advies over mijn luisterruimte

vipal

Ouwe rot
Lid sinds
27 april 2005
Berichten
1.266
Locatie
west gelderland
In bijlage de calibratiegrafiek van Sonarworks reference 4.0. Giga dip op 118 Hz van -12 dB (ik zit blijkbaar op luisterpositie in een null) en dip van -3 dB op 360 Hz.
Ruimte is vrijwel vierkant, 3,80 x 3,90 m. Lijkt me sterk dat Reference die -12 dB dip goed kan opvangen.
Ruimte heeft 5-6 akoestische panelen, zware gordijnen voor het raam.

Mijn vraag is: is er een alternatief voor basstraps (duur en/of heel veel werk waar ik beiden geen zin in heb). Ik vraag me ook wel eens af of het gaat werken. dan ben je zo 1000 euro verder en misschien weinig echt nut.
ik heb nog steeds geen calibratieprofiel-vergelijking van voor en na de flinke investering in basstraps gezien (hou me aanbevolen als iemand dat heeft).

Ik las dit draadje Echt goede bas weergave waar over headphones wordt gesproken. Welke maker van kick/bass georienteerde EDM heeft ervaring hiermee.
Ik snap dat je dit alleen maar af en toe als reference hoeft te gebruiken voor je lowend, Ik heb nu 100 euro kostende Technics dh1200 en ook wel goede beyer phones gehad maar had niet de indruk dat de bass op headphones representatief was. Als ik gemasterde pro tracks hoor klinkt de bass prima, de basslines vanuit mn daw klonken op headphones dusdanig anders dan uit de monitors dat ik het nooit vertrouwd heb.

graag advies want ik wil weer tracks gaan maken.
 

Attachments

  • Sonarworks  cal 13sept2023.png
    Sonarworks cal 13sept2023.png
    52 KB · Bekeken: 75
Hoever staan de speakers van de achterwand , ivm reflexies/ uitdoving ?
 
momenteel ongeveer 65 cm., ik gebruik setje Genelec 8040 en die hebben aan de achterkant een reflex-port, misschien idee om verder van muur te zetten
ik zou ze nog 50 cm. verder van de muur af kunnen plaatsen door mijn hele setup die 50 cm. in de richting van mjin huidige luisterpositie te verschuiven.
qua rui8mtebenutting niet meest ideale maar als dit helpt ga ik het doen
 
Eventueel wat demping op de achter en/ of zijmuur , kan ook nog wel eens helpen misschien .

En anders toch wat equalizen ?

Het blijft een uitdaging
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top