Danny
DAW-less puzzelaar °1967
Hoi,
Voor zij die in het verleden toch de moeite hebben genomen om mijn creaties te beluisteren, heb ik een nieuwe track afgewerkt.
Het begon vorig jaar in mei met Saturn - VI:
www.synthforum.nl
Eind van dat jaar werd Uranus - VII afgewerkt en deed mee aan de contest:
www.synthforum.nl
Het nieuwe jaar werd ingezet met een samenwerking met Hermax: Earth - III:
www.synthforum.nl
En nog maar amper een maand geleden werd Mars - IV geboren:
www.synthforum.nl
En zie daar, 30 dagen later is Asteroid Belt - IVa geconcipieerd, opnieuw een samenwerking met Hermax, zij het minder intensief dan Earth - III maar desalniettemin heeft hij een aanzienlijk aandeel in de compositie.
Het is een muzikale beschrijving van de gordel van asteroïden en planetoïden die zich tussen Mars en Jupiter bevindt. In weze is de gordel helemaal niet dicht en dense maar eerder heel ijl. Maar het is wel degelijk een circulaire gordel. Die ronde zit ook mee in de compositie, die eindigt in dezelfde toon als waarin ie begon. De akkoorden die er tussen liggen zijn talrijk en verhalend. Dat de tocht eindigt in de toon van in het begin, is de verdienste van Hermax (zie verder).
Ik heb het stuk eigenlijk al in 1989 uitgevonden, toen op alleen een Roland D20 en Yamaha DX7 onder de naam "Serenity of Universe"
. Ik heb toen tijdens experimenteren een hele reeks voor mij eigenaardige akkoorden bij mekaar gespeeld en verder uitgewerkt. Gedurende meer dan 30 jaar heb ik er niets meer mee gedaan. Maar toen het Solar System project in de startblokken stond, dacht ik gelijk terug aan de compositie die perfect dienst zou kunnen door voor de asteroïdengordel. Ik heb het Hermax laten horen. Het had namelijk geen einde (ik had in mijn jeugd meer problemen met eindes aan stukken te breien). Hermax had in een mum van tijd enkele eenvoudige doch prachtige akkoordenprogressies bij mekaar gebreid.
Met die structuur heb ik me aan het inspelen gezet (hij had eerst een volledig nieuwe versie zelf ingespeeld maar daar kon ik heel moeilijk bij inspelen en mixen). De bedoeling was om een beperkt aantal sporen in te spelen, aan Hermax door te geven die er dan zelf nog een aantal sporen bij zou kunnen zetten. Jammer genoeg was ik een beetje té enthousiast en de versie die Hermax ontving, bestond eigenlijk al uit 14 MIDI kanalen op de Kronos, 2 op de D20 en 10 op de EMU E4 Ultra. Toch voegde hij een paar knappe effecten toe en achtergrond begeleidingen. De WAV's kwamen terug naar mij en ik verwerkte de 5 audiosporen in de audiorecorder van de Kronos.
Daarna begon het mixen zodat het als één geheel klonk.
Wat wordt door wat gedaan?
Kronos
De sfeer wordt ook voor een groot deel gecreëerd door de galmen van de Lexicon MX400 en TC M-One, maar ook de O-Verb uit de Kronos.
Buiten de samples uit de EMU zijn alle andere geluiden zelf geprogrammeerde patches (vanaf 0 is dat dan, dus geen aangepaste presets).
Waarschijnlijk zijn er tal van leden die dit allemaal véél te cheesy of zoetsappig vinden ... geen probleem. Smaken verschillen nu eenmaal
. Maar ik weet wel dat een flink deel van de leden ook dit soort muziek weet te smaken. Ik hoop dat zij de weg naar deze thread vinden want dat is tegenwoordig niet makkelijk, blijkbaar (en ik ben niet alleen in die gedachten).
Daarom een warme oproep: als je dit soort muziek mooi vindt en je wilt weten wanneer er iets soortgelijks gepost wordt, geef dan je naam door. Dan tag ik je in nieuwe composities en weet je wanneer je eens een kijkje moet nemen. Het is niet makkelijk om op te vallen in de creatieve waterval van vele tracks (wat overigens heel tof is
) en op deze manier kan dit eigenlijk een beetje opgevangen worden.
Trouwens, er zijn nog andere leden die hoogstaande muziek in deze stijl maken die naar mijn mening véél te weinig aandacht krijgen. Naast hermax is er ook skrie (en er zijn er waarschijnlijk nog meer). Zoek eens wat nummers van hen op. Als je mijn stijl OK vindt, vind je die van hen ook zeker goed.
Genoeg gezeverd
. Hoe klinkt dit nu allemaal????
Zo dus:
Indien je het begeleidende filmpje wil bekijken (beschrijving van dat zootje ongeregeld dat tussen Mars en Jupiter zweeft), klik dan op onderstaande link:
Listen, enjoy (or not) and comment
.

Danny
Voor zij die in het verleden toch de moeite hebben genomen om mijn creaties te beluisteren, heb ik een nieuwe track afgewerkt.
Het begon vorig jaar in mei met Saturn - VI:

"Saturn V": liefhebbers van Vangelis, JMJ, Kitaro: zeker eens luisteren!
"Saturn V": liefhebbers van Vangelis, JMJ, Kitaro: zeker eens luisteren! De afgelopen maand heb ik, naar mijn mening dan toch, de mooiste compositie uit mijn carrière geschreven. Het is een eerste nummer van een project dat iedere planeet uit ons zonnestelsel zal beschrijven. "Saturn V" is een...

Eind van dat jaar werd Uranus - VII afgewerkt en deed mee aan de contest:

"Uranus VII": voor de liefhebbers van Vangelis, filmmuziek etc
In navolging van een eerste song Saturn VI van mijn project "Solar System" (zie https://www.synthforum.nl/search?q=saturn&searchJSON=%7B%22keywords%22%3A%22saturn%22%7D) heb ik dit weekend de opvolger voltooid. De muzikale beschrijving van de zevende planeet in ons zonnestelsel, de...

Het nieuwe jaar werd ingezet met een samenwerking met Hermax: Earth - III:

Muzikaal epos: Solar System: Earth III (evt met filmpje)
Binnen mijn “Solar System” project is, in navolging van Saturn VI (https://www.synthforum.nl/forum/muziek-algemeen/tracks/3686415-saturn-v-liefhebbers-van-vangelis-jmj-kitaro-zeker-eens-luisteren) en Uranus VII...

En nog maar amper een maand geleden werd Mars - IV geboren:

Nieuw muzikaal epos : Mars - IV (genre Vangelis etc)
Hallo allemaal :doei:, Binnen het project "Solar System" waar ik nu bijna een jaar geleden aan begonnen ben, is dit weekend "Mars - IV" afgewerkt. Na een kleine twee maanden werk vind ik het resultaat heel geslaagd en wil dit met jullie delen. Sinds ik samen met Hermax Earth - III heb...

En zie daar, 30 dagen later is Asteroid Belt - IVa geconcipieerd, opnieuw een samenwerking met Hermax, zij het minder intensief dan Earth - III maar desalniettemin heeft hij een aanzienlijk aandeel in de compositie.
Het is een muzikale beschrijving van de gordel van asteroïden en planetoïden die zich tussen Mars en Jupiter bevindt. In weze is de gordel helemaal niet dicht en dense maar eerder heel ijl. Maar het is wel degelijk een circulaire gordel. Die ronde zit ook mee in de compositie, die eindigt in dezelfde toon als waarin ie begon. De akkoorden die er tussen liggen zijn talrijk en verhalend. Dat de tocht eindigt in de toon van in het begin, is de verdienste van Hermax (zie verder).
Ik heb het stuk eigenlijk al in 1989 uitgevonden, toen op alleen een Roland D20 en Yamaha DX7 onder de naam "Serenity of Universe"

Met die structuur heb ik me aan het inspelen gezet (hij had eerst een volledig nieuwe versie zelf ingespeeld maar daar kon ik heel moeilijk bij inspelen en mixen). De bedoeling was om een beperkt aantal sporen in te spelen, aan Hermax door te geven die er dan zelf nog een aantal sporen bij zou kunnen zetten. Jammer genoeg was ik een beetje té enthousiast en de versie die Hermax ontving, bestond eigenlijk al uit 14 MIDI kanalen op de Kronos, 2 op de D20 en 10 op de EMU E4 Ultra. Toch voegde hij een paar knappe effecten toe en achtergrond begeleidingen. De WAV's kwamen terug naar mij en ik verwerkte de 5 audiosporen in de audiorecorder van de Kronos.
Daarna begon het mixen zodat het als één geheel klonk.
Wat wordt door wat gedaan?
Kronos
- String layers 1, 2, 3 en 4
- Jarre noise
- Jarre FX (uit zijn Equinox periode) in het begin
- Bas
- Belletje voor melodie
- CS80 brass patch met cutoff modulatie op de +Y as van de bender voor dat instant Vangelis effect.
- Symfonische percussie
- Solo viool (2 kanalen met aparte panning en volumeautomatisaties)
- Keltische harp (2 kanalen met aparte panning en volumeautomatisaties)
- Koren op de achtergrond
- De zaagtand pad die eigenlijk het ganse stuk draagt (ook al hoor je deze amper, maar haal hem weg en er schiet weinig van over).
- Space effectje op basis van een Ring Modulator
- Resonance bas die af en toe de kop op steekt
De sfeer wordt ook voor een groot deel gecreëerd door de galmen van de Lexicon MX400 en TC M-One, maar ook de O-Verb uit de Kronos.
Buiten de samples uit de EMU zijn alle andere geluiden zelf geprogrammeerde patches (vanaf 0 is dat dan, dus geen aangepaste presets).
Waarschijnlijk zijn er tal van leden die dit allemaal véél te cheesy of zoetsappig vinden ... geen probleem. Smaken verschillen nu eenmaal

Daarom een warme oproep: als je dit soort muziek mooi vindt en je wilt weten wanneer er iets soortgelijks gepost wordt, geef dan je naam door. Dan tag ik je in nieuwe composities en weet je wanneer je eens een kijkje moet nemen. Het is niet makkelijk om op te vallen in de creatieve waterval van vele tracks (wat overigens heel tof is

Trouwens, er zijn nog andere leden die hoogstaande muziek in deze stijl maken die naar mijn mening véél te weinig aandacht krijgen. Naast hermax is er ook skrie (en er zijn er waarschijnlijk nog meer). Zoek eens wat nummers van hen op. Als je mijn stijl OK vindt, vind je die van hen ook zeker goed.
Genoeg gezeverd

Zo dus:
Indien je het begeleidende filmpje wil bekijken (beschrijving van dat zootje ongeregeld dat tussen Mars en Jupiter zweeft), klik dan op onderstaande link:
Listen, enjoy (or not) and comment

Danny