Logic Klinkt Beter Dan Cubase!

Hallo nerds ! (grapje)

ik heb 3 tests gedaan in Logic mac Cubase sx 3 PC & Mac
ik weet het lekker al haha..alles gemixt op 0 DB zonder FX of EQ.


ps ik heb diverse studio opleidingen gedaan dus ik ben niet helemaal blanco.
Fuse ? zal ik ze mailen? dan kan jij ze op je website zetten.
welk mail adres?
 
Lijkt me toch stug.

De reden dat er niet massaal voor de Mac software gebakken wordt is 1) je moet er een Mac voor kopen, en dat doen developers niet, 2) er is geen SynthEdit of SynthMaker voor de Mac, 3) het programmeren gaat wat anders in z'n werk (er mist bijv. een Visual Studio).

Audio Units lijken toch heel erg op VSTs, hoor.

sorry, maar dit is complete bull.
:doei:
 
summing blijft summing ongeacht de sequencer ....een 0 en 1 voor cubae blijft ook een 0 en 1voor LOGIC ...SIMPLE GEZEGD
Als de ene sequencer anders klinkt dan de andere ..maken ze althans een belofte niet waar ...namelijk transparantie in het audiosignaal ...en het zou mij verwonderen dat een van deze sequencer dit niet waarmaakt ...zoals justin zou zeggen ( de maker van reaper ) No folks there is no such thing as magical pixiedust inside your DAW to make your mixes sound better ....
Ach ja t'is maar wat je wil geloven :doei:

Logic 4 of 5(pc) scheelt ook een hoop.

Versie logic 5.1 naar 5.5 klinkt anders.

Ableton 4 of 5 klinken anders, versie 7 klinkt anders.
 
sorry, maar dit is complete bull.
:doei:

Wijs jij mij eens precies aan welk deel dat dan is, want deze reactie is nu niet meer dan oppervlakkig lezen en het zich vervolgens als Mac-gebruiker beledigd voelen :). Het ontwikkelen hoeft dan nog niet het probleem te zijn; het testen is het dat in ieder geval wel, en blind hopen dat alles klopt zonder dat je een testbak hebt voor het platform zegt een hoop over je vertrouwen in je programmeerkunst.

Minder OS X gebruikers dan Windows-gebruikers: check.
Behoorlijk deel van de plugins op KVR voor Windows is SynthEdit-gebaseerd: check.
SE en SM laten non-developers toe evengoed leuke plugins te bouwen: check.

Grotere bedrijven bakken voor beide platformen, maar grote bedrijven vs. kleine zelfstandige programmeurs puur qua hoeveelheid is een ander verhaal, en dat was precies wat ik zei: niet beter, slechter, alleen aantallen.

Denk eens goed na waarom er zoveel hobby-appjes zijn gemaakt in VB of Access. Niet omdat het goed is; maar omdat het een hele lage drempel heeft.
 
wow! ik wist niet dat er zovel verschil in zou zitten.

Als je op een fasemeter kijkt dan lijkt de 1e render wel mixed mono, de 2e lijkt harder en wel stereo, en de derde...zit de pulse lead ineens links gepanned...ik vind t erg raar. Ik gebruik al jaren cubase en protools door elkaar en zulke onderlinge verschillen heb ik nog nooit gehoord. Maar dat is een andere discussie.

Ik dacht dat alle renders hetzelfde volume moesten hebben.

Als dat in de sequencers wel zo is ingesteld dan snap ik het niet meer...t klinkt alsof ze niet hetzelfde zijn gemixed. Panning en stereobeeld is 3x anders. Zo kunnen we moeilijk de "subtiele verschillen" beoordelen.
 
het is inderdaad nauwelijks te vergelijken door de afmix fouten, maar goed, ik sla er maar een slag naar :D, als ik dan luister naar de pulse synth dan klinkt de 2e beter en opener. Maar het klinkt alsof deze op een andere samplerate draait dan de andere 2 met andere aliasing erop.

ik kan namelijk in cubase exact hetzelfde bereiken door dezelfde synth met 2 verschillende samplerates te gaan renderen en indien mogelijk een ander aliasing algoritme te kiezen (zoals in vanguard bijvoorbeeld of Massive).

1 en 3 klinken redelijk hetzelfde.
ik gok er dan ook op dat 2 logic is omdat die zo anders klinkt. Maar ik denk ook dat als er een ervaren engineer deze zelfde test uitvoert dat het verschil niet meer te horen is, ik vrees toch met grote vreze namelijk dat er toch enige fouten gemaakt zijn met het opzetten van deze test.

Maar bedankt voor de moeite :)
 
Dit heeft 0,0 met geloof te maken.
En theorie is leuk om te zeveren maar dat zegt geen ruk.
De enige manier om erachter te komen is door het in de praktijk te luisteren wat er nou verschilt.

Helaas werkt dat niet echt, want mensen horen en zien wat ze willen horen en zien. Als je ervan overtuigd bent dat Logic beter klinkt, zul je dat altijd blijven geloven zodra je weet dat je Logic hoort. Dubbel blind testen is het enige betrouwbare... maar met subjectieve zaken als "goed" en "slecht" is dat nog steeds heel lastig.

Als Logic en Cubase fundamenteel anders klinken dat doet 1 van die twee applicaties iets raars met het geluid. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat Cubase platter klinkt omdat het niets doet met het eindresultaat, zoals het eigenlijk hoort.
 
Ten eerste wil ik melden dat ik het leuk vind dat iemand de moeite neemt om zo'n test te maken.

Alleen klinkt de test niet accuraat, in de 3e zit i.d. en instrument anders geplaatst in het stereo beeld. de 2e vind ik sprankelender dan de 1e maar bij de 2e staat de bass harder in de mix een db-tje of 2. de lead bij de versie twee klinkt een stuk opener maar wellicht staat daar de cutoff ook wat meer open. qua klank van de bass hoor ik weinig verschil, buiten het vol. verschil. qua drums is het denk ik wel gelijk... wellicht wil je nog een keer de moeite doen om exact dezelfde test uit te voeren maar waarbij de vol. verhoudingen wel kloppen.
 
net even zelf een test gedaan in cubase zelf op 44 khz versus 96 khz.

Dit gaf een aparte uitslag die ik niet verwacht had. In cubase 4.03 is er namelijk geen verschil meer in de geluidskwaliteit tussen 96 khz en 44 khz, dit was in sx3 absoluut wel zo. Nou is het wel zo dat ik in sx3 dat getest had met fm7, die heb ik hier niet meer op mijn computer geinstalleerd staan en gebruik nu FM8 voor de test. Ik zou wel eens willen weten of dit nou komt door cubase 4.03 of door het feit dat FM8 misschien anders omgaat met de soundberekening nav samplerate.

Even de test herhaald met reaktor 5. zelfde verhaal, klinkt exact hetzelfde.

Dus misschien is het handig om de test even te herhalen tussen cubase en logic.
Ik heb met FM8 op 44.1 khz een wav render gemaakt met een preset genaamd: The Land of Plenty. Het enige wat ik gedaan heb is een paar maten de C3 toets ingedrukt en dat opgenomen op ongeveer 0 db.

Als iemand nou exact hetzelfde even doet in logic met de fm8 preset en de c3 key, dan hebben we een goede vergelijking zonder fouten :)

je kunt mijn versie hier downloaden: Cubase 4.03 - FM8 The land of plenty 44 khz render
 
Hoi,

ik heb ze nogmaals wat rustiger uitgemixt en ze lijken nu echt het zelfde.

op 16 bit 44,1 khz realtime mixdown.

behalve met uitmixen in cubase sx 3 de ouputs bleef clippen en kreeg de 0 dB nooit excact op 0 .

alle tracks stonden op 0 DB in alle progs en uitgemixt op 0 DB dus.


Fuse zet hopelijk de files erop
 
Hoi,

ik heb ze nogmaals wat rustiger uitgemixt en ze lijken nu echt het zelfde.

op 16 bit 44,1 khz realtime mixdown.

behalve met uitmixen in cubase sx 3 de ouputs bleef clippen en kreeg de 0 dB nooit excact op 0 .

alle tracks stonden op 0 DB in alle progs en uitgemixt op 0 DB dus.


Fuse zet hopelijk de files erop

Heb niet alles gelezen verder maar begrijp ik het nou goed dat je voor de test per DAW opnieuw een mix/master maakt? Voor een goede test zou je toch dezelfde bijv 3 plugins moeten gebruiken met dezelfde midi file en van alle faders en EQ afblijven...
 
en dat bedoel ik nou met bekwame figuren ....bezoek eens de site van de DAW reaper ...en tik in summing ...
 
Helaas werkt dat niet echt, want mensen horen en zien wat ze willen horen en zien.

Dat soort mensen kun je naar wijzen en uitlachen.
 
en dat bedoel ik nou met bekwame figuren ....bezoek eens de site van de DAW reaper ...en tik in summing ...

Je kan ook gewoon niets zeggen en ons lekker ons ding laten doen.
 
Back
Top