Logic Klinkt Beter Dan Cubase!

indien alle Samplerate settings gelijk stonden in beide pakketten, dan heb ik er geen verklaring voor. Ik geloof er zelf niet zo in dat out of the box er zo'n enorm verschil zit in beide pakketten. Met meer sounds zou het summing algoritme wel verschil kunnen maken, maar dat heb ik nooit naast elkaar getest dus daar kan ik geen uitspraken over doen.

Interessant. Gezien de mogelijkheden van proc's zoals de Pentium en de performance, kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat er achter de schermen meer gebeurt dan dat alle audio streams (alle kanalen, VSTi-outputs, etc.) naar een standaard floating point representatie en dan simpelweg gewogen (afhankelijk van de faderstand van elk kanaal) bij elkaar opgeteld worden. Als sample rates verschillen moet er wel behoorlijk wat meer gebeuren (zo scherp mogelijk low pass filter met kantelfrequentie gelijk aan de Nyquist frequentie bij de doel-sample rate). Om van de gesommeerde floating point naar de bit depth van je geluidskaart te komen, moet er nog wel even gedithered worden, maar daar is gezien de overhead maar een beperkt aantal clock cycles voor, dus heel veel variatie in de gebruikte algorithmen zal daar dus niet inzitten.

Het feit of je dan in de laatste 6dB voor 0dBFS zit, is dan een kwestie van of de MSB van de mantisse aangaat of niet. Zelfs als je daar voorbij gaat, moet het eigenlijk niets uitmaken. De mantisse heeft nl. meer bits dan 24, dus kan er (behalve dithering artefacts) geen quantisatieruis door de summing veroorzaakt worden, tenzij je natuurlijk met tientallen dB's gaat oversturen.

Maar misschien is mijn beeld van de "guts & gore" van DAW's wat te simpel? :P
 
Waren de instelling voor de geluidskaart (drivers) wel in beide exact gelijk. Bitrate, samplerate?
Als hij bv in Logic 96kHz 24bit staat ingesteld, en in Cubase op 44.1kHz en 16bit kan ik me het verschil wel voorstellen.
Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Zelf werk ik in Cubase (4) nog op 44.1kHz 16bit en ik heb het ergens anders nog nooit beter gehoord. Opgenomen tracks (gitaar/bas/vocals) klinken bij mij altijd exact zoals ze zijn ingespeeld (vergeleken met de direct afluistering van de mixer, en dus niet via de computer!). En zolang ik geen verschil hoor is het voor mij goed.
Kan ook aan mijn oren liggen natuurlijk :)

de instellingen van bijde programma's stonden gelijk en we hebben de korg legacy gebruikt om het verschil te horen, mij viel het meteen al op dat er geluids verschil tussen cubase en logic zit en ik heb voor logic gekozen, over bijde programma's zal ik niets op aanmerken want ze kunnen net zo veel maar het verschil in geluid blijft me verbazen waarom logic veel opener klinkt en de geluiden die ik daar in opneem of inlaad beter klinken, kijk eens voor de gein hoe een wav in cubase word geladen en in logic, waarom moet cubase ze echt inladen en logic zet gewoon je sound neer in je arrangement window, ik weet niet wat de achtergrond er van is???
 
Misschien moeten we toch eens een blind test organiseren. Iemand die zowel Logic als Cubase (en mss nog andere DAW's) heeft pakt een simpel melodietje op en post dan alles als .wav files. En dan maar stemmen wat het beste klinkt.

(Ik denkt trouwens dat een DAW het geluid niet kleurt en dat het verschil in geluid waar sommige het over hebben vooral in't koppeke zit)

verder heb je nog fixed-point en floating point;
http://www.soundonsound.com/sos/feb08/articles/digitalaudio.htm
 
offtopic : misschien een stomme vraag, maar heeft logic ook een PC versie? want ik kan het nergens vinden :(
 
iedereen weet toch dat dat een streek van logic is
die hebben geld betaald aan de legacygasten om slechter te klinken in cubase
dat weet toch iedereen

volgensmij werkt logic ook niet met vst toch?
audio unit toch of nie
 
kijk eens voor de gein hoe een wav in cubase word geladen en in logic, waarom moet cubase ze echt inladen en logic zet gewoon je sound neer in je arrangement window, ik weet niet wat de achtergrond er van is???
ik weet niet over welke logic versie je het hebt, maar de oude pc versie moet iig nieuwe wav files wel eerst inlezen en dat duurt even. eenmaal ingelezen en dan alsnog in je arrange plaatsen gaat supersnel.
maar een simpele test is om de Korg vsti te laten bouncen in beide daw's en dan de 2 wav files te laten "nullen", wel erop letten dat er geen volume verschil is tussen beiden, eventuele verschillen worden dan hoorbaar.
 
Ik vind dit toch een vreemde discussie.

Cubase werkt intern met 32 bits floats.
Of je nu op -6 dB zit, of +6 dB maakt
nauwelijks iets uit gezien het dynamisch
bereik van enkele honderden dBs.
Verder is mixen in digitale vorm niks
anders dan gewoon optellen, en dat mag
niet echt uitmaken of dat in logic of cubase
gebeurt (tenzij logic niet met 32 bit floats
werkt, maar met fixed-point representaties).

Ik zou het volgende testje wel eens willen zien:

- neem een aantal input audio tracks (24 bits Wav ofzo) en mix die in logic en cubase met precies dezelfde volume en pan instellingen

- render naar 24 bits output. Daarna vergelijken van beide outputs. Iets in mij zegt dat het het verschil
nul gaat zijn (uiteraard na delay compensatie e.d.)
 
er zijn al zo vaak phase cancellation test uitgevoerd tussen alle grote sequencers en volgens mij kwam er toch elke keer weer uit dat met dezelfde instellingen de resultaten van het simpelweg afspelen van materiaal hetzelfde zijn. Ik vind dit verhaal dan ook niet echt overtuigend. Het menselijk gehoor is zeer beïnvloebaar en niet per se de beste manier om dit soort kwaliteitsverschillen te testen.
 
Ik weet overigens niet hoeveel bits de exponent en het teken innemen in de 32-bits float representatie. Als dat meer is dan 8, dan ga je er wel op achteruit t.o.v. 24-bits, maar ik geloof dat de exponent tussen -64 en 63 (base 10) gaat, dus dan zit je op precies 8 bits.
 
volgensmij werkt logic ook niet met vst toch?
Lijkt me toch stug.
audio unit toch of nie
De reden dat er niet massaal voor de Mac software gebakken wordt is 1) je moet er een Mac voor kopen, en dat doen developers niet, 2) er is geen SynthEdit of SynthMaker voor de Mac, 3) het programmeren gaat wat anders in z'n werk (er mist bijv. een Visual Studio).

Audio Units lijken toch heel erg op VSTs, hoor.
 
- speel de sound en luister er goed naar. Zeker op 96 khz is het resultaat heel goed hoorbaar tov 44 of 48 khz. Er zit een enorme druk (energie) in de sound en heel veel details in de harmonics.


Ik vind deze opmerking van je wel interessant.
Matrixxx heeft al gereageerd en bevestigd dat de geluidskaart bij beide tests, gelijk stond.
Wat jij hier weergeeft is echter wel wat we hoorden... .
Echter, ik kan me ook van eerdere discussies herinneren dat het verschil in 44 of 96 gehoortechnisch niet zo groot is als jij hier verteld. ( Moet zeggen dat ik zelf altijd op 44.1 ben blijven werken omdat ik anders in de knoei kwam met samples die ik veel gebruik en allemaal op 44.1 zijn opgenomen)



Tom
 
De reden dat er niet massaal voor de Mac software gebakken wordt is 1) je moet er een Mac voor kopen, en dat doen developers niet, 2) er is geen SynthEdit of SynthMaker voor de Mac, 3) het programmeren gaat wat anders in z'n werk (er mist bijv. een Visual Studio).

Audio Units lijken toch heel erg op VSTs, hoor.
1. er wordt toch heel wat af geprogrammeerd voor de mac
2. kom op zeg, dat meen je niet.
3. ben geen mac expert, maar je maakt me niet wijs dat er geen fatsoenlijke development application is.
 
Laatst gewijzigd:
ik moet ook zeggen dat ik dit verschil (zoals omschreven) reeds opgemerkt heb tussen 44.1 en 96 Khz en dan vooral met betrekking op virtuele instrumenten. Met samples heb ik het dan weer niet.
Zoals quifster vooral in geluiden met fm modulatie, ringmodulatie, hoge resonantie enz....
Tot nu toe heb ik het altijd op "aliasing" gestoken, ook al zijn de bijproducten minder of bijna niet hoorbaar, ze maken je geluid modderig.
 
Dat je verschil kunt horen tussen 44.1 en 96 kHz met virtuele instrumenten kan ik wel goed begrijpen. Sommige VSTi's gaan niet zo netjes om met aliasing (is ook behoorlijk lastig om dat goed te doen met weinig CPU resources).

In zo'n geval zullen er bij 44.1 kHz meer aliasing vervormings componenten in het hoorbare gebied komen dan bij 96 kHz (het is dan aan de host om bij het downsamplen alle componenten boven 20 kHz netjes weg te filteren). Daar zou ook best een verschil kunnen zitten tussen logic en cubase (design van de downsamplefilters e.d.).

Maar het mixen zelf (zonder samplerate conversie e.d.) zou volgens mij echt niet uit mogen maken...
 
wat houdt een summing verschil van -99db tov de unity gain files in ??

wat moet ik me daarbij voorstellen?
 
err wait, some of the tinfoil hat crowd claims some apps have magic pixie dust summing math that makes the sound have more SOAR, so I included the outputs just in case there were sonic differences, and they could claim they abx tested the files and found one "better" than another - yes and Im waiting for a certain Nigerian Ambassador to transfer funds into my bank account, since you know, I sent him the transfer fee.....

:mega:
 
1. er wordt toch heel wat af geprogrammeerd voor de mac
2. kom op zeg, dat meen je niet.
3. ben geen mac expert, maar je maakt me niet wijs dat er geen fatsoenlijke development application is.

du quote is wel van yoozer ik begrijp niet dat mijn naam er bij staat want dat zul je mij niet horen zeggen want ik weet dat er zat voor de mac te krijgen is, en hoe het gemaakt word maakt me niet uit zolang ik mijn product met kwaliteit kan neerzetten dan gaat het goed:mega:
 
Back
Top