Analoge innovatie?

Tja een analoge bak klinkt snel goed dankzij simpele en krachtige golfvormen. Er kan weinig aan mis gaan. Veel modular dingen gaan naar het atonale doordat er een heleboel mogelijkheden zijn. Wat juist de uitdaging is is om met een paar goed gekozen features toch ineens een reeks interessante geluiden te kunnen maken zonder in herrie te vervallen. Daarom is het interessanter eens te kijken naar een interface die er tegelijk voor zorgt dat niet 9/10 acties het geluid slechter maken maar rekening houdt met goed klinkende ratios etcetera.
 
Ja, kobuz noemde ook iets dergelijks, nl. een interface waarmee je niet zozeer de technische parameters van de synth aanpast, maar meer de parameters van de klank zelf. Eigenlijk een "vertaling" van wat de gebruiker wil qua klank naar de bijbehorende parameters waarmee de synth onder de motorkap werkt. Misschien niet onmogelijk in het analoge domein, maar ik denk hier vooral aan digitaal, dit gaat in de toekomst vast nog meer komen als processorcapaciteit verder toeneemt. B.v. door neurale netwerken die je kunt trainen op heel veel klanken en de gebruiker de weg wijst naar nieuwe klanken en de "herrie" weet te vermijden. De nieuwe Iphone heeft in z'n A11-processor al een "neural engine" aan boord, deze technologie zal vast nog veel verder ontwikkelen en ook in de muziektechnologie belangrijk worden.

Als onvermijdelijke tegenreactie op zulke technologische ontwikkelingen zal de vraag naar analoge synths alleen maar groter worden in de toekomst. :)
 
verrassend vond ik ooit de synton syrinx en de korg monopoly op dat gebied.. die ik dan even in huis heb gehad.. er zijn vast wel extremere dingen uitgeprobeerd maar dan is het vaak erg onbekend en duur denk maar aan de oberheim xpander.. kon je de meest ongelofelijke dingen mee uithalen maar allemaal weer digitale sturing wat moest torgewezen worden aan een stuk of 6 controlpotmeters
 
Die Touch-E is toch ook best een innovatie? Of is die niet analoog?
Hier zit vermoedelijk een heel stuk digitale techniek achter, maar het is wel een mooi ding. Het is een bevestiging van:
Analoge innovatie = digitaal.
Tenminste, tot op zekere hoogte. Als ik lees wat in dit draadje aan ideeën voorbij komt dan zijn er hier en daar best nog analoge mogelijkheden te verzinnen. Maar dat neemt niet weg dat je met de huidige digitale technologie heel veel kunt en dat dit alleen nog maar zal toenemen. Het is dus wel zoeken naar de analoge krenten in de pap.

Gaaf ding, zo'n ondioline. Helemaal voor die tijd.
 
Ik heb op het punt gestaan om een Pittsburgh Taiga aan te schaffen omdat ik het wel een interessante mix van ideeen vond met name de vca oplossing maar ben afgehaakt toen ik de tuning manual bekeek.

 
... ben afgehaakt toen ik de tuning manual bekeek.

Heb het ook even gelezen, kan me voorstellen dat je hier niet op zit te wachten, al is de procedure niet zo heel ingewikkeld en ze leggen het goed uit. Hangt ook ervanaf hoe vaak je dit moet doen, dit wil je niet om de haverklap.
 
analoog ideetje waarvan ik niet weet of het praktisch haalbaar is, laat staan of het goed klinkt: een manier om meerdere noten en akkoorden te spelen op 1 vco-tje. Met een snel arpeggio of LFO wisselt de oscillator razendsnel de aangeslagen pitches af. Door middel van een reverb tank of delay (delaytijd koppelen aan de arpeggio snelheid voor een smooth resultaat?) wordt de triller gladgestreken die ontstaat door de snelle tonenwisselingen.
Ik hoop dat het idee een beetje duidelijk is, en ik vraag me af of er niet al een vage bak bestaat die zoiets doet. gaat er bij jullie een belletje rinkelen?
 
analoog ideetje waarvan ik niet weet of het praktisch haalbaar is, laat staan of het goed klinkt: een manier om meerdere noten en akkoorden te spelen op 1 vco-tje. Met een snel arpeggio of LFO wisselt de oscillator razendsnel de aangeslagen pitches af. Door middel van een reverb tank of delay (delaytijd koppelen aan de arpeggio snelheid voor een smooth resultaat?) wordt de triller gladgestreken die ontstaat door de snelle tonenwisselingen.
Ik hoop dat het idee een beetje duidelijk is, en ik vraag me af of er niet al een vage bak bestaat die zoiets doet. gaat er bij jullie een belletje rinkelen?
Yes dat kun je met een T&H sequenced switch doen. (track en hold)
"Addressed Track & Hold / Switch,"

Deze gast had wel wat buffers kunnen gebruiken want nu klinkt het wat valsig.


Dezed is beter te nassen

 
analoog ideetje waarvan ik niet weet of het praktisch haalbaar is, laat staan of het goed klinkt: een manier om meerdere noten en akkoorden te spelen op 1 vco-tje. Met een snel arpeggio of LFO wisselt de oscillator razendsnel de aangeslagen pitches af. Door middel van een reverb tank of delay (delaytijd koppelen aan de arpeggio snelheid voor een smooth resultaat?) wordt de triller gladgestreken die ontstaat door de snelle tonenwisselingen.
Ik hoop dat het idee een beetje duidelijk is, en ik vraag me af of er niet al een vage bak bestaat die zoiets doet. gaat er bij jullie een belletje rinkelen?
Zou moeten kunnen. Is een mogelijke uitvoeringsvorm van wat in essentie time multiplexing is, zoals het bijv. ook in A/D-converters etc wordt (/werd) gebruikt.

("Multiplexing allows one ADC to do the work of several in a multichannel system. Rather than dedicating an ADC to each channel, a single converter can read every channel in sequence.")

Ik gok dat het door een zuinige Nederlander is uitgevonden :D , die meerdere kanalen/ADCs/DACs/VCOs begeert, maar slechts 1x wenst te betalen.

Maar onder de streep kan het alsnog goed niet eens goedkoper uitpakken, want je hebt extra electronica nodig, en die dient uiteraard wel minder te zijn dan simpelweg een extra ADC/DAC/VCO etc toe te voegen.
 
een manier om meerdere noten en akkoorden te spelen op 1 vco-tje. Met een snel arpeggio of LFO wisselt de oscillator razendsnel de aangeslagen pitches af. Door middel van een reverb tank of delay (delaytijd koppelen aan de arpeggio snelheid voor een smooth resultaat?) wordt de triller gladgestreken die ontstaat door de snelle tonenwisselingen.
In chiptune muziek werd dat vaak gedaan, de meeste trackers hadden dit ingebouwd. Als je maar 4 kanalen hebt zijn dit soort truukjes geweldig om toch akkoorden te spelen.
Ik heb geen idee hoe dit met reverb klinkt. Dat hadden de ouwe trackers niet. Maar dit kan best interessant zijn.
Misschien kan een extra feature zijn om de verandering in toonhoogte op zero crossings te laten gebeuren. Ik kan me voorstellen dat dit beter klinkt voor hele snelle veranderingen.
 
Hangt ook ervanaf hoe vaak je dit moet doen

Niet, is het idee. Die procedure is voor als er iets mis zou zijn, soort eerste hulp. @MstrFX ze worden gecallibreerd geleverd. De Taiga heeft dan nog steeds zo z'n nukkigheden, maar op andere vlakken (en in mijn beleving geen show-stoppers.. heerlijk instrument).


p.s. ontopic: de Step 8 van Joranalogue.. heeeel cool, voorlopig nog niet klaar mee.... (trouwens ook geschikt voor hierboven omschreven chiptune chords)





 
Laatst gewijzigd:
Niet, is het idee. Die procedure is voor als er iets mis zou zijn, soort eerste hulp. @MstrFX ze worden gecallibreerd geleverd. De Taiga heeft dan nog steeds zo z'n nukkigheden, maar op andere vlakken (en in mijn beleving geen show-stoppers.. heerlijk instrument).
QUOTE="stoter, post: 3959496, member: 54228"]

Top om te weten thx tsja heb nu al een megaFM gekocht maar stond een taiga op MP voor 500,- en toen dacht ik meteen zal wel wat mis zijn. Maar op goed om te horen dat ie bevalt ik vind hem op papier ook wel bijzonder

Top om te weten thx tsja heb nu al een megaFM gekocht maar stond een taiga op MP voor 500,- en toen dacht ik meteen zal wel wat mis zijn. Maar op goed om te horen dat ie bevalt ik vind hem op papier ook wel bijzonder
 
zal wel wat mis zijn

Wat wél heel goed kan, is dat 'ie simpelweg slecht bevalt. 't Is een vreemde, reageert soms net effe anders (en gevoeliger) dan je zou verwachten. Dat kan frustrerend zijn.

Overweeg ook zeker de Make Noise 0-Coast. En als je niet kan kiezen, kies dan een volgorde van aanschaf ;) ze vullen elkaar perfect aan.

Moet geen aanschap-tip-draadje worden trouwens, sorry. Maar dan hebben we Make Noise ook maar genoemd, net zo passend.. (iets met Maths..)
 
Analoge innovatie op synth gebied?
ik bedoel op componenten is er veel vooruitgang geboekt.
Veel kleinder, meer temparatuur stabiel etc.

Ik zat laatst te denken aan een hybride wave table.
Dus 2 analoge vco's waarvan er 1 de modulator is en dan een envelop en lfo voor de modulator en een waveshaper er-achter.
VCO gewoon triangle.
Die ene vco dan samplen en dan als wavetable in polysynth aanbieden.
Eigenlijk is het dan een sampler die continu sampled.
De user dan parameter aanbieden met welke frequentie er gesampled word. Dus hoe vaak de wave table word ge-update.
Wellicht heb je dan wel meerdere vco's nodig ivm aliasing. dus 4 of zo.
 
Back
Top