"Uranus VII": voor de liefhebbers van Vangelis, filmmuziek etc

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.768
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
In navolging van een eerste song Saturn VI van mijn project "Solar System" (zie https://www.synthforum.nl/search?q=saturn&searchJSON={"keywords":"saturn"}) heb ik dit weekend de opvolger voltooid.

De muzikale beschrijving van de zevende planeet in ons zonnestelsel, de blauwgetinte gasreus Uranus, kreeg de titel "Uranus - VII" mee.
Muziektechnisch gezien is het héél eenvoudig gehouden. Maar zoals steeds heb ik heel veel werk gestoken in de details en het verwerken van emoties. Een veelschrijver ben ik niet, maar als ik iets maak wil ik ook dat het de luisteraar kan beet nemen en raken *D.


Naast de compositie heb ik me eveneens bezig gehouden om een digitale collage rond de song te bouwen (iets wat nog redelijk nieuw voor me is maar wel een prettige extra dimensie geeft). Het resultaat is terug te vinden als mp4 bestand in onderstaande link:
Filmpje: http://guy-lian-photo.be/Muziek/Uranus_VII_HiResAudio.mp4

Indien je liever niet visueel afgeleid bent is er ook de standaard mp3.

Enkel audio: Bekijk bijlage Guy-Lian - Solar System - Uranus VII Take VII.mp3

Ondanks het feit dat deze muziek misschien niet zo in de smaak valt bij het gros van de leden, ben ik er zeker van dat er aantal zijn die toch met deze post blij zullen zijn :).


Ik hoop dat jullie evenveel plezier hebben aan het beluisteren van dit stuk als ik zelf heb gehad aan het maken er van :geslaagd:.


:doei:

Danny
 
Ik vond het gaaf om te beluisteren. Het nummer roept inderdaad allerlei emoties op, hoewel bij mij totaal niet gerelateerd aan Uranus of welke planeet dan ook :)

Knap gedaan :okdan:
 
ik werd er niet echt emotioneel van...
zit wel goed in elkaar. Mooie geluiden en het geheel klopt.
Ik mis wel wat originaliteit en uitdaging. Maar ja, ben dan ook geen JMJ of V fan.
 
Ik vind het ook heel mooi gemaakt, alhoewel het onderwerp en de bijhorende visuals bij mij niet meteen dit soort muziek oproepen. Het lijkt me eerder iets voor een bepaald type rustige film of zelfs een computerspel.
 
In feite maak je het ons de laatste tijd heel moeilijk Danny, om nog iets uitgebreid te gaan zeggen hierover. In lang vervlogen tijden konden we nog wat "vitten" over een leadje dat te luid stond, een drummetje dat raar klonk, een vreemd eq'tje hier of daar… :duivels:
Dat gun je ons dus niet meer, dit is gewoon perfect. *D Over de muziekstijl wordt niet gediscuteerd, dat is strikt persoonlijk en subjectief. Dus je hoort deze stijl graag of niet en verder kan je dan alleen nog maar zeggen dat het uitstekend geproduceerd is.

Of het lied een gevoel oproept dat aan Uranus doet denken, dat kan uiteraard niet. Ik zou helemaal niet weten welk "gevoel" je aan een planeet kan onttrekken. Eerder een beschrijving. In die zin vind ik het wel kloppen. Uranus is een ietwat "saaie" gasbol (saai in vergelijking met zijn gasbroertjes Jupiter en Saturnus) maar wel nog altijd groots en adembenemend mooi.
Misschien ook nog vermeldenswaardig; voor ons, "oude synthesizermensen" die opgegroeid zijn met Vangelis e.d. , zijn beelden uit het heelal een bijna synoniem met dit soort muziek….

Hoedanook; knap werk Danny! We kunnen niet wachten tot de volgende planet.
 
Leuke reacties toch 8).

Het blijft inderdaad een genre van synthesizer muziek dat de laatste jaren wat in de verdrukking is geraakt, ondanks het feit dat het min of meer behoort tot de vroege geschiedenis van de elektronische muziek. Daarom wordt het niet altijd gesmaakt, maar dat hoeft ook niet. We hebben niet allemaal dezelfde smaak gelukkig ;).

Wat betreft die "emoties": het is misschien niet volledig correct uitgedrukt. Ik heb vooral veel tijd gestoken in de details die het stuk groots moeten laten klinken. De koren bestaan bijvoorbeeld steeds uit twee verschillende samples die constant in volume worden aangepast om het "echt" te laten klinken. Hetzelfde met de violen en cello's, dat zijn 3 verschillende MIDI sporen die mekaar aanvullen. Ook die specifieke brass sound is heel zorgvuldig ingespeeld en daarna zijn sommige noten nog in de MIDI event editor aangepast (lengte, velocity waarde) alleen maar om de perfecte balans te vinden. Dit is niet altijd even makkelijk geweest omdat het geheel bestaat uit 47 kanalen op de drukste stukken :engel:.

Dit recept werd dan tot vervelens toe afgespeeld over verschillende koptelefoons. Op die manier haal ik er de "saaie" moment uit en werk deze dan bij totdat het geheel de kijker/luisteraar aangrijpt en volledig in het verhaal opslorpt (althans ... dat hoop ik dan toch *D)

Nu op naar Neptune VIII en Earth III (deze laatste wordt een heuglijke collaboratie met een ander lid van dit forum :kimono:)

:doei:

Danny
 
Laatst gewijzigd:
Wederom GEWELDIG!! Fijn om weer een nieuw nummer in deze reeks te horen... en geweldig mooi. Het klinkt, wederom, ontzettend professioneel. Ik kan dit soort muziek enorm waarderen. Echt prachtig! Heel sfeervol en meeslepend. Bedankt voor het delen en ik kan niet wachten op nieuw materiaal :halleluja :halleluja :okdan:
 
Ik had eerst niet door wat de betekenis van het getal in de titel was; totdat ik jouw website bezocht.
Daar zie ik bij 'Solar System' dat alle songs een nummer hebben.

De zon (geen planeet maar een ster) krijgt '0'. De rest krijgt een getal in volgorde van de planeten in ons zonnestelsel.
Maar, tegenwoordig is Pluto geen planeet meer. En dus niet de 9de planeet. Mogelijks neemt 'binnenkort' een andere planeet deze plaats in. Men is al geruime tijd op zoek naar de (nieuwe) 9de planeet. Ik weet het, beetje muggenziften. Trouwens, het zou me verbazen indien je dit niet weet aangezien je zelf interesse hebt in astronomie.

De song zelf. Opnieuw een mooi stukje luistermuziek om bij weg te dromen. Het lijkt me erg moeilijk om een specifiek thema bij een planeet te bedenken. Voor mij maakt het ook niet uit of dit nu bij planeet x of y hoort al verwacht ik natuurlijk wel iets specifiek bij "Sun-0" en "Earth-III". Het mooie van deze muziek is dat ik mijn eigen verbeelding kan laten spreken.

Uiteraard ben ik benieuwd naar de rest van het album. Heb je al een idee hoe je deze zal verspreiden? Via een label, streaming,...?
 
Net als Saturn V weer een erg lekker nummer.
Precies het soort elektronische muziek waar ik van hou.
Ik ben benieuwd naar de rest van het album.
 
Tom 32 erom bedankt voor de positieve commentaren :okdan:.

Hover : De getallen staan inderdaad min of meer voor de volgorde binnen ons zonnestelsel waarbij de zon de allesomvattende "0" krijgt. Pluto is inderdaad geen gewone planeet meer maar een dwergplaneet. Voor mij speelt dit geen rol. Ook dit object zal ik proberen muzikaal te beschrijven :). Planeet "X" hou ik nog in beraad. Zoals je bij Saturn VI en Uranus VII hebt gemerkt, maak ik bij iedere song een animatie. Dat gaat enkel comfortabel wanneer ik voldoende beelden vind. Als ik het Solar System project ooit afgewerkt krijg en blijkt dat er op dat moment voldoende over Planet X gekend is, kan het zijn dat dit mee opgenomen wordt ... maar dat staat dus lang nog niet vast. Ik zal m'n handen meer dan vol hebben met de "traditionele" planeten (ik ben geen veelschrijver zoals ik al eerder stelde ;)).

Voor wat betreft de verspreiding: ik ben al enige tijd op zoek naar een uitgever voor dit soort muziek maar die zijn dun gezaaid. En diegenen die ik al heb gecontacteerd, zijn er wel enthousiast over maar laten daarna niets meer over zich horen :(. Ik ben wel lid van Volkssterrenwacht Urania in Hove - België en daar zal stilaan gewerkt worden naar een optreden in het planetarium. Maar dan moet ik eerst wat meer nummers af hebben.



:koffie:

Danny
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top