Help me :) Work in progress - Close to me

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.254
Locatie
velserbroek
waarde mede-forum gebruikers,

Ik heb sinds begin dit jaar wel eens wat geplaatst hier met de vraag om wat feedback. maar vaak betrof dat een stukje muziek waar ik zelf van voelde dat ik er klaar mee was.
Ik dacht, laat ik er eens eerder bij zijn en een stukje muziek plaatsen waar ik wel al ver mee ben en een aardig idee heb van hoe hij "af" moet klinken, maar waar nog wel genoeg ruimte is om te rommelen aan arrangement en mix.

Ik zal de track hieronder beschrijven en specifieke vragen stellen (maar algemeen commentaar mag ook!)


Over de track:
Deze track begon als experimentje van mij om voor het eerst eens iets met vocals te doen. ik kan zelf niet zingen en ken verder ook niemand die dat voor mij wil of kan, dus ben op splice gedoken om iets uit te pikken.
Dat heb ik vergvolgens behoorlijk zitten knippen en bewerken, want ik wel wel dat het mijn nummer word. al met al heb ik het gevoel wel. genoeg veranderd ten op zichte van het begin-materiaal.
Het idee was een toegankelijke, dansbare track te maken met een melodieuze (hopelijk) aangename mix van synth en vocal stukjes.
Ikzelf had het idee dat het best die richting opging ;) maar goed, ik sta open voor alle kritiek! :D

De status van dit project:

Arrangement en sounddesign:
Ik vond het zelf al aardig af maar er is nu zeker nog ruimte om dingen te veranderen die als onaangenaam worden ervaren.

vraag 1 - ik ben zelf nog niet helemaal tevreden over de drop na de bridge. is rommelig en niet genoeg impact denk ik. in de bridge zelf dacht ik misschien nog iets te kunnen verbeteren kwa synth&melodie. iemand voorstellen?
Vraag 2 - Ook sound van de kick weet ik nog niet helemaal. ik heb het idee dat die wat meer power mag hebben. wat is jullie mening?
Vraag 3 - hoe ervaar je de track als geheel. voldoende afwisselend of word hij saai op bepaalde tijdspunten. wat zou je weglaten/toevoegen?

Mix
Ik heb wat mix werk "on the go" gedaan, dus er is al wel wat gedaan, maar heel veel tijd is daar nog niet aan besteed.
Naar mijn mening is hij niet compleet uit balans, maar de AI van Mix Check Studio (geinig experiment voor erbij dacht ik, thansk @vink :D) vind dat de track wat hoog mist.
Heel grof gemixt dus, maar je kunt wel horen waar ik naar toe wilde denk ik.
Alle adviezen over mix zijn welkom
vraag 4 - hoe is de belans tussen hoog-laag-mid
Vraag 5 - hoe vallen de keuzes bij jullie. zou je iets (heel) anders doen?
Vraag 6 - Ik heb nog nooit met vocals gewerkt, vallen die een beetje fatsoenlijk in deze vroege mix?

PS: vorige keren heb ik voor de uiteindelijke mix ook vaak gesneden (met EQ8) in de send/return channels (reverb en delay doorgaans), dit keer nog niet.
is dat standaard practice? wat doen jullie daarmee?

Master
Ik hou me nog niet heel fanatiek bezig met masteren (begrijp daar nog heel weinig van),
maar voor het maken van de MP3 heb ik een utility (Ableton), glue compressor (ableton), equalizer (Ableton EQ8) en limiter (pro-L2)op de master gezet.
Een heel klein beetje compressie en heel licht wat EQ toegepast en de limiter richting de -14 loudness gepushed (-16 volgens mixcheck).
Ik weet hier echt nog niet veel van en is niet mijn main focus. maar ik probeer er wel steeds meer iets aan te doen om toch een beetje te leren wat er allemaal speelt rondom masteren.
omdat ik hier heel weinig van weet, weet ik ook niet goed wat ik zou moeten vragen. als iemand er iets zinnig over kan zeggen, prima :) graag, maar dat is voor mij nog een beetje vroeg in het leer process denk ik.

Voor diegene die er even naar wil luisteren en wil helpen, thanks alvast!
 
1. drop en bridges, niet mijn domein, ik kan daar heel weinig over zeggen
2. voor mijn gevoel genoeg power, wel valt de attack wat weg in de volle mix, dus wordt wat ronder, als je dat bedoelt?
3. afwisselend genoeg, en opbouw werkt.

4. ik denk, maar dan ga ik meer naar het genre 'kijken', maar dat is niet gebied/domein, kan het hoog wat sprankelender. op luidsprekers met weinig bas, hoor het stereobeeld wat beter. maar ik denk dat dit ook aan mijn luistersituatie ligt. de luidspreker met bas, lijken minder goed voor stereobeeld. moet het nog dan luisteren op hét referentie systeem.
het is nu wat 'vlakker', maar dat kan gewoonweg een goede keuze zijn, het is dat het zelf meldt.
de arps, zo noem ik ze maar, zouden wel wat meer stereobeeld kunnen hebben, maar wederom geldt hetzelfde.. ligt het aan mij....
5. keuzes vallen goed.
6. vocals vallen er mooi ritmisch in. ook kwa mix.

ik ben, zeker niet, degene die dit soort tracks het beste kan beoordelen kwa mix, opbouw etc.
 
ik ben, zeker niet, degene die dit soort tracks het beste kan beoordelen kwa mix, opbouw etc.
je commentaar is zeer welkom! hoe meer hoe beter!
En zeker als dit erg buiten je genre valt super bedankt dat je het toch hebt beluisterd.

Ik ken je muziek, dat is inderdaad heel andere koek. Lijkt me overigens wel heel leuk om een keer een stuk aggrotech (ik heb een breede smaak en een hoge tolerantie voor extreme electronische en metal genres) te maken en daar dan een beetje atmospherische elementen aan toe te voegen en dan denk ik dat ik een iets van jou aanzet ter inspiratie :D

maar goed, on topic:

Ondanks dat het je muziek niet is en je jezelf niet als meest gekwalificeerde persoon ziet, neem ik je commentaar serieus, en komt op mij ook niet absurd over.
Ik denk dat je analyse van de kick idd spot on is. ik vroeg me af of dat binnen dit genre misschien een wat beter hoorbare attack behoeft (al dan niet via een luidere click of door met sidechaining wat meer ruimte te creeren door een ander storend element naar de achtergrond te plaatsen... of zoeits...nou ja :)
en die "arp" (is idd niet echt een arp, maar wel arp-achtig) is idd in mono opgenomen door het analoge filter van de waldorf quantum, die kan dus wellicht meer stereo gebruiken. even kijken hoe ik dat doe. opnieuw opnemen zou ook kunnen (en dan door digitaal filter in stereo). ff experimenteren.

Super bedankt!
 
-14 loudness gepushed (-16 volgens mixcheck)

Je kunt LUFS op verschillende manieren meten, en dat kan dit verschil verklaren. De loudness normalisatie die de streaming-diensten toepassen meten integrated LUFS (dus niet short- of longterm).

1) Gaat het om het moment van 2:27? Vind ik niet zo rommelig. Snap wel dat je wat impact mist. Hoe groter het contrast, des te harder de drop. Als je het deel dat vooraf gaat aan 2:27 wat rustiger en/of stiller/zachter maakt, zal de drop meer impact krijgen. Een "crash-geluid" (cymbal, noise-sweep, "psieuww") kan daarbij de drop benadrukken. Nu is het "slechts" unmuten van de beat.

2) Is een smaakding. Ik zou zelf wat meer transient erin mixen. Als je Ableton gebruikt is Drumbuss je vriend. Check ook de tutorial van @NorthernLightX. Niet dat je per sé zo'n kick moet maken, maar er staan hele zinvolle tips in dat draadje.

3) Toffe track. Klinkt nu al prima hoor, zonder vergrootglas. Als je niet aan me zou vragen er kritisch naar te luisteren, zou de track onbekommerd passeren. Dat kan goed zijn, want geen gekke dingen - of je vindt dat misschien jammer, omdat 'ie niet zo opvalt.

4) Op het eerste gehoor prima.

5) Moet een expert van het genre maar even op reageren. + zie 1)

6) Zeker!


PS: vorige keren heb ik voor de uiteindelijke mix ook vaak gesneden (met EQ8) in de send/return channels (reverb en delay doorgaans), dit keer nog niet.
is dat standaard practice? wat doen jullie daarmee?

Standaard practice is om het van de muziek af te laten hangen. Goed om het standaard te overwegen, maar de kunst is om ervoor te kiezen om het wel of niet toe te passen.

Keep it up! Je bent lekker bezig!
 
Keep it up! Je bent lekker bezig!
Bedankt voor de tips en de verduidelijking over LUFS, is ingewikkelde kost voor de nieuwkomer.


de drop op 2:27 ook, die is ook niet briljant, maar vooral die aan het einde van het nummer, na de bridge vanaf 4:17, vind ik niet heel sterk en de drop die daarop volgt op 4:50.
naar mijn persoonlijke mening nu (nog) de zwakste stukjes in het nummer. je tips komen in beide drops wel van pas ik ga er mee aan de slag!

De kick tutorial van @NorthernLightX heb ik een paar maandjes geleden al eens ontdekt idd, maar ging me toen nog een beetje boven de pet. wellicht dat ik ondertussen genoeg bijgeleerd heb dat ik er nu meer van snap :dubbel:, dus helemaal geen gek idee om die er weer eens bij te pakken voor een herkansing!

En tuurlijk wil ik dat hij opvalt... maar ik doe kleine stapjes.
als hij niet irriteerd dan is dat voor nu ook goed nieuws hoor haha.
Als iemand kan benoemen wat er hem onopvallend maakt is dat natuurlijk ook waardevolle info... te veel genre cliche's en dat in combinatie met amateuristisch sounddesign en arrangement? ik kan het me zo voorstellen.

heel erg bedankt voor je analyse en je aanmoedigende woorden!
 
Je kan 1000 vragen stellen, afhankelijk van wie de vragen leest krijg je wellicht ook een volledig ander antwoord.
Immers, muziek is een héél organisch gegeven en heel erg afhankelijk van smaak, moment, stijl en weet ik wat nog allemaal wat je luistersessie kan beïnvloeden.

Ik vind dit niet vereerd. Eerste indruk is ok. Mij stoort het niet. Maar ik ga ook niet compleet uit m'n dak.
keep up the good work.
 
Je kan 1000 vragen stellen, afhankelijk van wie de vragen leest krijg je wellicht ook een volledig ander antwoord.
Immers, muziek is een héél organisch gegeven en heel erg afhankelijk van smaak, moment, stijl en weet ik wat nog allemaal wat je luistersessie kan beïnvloeden.
Helemaal mee eens hoor!

Maar ik zit zelf zo vroeg in het leer process dat ook aan de technische kant (Een DAW blijft software die je moet kennen) dat er voor mij nog heel veel te leren is op het technische vlak wat wellicht voor velen hier al iets vanzelfsprekends is.

De creatieve kant van het hele verhaal word nu nog wel eens belemmerd omdat ik niet precies weet hoe ik iets voor elkaar krijg wat ik voor ogen heb.

1000 vragen stellen en 1000 antwoorden antwoorden lezen is eeb manier die mij helpt om die kant van het muziek maken steeds aangenamer en vanzelfsprekend te krijgen.

Wel terecht dat je daar even op wijst hoor, want ik heb wel eens de neiging tot over-analyseren.
Dat gezegd hebbende geloof ik wel degelijk dat er wat te leren valt uit het lezen van 1000 antwoorden.

Ook hartelijk bedankt voor je feedback in elk geval.

Ik denk dat het ontbreken van de "uit je dak" factor te maken heeft met amateurisme. Ik probeel veel zelf te maken kwa geluiden, probeer arrangementen zelf te verzinnen zonder referemtie track, en met mijn onderontwikkelende kennis, kunde en wellicht ook gewoon talent (:D) krijg je dit.
Maar ik ben gemotiveerd en heb lol...dus op termijn vast beter allemaal. Ik heb hoop.
 
Nou ik heb , gewapend met jullie suggesties, de laatste puntjes op het arrangement gezet en het eerste mixwerk gedaan:



Wat ik heb gedaan kwa arrangement:

- een cymbal toegevoegd op een stuk of 4-5 momenten
- tussen bridge en drop een vrij subtiele rise van what white noise (met wat pompende compressie)
- een deel van de synths in de bridge gedelete en vervangen voor een nieuwe (subtielere)
- de drop na die bridge volledig opnieuw gedaan.
- paar ieniemienie wijzigingen kwa vocal en synth stabs.

Ik hoor hier en daar nog wel kleinigheidjes die wat subtieler/verfijnder kunnen maar in grote lijnen ben ik zelf wel tevreden denk ik (ff paar daagjes laten bezinken).

Mixwerk:

- De hoogste frequenties wat geboost (vooral in het drumwerk, maar ook wat in de synths
- na aanleiding van @vink 's commentaar auto-panning toegevoegd op de arp-achtige synth (synced)
- Op @stoter 's aanraden een drumbus op de kick geplakt en de @NorthernLightX kick tutorial gelezen en daarmee de kick wat meer gevormd naar mijn smaak. Ik snapte de tutorial inderdaad wel nu :D, ik wist gewoon nog heel weinig toe ik die eerder las. Ik zal de eerst volgende keer dat ik voor een blanco ableton zit de tutorial ook eens van A tot Z in de praktijk doorlopen en zo'n technmo kick proberen te maken.

Rest van het mix werk stond in het teken van het 'opschonen'. ik vond dat zelf aardig geslaagd, alle elementen zijn beter te onderscheiden van elkaar denk ik, maar ik ben wel wat onzeker over het laag. volgens mij ben ik wat sub kwijtgeraakt onderweg. net in de auto moest ik de subwoofer wat opkrikken vond ik, ik kreeg nu een beetje retro (90's) vibes bij het laag in de mix.
Wellicht omdat ik toch wat laag heb weggesneden uit de reverb en delay send/return channels. volgende keer even kritisch beluisteren allemaal.

Grappig detail:

Ondanks dat ik geen stereo bewerkingen gedaan heb anders dan het autopanning toevoegen vond mixcheck.studio het stereo beeld ineens smal XD
Ik weet neit waar hem dat in zit eerlijk gezegd en hoe ik dat oplos (als dat een probleem is).

TLDR -

- Hoe komt het (sub-)laag over. te veel verloren in de nieuwe mix?
- mix check vind het stereo beeld smal. eens/oneens? hoe te fixen (als dat nodig is).
- bridge & drop(s) beter nu?
 
eerste opmerking; het mid/high snijdt wel erg ekstreem, in mijn oren....
de kick is er zeker beter op geworden, veel prominenter aanwezig.

sub laag beoordelen, dat is minder dan 40Hz?

ik vind de mix toch wat uit balans, mid/hoog is echt te snijdend, kan aan mij liggen.

net te veel hoog.

wat wel? het geeeft meer energie en details dan de eerste versie.

stereo beeld met auto-panning? kan natuurlik werken, maar meestal plaatsing, en subtiele veranderingen in plaatsing, of wat kleine elementen, die je al hebt, maar meer, en dan hard (niet te hard, want koptelefoons) gepand.

snelle eerste reaktie.

nummer heeft wel meer drive, dus dat vind ik al lekker, ik vond overigens de eerste versie ook lekker...
 
eerste opmerking; het mid/high snijdt wel erg ekstreem, in mijn oren....
de kick is er zeker beter op geworden, veel prominenter aanwezig.

sub laag beoordelen, dat is minder dan 40Hz?

ik vind de mix toch wat uit balans, mid/hoog is echt te snijdend, kan aan mij liggen.

net te veel hoog.
wellicht dat dat eerst wat gedempt werd door het vollere laag wat er in zit. Ik denk inderdaad dat ik dat terug wil (al dan niet voor een deel).
kan ook zijn dat ik wat overdreven heb met de hoogste frequenties boosten. Dat er wat aan moet gebeuren is denk ik duidelijk.

even zien hoe ik die mids/highs een beetje kan beteugelen, het laag iets beter kan benadrukken zonder dat het een zootje word.
Verder zal ik ook zeker naar de sugggesties die je plaatst over stereobeeld kijken. Thanks!
 
Als eerste wil ik je wel positieve feedback geven want ik vind het een pakkende track, vocals doen het goed ook en er zit een goede afwisseling in.
Dit is normaal gesproken niet m'n genre maar ik vond 'm lekker.

Ondanks dat ik geen stereo bewerkingen gedaan heb anders dan het autopanning toevoegen vond mixcheck.studio het stereo beeld ineens smal XD
Ik weet neit waar hem dat in zit eerlijk gezegd en hoe ik dat oplos (als dat een probleem is).

Over de mix wil ik niet veel zeggen want ook ik ben maar hobbyist maar over het stereobeeld; ik heb wel 't gevoel dat je de belangrijkste onderdelen teveel in het centrum gepanned hebt en dat daardoor het wat smal klinkt.
Laat de autopanning 'ns achterwege en probeer zelf nog een keer alles in de mix te pannen en kijk dan hoe dat bevalt.
Als je de kick in het midden laat en de rest iets meer uit elkaar panned dan kan dat wel een iets breder beeld geven, ik visualiseer bij het mixen een band voor me on stage en stel me dan voor waar al die gasten staan en zo pan ik dan, drums of kick centraal en de rest net waar het lekker in de mix zit.
Daarnaast denk ik dat wat de vocals betreft het wel aardig zou zijn als je de main vocal en de tweede stem iets meer uit elkaar panned en in de bridge het leuk zou zijn als je er bijv een delay opzet zodat de stem wat langer uitdooft en afwisselend links en rechts te horen is als een soort echo.
Wat ook aardig op vocals kan werken is double tracking; twee lagen vocals met een (heel) lichte vertraging er tussen of echt nog een tweede keer inzingen van de main vocals wellicht met hier en daar een nootje iets hoger of lager voor een mooie harmonie of aan het eind van een zanglijntje net een iets andere frasering, op die manier krijg je lekker veel body in de vocals.
 
Wat ook aardig op vocals kan werken is double tracking; twee lagen vocals met een (heel) lichte vertraging er tussen of echt nog een tweede keer inzingen van de main vocals wellicht met hier en daar een nootje iets hoger of lager voor een mooie harmonie of aan het eind van een zanglijntje net een iets andere frasering, op die manier krijg je lekker veel body in de vocals.
Voor de duidelijkheid; ik had het niet zelf ingezongen ;) heb samples gebruikt en verknipt. Desalnietemin wel goede tips natuurlijk.

super-bedankt sowieso voor de positieve woorden, en de uitgebreide uitleg, suggesties en tips. daar ga ik zeker wat aan hebben in mn volgende sessie als ik wat met het stereobeeld aan de slag ga. kun je ook nog iets zeggen over 'hoe ver' te pannen? ik weet dat extreem wijd niet goed is, en dat lage frequenties vaak in het midden gehouden worden (ikzelf heb denk ik zon beetje alle elementen onder de 120 Hz mono gehouden, maar weet t niet helemaal zeker. zal ff checken nog).
Maar hoe weet ik verder wat de juiste hoeveelheid panning is? gewoon luisteren/smaak? of zijn daar nog common practices in?
Ik zal sowieso zelf ook eens wat info over stereo/panning te vinden om daar wat over te lezen :), want daar houdt ik me inderdaad maar minimaal mee bezig op het moment.
 
Poeh, pittig hoor.
Ik heb nog een uurtje aan de knoppen gezeten en wat geexperimenteerd met stereo panning. Wat verschillende artikeltjes gelezen en wat zitten proberen. Het begon ergens op te lijken, maar ik word nu te moe om nog slimme dingen te doen. Ik gaat nog ff een biertje drinken en dan mn nest in.

Wel weer gaaf hoor. Heel leuk om eens wat te doen met wat meer feedback dan mn vrouw die alles maar geweldig vind (heel lief is ze, maar je hebt er voor wat constructieve mix kritiek helemaal niks aan :))

Aangezien ik vanavond maar half werk heb verricht heb ik nog even geen nieuwe mp3 gemaakt. Volgende keer weer ;)
 
Goede track. Het is niet mijn genre. Je beschrijft jezelf als een beginner, best knap dat je dan hiermee komt. Als ik verbeterpunten zou hebben dan is de drop op het einde niet echt krachtig en sowieso is het einde een beetje meer van hetzelfde voor een climax. Voor de rest goede opbouw en mix!
 
Goede track. Het is niet mijn genre. Je beschrijft jezelf als een beginner, best knap dat je dan hiermee komt. Als ik verbeterpunten zou hebben dan is de drop op het einde niet echt krachtig en sowieso is het einde een beetje meer van hetzelfde voor een climax. Voor de rest goede opbouw en mix!
beginner is natuurlijk relatief. ik ben inmiddels ook alweer een jaar en een maand of wat bezig sinds de regenachtige zondag middag waarop ik de trial van ableton installleerde met de onrijpe ambitie om ook eens wat te gaan proberen te maken op de computer. en er is een hoop verbeterd sindsdien. maar ja, voor elk aspect van het muziek maken, bewerken en processen dat ik eindelijk denk te snappen komt er ergens anders weer een nieuw probleem/uitdaging/vraag tevoorschijn... ik voel me dus absoluut nog beginner.

dank voor de complimenten over opbouw en mix. Maakt het wel spannend, want ik ben nog aan het klooien met die mix. hopelijk maak ik hem niet 'stuk' :D

wat betreft je commentaar over het stuk na de drop (is dat de drop uit versie 1 of 2? want die verschillen behoorlijk):
Dat herken ik wel als een ingewikkeld puntje wat vaker terug komt in mn tracks. Ik heb nog niet echt gevoel ontwikkeld daarin. ik probeel zeker wel wat extras te doen (de progressie van de bassline is daar anders en de leadsynth komt in met een kleine variatie, en de synths uit de bridge spelen een kleine rol in dat stuk bijvoorbeeld) maar heb inderdaad soms het idee dat ik mn keuzes vaak te subtiel hou.
Als ik dan eens iets spannends probeer dan vernaggel ik vaak het hele nummer (vind ik zelf) en dan draai ik dat in een nieuwe versie terug, en op een gegeven moment geef ik dan op omdat ik ondertussen al aan iets nieuws bezig ben waar ik meer zin in heb. Maar het is misschien inderdaad wel geinig om eens een alternatieve versie van dat stuk te maken en te kijken hoe dat klinkt.
Ik heb deze track echt besloten om als educatief project te gebruiken, veel te delen, en veel aan te prutsen om te kijken hoe dat valt bij anderen, maar okk zeker om mezelf te inspireren dingen eens anders te proberen. Dank dus!
 
Maar hoe weet ik verder wat de juiste hoeveelheid panning is? gewoon luisteren/smaak? of zijn daar nog common practices in?
Ik ben ook maar een amateur dus ik kan je een paar tips geven maar er zijn er hier op het forum die je er veel meer over kunnen vertellen.
Gewoon luisteren en op je oren vertrouwen begint het mee maar als je op een gegeven moment wat keren heb afgeluisterd ben je niet fris meer en dan helpt het als je even wat anders gaat doen, een ommetje of een praatje met iemand of wat dan ook en dan wat later of de volgende dag luister je weer opnieuw, dat scheelt echt.
Wat zijn common practices; tja voor mij visualiseer ik altijd alsof er een band on stage staat en dan zie je dat drums altijd centraal staan, de zang iets links of rechts en de harmony/background vocals aan te tegenovergestelde zijde, bas, gitaar, keyboard staan dan links en rechts opgesteld enz en diegene die je wat wil benadrukken die level je qua volume iets sterker.

Soms kan het gebeuren dat instrumenten elkaar qua frequentie in de weg zitten en dan verzuipen ze in elkaar en klinkt het muddy, dan moet je ze links en rechts wat uit elkaar zetten, beetje equalizen kan ook helpen.
Verder zorg je ervoor dat alles "ademt" dus niet alles oppompen qua compressie, zodat er ruimte blijft in je arrangement en dat het prettig luisterbaar blijft, het gaat om een goede balans uiteindelijk.
Als je tijdens de compositie ervoor zorgt dat je arrangement al goed op orde is dus de plaatsing van alle partijen in het stereobeeld is al voor elkaar dan hoef je aan het einde niet zoveel meer te doen, arrangeren en mixen doe je eigenlijk al tijdens de opname en niet achteraf, dan is het aan het eind hooguit een beetje schaven.
Je compositie en arrangement bepaalt of het goed wordt en je mix kan het wel nog lekkerder laten klinken maar een slechte compostie of een shitarrangement verhelp je niet met een strakke mix.

Over dat double tracken; dat begon in de sixties een beetje zodat bepaalde partijen beter/dikker gingen klinken, Phil Spector had z'n wall of sound en die nam dan 3 piano's, 5 gitaren enz tegelijk op zodat het lekker vol klonk, dat was echt z'n sound, Beach Boys, Beatles, veel van die bekende bands in de sixties deden het.
Later was dat niet meer nodig omdat er steeds meer mogelijk was van 4 sporen naar 8 sporen enz en nu is het eindeloos, vroeger was het meer een kunst en tegenwoordig is het 't betere plak en knipwerk zeg maar om het maar simpel te zeggen.
Als je kijkt op youtube en internet vindt je van alles over double tracking en artifical double tracking, hier op wiki bijv; Automatic double tracking - Wikipedia

Tot zover de tips van een amateur. :D

Misschien een leuke qua vocals; luister 'ns hoe hij steeds de background vocal vooraf met de trefwoorden laat beginnen (held up, Lord enz) en dan pas de melodie zingt, heel creatief vind ik dat, vaak hoor je dat de background vocals juist er na komen en let op de panning, je hoort de background sterk links en de main vocals hoor je iets aan de rechterzijde.
Je hoort aan het begin ook de gitaar sterk links en de percussie rechts;

 
Laatst gewijzigd:
Tijd was om, ik vergat wat maar even ter verbetering; de gitaar hoor je eerst rechts en dan links, je hoort wat later see us through als background juist wel er achteraan komen maar dan eerst rechts en dan nog een keer links erachteraan, zo speelt ie met de panning door de track heen.
 
Toch even een nieuwe update:


Deze neiuwe versie is zeker ook nog WIP, er zitten wat elementjes in waar ik over twijfel, maar ook wat dingen die naar mijn mening goed uitpakken, en ben daarom wel benieuwd naar jullie mening.
1) ik heb veel ge-experimenteerd met stereo en geprobeerd je tips daarin te verwerken @krautrock1958 . ik heb getracht instrumenten hun plek gegeven, gespeeld met wideness van sommige geluiden om dat 'smalle' gevoel van mix 2 te counteren. het klinkt volgens mij niet onaardig (in de studio en auto), maar ik moet het zelf nog luisteren op mn beste systeem. ik heb overigens gepoogt enigzins conservatief te blijven en niet alles compleet superwijd te zetten. hoop dat dat geslaagd is.

2) Ik heb ook gepoogd om het 'snijdende hoog' uit mix 2 te fixen (waar @vink het over had). Na zelf goed te hebben geluisterd dacht ik dat idd in de allerhoogste frequenties (>10Khz) die mijn oortjes nog kunnen horen te vinden. Ik ben 42 jaar oud en mn gehoor is door 90's house parties, blackmetal concertjes en de discman te hard zetten misschien wel een beetje minder dan gemiddeld, dus misschien hoor ik dat allemaal wat minder. In elk geval heb ik daar wat gebooste frequenties subtieler gemaakt of neutraal gezet. (heb niet actief weggesneden). Ik hoop dat het nu minder snijd, maar nog wel sprankeld... dat brrengt me op het 3e punt:

3) Ik heb ook getracht wat meer laag van mix 1 terug te brengen. ik vond zelf dat ik daar wat van kwijt was in versie 2. Maar daar ben ik neit helemaal zeker over nog. In de studio dacht ik misschien dat ik daareen tikje te ver in was gegaan. maar mn oortjes waren wat vermoeid. in de auto klonk het precies zo als ik hebben wilde, maar mn subwoofer is stuk gegaan ergens de afgelopen dagen, dus die stond niet aan. Mijn vrees is dat op systemen met meer bas dat de mate waarin de lage frequenties nu aanwezig zijn de 'sprankel' in de weg zullen zitten. maar goed... ik moet het dus zelf ook nog even terug horen op een ander systeem.

4) meer een disclaimer: ik heb ook nog ietsiepietsie in het arrangement zitten klooien en daar zijn een paar foutjes ingeslopen. ben ik mij van bewust en zijn beetje details, dus wellicht hoor je ze niet eens, maar die fix ik nog. Ik ben vooral benieuwd hoe het stereobeeld nu valt, en hoe de hoog-mid-laag balans valt. Ook heb ik nog wat aan de kick zitten prutsen. op het eerste gehoor vind ik hem nog steeds wel lekker, maar ben zoals altijd benieuwd wat jullie ervan vinden.

PS: de AI van mixcheck vond de stereo balans in orden en ook de frequentie balans in orde (maar die vond hij ook in mix 2 in orde, waar hier niet iedereen het daarmee eens was). Toch leuk om ernaast te gebruiken.
 
Back
Top