Logic Klinkt Beter Dan Cubase!

Tom Thomas

Oude club klinkt nog steeds het best
Lid sinds
19 februari 2003
Berichten
1.240
Ik werk al meer dan 10 jaar met cubase en ben totnogtoe nooit tevreden geweest over de openheid, helderheid, cequ, energie in mijn mixen.
Ik heb tig boeken gelezen en genoeg speelgoed om goede mixen te maken maar krijg het niet voor elkaar.
Soms hoor ik een mix van een 'jonkie' die net begonnen is en niets van mixen af weet maar waarvan zijn mix wel open, helder en energievol klinkt.

Nu was ik laatst bij Matrixxx die mij het verschil in klank liet horen van de Korg Legacy softsynth via Logic bespeeld en daarna via Cubase.

M'n mond viel open... .

Wat een enorm verschil in geluidskwaliteit.
In logic klonk de softsynth helder, open en energiek.
In Cubase klonk hij oké maar alle trefwoorden hierboven miste ik. Dit was heel duidelijk te horen en maakte zo'n dermate verschil in klank dat wanneer dit ook voor gehele mixen geldt, het voor mij duidelijk is dat geen compressor, eq of wat dan ook op kan tegen het verschil in geluidskwaliteit wat ik nu gehoord heb tussen deze twee sequencers.

Ik wilde het echter voor de zekerheid testten bij mij thuis in m'n eigen ruimte maar om één of andere reden krijg ik Logic niet op m'n huidige pc geinstalleerd.
Ja moet je nagaan, het is zelfs ook nog de oudere Logic pc-versie waar ik over spreek. (5.5)

Ik heb wel hele threads over voorkeuren voor sequencerprogramma's gelezen maar ben nergens tegengekomen wat een duidelijk geluidskwaliteitverschil er tussen die twee sequenserprogramma's zit.

Praat ik hier nu over een onverklaarbare toevalligheid dat dit verschil alleen bij Matrixxx thuis zo groot was of zijn hier meer mensen die dezelfde programma's in dezelfde ruimte met dezelfde audiotests gedaan hebben en ook tot de conclusie gekomen zijn dat we hier over een duidelijk verschil in geluidskwaliteit praten!?? (lees helderer, mooier en vooral véél energieker wat eigenlijk de essentie is van goede muziek!)


Alsjeblieft geen voorkeurdiscussie over deze twee sequencers maar ervaringen van mensen die beide paketten beluisterd/gebruikt hebben en dit verschil wel of niet waargenomen hebben en in welke mate.


Ben benieuwd!



Tom
 
Maar er is toch meer dan de sequencer? Kan het niet aan de geluidskaart liggen? Volgens mij is die toch wel veel belangrijker voor wat betreft de klankverwerking.
 
De test is door dezelfde geluidskaart afgespeeld Herman.


Tom
 
Zelf vind ik Logic altijd wat doffig klinken. Dat ze het scherpe randje in het hoog erafhalen zodat het wat analoger klinkt. En dan met een digitaal bijsmaakje.

Punt met Cubase is dat je niet teveel met je headroom in de bovenste 6dB moet komen want dan gaat het idd samenklonteren.
Gewoon je monitoring wat harder zetten zodat je vanzelf die faders wat terugzet.
 
Ik deel de ervaring met de topic starter. Ik ben zelf een Logic Pro 8 gebruiker en ik zou niets anders meer willen, tenzij ik over een compleet Digidesign zou kunnen beschikken.

De ES2 synth is nog steeds 1 van de allerbeste softsynths.
 
Volgens mij is de 'algemene opinie in deze' juist anders om.
Logic 8, zou wel weer op `t zelfde niveau zijn als Cubase/Nuendo 4. Alleen klinken beide DAW's minimaal anders.
Is ook al zoveel over geschreven (gezeverd en gezeurd)...

Misschien is dat verschil bij individuele plugins wel groter.
 
Ik lees even mee.. erg interessant. Ga zelf namelijk ook weer testen tussen DAW software, echter dan alleen op de pc.
 
Waren de instelling voor de geluidskaart (drivers) wel in beide exact gelijk. Bitrate, samplerate?
Als hij bv in Logic 96kHz 24bit staat ingesteld, en in Cubase op 44.1kHz en 16bit kan ik me het verschil wel voorstellen.
Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Zelf werk ik in Cubase (4) nog op 44.1kHz 16bit en ik heb het ergens anders nog nooit beter gehoord. Opgenomen tracks (gitaar/bas/vocals) klinken bij mij altijd exact zoals ze zijn ingespeeld (vergeleken met de direct afluistering van de mixer, en dus niet via de computer!). En zolang ik geen verschil hoor is het voor mij goed.
Kan ook aan mijn oren liggen natuurlijk :)
 
Okey dan, Hier mijn mening....

"Gedachten werken als een Muur rondom je heen"

"Soms of na een tijdje wordt 'mijn' gehoor veel beter,
dan zit je echt in de track!!??"

Soit,
Ik zweer bij Magix Cleaning Lab 2005 NDL,
maar die Confessions tour DVD van Madonna gisteren
nog eens gespeeld en die klinkt wel erg Goed!
(gemaakt met Logic)


... Ik zou er niet té perfectionistisch over doen,
vroeger ging ik ook volledig uit m'n dak in Larocca
en toen bestond er nog geen DAW dacht 'k zo

'tja, :bekdicht:
 
Ik deel de ervaring met de topic starter. Ik ben zelf een Logic Pro 8 gebruiker en ik zou niets anders meer willen, tenzij ik over een compleet Digidesign zou kunnen beschikken.


René,

Heb je ook net als mij, beide programma's in dezelfde ruimte op dezelfde computer via dezelfde geluidskaart met hetzelfde stukje muziek vergeleken?
En hoorde je ook zo'n groot verschil?


Fuse,

Jouw ervaring is heel anders begrijp ik uit jouw reactie.
Die 6db in cubase klopt. (Overigens ook vaak voor andere DAW's)
Maar jij vind Logic juist doffer klinken?
Heb jij ook beide sequencers in dezelfde ruimte over dezelfde apparatuur beluisterd met hetzelfde stukje muziek of (soft)synth.


Wat overigens denk ik een wezenlijk verschil is.
Kant en klare mixen geven gnauwelijks verschil op beide sequensers. Hooguit inderdaad een dof randje bij de ene maar niet noemenswaardig.
Ik hoorde het enorme verschil met losse geluiden.
Ik heb het idee dat ze bij Logic veel beter overeind blijven staan in de mix en ze in Cubase onder elkaar verzuipen ondanks je mixskills (in combinatie met de juiste tools).
Misschien is het een summingverhaaltje wat Logic beter doet dan Cubase?


arnomusicman

Eerlijk gezegd hebben we niet gelet waarop de geluidskaart stond afgesteld in beide sequencers maar eigenlijk moet dat ook niet uitmaken.
De softsynth in de seqeuncer gebruikt gewoon de interne resolutie van de sequencer. We hebben niet een geluid opgenomen en daarna weer afgespeeld. Enkel en alleen de softsynth bespeeld via beide sequencers waarbij we dit enorme verschil in energie van het geluid bemerkte. Let wel 'energie' (tensie, impact van het geluid) , geen volumeverschil.


Tom
 
René,

Heb je ook net als mij, beide programma's in dezelfde ruimte op dezelfde computer via dezelfde geluidskaart met hetzelfde stukje muziek vergeleken?
En hoorde je ook zo'n groot verschil?

Tom

Ik heb in 2004/2005 Cubase gebruikt toen ik nog op PC draaide. Ook klonk goed, maar ik vond de Cubase plugins niet zo overtuigend. Tevens stoor(de) ik me aan de interface. Ik kon er gewoon niet mee werken, maar dat wil niet zeggen dat ik het slecht vind. Ergens mee kunnen werken is voor 1 ieder verschillend.

Bij Logic zie ik in 1 oogopslag wat er gebeurt en dat vind ik het grote voordeel. Daarbij vind ik de plugins van Logic zeer bruikbaar.

MOTU's DP5 klinkt goed, maar die interface is voor mij nog steeds abracadabra. Wil weer niet zeggen dat ie slecht is :) Ik kan er gewoon niet mee overweg.

Software en instrumenten moet ik in 1 avond kunnen snappen, zoniet dan zo snel mogelijk weer weg. Ik had dit ook met de Wavestation VST, terwijl de metalen Wavestation me weer uitstekend bevalt, en anderen weer zo roepen dat ie zo moeilijk te programmeren is.
 
Soms hoor ik een mix van een 'jonkie' die net begonnen is en niets van mixen af weet maar waarvan zijn mix wel open, helder en energievol klinkt.

Volgens mij weet hij dan toch iets van mixen of mis ik de logica......
 
Eerlijk gezegd hebben we niet gelet waarop de geluidskaart stond afgesteld in beide sequencers maar eigenlijk moet dat ook niet uitmaken.
De softsynth in de seqeuncer gebruikt gewoon de interne resolutie van de sequencer. We hebben niet een geluid opgenomen en daarna weer afgespeeld. Enkel en alleen de softsynth bespeeld via beide sequencers waarbij we dit enorme verschil in energie van het geluid bemerkte. Let wel 'energie' (tensie, impact van het geluid) , geen volumeverschil.

Op zich een aardige vergelijking, alleen heb je hier natuurlijk geen summing probleem ontdekt dan, dus dat verschil kan uitgesloten worden. Alles in je verhaal wijst in de richting van een test met verschillende samplerates van je geluidskaart. Dit kun je simpel testen in cubase alleen bijvoorbeeld.

- laad een VSTI bijvoorbeeld FM7 of FM8
- pak een bel achtige piano (of een andere vergelijkbaar sound, zo'n type sound is goed te vergelijken door de hoeveelheid harmonics in de sound)
- zet je geluidskaart op 44 khz.
- speel de sound en luister er goed naar
- zet de geluidskaart op 48 khz
- speel de sound en luister er goed naar (je zult nu meer body in de sound gaan horen)
- zet de geluidskaart op 96 khz
- speel de sound en luister er goed naar. Zeker op 96 khz is het resultaat heel goed hoorbaar tov 44 of 48 khz. Er zit een enorme druk (energie) in de sound en heel veel details in de harmonics.

Ik vermoed dat dit ook het geval is geweest bij jullie test. In dit specifieke geval is het dus volstrekt logisch en verklaarbaar dat je zo'n verschil hebt gemerkt.

indien alle Samplerate settings gelijk stonden in beide pakketten, dan heb ik er geen verklaring voor. Ik geloof er zelf niet zo in dat out of the box er zo'n enorm verschil zit in beide pakketten. Met meer sounds zou het summing algoritme wel verschil kunnen maken, maar dat heb ik nooit naast elkaar getest dus daar kan ik geen uitspraken over doen.
 
Punt met Cubase is dat je niet teveel met je headroom in de bovenste 6dB moet komen want dan gaat het idd samenklonteren.
Gewoon je monitoring wat harder zetten zodat je vanzelf die faders wat terugzet.

Interessant topic.
Dat verhaal over die 6dB heb ik vaker gehoord. Dat samenklonteren herken ik.

Hoe kun je hier nu het best mee omgaan? Gewoon afmixen/masteren in cubase tot maximaal -6dB en het daarna gainen met je favoriete wave editor?
 
Soms hoor ik een mix van een 'jonkie' die net begonnen is en niets van mixen af weet maar waarvan zijn mix wel open, helder en energievol klinkt.

kan het niet zijn dat hij gewoon hapklare samples had en er toevallig niets meer aan gedaan hoefde te worden omdat alles zoiezo al als 1 geheel zou klinken...8o
 
Misschien moeten we toch eens een blind test organiseren. Iemand die zowel Logic als Cubase (en mss nog andere DAW's) heeft pakt een simpel melodietje op en post dan alles als .wav files. En dan maar stemmen wat het beste klinkt.

(Ik denkt trouwens dat een DAW het geluid niet kleurt en dat het verschil in geluid waar sommige het over hebben vooral in't koppeke zit)
 
Misschien moeten we toch eens een blind test organiseren.

Weet je hoeveel keren dit al is gedaan? Tussen audio engines verschil ontdekken was een sport op KVR Audio. Het is hetzelfde verhaal als de audio engine bij Ableton.
 
Back
Top