Solar System: Asteroid Belt - IVa (voortzetting van het project)

Danny

DAW-less puzzelaar °1967
Lid sinds
13 Maart 2003
Berichten
3.808
Locatie
Hoevenen - Antwerpen
Hoi,

Voor zij die in het verleden toch de moeite hebben genomen om mijn creaties te beluisteren, heb ik een nieuwe track afgewerkt.

Het begon vorig jaar in mei met Saturn - VI:

Eind van dat jaar werd Uranus - VII afgewerkt en deed mee aan de contest:

Het nieuwe jaar werd ingezet met een samenwerking met Hermax: Earth - III:

En nog maar amper een maand geleden werd Mars - IV geboren:

En zie daar, 30 dagen later is Asteroid Belt - IVa geconcipieerd, opnieuw een samenwerking met Hermax, zij het minder intensief dan Earth - III maar desalniettemin heeft hij een aanzienlijk aandeel in de compositie.

Het is een muzikale beschrijving van de gordel van asteroïden en planetoïden die zich tussen Mars en Jupiter bevindt. In weze is de gordel helemaal niet dicht en dense maar eerder heel ijl. Maar het is wel degelijk een circulaire gordel. Die ronde zit ook mee in de compositie, die eindigt in dezelfde toon als waarin ie begon. De akkoorden die er tussen liggen zijn talrijk en verhalend. Dat de tocht eindigt in de toon van in het begin, is de verdienste van Hermax (zie verder).

Ik heb het stuk eigenlijk al in 1989 uitgevonden, toen op alleen een Roland D20 en Yamaha DX7 onder de naam "Serenity of Universe" :erm:. Ik heb toen tijdens experimenteren een hele reeks voor mij eigenaardige akkoorden bij mekaar gespeeld en verder uitgewerkt. Gedurende meer dan 30 jaar heb ik er niets meer mee gedaan. Maar toen het Solar System project in de startblokken stond, dacht ik gelijk terug aan de compositie die perfect dienst zou kunnen door voor de asteroïdengordel. Ik heb het Hermax laten horen. Het had namelijk geen einde (ik had in mijn jeugd meer problemen met eindes aan stukken te breien). Hermax had in een mum van tijd enkele eenvoudige doch prachtige akkoordenprogressies bij mekaar gebreid.

Met die structuur heb ik me aan het inspelen gezet (hij had eerst een volledig nieuwe versie zelf ingespeeld maar daar kon ik heel moeilijk bij inspelen en mixen). De bedoeling was om een beperkt aantal sporen in te spelen, aan Hermax door te geven die er dan zelf nog een aantal sporen bij zou kunnen zetten. Jammer genoeg was ik een beetje té enthousiast en de versie die Hermax ontving, bestond eigenlijk al uit 14 MIDI kanalen op de Kronos, 2 op de D20 en 10 op de EMU E4 Ultra. Toch voegde hij een paar knappe effecten toe en achtergrond begeleidingen. De WAV's kwamen terug naar mij en ik verwerkte de 5 audiosporen in de audiorecorder van de Kronos.

Daarna begon het mixen zodat het als één geheel klonk.

Wat wordt door wat gedaan?

Kronos
  • String layers 1, 2, 3 en 4
  • Jarre noise
  • Jarre FX (uit zijn Equinox periode) in het begin
  • Bas
  • Belletje voor melodie
  • CS80 brass patch met cutoff modulatie op de +Y as van de bender voor dat instant Vangelis effect.
EMU E4 Ultra
  • Symfonische percussie
  • Solo viool (2 kanalen met aparte panning en volumeautomatisaties)
  • Keltische harp (2 kanalen met aparte panning en volumeautomatisaties)
  • Koren op de achtergrond
Roland D20
  • De zaagtand pad die eigenlijk het ganse stuk draagt (ook al hoor je deze amper, maar haal hem weg en er schiet weinig van over).
Access Virus C
  • Space effectje op basis van een Ring Modulator
  • Resonance bas die af en toe de kop op steekt
Alle sequencing werd gedaan op de interne sequencer van de Kronos en twee Roland MC500 MkII kasregisters. Om een realistische feel te krijgen heb ik meticuleuze panning en volumewisselingen ingespeeld. Ook de aanslaggevoeligheid werd heel intens ingezet, vooral op de strings die heel rijk en "lush" klinken.

De sfeer wordt ook voor een groot deel gecreëerd door de galmen van de Lexicon MX400 en TC M-One, maar ook de O-Verb uit de Kronos.
Buiten de samples uit de EMU zijn alle andere geluiden zelf geprogrammeerde patches (vanaf 0 is dat dan, dus geen aangepaste presets).

Waarschijnlijk zijn er tal van leden die dit allemaal véél te cheesy of zoetsappig vinden ... geen probleem. Smaken verschillen nu eenmaal :okdan:. Maar ik weet wel dat een flink deel van de leden ook dit soort muziek weet te smaken. Ik hoop dat zij de weg naar deze thread vinden want dat is tegenwoordig niet makkelijk, blijkbaar (en ik ben niet alleen in die gedachten).



Daarom een warme oproep: als je dit soort muziek mooi vindt en je wilt weten wanneer er iets soortgelijks gepost wordt, geef dan je naam door. Dan tag ik je in nieuwe composities en weet je wanneer je eens een kijkje moet nemen. Het is niet makkelijk om op te vallen in de creatieve waterval van vele tracks (wat overigens heel tof is :luv:) en op deze manier kan dit eigenlijk een beetje opgevangen worden.
Trouwens, er zijn nog andere leden die hoogstaande muziek in deze stijl maken die naar mijn mening véél te weinig aandacht krijgen. Naast hermax is er ook skrie (en er zijn er waarschijnlijk nog meer). Zoek eens wat nummers van hen op. Als je mijn stijl OK vindt, vind je die van hen ook zeker goed.





Genoeg gezeverd :mega:. Hoe klinkt dit nu allemaal????


Zo dus:



Indien je het begeleidende filmpje wil bekijken (beschrijving van dat zootje ongeregeld dat tussen Mars en Jupiter zweeft), klik dan op onderstaande link:




Listen, enjoy (or not) and comment 8).


:doei:

Danny
 
Heel erg mooi weer... heel erg mooi... mij mag je taggen bij volgende releases: "3ddie". Ik heb momenteel helaas te weinig tijd om veel op het forum te zitten dus tag -> mail gaat zeker helpen.

Heel erg mooi weer... ik ga zo ook de video kijken. :okdan: :halleluja :okdan:
 
Hey , echt weer prachtig. En echt weer een muur van geluid die staat als een huis :)
Het is vooral heel bevredigend als er toch ineens een dikke "oempf" komt op 2:40
 
Het is vooral heel bevredigend als er toch ineens een dikke "oempf" komt op 2:40

Wel, fijn dat je dat gevoel hebt! *D Tot daar was Danny geraakt lang geleden en het stopte gewoon ineens. Ik ontbrak dus ook die harmonische oplossing. Aangezien het een cirkel moest worden en het stuk begon in C, heb ik dan maar (tamelijk bruut hier) de typische modulatietruuk toegepast (doen alsof de dominant van de huidige toonsoort de tonica is en dan twee keer het rondje doen dominant-subdominant-tonica) om weer in C te kunnen eindigen. En aangezien op 2:43 dus meteen die C er komt, krijg je daar al wel een "aha-we-zijn-er"-effect.
 
En jawel ... er zijn inderdaad liefhebbers :P. Bedankt voor de reacties die tot nu toe gegeven werden.

Ook een extra dankwoordje voor jou hermax. Jij hebt inderdaad voor dat "oemph"-momentje gezorgd (bij "oemph" beeld ik me een uppercut in de onderbuik in maar ik neem aan dat het woordgebruik niet op die manier bedoeld is :mega:. Maar het is inderdaad een superwending waarbij ik steevast kippenvel kreeg bij het verder en verder uit werken. Samenspel van de 4 kanalen Korg strings, solo viool en dan het prachtig geslaagde CS80 geluid worden door de akkoordenprogressies heel mooi in de verf gezet.
Met je uitleg bewijs dus ook gelijk waar mijn eigen zwakheid ligt: tonica's, dominanten (al dan niet met een sub ervoor) ... het zegt me allemaal hoegenaamd niets. Dat wil niet zeggen dat ik dergelijke structuren nooit zal bedenken, maar het zal nooit doelbewust zijn ... laat ons zeggen dat ik er accidenteel op zal stoten, dankbaar gebruiken om dan een maand na afwerken al weer vergeten te zijn :engel:. Met muzikaal onderbouwde musici is dat anders, zij kunnen doelbewust dergelijke modulaties en figuren in composities plaatsen.
Daarom nog eens bedankt om dit einde bij mekaar te zoeken :okdan:.

SlaveoftheWave : ik ben al heel lang op zoek naar documentaire-, videokunst- of filmmakers die originele muziek voor hun visualisaties willen hebben. Ik heb mee mogen werken aan een aantal kleine projectjes van studenten maar nooit iets echt substantieels. Het Solar System project zal mogelijks wel gebruikt gaan worden bij planetariumvoorstellingen (vandaar ook de filmpjes die ik er bij maak).

3ddie : bij volgende creaties zal ik je zeker taggen :biertje:.

skrie : binnen een compositie werk ik graag met contrasten en climaxen. Dit in combinatie met het onderwerp wat ik in een nummer beschrijf, zorgt soms voor rustige stukken, soms voor vollere. De gordel moest in mijn ogen vooral rustig klinken omwille van de ijlheid (de beelden geven totaal niet weer hoeveel afstand er tussen individuele asteroïden bestaat). Maar het eindbeeld met de zon, een planeet en iets wat de gordel voor moet stellen, moest héél groots en machtig klinken. En dat is zeker geslaagd en heeft jou je "Oempf"-momentje bezorgd *D.


Maar leuk te lezen dat het gewaardeerd wordt ... en ik denk dat er nog wel wat bij zullen komen.


:doei:
Danny
 
Smaken verschillen, inderdaad. Maar hoewel dit niet echt mijn smaak is, ik hoor wel dat dit erg goed is gemaakt. :okdan:

Als ik jouw muziek hoor, en in dit nummer dat Keltische harpje, ik denk dat je 'ns de synthesizers overboord moet gooien. Ik bedoel niet de instrumenten, maar de klanken die jer ermee maakt. In plaats van synthetische geluiden, iets geheel met klanken van traditionele instrumenten. Zoek een zangeres op en maak 'ns een nummer inderdaad in wat Keltische sferen, of iets dergelijks. Of zoiets wat Mike Oldfield deed in samenwerking met Maggie Reilly. Ik heb het gevoel dat dit in jouw handen wel 'ns hele goede muziek kan opleveren.
 
Als ik jouw muziek hoor, en in dit nummer dat Keltische harpje, ik denk dat je 'ns de synthesizers overboord moet gooien. Ik bedoel niet de instrumenten, maar de klanken die jer ermee maakt. In plaats van synthetische geluiden, iets geheel met klanken van traditionele instrumenten. Zoek een zangeres op en maak 'ns een nummer inderdaad in wat Keltische sferen, of iets dergelijks. Of zoiets wat Mike Oldfield deed in samenwerking met Maggie Reilly. Ik heb het gevoel dat dit in jouw handen wel 'ns hele goede muziek kan opleveren.

Dat is nu eens iets waar ik al jaren over droom. Maar zangeressen die dit willen en kunnen zijn niet echt dik bezaaid. Toch niet in mijn (leef)omgeving.
Het is bovendien ook niet te onderschatten, die "Keltische sfeer". Het is niet zomaar een harpje toevoegen en een fluitje hier en daar. Dat is een heel eigen manier van harmonisering.
 
Disharmonic : Nounou ... Mike Oldfield is wel wat hoog gegrepen, denk ik :). Als je een voorbeeld wilt van muziek die meer op akoestische in plaats van elektronische klanken wilt, kan ik je onderstaand linkje aanraden naar "My Life".
https://www.synthforum.nl/forum/muziek-algemeen/tracks/3671497-emo-muziek-my-life

Dit is een compositie van een dik jaar geleden en de eerste waarbij ik de Kronos gebruikte. Dit is voornamelijk gebaseerd op piano, strings, dwarsfluit en symfonische percussie. Af te toe zit er wel iets elektronisch in van een Virus of een FM arp van de Kronos maar die zitten op de achtergrond.

Keltische muziek waag ik me voorlopig niet aan, hoewel is sommige dingen van Enya bv heel goed vind. Maar het is zoals Hermax stelt dat die harmonieën heel anders zijn dan wat ik gemiddeld gewend ben. Misschien ooit eens ... wie weet?
In ieder geval hartelijk bedankt voor je waardering en commentaar :okdan:.

:doei:
Danny
 
hermax : Ja, ik denk dat hier wel wat bij komt kijken. Wat betreft een zangeres, je zou 'ns een oproepje kunnen plaatsen op een online muzikantenbank. Zeker in het begin is het nog niet nodig dat jullie elkaar fysiek ontmoeten bij een samenwerking. Een stukje inzingen kan op afstand, als de zangeres de mogelijkheid heeft om zelf iets op te nemen. Tegenwoordig hoeft dat geen probleem te zijn.
 
Eventueel eens in de hogere jaren van een muziekschool gaan informeren? Misschien zijn er daar wel studente(n)(s) die zo'n opdracht wel zien zitten? Of in het kunstonderwijs (afdeling zang- en podiumkunsten)? Is maar een idee.
 
Ik kan goed horen dat er aandacht aan is besteed. Leuk dat je naar zo lange tijd de track af ebt kunnen maken. Dat is 31 jaar geleden, was ik nog 9. Op sommige momenten zit ik in een ruimte schip, te reizen door de Galaxys, op andere momenten zit ik op niet aardse landschappen rond te dwalen. Had zeker wat langer gemogen.
 
Allebei bedankt :).

metatron : Als je graag langere nummers hoort, dan staat het je vrij naar de andere nummers van dit project te luisteren. Deze zijn veel langer en liggen in dezelfde lijn. Die zullen je zeker verder op reis nemen in de ruimte, op zoek naar nog meer niet-aardse landschappen ;).

:doei:

Danny
 
Back
Top