Montfrooij
Ouwe rot
Tijd zie ik als de grootste beperking.Welke synth moet ik nu kiezen? Zoveel gear, zo weinig tijd… misschien iets wat leuk is op een iPhone?
Van elke aankoop trouwens.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tijd zie ik als de grootste beperking.Welke synth moet ik nu kiezen? Zoveel gear, zo weinig tijd… misschien iets wat leuk is op een iPhone?
Geen ervaring met de Force, wel serieus overwogen om te gaan gebruiken met de band voor live werk. (m'n windows laptop werkt niet lekker live met Reason. Ik ben er nog niet achter waarom)Wie heeft eigenlijk zoal ervaring met de Akai Force?
En dan ook qua optredens etc.
MPC en Force zijn beide complex.@Montfrooij
Bedankt voor je uitgebreide en informatieve reactie.
Ik had inderdaad al eerder gehoord dat die Force een vrij complex apparaat schijnt te zijn.
Krijg zodoende wel behoorlijke twijfels hierbij.
Weet eigenlijk ook niet zo goed wat verder nog goede alternatieven zouden kunnen zijn.
Is de Akai MPC One nog een interessante optie wellicht?
Deze schijnt echter weer niet zo goed te werken met Ableton (session view, clips etc).
Daar schijnt de MPC Live II weer wat geschikter voor te zijn.
Het zegt niet alles, maar het valt mij ook op dat je de Force niet zo vaak tegenkomt live en vooral in thuisstudio's ziet.De MPC lijkt mij ook behoorlijk complex
Ik heb de Force ook nog niet live gebruikt zien worden (op youtube oid).
Nou, als MPC (X, Live en One) gebruiker wil ik dat best tegenspreken. Ik vind het juist heel gebruikersvriendelijke apparaten. Ik ben van een Octatrack (die was bedoelt om mijn RS7000 te vervangen) overgestapt naar het MPC platform en heb daar geen moment spijt van gehad, wat een verademing. Ook als je ze een tijdje niet gebruikt kun je er vrijwel direct weer mee werken zonder dat je weer alles na moet lezen zoals bij mij bij de OT het geval was. Wat wel aan te raden is, is om meteen de MPC Bible er bij aan te schaffen. Als je de oefeningen die daarin staan doorloopt dan heb je 'm zo in de vingers.MPC en Force zijn beide complex.
Even inbreken met een eigen vraag omtrent de 'live / MPC'. (en gebruik hiervan als backbone voor de band)Met band is de Live de basis geweest waar alles aan "opgehangen" werd; drummer kreeg bv een eigen track op zijn monitor vanuit de Live. Daarin is de Live iig ook altijd een stabiele factor geweest, wat live uiteraard wel wenselijk is.
Dat vond ik zelf 1 van de vreemde dingen bij de MPC, dat de arranger nog niet helemaal doorontwikkeld lijkt te zijn. Bij mijn RS7000 werkte dat vrij eenvoudig, lijkt me ook niet zo'n heel moeilijke functie om goed uitgevoerd te implementeren. Bij de OT vond ik de arrange functie overigens nog wat summierder. Maar onze toetsenist heeft meer met MPC's gewerkt (we zijn gestart met 2 MPC1000's die dus uiteindelijk door 1 Live vernagen zijn) dus die was al gewend om op een andere manier te werken. Wat wij deden was gewoon per nummer 1 sequence te maken en daar alles in te doen, dus niet meerdere sequences die in een arrangement aan elkaar geknoopt werden. Hierdoor heb je de vrijheid om lengtes en overgangen zo lang of kort te maken als je zelf wil. Ik weet niet of je enigzins bekend bent met de arrangementen van Depeche Mode (wij waren een tributeband), maar die zitten stiekem best complex in elkaar en er was geen nummer wat niet kon door beperkingen aan de kant van de Live.niet als je iets met de arranger wilde
Dat vond ik zelf 1 van de vreemde dingen bij de MPC, dat de arranger nog niet helemaal doorontwikkeld lijkt te zijn. Bij mijn RS7000 werkte dat vrij eenvoudig, lijkt me ook niet zo'n heel moeilijke functie om goed uitgevoerd te implementeren. Bij de OT vond ik de arrange functie overigens nog wat summierder. Maar onze toetsenist heeft meer met MPC's gewerkt (we zijn gestart met 2 MPC1000's die dus uiteindelijk door 1 Live vernagen zijn) dus die was al gewend om op een andere manier te werken. Wat wij deden was gewoon per nummer 1 sequence te maken en daar alles in te doen, dus niet meerdere sequences die in een arrangement aan elkaar geknoopt werden.
Hierdoor heb je de vrijheid om lengtes en overgangen zo lang of kort te maken als je zelf wil. Ik weet niet of je enigzins bekend bent met de arrangementen van Depeche Mode (wij waren een tributeband), maar die zitten stiekem best complex in elkaar en er was geen nummer wat niet kon door beperkingen aan de kant van de Live.
Ja ok, dus gewoon weer inzetten op het juiste moment. Als zanger. Nou.... Ik betwijfel of onze vocalisten dat gaan trekken, maar dat is een kwestie van opvoeden.Markers is een ander verhaal; ik zou zo uit mijn hoofd even niet weten hoe je dat handiger doet in een sequence dan de songposition pointer terugzetten. Ik heb overigens eigenlijk nooit meegemaakt dat dat dan de beste optie zou zijn om tijdens een nummer te doen. Als ik er een keertje als zanger naast zat (jaja, die nummers van DM zijn best complex) qua inzetten dan corrigeerde ik dat, niet de toetsenist.
Punt is dan nog wel 'hoe weten we waar we zijn'. Want de backing tracks zijn lang niet altijd continue aanwezig.Dan maar even m'n mond houden of een stuk tekst overslaan. Want de andere muzikanten weten dan niet wat jij (die in control bent) gaat doen, dus is er een kans dat het dan alsnog ergens anders fout gaat. Dan zou ik gewoon stoppen, "sorry mensen!" roepen en opnieuw beginnen, daar zullen ook maar weinig mensen over vallen. En uiteraard veel repeteren zodat dat soort scenario's niet voor komen...
Ja, daar kwam inderdaad zowel MIDI uit (naar een Korg M50) als samples die door de MPC gespeeld werden. Geen backingtracks die een heel nummer lang mee speelden, dat hoefde ook niet omdat alles met losse samples geprogrammeerd was. Dat was ook wat effectiever qua geheugen gebruik; we moesten alleen voor de toegiften even een andere SD kaart er in en de nummers laden.Ah, ik begrijp. Gewoon één lange sequence met alle informatie (midi etc.)
Wat hadden jullie allemaal meelopen met die MPC?
Ook wav files, of alleen midi?
Kwam er ook een click uit voor de oortjes? (ga ik wel van uit)
Ik zou lijfstraffen voor willen stellen, maar dan snijd ik mezelf in de vingers.Ik betwijfel of onze vocalisten dat gaan trekken, maar dat is een kwestie van opvoeden.
Ja, dat is dan even puzzelen misschien. Maar je moet misschien ook even nagaan hoe vaak dat dat nou echt in de praktijk (op het podium, niet in de oefenruimte) gebeurd. Anders ben je een (dure, complexe, technische) oplossing aan het zoeken voor iets wat gewoon met meer oefenen op te lossen is. NB. Audio markers op de clicktrack lijkt me heel vervelend werken als muzikant.Punt is dan nog wel 'hoe weten we waar we zijn'. Want de backing tracks zijn lang niet altijd continue aanwezig.
Misschien toch maar audio markers toevoegen op het clicktrack kanaal.
Refrein, 4,3,2,1 enzo.
Ik ga even in een privé bericht verder. Ik dwaal weer eens afJa, daar kwam inderdaad zowel MIDI uit (naar een Korg M50) als samples die door de MPC gespeeld werden. Geen backingtracks die een heel nummer lang mee speelden, dat hoefde ook niet omdat alles met losse samples geprogrammeerd was. Dat was ook wat effectiever qua geheugen gebruik; we moesten alleen voor de toegiften even een andere SD kaart er in en de nummers laden.
"Klik" ging inderdaad naar de drummer toe, maar dat waren eerder loops om de feel van het nummer te gebruiken dan zielloze "TIK-tik-tik-tik-TIK-tik-tik-tik"...
Ik zou lijfstraffen voor willen stellen, maar dan snijd ik mezelf in de vingers.
Ja, dat is dan even puzzelen misschien. Maar je moet misschien ook even nagaan hoe vaak dat dat nou echt in de praktijk (op het podium, niet in de oefenruimte) gebeurd. Anders ben je een (dure, complexe, technische) oplossing aan het zoeken voor iets wat gewoon met meer oefenen op te lossen is. NB. Audio markers op de clicktrack lijkt me heel vervelend werken als muzikant.
Ik heb gekozen voor de Novation Peak als m'n poly bak.Veel verkocht afgelopen week; was even teveel en wil wat basic's goed kennen / leren. Zoek nu een onestopsynth.
- Het bedoeld gebruik is:
Sounddesign (leren), breed sonisch pallette. Ik zoek denk ik een Poly. Had een sub37 en dat is mega vet, maar voor de prijs zoek ik iets heel divers. Ben niet bang voor menu diving, mits het tactile blijft. Elektron werkt voor mij heel fijn.
- Mijn budget is:
rond de 1000 EUR.
- Eventueel andere gear die je hebt
Analog Rytm mk2 / Digitakt / voldoende VST's.
Het liefst dus 1 synth waar ik mij lekker in kan verdiepen / verliezen.
Mijn shortlist momenteel:
- prophet rev 2
- Sequential Take 5
- Nord lead A1
- Hydrasynth
Eens; hydra heeft 34(!!) mod slots; veel te complex denk ik. Zelf ook een Patch tweaker.Ik heb gekozen voor de Novation Peak als m'n poly bak.
Genoeg mogelijkheden om uren mee te tweaken, maar wel snel resultaat als je dat wilt.
Heel flexibel qua sound opties, hij kan bijna alles maken wat ik nodig heb.
Z'n FX sectie en analoge filter + distortion zijn echt een toevoeging en ik zou willen dat ik hem als effectenpedaal kon gebruiken voor m'n andere synths.
Rev2 lijkt me ook gaaf, maar dan zou ik ook kijken naar de Summit (dat is in feite 2 Peaks met een keyboard)
De Take 5 is voor mij te beperkt qua voices en gaat (denk ik) niet diep genoeg voor je.
Nord lead A1 ken ik niet zo goed.
Ik denk (lees / hoor) dat de hydrasynth dieper gaat, met name qua modulaties, maar dat je je daar echt wel in moet kunnen en willen verdiepen voordat je er uithaalt wat er in zit .
Omdat ik zelf meer een 'patch tweaker' ben dan iemand die steeds opnieuw begint met een init patch, heb ik de Peak gekocht.
En tot dusver geen spijt van gehad na bijna een jaar intensief gebruik.
Ik dacht eerst dat de digitale oscillators me tegen zouden vallen, maar dat is juist niet zo.
Doordat ze mogelijkheden bieden die een analoge osc niet heeft, kun je er veel meer uit halen dan ik had bedacht.
Maar met alle opties die je noemt, moet je lekker bezig kunnen btw.
Ik heb de Subsequent 37 hier trouwens ook staan, die gaat nooit meer weg.
Ik weet dat het veel geld is voor wat hij doet, maar manmanman, wat een lekker geluid.
En voor op het podium is het een perfect bak om m'n basgitaar mee aan te vullen.