Mac specificatie thread + geluidskaarten deel II

Macbook

Macbook

Hallo,

Ik ben van plan een Macbook aan te schaffen. Waarschijnlijk die van €1200,-

Specs
2.4GHz Intel Core 2 Duo
2GB 667MHz DDR2 SDRAM - 2x1GB
Serial ATA-schijf van 160 GB @ 5400 rpm
Superdrive 8x (DVD+R DL/DVD+RW/CD-RW)
Toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)


Ik heb ook al gekeken naar een Macbook Pro, vind ik persoonlijk qua vormgeving iets fraaier, maar gezien dat er tussen de technische specificaties nauwelijks verschil is, vind ik het prijsverschil te groot.

Waarom ik een macbook aanschaf? Voornamelijk omdat ik regelmatig optreed en graag live gebruik wil gaan maken van VST's. Voor live wil ik Logic 8 gaan gebruiken waaronder (volgens mij) een handige plug in zit genaamd Main Stage. Hier zou je presets in kunnen maken.

Weet iemand of de specs van de macbook voldoende zijn om (betrouwbaar) behoorlijk zware plugins te gebruiken zoals East West Colossus e.d. ? En daar ook nog wat effectjes aan toe te voegen? Hoe zit het met de laadtijd van intrumenten? Is de 2GB geheugen voldoende om verschillende instrumenten in het geheugen te laden zodat ik niet steeds hoef te wachten als ik een ander instrument wil gebruiken?

Naast dat is zo'n Macbook handig voor allerlij andere dingen. Filmpje kijken tijdens lange reis, op locatie kunnen werken etc etc.

Hoe zit het trouwens met de uitbreidingsmogelijkheden van zo'n macbook? Stel de geluidskaart is niet goed genoeg voor mij, is het dan mogelijk en een PCMCIA in steken? En de HDD van 160 GB, zou die (niet via apple shop) zou ik die als het nodig zou zijn kunnen vervangen met een grotere 2,5" Sata HDD?

Ik zou het fijn vinden als iemand die ervaring heeft gehad met zo'n macbook me wat meer erover zou kunnen vertellen.

Alvast bedankt,
Arnevr
 
Macbook

Macbook

Hoi Arnevr,

Je vergelijking tussen Macbook en Macbook Pro klopt; weinig verschil behalve de behuizing, de aansluitmogelijkheden en het feit dat de Macbook geen apart geheugen heeft voor de videokaart maar dit deelt met het interne geheugen.

Ik gebruik Ableton Live en Apple Logic op m'n Macbook, beide draaien goed.
Maar het zijn dan ook geen enorme projecten of grote hoeveelheid audio.
Wat die VST's van jou gaan doen weet ik niet, maar ik vermoed dat de keuze Macbook of Macbook Pro daarin geen enorm grote verschillen zal veroorzaken.

Het geheugen zou ik voor dit soort applicaties wel maximaal uitbreiden als je budget dit toe laat. Harddisk zou je ook kunnen vervangen door een grotere en als het even gaat een 72000 RPM ipv van de standaard 54000 RPM.

De Applestore is wel erg duur met dit soort uitbreidingen, je kunt dan beter naar een dealer gaan bijvoorbeeld www.mailamac.nl.

Wat betreft de aansluitmogelijkheden moet je wel even goed nadenken, de Macbook heeft slechts 1 Firewire 400 en USB aansluitingen en niet de PCMCIA waar je het over hebt. De Pro is daarin uitgebreider met Firewire 800, Firewire 400, USB en Expresscard.

Succes met met maken van je keuze!

groet Jos
 
4gig ram is ook wel lekker hoor!
is goedkoop bij de pc boer en zeer makkelijk zelf te vervangen
even op de mac site goed de specs doorspitten naar welk type je nodig hebt e.d.
voor de rest: www.tweakers.com :p
 
Welke geluidskaart ga je gebruiken ?
Firewire of USB ?
Er is een namelijke een groot probleem met de nieuwe Fire chipset waardoor je problemen kan krijgen met je geluids kaart mocht je een firewire geluidskaart hebben...
 
Als je veel diskruimte nodig hebt is een MacBook te verkiezen boven een MacBook Pro. In de gewone MacBook is de HD heel simpel te vervangen voor een groter exempaar (die je gewoon bij de PC boer kan halen). 5 minuten werk hooguit. De MacBook Pro moet je helemaal open maken met alle risico's vandien.
 
Veel geheugen erin zetten is trouwens ook een goed idee. Zeker voor plugins die veel samples in ram zetten.
Ik ben nog steeds erg blij met m'n (eerste generatie) MacBookje. Natuurlijk is een MacBook Pro geiler, maar ik vind het de meerprijs niet waard, zeker niet voor audio toepassingen.
 
4G geheugen inprikken, 200G 7200RPM schijf derin en voorzichtig zijn met welke geluidskaart je erbij koopt(uitproberen voor je de kaart koopt!)

grootste nadeel tov MBPro is dat je geen Expresscard-slot hebt voor evt een UAD Xpander en de boel is ietwat minder krachtig(MBPro kan tot 2.6 C2D, en er zijn wat andere extraatjes qua caching etc)

13" vind ik wel meer laptop dan 15", merk dat ik mn macbookje vaker meeneem dan vroeger mn 15" Dell. Het is veel draagbaarder ;)

Overigens heb ik een FF400 aan mn Macbook hangen en die draait perfect(in tegenstelling tot op mn Imac) Volgens mij zijn er meer issues qua firewire met de Imac en de MBPro dan het gewone macbook, waarschijnlijk door de combinatie nieuwe FW-chipset en de videokaart.
 
Bij A-Mac (zit in Amersfoort, Den Bosch en Utrecht) - www.a-mac.nl - hebben ze nog een aanbieding met de vorige serie MacBook Pro's. De 2.2 GHz versie koop je voor 1395 euro...

Voor 200 euro een hoop extra's...

De MBP's gebruiken meen ik juist wel de gewenste Firewire chipset - ik heb met de mijne in combinatie met Motu interface geen problemen.

Patrick.
 
en die vorig versie heeft een 4mb L2 cache, de nieuwe 3mb...

heb de mijne ook bij a-mac gehaald, maar dr klopt iets niet met de mlb configuratie. ik zou dus een 2,2 /128mb gt8600 erin hebben, hardware profiel geeft aan 256mb, xp dxdiag geeft aan 512mb... dus de 17" mlb lol.
 
Laatst gewijzigd:
Welke geluidskaart ik ga gebruiken weet ik nog niet zeker. Ik kijk eerst even hoe de ingebouwde geluidskaart is en gebuik desnoods tijdelijk de asio4all drivers.
 
Oh shit, ik zie nu net ineens dat de asio4all drivers dus alleen voor Windows zijn. Is er een alternatief voor MAC? Ik heb geen trek in latency... En ik wil ook nog even wachten met het aanschaffen van een externe interface.
 
De MBP's gebruiken meen ik juist wel de gewenste Firewire chipset - ik heb met de mijne in combinatie met Motu interface geen problemen.

Patrick.


Motu zijn de enige kaarten die redelijk probleemloos met de foute chipset werken, en de oudere MBP's hebben juist de foute set...

boot met CMD-S, zie je Lucent, dan is het niet ok
 
Ik heb er een TI Firewire chipset inzitten en dit is een 2.2 GHz MBP, in november 2007 gekocht.

Hier trouwens een goede site met veel info over wat er wel/niet in een bepaalde configuratie Mac zit:

www.everymac.com

En wat betreft Mac en Motu: werkt gewoon super samen!

Patrick.
 
^^^ die heb ik dus ook, zou jij eens in het hardware profiel kunnen kijken wat die aan v-ram aangeeft ? ik heb em zelf sinds maart dit jaar dus een van de laatste serial van de santa rosa.
 
@formant

Bij mij is dat 128 MB (NVIDIA GeForce 8600M GT).

Patrick.
 
probeer eens het hardware profiel van de AHT, cd inwerpen, na aanzetten de D indrukken tot je AHT menu ziet, daar is ook een hardware profiel van de mac, die geeft bij mij dus 256mb ipv 128 uit het systeem profiel.
 
Dat kan ook makkelijker :
Ga naar het Appeltje (linksboven) en kies 'Over deze Mac'. Kies daarna voor 'Meer info'. In het volgende venster zie je alles over je Mac, dus ook het hardware-profiel. :mexico:
 
van de aht, systeem profiel is al uitgelezen die zegt namelijk 128mb bij de hardware profiel niet...

mischien wist je dit nog niet, klik es 3x op de versie bij "over deze mac" krijg je ook je serial te zien.
 
Back
Top