Beetje sneu

Ferric

Housekabouter represents
Lid sinds
25 mei 2002
Berichten
669
Locatie
Den Haag, mèn dorrup!
Ik zat er al langer aan te denken dit stukje te schrijven en het kwam er steeds niet van, maar na een kort onderhoud in een andere post doe ik het nu maar toch.


Dit synthforum vind ikzelf uitermate geschikt om mensen verder te helpen bij het verbeteren van hun technieken. Als een track is gepost, maar de mix klinkt niet dik genoeg, de opbouw is niet okay of wat dan ook, kan dat worden aangegeven in de reacties. Daar kan wat van worden geleerd. Niet alleen door de persoon die de track post, maar ook door de rest. En dat is de bedoeling van het forum, toch?

Wat me opvalt is dat er nauwelijks meer gereageerd wordt op geposte tracks. En dat vind ik jammer. Maar al te vaak zie ik dat iemand nog een keertje extra om een reactie vraagt en met een beetje geluk krijgt zo'n persoon dan nog een paar reacties, maar met moeite.

Er worden per dag heel wat tracks neergezet en het is begrijpelijk dat je niet op iedere track commentaar geeft. Ik doe het ook lang niet bij allemaal, zeker degenen die echt de moeite niet waard zijn of waarvan de muziek geheel buiten mijn straatje (lees: stijl) valt. Maar er is zat wat best okay is en de moeite van het reageren waard. Toch, het aantal reacties weegt niet op tegen het aantal malen dat zo'n track is beluisterd. Luisteren doet men tenslotte wel, dat zie je aan het aantal hits. Maar waarom luistert men wel, maar wordt er (relatief) zo weinig de moeite genomen om aan te geven wat men van de track vind, tips te geven en iemand verder te helpen?
Ik vraag me sterk af met wat voor mensen we vandaag de dag op het forum te maken hebben. Allemaal einzelgängers die te lui zijn om wat in te typen? Egotrippers die het een ander niet gunnen om wat op te steken van commentaar? Of mensen die graag synths verzamelen en er wat mee klooien, er graag wat over schrijven en lezen, maar verder de ballen verstand hebben van muziek?

Het was een paar jaar geleden wel anders. Toen ik vijf jaar geleden dit forum verblijdde met mijn komst ;) werd je beladen met reacties; met een simpele track had je zo een thread van een paar pagina's en ikzelf heb daardoor een hoop geleerd. Ik denk zelfs wel te kunnen zeggen dat ik mede dankzij dit forum m'n platencontractje heb weten te bemachtigen.

Maar goed, het kunnen natuurlijk ook de bewogen tijden zijn. Ik ben inmiddels ook al aardig van "de oude stempel" en misschien begrijp ik mijn medemens van vandaag niet zo goed meer als vroegâh en zie ik dingen over het hoofd.

Maar zolang ik potentie hoor in een creatie kan de maker ervan van mij iig. een reactie verwachten. :)
 
Ik ben het wel gedeeltelijk met je eens. Maar vergeet niet dat in de laatst 5 jaar er verschrikkelijk veel meer muziek bij is gekomen, mede door myspace enzovoort. Daardoor raken luisteraars nogal verzadigd denk ik (ik althans wel). En misschien is de drempel nu wel veel hoger, maw luisteraars nemen geen genoegen meer met een half-af nummer. Dus het is denk ik het best om er zelf al het beste van het beste uit te persen alvoor je het hier aanbied als nieuw werk?

R
 
Re: Beetje sneu

Origineel geplaatst door Ferric
Maar zolang ik potentie hoor in een creatie kan de maker ervan van mij iig. een reactie verwachten. :)

Misschien dat het juist hier iets mee te maken heeft?

Maar ik kan er niet echt over oordelen; ik heb zelf een wat wankele computer die bijna geen soundfiles kan afspelen, dus ben vrijwel nooit in staat iets te luisteren. Wat mij wel opvalt is dat als iets ECHT in de smaak valt, er toch zeker wel reacties volgen. Het is natuurlijk makkelijker om positieve kritiek te geven dan negatieve (hoe vertel je iemand dat iets echt volkomen waardeloos is?).
 
tja... tis zoals ut is ;) (lekker dooddoener, ik weet het)
 
Re: Re: Beetje sneu

Re: Re: Beetje sneu

Origineel geplaatst door Ro9
Ik vind wel dat je hiermee een behoorlijk negatief beeld schetst vh forum.
Tuurlijk is het fijn en uiteindelijk bedoeld om elkander te helpen maar er is nog steeds niemand tot iets verplicht.

Behalve dan je normaal te gedragen:D

Tuurlijk scheer ik het een beetje over één kam, al is het maar om de boel wat te dramatiseren. Maar ik geloof dat je m'n strekking best begrijpt. :)

@ Arv: Op Myspace worden over het algemeen tracks gepost die al klaar zijn. Juist op dit forum kan er nog wat worden geleerd toch?

@ Ruudvee: Ik inmiddels ook. Helaas.

@ Ro9 en Hooihuis: Als iets volkomen kut is, tja, dan heb ik ook niet echt de neiging om er wat van te zeggen. Maar het gaat mij om de tracks die best wel wat hebben en wellicht nog wat advies kunnen gebruiken. Als het helemaal af en okay is zou ik zeggen: door naar Myspace ;)

En tja, als een maker niet tegen kritiek kan en begint te schelden, dan is dat zijn probleem en had-ie de zooi niet moeten posten (waarschijnlijk een beginnend jumpstyle-pubertje, hahahaha). Dan zou-ie van mij niet nog een keer een reactie hoeven verwachten iig. Maar dat zal me niet demotiveren om op de tracks van andere personen te reageren :)
 
hej ferric.

ik vind het leuk om allemaal zelfgemaakte nummers van de mensen hier te luisteren dus ik hang vaak in t tracks hoekje 8) maar ik vind het echt lastig om iets over een track van iemand te zeggen omdat ik er van uitga dat degene die de track heeft gemaakt er wel bewust voor heeft gekozen om m zo te laten klinken + dat ik niet denk dat ik zelf nou over van die meesterlijke mixxing skills beschik of de juiste termen om duidelijk te maken wat ik bedoel.

maarja misschien moeten er meer luisteraars minder bescheiden zijn ofzo.
 
@KiaM: Helemaal geen slecht idee!
Ik stel voor de volgende opties (in volgorde van blijk van waardering):

-Sorry, maar dit klinkt (nog) helemaal nergens naar -of- Dit kan echt niet! -of- Volkomen kut!
-Daar moet aan gesleuteld worden! (hi-ha-ho)
-Mwa, klinkt aardig, maar kan beter
-Dit begint er op te lijken!
-Dikke shit! Hoe doe je dat?
-Uitbrengen! Nu meteen!

Met serieuzere bewoordingen zou het natuurlijk ook kunnen ;)


@ Lukast: Natuurlijk kiezen makers van tracks over het algemeen om de track een bepaalde sound te geven. Maar je hoort al snel of het een geheel is, of een opbouw lekker in elkaar steekt, of de kwaliteit van de mix voldoende is etc.etc. Genoeg redenen meestal om er wat van te kunnen zeggen.
 
oh, en daarbij, zo'n poll moet natuurlijk stijl-onafhankelijk benaderd worden door de mensen. Het mag niet zo zijn dat een vervent rockfanaat een supermooi ambientnummer gaat zitten afkeuren, dat slaat nergens op (misschien als sub-optie: "maar... niet mijn ding" ;)
 
ik heb er simpelweg de tijd niet voor..

maar als ik luister zeg ik meestal wel iets..

ook mag de drempel niet te hoog zijn: stomme myspace nummers waar je niet kan in skippen, of soundclick waarvoor je een account nodig hebt, dat schrikt me allemaal af.. directe links krijgen voorrang.
 
Origineel geplaatst door rvooh
i

ook mag de drempel niet te hoog zijn: stomme myspace nummers waar je niet kan in skippen, of soundclick waarvoor je een account nodig hebt, dat schrikt me allemaal af.. directe links krijgen voorrang.

Idem!!
 
Origineel geplaatst door Ro9
Als je nou echt niets te zeggen hebt , doe het dan ook niet.

Ik heb nu al zoveel threads gezien waar mensen gewoon een conversatie hebben of waar serieus over iets gediscussieerd wordt die jij vervolgens gaat lopen ver******** met dooddoeners en onzinnige opmerkingen.

Hohoho... we houden het gezellig ja! Mijn thread! ;)
En nu weer terug on topic!
 
Ik heb veel geleerd van mensen hier. Ook heb ik redelijk veel gereageerd op tracks.

Het valt mij alleen op dat er weinig muziek meer wordt gepost dat in mijn straatje ligt, misschien een te selectief beeld hoor. Maar het is wel de reden dat ook ik haast geen commentaar meer geef.

Of de korte snippets, of het is weer een elektro dingetje. Niet mijn ding helaas. Ook merk ik dat een aantal "vast reageerders" minder op het forum aanwezig zijn.

zo! En weer wat voor de baas gaan doen :)
 
Origineel geplaatst door Ro9
Als je nou echt niets te zeggen hebt , doe het dan ook niet.

Ik heb nu al zoveel threads gezien waar mensen gewoon een conversatie hebben of waar serieus over iets gediscussieerd wordt die jij vervolgens gaat lopen ver******** met dooddoeners en onzinnige opmerkingen.

:okdan:


Tracks beoordelen moet gewoon smaak onafhankelijk gebeuren....
En idd, wanneer je iets post moet je wel tegen de kritieken kunnen....(lijkt me juist waarom je de track post)

Zelf luister ik idd wel eens een track en als het te ver van mij af ligt reageer ik er niet op....
en het kan natuurlijk ook anders om he, zoiets van wow! hoe heb je dat gedaan op 2.22....

Niet te veel over stijlen gaan lullen of in welk hokje het wel of niet mag...
 
Origineel geplaatst door Ro9
Als je nou echt niets te zeggen hebt , doe het dan ook niet.

Ik heb nu al zoveel threads gezien waar mensen gewoon een conversatie hebben of waar serieus over iets gediscussieerd wordt die jij vervolgens gaat lopen ver******** met dooddoeners en onzinnige opmerkingen.


= als optie in de poll bedoeld denk ik (?)
 
alleen als de geposte track in de stijl is waar ik zelf mee bezig ben, vind ik het zinvol om te reageren. zonder gemeenschappelijk referentiekader gaat een reactie nergens over. dan spreek je bij kritische kanttekeningen waarschijnlijk alleen maar je irritatie uit over de stijl die je niet aantrekkelijk vind. ik vind dat je iedere stijl moet respecteren maar je hoeft je natuurlijk niet overal in te verdiepen.

zelf post ik geen muziek hier omdat ik dit als een forum beschouw gericht op de technische kant van produceren. heeft hiermee trouwens een prima functie. ik heb het hier enkele malen als behulpzaam ervaren.

voor het neerzetten van tracks lijkt het me zinvoller om een forum te kiezen waar mensen komen omdat ze ook ongeveer jouw muziekstijl hebben. dit geldt in mijn ervaring trouwens ook voor echte tips and tricks bij produceren.

hier techniek en ergens anders muziek.

ook daar geldt overigens dat feedback redelijk zeldzaam kan zijn. maar dat heeft vooral met niveau te maken. goede tracks krijgen veel reakties, mindere tracks vaak niks. beetje paradoxaal natuurlijk, ziji die het t meeste nodig hebben krijgen de minste reakties en vise versa. maar ja het is ook niet echt boeiend om je te verdiepen in een track waar niks in zit. en negatieve feedback geven is ook niet het leukste wat er is als je een beetje gezond in elkaar zit.
 
Origineel geplaatst door Vizion
= als optie in de poll bedoeld denk ik (?)

Neen gerrie met z'n nikszeggende kwinkslagen.....
 
Back
Top