DSI oberheim Curtis.CEM

soyzone

Stamgast
Lid sinds
9 augustus 2012
Berichten
158
Locatie
gent / roeselare
Soms lees ik wel es een thread over "de sound",
je weet wel, alles van Dave Smith tot DSI tot TOMenDave enz enz
Soms neem ik dan wel es een screenshot van iemand die heel erg lijkt te weten wat hij zegt, want de info is wel wat verspreid.

Die lees ik allemaal door, maar de info is dan vaak afhankelijk van de smaak van de gebruiker, en beschrijven van klank is aartsmoeilijk.
De voorkeuren van de één zijn al niet die van de ander, maar wat voor de één koperachtig is, of liquid' is dan ook niet wat de ander bedoelt.

Ook is de discussie heel erg specifiek vanuit een idee van;
-is synth x evenwaardig aan synth y
-is de nieuwe prophet terecht genoemd naar zijn voorgangers enz enz...

Allemaal heel leuk, want daarom zijn we synth nerds, maar ik had graag een vraag gesteld naar het waarom. Welke klank doet die ene synth dan beter?
En niet van "ach waarom kapt iedereen zo op die CEM synths, maar ik hoor het echt graag wanneer iemand een soort klank muzikaler vindt bij het ene merk/model an bij een ander.

En wat is eigenlijk het ideaal voor mensen die DSI kopen?
Ik bedoel, voor bas wil elke synth wel dit worden, nee? (en als ik eerlijk ben dan is het net niet ...)

Maar als je deze klank hoort; waar wil ie dan naartoe? Welke synth is dan nog net iets 'beter'?
Wil deze klank, een oberheim worden als ie groot wordt? En is dat onhaalbaar?
Horen de mensen die steeds kritiek hebben op de curtis-sound, dat ook hierin ?
Persoonlijk hou ik niet van deze klank, maar ligt dat dan niet aan de gebruiker? Of is dit een 'actie' of 'setting' of hoe je het noemt, wel net mooi zou klinken op een echte atmosferische synth, zoals een CS80...

Deze belklank is natuurlijk veel makkelijker op een mopho4 dan

Zoals ik het begrijp is de kracht van een DSI synth, in het bereik van klanken? Zeg maar dat je dit maar ook dit eruit krijgt?

Een beetje filosofisch allemaal, maar ik ben aan het zoeken.

En dan nog dit: wanneer gaat het niet over e kwaliteit van klanken, en over smaak?
En is dat uberhaupt uit elkaar te trekken?
zijn er dan mensen die dee
en klank niet warm genoeg vinden?
of deze niet screaming genoeg?
Zijn er mensen die dit gewoon lelijk vinden? Zonder discussie.
Kan deze klank niet gewoon zonder blozen naast klassieke 80s voorbeelden staan?
Of ken ik er niets van?

Ik hoor echt graag van mensen met meer ervaring over de kwaliteit van klanken binnen hetzelfde type. Vaak weet je niet waar het over gaat bij discussies als 'synth x is beter dan synth y. Of het gaat over andere zaken, zoals prijs/kwaliteit en legendarische geschiedenis van een merk. Maar echt interessant is als je zegt; brassy doet Oberheim goed, maar ok x en x...

Mijn excuses voor het manische geschrijf hierboven.

En voor iemand zegt; gebruik gewoon wat je zelf leuk vindt... en wat je ermee doet is belangrijker... in deze hobby gaat het toch ook over het genieten van het basismateriaal van en song, zoals een kok geniet van goed eekhoorntjesbrood bvb. :-)
 
Een JP6, SH101, Memorymoog en OBXa hebben allemaal CEM3340s voor de oscillators - toch gaat niemand echt zeggen dat die allemaal identiek klinken. Oftewel; de rest van het audiopad speelt ook een belangrijke rol.

"Beter" hoeft ook niet het geval te zijn: soms is het makkelijker om een klank te bereiken, of is de sweet spot (m.a.w. het bereik waarin het allemaal goed klinkt) groter of kleiner.

De grootste limitering is degene die je jezelf oplegt - door een apparaat af te doen als "goed in x" betekent het dat je je (onbewust) afsluit voor andere mogelijkheden en happy accidents.

Ben je naar een bepaalde klank op zoek?

Ik bedoel, voor bas wil elke synth wel dit worden, nee? Vintage Synth Bass sound - YouTube (en als ik eerlijk ben dan is https://youtu.be/sL8KTuA0Q4Y?t=8 het net niet ...)

Nee, maar de Mopho heeft ook geen ladderfilter en heeft DCOs ipv VCOs.

Toevallig geinig dat je 't noemt; de eigenaar van het eerste kanaal - SynthMania - is een hele tijd op zoek geweest naar het basgeluid in Imagination - Just An Illusion. De eerste suggesties (ook de mijne) was Minimoog - want naja, da's de basbak voor die tijd dus zou dat niet meer dan logisch zijn. Het bleek uiteindelijk een SH-1000 te zijn. Ook Chromeo geeft in een interview aan dat ze vaak liever de Moog Prodigy gebruiken dan de Mini, omdat die toch weer net wat anders klinkt en makkelijker te mixen is. Dus - niet elke synth wil graag altijd een Mini zijn :)
 
nee, inderdaad, ik gebruik dan ook niet graag de mopho voor bas. vind t vreemd dat het apparaat zo wordt verkocht.

ik denk dat ik in een mijmerende bui was; wat is (vind ik) mooi geluid...

En toch nog een beetje beinvloed door het economische; wat heb ik al, wat zoek ik...

Ik denk dat ik vooral nog een beetje het gorgelende filter mis van
en misschien ook wat ik noem een "liquid" (niet te stroperig) geluid voor leads

?
 
En die SH-1000 heeft dan weer een moog transistor ladder filter. Dus dat op een mini lijkt is dan zo gek niet.

Ik ben helemaal geen fan van die nieuwe DSI synths. Klinken zo steriel, precies. Kan mijn vinger er niet precies opleggen maar ze zijn in mijn gehoor onaangenaam.

Heb je al een (vintage) korg? De MS reeks heeft zo'n lekker nasaal filter geluid.
 
Ik vind de Mopho een prima bass synth. De oscillatoren en het filter kunnen samen al best veel, maar als je dan nog de 2 suboscs en feedback toevoegt heb je echt wel een monster. Het is wel zo dat je het apparaat moet leren kennen, het is niet zoals bij een Moog dat je het min of meer cadeau krijgt. Het is dus even zoeken naar de juiste instellingen.
 
Ik ben helemaal geen fan van die nieuwe DSI synths. Klinken zo steriel, precies. Kan mijn vinger er niet precies opleggen maar ze zijn in mijn gehoor onaangenaam.
Heb je al een (vintage) korg? De MS reeks heeft zo'n lekker nasaal filter geluid.

Ik heb inderdaad een ms20 op de kop getikt onlangs. ;-)
helemaal mijn ding.

Ik vind mn Mopho wel mooi, maar dan vooral voor string sounds die zelfs op software niet zo moeilijk zijn. Maar ik doe mn gele eendje niet weg.

Jammer dat ik de eerste post niet kan inkorten. (en dat youtube niet jumpt naar de juiste seconde als je dat zo kopieert) Een beetje veel links en dan ook die vreselijke preview vensters in de tekst.

Anyway: ik denk dat ik toch een clichee "waarom houdt niemand van DSI (en wel van Sequential) -vraag aan het stellen was.

Maar voor de anderen (=liefhebbers);
waar zijn de recente Dave Smith ontwerpjes (mopho en anderen) dan wel sterk in volgens jezelf.
 
Het is wel zo dat je het apparaat moet leren kennen, het is niet zoals bij een Moog dat je het min of meer cadeau krijgt. Het is dus even zoeken naar de juiste instellingen.

Dit is het helemaal.

Plus dat ik denk dat de minimoog in de ogen van velen heel breed is qua mogelijkheden. Van rommelende bas naar de flute geluiden van LuckyMan zeg maar.
 
Wat heel leerzaam is, zou toch wel modular gaan zijn. Ik heb in het verleden een behoorlijke luxe set gehad. Tot ik er helemaal klaar mee was (zoveel, en dan die kabels) maar ben onlangs toch voor mini experimentje weer eurorack gegaan. Ik vind het namelijk ook interessant om het verschil in componenten te horen.

Semi modulair is ook een optie. Maar bijvoorbeeld cs-80 modules zijn ook gewoon te krijgen. Zo kun je toch een indruk krijgen.
 
Modular kan zoveel helpen om synthese te snappen.
Een korte tijd na mijn doepfer modular viel er een kwartje betreft sounddesign.
Kort daarna viel er een kwartje dat je eigenlijk de hele muziek opname wereld als modular kan zien.

Bv hoe een compressor werkt, of al die delay gebaseerde fx.
Hoe Sylvia Massy me leerde hoe je elke sound modifier als filter kan zien. Bv een tape deck etc.
Hoe vca's over zitten, hoe een mixer volume de vca is en de eq de filters. Hoe je een vco kan maken van een mixer.
 
En wat wil je er uiteindelijk mee bereiken is nog een belangrijke vraag. Modular kan inderdaad leerzaam zijn, tegelijkertijd is er een reden waarom synths gewired zijn zoals ze zijn, en afwijken daarvan levert in veel gevallen vooral veel bliep, bloep en fartnoises op zoals we in urenlang onmuzikaal gereutel in DAWless Youtube sessies kunnen aanschouwen*. Als je de kernelementen van je synth weet, kom je een heel eind en de basis daarvan past makkelijk op 2 A4'tjes inclusief plaatjes.


* Overigens vind ik het ook heel leuk om te experimenteren met semi-modular zooi als de Matriarch, Pulsar-23 en Syntrx II uiteraard
 
Modular kan inderdaad leerzaam zijn, tegelijkertijd is er een reden waarom synths gewired zijn zoals ze zijn, en afwijken daarvan levert in veel gevallen vooral veel bliep, bloep en fartnoises op zoals we in urenlang onmuzikaal gereutel in DAWless Youtube sessies kunnen aanschouwen*.
Puur mijn mening....Maar kan niet meegaan in je stelling.
Als je welicht youtube als voorbeeld neemt dan lijkt modular blieps te domineren.
Maar als je je er echt toewijding aan geeft dan kun je heel muzikale dingen bereiken.
Noise, Techno ed. das maar 1 spectrum (ook leuk trouwens).
Maar aan de andere kant zie je dat een Buchla prima met het Metropole orkest mee kan. ( zie bv )

Dat synths hardwired zijn is handig.
Maar als je die hardwiring in de essentie niet snapt dan kun je die synth ook niet vol benutten.
Het is juist op een modular dat de elementaire sounddesign delen volledig beschikbaar zijn en daarmee leer je op macro niveau wat die elementen allemaal kunnen.
Het is juist die kennis en vooral ervaring die ik zo belangrijk vind.
 
Back
Top