee te bestellen? Ik begrijp dat je er een aantal nodig hebt..?
 
Dank voor de reakties :) Ben zelf ook erg blij hoe mijn Prophet nu klinkt.. 't Is echt een totaal andere synth geworden en de upgrade dubbel en dwars waard. :)

@ Jgeers01: Je hebt Pierre ook nieuwsgierig gemaakt.. sprak em gisteren even ;) .. hij gaat em ook in zijn Prophet 600 plaatsen.

@ Ophidian: PB je adres maar even.. stuur ik wel wat op.

@ Fourier: Volgens de PDF zijn het 4 draadjes geworden.. maar dat zul je zondag wel zien denk ik.
De moeilijkheid zit em ook juist in die 2 draadjes dicht bij het SMD component.. die zitten nogal dicht op elkaar.. succes met solderen iig .. :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb de poging ook maar eens gewaagd. Net de boel gesoldeerd en via USB aan de PC gehangen. Dat programmeren van de Teensy is binnen enkele seconden gebeurd. Nu nog de 5V verbinding doorsnijden.
En daar heb ik even een vraag over. In de manual staat dat je na het doorsnijden van de 5V verbinding je Teensy in de Prophet kunt plaatsen en de P600 aanzetten.

Echter wordt er daarna gesproken over `upgrading the Firmware`. Ik neem aan dat dit niet meer hoeft, daar hij zojuist geprogrammeerd is. Echter wanneer je in de toekomst een nieuwere versie wil installeren moet je dan de 5V verbinding op de Teensy herstellen?

Iemand die me iets meer zekerheid kan geven hierover? Voordat ik de boel ga activeren. Alvast bedankt!
 
Ik heb de poging ook maar eens gewaagd. Net de boel gesoldeerd en via USB aan de PC gehangen. Dat programmeren van de Teensy is binnen enkele seconden gebeurd. Nu nog de 5V verbinding doorsnijden.
En daar heb ik even een vraag over. In de manual staat dat je na het doorsnijden van de 5V verbinding je Teensy in de Prophet kunt plaatsen en de P600 aanzetten.

Echter wordt er daarna gesproken over `upgrading the Firmware`. Ik neem aan dat dit niet meer hoeft, daar hij zojuist geprogrammeerd is. Echter wanneer je in de toekomst een nieuwere versie wil installeren moet je dan de 5V verbinding op de Teensy herstellen?

Iemand die me iets meer zekerheid kan geven hierover? Voordat ik de boel ga activeren. Alvast bedankt!

Ja, ik heb gisteren avond even ter voorbereiding de gehele installatie & handleiding doorgelezen en dat viel mij ook op. Het staat ook 2x achter elkaar de zelfde handeling....wat even verwarrend was.

Ook de locatie waar je moet snijden riepen vragen bij mij op. Moet je nu in de lengte van de Teensy snijden of in de breedte?
 
Als je heel goed kijkt aan de onderkant (met twee brillen op) zie je bij de 5V stripjes een heel klein verbindingsstreepje tussen de bovenste en de onderste. die moet worden doorgesneden.
 

Attachments

  • 5V.jpg
    5V.jpg
    40,5 KB · Bekeken: 142
Mmm, bijnader inzien krijg ik toch dezelfde vraag als jij. Ik heb twee brillen op gezet en een vergrootglas onder de cameralens, zie bijgaande veel scherpere foto... Ik zie nu ineens printbanen die ik eerder niet zag. Iemand?
 

Attachments

  • 5V verbinding.jpg
    5V verbinding.jpg
    30,6 KB · Bekeken: 138
Hier het plaatje waar je moet snijden volgens de manual. Toch niet helemaal duidelijk welke richting..
 

Attachments

  • cut here says manual.jpg
    cut here says manual.jpg
    66,1 KB · Bekeken: 134
Idd ja.. dat baantje moet je doorbreken.. even met een mesje of iets scherp erover heen.. ik moest ook heel goed kijken trouwens om het te kunnen zien :D
Ter controle kun je er nog een multimeter op loslaten.. als ie tussen de 2 punten weerstand 1 (ondeindig) meet is er nog contact.. :)

Edit: Je moet dus in de richting van de pijl snijden.

attachment.php
 
Laatst gewijzigd:
Hmm.. heb me hier zelf ook nog niet in verdiept.. De besturing is open source en nu nog een beta versie dus het zou wel suf zijn als je de Teensy niet zou kunnen herprogrammeren..

Ga vanavond, als ik wat meer tijd heb 'ns kijken hoe dit zit. :)
 
Ik heb het wel gedaan.. en ben doorgaans best eigenwijs.. :D In dit geval volg ik liever de instructies op.. het werkt bij mij ieder geval.

Even heel snel gelezen net op deze pagina.. Volgens mij heeft het iets van doen met de voeding via USB.. dit is 5 volt.
Kennelijk is dit in de Prophet 600 3.3 volt.. Ik zou het dus gewoon doorsnijden. Mocht er een upgrade komen na de Beta, zal er wel vermeld worden in de instructies hoe dit het beste te doen.. :)
 
ik heb alles ook klaar nu, maar wacht nog even met plaatsen. Eerst proberen om de huidige sounds ergens op te slaan. Die zijn te mooi om te verliezen. Zijn deze overigens na de operatie weer in te laden of je weet? Of kan dat pas weer als de originele prom er weer inzit?
 
:okdan:

Volgens mij kun je je oude sounds gewoon weer via sysex inladen. Althans, zo heb ik het uit de handleiding begrepen. Ze hebben er de originele sounds van de P600 ook bij gedaan.

Maar wat ik mij heel erg afvraag is of als je nu een geluid hebt gemaakt met een nieuwe LFO vorm....kun je deze dan ook opslaan met die nieuwe LFO vorm?
 
ah, mooi, ik heb de sounds niet zien staan. Zal nog eens checken. Voor wat betreft die nieuwe lfo: Dat zou moeten lukken. Wel we zullen het snel genoeg zien als we hem werkend hebben. Ik heb even geen tijd de komende dagen ben ik bang, dus jij zult het eerder weten dan ik. We'll see! Succes zondag!
 
En hoe zit het nou als er later een update komt? Moet je dan een nieuwe Teensy kopen of kun je even een druppeltje tin op het doorgesneden baantje plaatsen? De software is in beta dus een update is onvermijdelijk.

Nieuwe firmware kan worden toegevoegd via Midi sysex. Zie de reacties op het blog:
... I'm not sure why you would want to put USB on the back panel, it's only used for debug and first flash (next flashes will be done by MIDI SysEx).
 
Back
Top