Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Zo te zien is iedereen op vakantie...

Is het trouwens een groot probleem dat de macbook alleen Firewire 400 heeft als ik wil werken met dit soort virtuele instrumenten/library's? Wat kan er zoal mis gaan? Zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken als ik alleen maar de EWQLSO GOLD BUNDLE aanschaf? Kan dit programma werken zonder Logic 8? Hoezo zou het wel maar ook weer niet kunnen werken? Waarom niet? Is het dan de moeite waard om het te doen? Waarom wel? Als het dan toch wel werkt, welke beperkingen kan ik verwachten? Is het überhaupt mogelijk om met programma's zoals East West op een macbook te werken of kan dit alleen optimaal op een macbook pro???

Ik vraag het maar even specifieker want met ja én nee en verder niks, kan ik ook niks mee...

volgens mij werkt het meeste van EW met PLAY tegenwoordig en is het te gebruiken zonder DAW (en niet te vergeten die crappy ilok heb je ook nodig)

op me mac pro happert MOR aan alle kanten en zitten er nog foute samples tussen de velocities maar zoals ik al aangaf moet ik eerst nog de boel updaten

als het werkt klinkt het best goed maar ik moet geen ilok spul meer of ander stom verzinsel om de boel te beveiligen gelukkig heeft logic studio daar iig geen last meer van :)
 
nieuwe iphone/ipod app van open labs BEATMAKER
voor maar 15,99 in de itunes store :koffie:
http://www.intua.net/products.html

http://www.ismashphone.com/2008/07/beat-maker---de.html
http://www.vimeo.com/1357796

:dj:
picture1lw2.png
 
Laatst gewijzigd:
een macbook of niet?

een macbook of niet?

Ok,

Ben dit weekend naar mysteryland geweest, voornamelijk in de techno tent geweest. Opnieuw viel me net als bij Awakenings op dat men erg van de Appels is... Nu zal het wel te maken hebben met Logic aangezien ik regelmatig artiesten spreek die niets anders dan vol lof hierover zijn...

Maar als ik kijk naar de specs van die macbooks, bijvoorbeeld de Air, dan moet ik zeggen dat de prijs er niet om liegt... Zeker als ik dan nog eens ga vergelijken met bijvoorbeeld een Asus...

Kortom is een macbook noodzaak of luxe? Misschien is de discussie hier al eens gestart... Maar met de nieuwe duo core processors is het misschien een andere discussie...

Zijn er hier mensen die ervaring hebben en de voor en tegens van een appel en en asus kunnen opsommen? Voor mij zal het puur alleen voor live gebruik zijn... Maar wat moet ik nu nemen? Ik heb een desktop in de studio...

Wat moet ik nu kiezen?

Ik zag bijvoorbeeld een artikel uit 2006 over de macbook pro en deze kreeg een goed cijfer maar gaf veel hitte... Kortom dit brengt een risico met zich mee live.

Als ik kijk dan moet ik dus ook nog een goede externe geluidskaart hebben of is dit niet nodig? Kijk ik ga niet meer dan 1800 euro uitgeven...

Kortom dikke laptop en dikke externe geluidskaart...
 
Air is onzin. gewoon Macbook is al 2.4G, prik 4G in en je kan gaan. Vind maar eens een windows laptop met die specs voor dat geld :)

Live zie je niet vaak Logic, vaker iets als Ableton, Serrato of Traktor. Draait op PC en Mac dus dat geeft niet de doorslag.

Geluidskaart maakt of breekt vervolgens je performance en stabiliteit, ongeacht welke machine je hem aanhangt. Al is OSX doorgaans wel stabieler...
 
Misschien is de discussie hier al eens gestart...
Dit, maar dat neemt niet weg dat er nog zat mensen gaan reageren en het uitmond in een mac vs pc discussie.
Om dit voor te zijn de tip. Kijk eerst naar wat voor software je wilt gaan draaien met welke geluidskaart en kijk dan wat er volgens jouw het beste bij past.
Twijfel je nog ga dan op zoek om of in de winkel of bij iemand thuis te checken om te kijken wat je ding is.
Hier op het forum zul je toch alleen maar gezever tegen komen.
 
Air is onzin. gewoon Macbook is al 2.4G, prik 4G in en je kan gaan.

Helemaal mee eens. Alleen als je ook live video wilt gebruiken kun je beter kijken naar een macbook pro...die heeft een betere grafische kaart.
Maar een macbook is prima voor live. De Air is meer voor de zakelijke markt...mensen die veel reizen en toch op een (lichte, qua gewicht) mac willen werken. De Macbook Air is voor muziek totaal oninteressant.
 
Ok,

Ben dit weekend naar mysteryland geweest, voornamelijk in de techno tent geweest. Opnieuw viel me net als bij Awakenings op dat men erg van de Appels is... Nu zal het wel te maken hebben met Logic aangezien ik regelmatig artiesten spreek die niets anders dan vol lof hierover zijn...

Maar als ik kijk naar de specs van die macbooks, bijvoorbeeld de Air, dan moet ik zeggen dat de prijs er niet om liegt... Zeker als ik dan nog eens ga vergelijken met bijvoorbeeld een Asus...

Kortom is een macbook noodzaak of luxe? Misschien is de discussie hier al eens gestart... Maar met de nieuwe duo core processors is het misschien een andere discussie...

Zijn er hier mensen die ervaring hebben en de voor en tegens van een appel en en asus kunnen opsommen? Voor mij zal het puur alleen voor live gebruik zijn... Maar wat moet ik nu nemen? Ik heb een desktop in de studio...

Wat moet ik nu kiezen?

Ik zag bijvoorbeeld een artikel uit 2006 over de macbook pro en deze kreeg een goed cijfer maar gaf veel hitte... Kortom dit brengt een risico met zich mee live.

Als ik kijk dan moet ik dus ook nog een goede externe geluidskaart hebben of is dit niet nodig? Kijk ik ga niet meer dan 1800 euro uitgeven...

Kortom dikke laptop en dikke externe geluidskaart...

Ik neem m'n Macbook Pro 2,3 Ghz overal mee naar toe en treed er bijna elk weekend wel ergens in Nederland mee op, weer of geen weer, buiten of binnen. Geen probleem met hitte gehad. En ik trap dat ding flink op z'n staart (visuals dan, 3D-realtime OpenGL, DV-video-in van camera, video's van een firewire 800 externe HD 4 of 5 lagen video). Activity monitor staat bijna continue in het rood betreft CPU-gebruik, ventilatoren loeien als een gek maar dat ding gaat maar door. Op schoot zetten met zo'n grafisch geweld is vragen om verschoeide ballen, dat dan weer wel. Met de hitte zal het wel goed zitten. Ik meen me eerder in 2006 ook iets gelezen te hebben over oververhitte Macbook Pro's maar toen had Apple niet genoeg koelpasta gebruikt (stiekum ASUS een beetje want die bouwen die dingen toch?)
 
Wie kan mij vertellen of je met een standaard mac videokaart 2 schermen kan aansluiten? Dus 1 adc en 1 dvi aansluiting. Is dit gewoon op te lossen met een adc/dvi converter? of moet er dan een andere video kaart worden aangeschaft.
 
wat is een adc? analog digital converter? bedoel je niet een VGA aansluiting? Zo'n blauw ding dus: http://content.answers.com/main/content/wp/en-commons/thumb/d/df/300px-SVGA_port.jpg

Ik weet ook niet wat een "standaard mac videokaart is", maar bekijk gewoon wat voor aansluitingen er achter op de videokaart zitten. Vaak is dat een VGA en een DVI aansluiting. Dit zijn echt twee verschillende dingen die niet met elkaar compatible zijn dus als je dan twee schermen wilt gebruiken moet je een scherm met een DVI aansluiting hebben en een ander scherm met een VGA aansluiting.

VGA wordt vaak beschouwd als mindere kwaliteit dan DVI want bij VGA wordt het signaal van digitaal naar analoog geconverteerd om door het kabeltje heen te kunnen reizen naar het scherm en vervolgens weer terug naar digitaal converteerd in het scherm, wat dus ruis tot gevolg kan hebben. In de praktijk (en zeker voor muziek) zou het mij niet uitmaken hoor.
 
Inderdaad, er is geen 'standaard' Mac. Elk model heeft weer andere aansluitingen. Hoe dan ook, de huidige Mac Pro's hebben 2 DVI-aansluitingen en je krijgt een DVI-naar-VGA adapter meegeleverd.
Voor de oudere desktop-modellen gold :
Power Mac G4 : VGA+DVI of ADC+DVI.
Power Mac G5 : ADC+DVI of 2xDVI.

Voor alle andere modellen (MacBook, iMac, mini, etc.) gelden weer andere specificaties.
 
Wat moet ik doen?

Wat moet ik doen?

Mensen ik zie door de bomen het bos niet meer.

ik heb sinds kort een Macbook Pro en wou mij ook eens gaan wagen aan het sequencen met een computer. Het is allemaal ontzettend nieuw voor mij dus ik zit met het volgende:

Ik heb Logic express 8 en een Axiom 49 gekocht en vraag me nu af wat voor audio interface ik nodig heb.

Ik wil:

-Mijn macbook aan kunnen sluiten op mijn actieve monitors.
-Sowieso 2 (stereo) outputs hebben om mijn mac aan te sluiten op mijn Mixer (analoog en digitaal) of HDrecorder.
-Een stereo (jack) ingang om eventueel samples te maken en instrumenten op te nemen.

Simpel in gebruik, goede kwaliteit.
 
Nu mijn Mac kapot is wil ik een nieuwe gaan kopen, hiervoor had ik een dual G5 2.0 Ghz.
Als nieuwe zat ik te denken aan een Imac core duo 3,06 Ghz. Kwa benchmark is deze 2.3 keer sneller dan mijn oude. Dus performance zal niet echt een isseu zijn denk (hoop) ik.
Als geluidskaart heb ik een Apogee Duet, en gebruik nog de Liquid Mix. Iemand misschien ervaring hier met een vergelijkbare setup?


En heeft iemand ervaring met het lawaai die deze machine maakt? In de winkel lijkt die muisstil. Maar wat gebeurt er bij een hogere processor load?
 
Het lawaai:
Verschilt vreemd genoeg per machine (niet per model). We hebben op het werk meerdere machines staan en het is net of de een meer koeling nodig heeft dan de ander. Over lawaai kun je echter niet spreken.

Zorg ervoor dat hij vrij staat, zodat er voldoende lucht in en uit kan.
 
Hoe meer Ghz'en je neemt, hoe meer ie gekoeld moet worden.
Wat dat betreft kan je dus beter het 2,6/2,8 model nemen. Het geld wat je daarmee bespaart kan je dan trouwens weer steken in RAM-geheugen : veel belangrijker dan die 0,2 extra GHz.
Voor de rest kan je met een iMac prima muziek maken!
 
Back
Top