Juno 6 vs 60 envelopes

smackos

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
25 oktober 2002
Berichten
6.604
Locatie
Scheveningen Beach
Iemand op een ander forum beweerde dat de Juno 6 andere (discrete en daardoor dus snellere) envelopes heeft en de 60 niet. Ik kon er verder weinig over vinden, maar psychisch lijkt de 6 inderdaad wat snellere klanken te kunnen maken.

Is dit waar?
 
Iemand op een ander forum beweerde dat de Juno 6 andere (discrete en daardoor dus snellere) envelopes heeft en de 60 niet. Ik kon er verder weinig over vinden, maar psychisch lijkt de 6 inderdaad wat snellere klanken te kunnen maken.

Is dit waar?
Volgens dit plaatje is de ADSR van een Juno 6 een IR3R01, welke ook in een Juno 60 zit.
Wat wel verschillend kan zijn is dat er niet zo'n goede kwaliteitscontrole zat bij de produktie van de Juno 6 en dat daardoor veel meer er verschil kan zitten tussen twee Juno 6en. Maar dit is zuiver speculatie. :)
 
Volgens Mono-Poly en J dinges moet het een wereld van verschil zijn zonder digitale interface ;)


Ja, de "discrete componenten" fundamentalisten!

Gij zult niet begeren een digitale synth; gij zult niet begeren een virtueel analoog, noch een rompler, noch een wavetable synth, noch een synth met midi, noch een synth met digitale delen.
 
Vertel meer....
Nou, er schijnt een AD convertor aan de componenten van de juno 60 gekoppeld te zijn om alles in de patches te kunnen opslaan. Bij de juno 6 zitten de potmeters direct op de componenten. En heb je dus geen "invloed" van een digitaal circuit op de analoge delen.

Terzijde, op analog.no zie ik wel dat er twee verschillende chorus chips zijn voor beide. Dus het kan zijn dat in de geteste juno 6 een andere chorus zit als in de geteste juno 60.
 
Nou, er schijnt een AD convertor aan de componenten van de juno 60 gekoppeld te zijn om alles in de patches te kunnen opslaan. Bij de juno 6 zitten de potmeters direct op de componenten. En heb je dus geen "invloed" van een digitaal circuit op de analoge delen.

Terzijde, op analog.no zie ik wel dat er twee verschillende chorus chips zijn voor beide. Dus het kan zijn dat in de geteste juno 6 een andere chorus zit als in de geteste juno 60.


Interessante materie.

Maar die A/D converters zitten toch niet direct tussen het keyboard en het geluid...zou dat echt wat uitmaken?
 
Terzijde, op analog.no zie ik wel dat er twee verschillende chorus chips zijn voor beide. Dus het kan zijn dat in de geteste juno 6 een andere chorus zit als in de geteste juno 60.

Nee, de MN3009 is de BBD, de MN3101 is de klokgenerator. Je hebt altijd beide nodig.
 
Maar die A/D converters zitten toch niet direct tussen het keyboard en het geluid...zou dat echt wat uitmaken?

Inderdaad. In de directe klankopwekking is er geen verschil. Daar is de Juno-6 ook al digitaal. Het enige verschil is dat je op de 6 in principe oneindig veel stappen op je VCF hebt en op de 60 niet. Dwz., niet als ie in en uit het geheugen gaat. Ik weet niet hoe ze de "manual" control geimplementeerd hebben. Het is technisch niet zo'n probleem om als je hem op manual zet de pot "direct" op de VCF te zetten. Dan zit er alleen nog een switch tussen, maar die switch alleen maar CV en geen audio. Staat me eerlijk gezegd ook niet bij dat de 60 in manual control stapjes in de VCF heeft zitten.

Heeft er iemand een schema van de 60? Ik heb zelf alleen die van de 6.
 
Interessante materie.

Maar die A/D converters zitten toch niet direct tussen het keyboard en het geluid...zou dat echt wat uitmaken?

VCA's voor de mixer in plaats van direct via een knop, digitale switches etc. schijnen het geluid negatief te beinvloeden. Ik denk dat er ergens wel een kern van waarheid in kan zitten, een VCA mixer klinkt slechter als een motorised fader mixer.
 
VCA's voor de mixer in plaats van direct via een knop, digitale switches etc. schijnen het geluid negatief te beinvloeden. Ik denk dat er ergens wel een kern van waarheid in kan zitten, een VCA mixer klinkt slechter als een motorised fader mixer.

Het gaat hier alleen over de Juno 6 en 60. En de Juno 6 mixt ook al niet direct met de knoppen, zie het schema rond T2-T4. Logisch ook, want hij moet de mixers van zes stemmen tegelijk wijzigen. Dus de enige VCA-loze optie is om een zesvoudige schuifpotmeter te gebruiken (en die bestaan denk ik niet)

Volgens mij is deze discussie alleen relevant voor monofone synths. Op een poly synth kom je er sowieso niet onderuit.
 
Back
Top