Roland SH-2, wat doe ik er mee?

Willem1

Nieuwkomer
Lid sinds
19 januari 2022
Berichten
6
Locatie
Zuid Holland
Zoals ik in mijn intro post al schreef, heb ik een SH-2. Eind jaren 80 tweedehands gekocht bij Feedback in Rotterdam, maar spelen op een analoge mono synth is toch echt wel een vak apart. Ik vind het een geweldig ding qua geluiden die je er uit kan halen, maar als muziekinstrument is het eigenlijk niet zo geschikt.

Ik heb ooit overwogen om hem te digitaliseren, door alle potmeters en schakelaars te vervangen door DACs en zo. Uiteindelijk nooit aan begonnen en dat is misschien maar goed ook, want dan had ik hem waarschijnlijk flink verpest.

Maar goed, veel MEE gespeeld vroeger, maar weinig OP gespeeld. Uiteindelijk is hij op zolder terecht gekomen (wel in een afgesloten doos) en daar heeft hij zo’n 30 jaar gelegen, tot ik hem afgelopen kerstvakantie tijdens het opruimen weer tegen kwam. Aangesloten en alles lijkt nog als vanouds te werken. De sound blijft kicken, maar erop spelen is nog steeds een crime.

Nu rijst de vraag: wat doe ik er mee? Ik kan hem te koop zetten, maar ik weet onvoldoende of hij nog helemaal OK, is om hem met een goed gevoel te verkopen. Ik kan hem ook houden, maar hoe lang zou hij nog goed blijven zonder revisie. Analoge elektronica gaat tenslotte niet eeuwig mee.

Op internet kom ik MIDI ombouw setjes tegen en dat lijkt me ook wel wat. Kost 135 euro, maar dan zou ik er wel meer lol van hebben, denk ik. Heeft iemand daar ervaring mee? En wat doet dat voor de waarde als ik hem nog eens zou willen verkopen? Hij is nu nog helemaal origineel. En zelfs dan blijft hij natuurlijk monotoon.

Kortom, ik weet het eigenlijk niet. Ik zie YouTube filmpjes waarin mensen er echt fantastische dingen mee doen, maar dat ik kan zelf absoluut niet. Iets digitaals dat je kan bedienen met software past misschien beter bij me, maar die SH-2 is natuurlijk toch wel gewoon een erg gaaf ding.

Sorry als dit verhaal wat lang geworden is, ik hoop dat dat niet storend is, maar ik zou graag jullie mening/advies/tips horen. Alvast bedankt voor eventuele reacties!
 
Tegenwoordig heb je goede CV/Gate converters die bij wijze van spreken al in een controller keyboard zitten. Het toetsenbord van die oudere SH-serie is niet om over naar huis te schrijven; dus je zou eventueel een controller met CV/Gate er in kunnen kopen en 'm via dat bespelen. Dan ben je eigenlijk al van een van je grootste ergernissen af. Je hoeft dan niet in de synth zelf te gaan boren; dat is niet altijd even goed voor de waarde, en CV/Gate heeft een aantal kwaliteiten die MIDI niet heeft. Inderdaad goed dat je niet met DACs aan de gang bent gegaan. De enige soort ombouw die min of meer in waarde is gestegen was een Studio Electronics Midi Mini en die zijn gemaakt toen de originelen spotgoedkoop waren.

Analoge elektronica gaat tenslotte niet eeuwig mee.

Je hebt geen geheugen, geen microchips, en het voornaamste waar je voor moet uitkijken zijn condensatoren die bol staan. Da's het mooie aan de echte ouwe bakken; die kun je relatief simpel repareren.

Als het gebrek aan patches en polyfonie een probleem is - daar kom je gewoon niet omheen. Datzelfde issue heb je met een modernere analoge monosynth zoals een Model D. Wat je wel natuurlijk kan doen is elke noot samplen - dan heb je een speelbare patch die ook nog eens polyfoon is. Dan heb je 'm maar 1 keer in de zoveel tijd nodig - als je een nieuw geluid wil ;)

Als 'ie nu naar behoren werkt en dat enkele dagen achter elkaar blijft doen (terwijl 'ie langere tijd aan staat) kun je 'm met een goed gevoel verkopen. Een koper die niet weet dat 't beestje al over de 40 is en zorg behoeft moet niet in de vintage gear zitten.

Als je een stuk gear in de kast kunt laten liggen voor 3 maanden en 't er dan weer uithaalt maar het zorgt er niet voor dat je het gevoel krijgt "dit moet ik NU in een track gebruiken", dan ga je 'm niet missen. Zet 'm gewoon voor de hoofdprijs te koop en kijk wie er bijt. Dat doet iedereen anders ook.
 
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga in ieder geval eens kijken naar een CV/Gate converter. Als ik hem vanuit een sequencer kan aansturen kan ik er al heel wat meer mee doen. Reproduceren van instellingen blijft natuurlijk altijd een punt, maar daar doe je inderdaad niets aan.

En de tip om hem gedurende langere tijd aan te laten staan is inderdaad wel een hele goeie, mocht ik toch besluiten hem te verkopen.
 
Mijn God wat een gaaf ding zeg! Ik zit naar de grappige en informatieve video van Alex Ball te kijken (zie onder) en je moet goed gek zijn om dat ding weg te doen. Zoiets vind je nooit meer. Als je iemand vraagt om een tekening te maken van "een synthesizer" dan tekent hij deze. Hij klinkt bijna zo dik en vet als een Minimoog. BBD delay erop en spacen! One function per knob: zo maken ze ze niet meer. Als je een beetje kunt spelen heb je geen Midi nodig toch? Het is een machine om solo's op te spelen en te experimenteren. Ik weet niet hoe je behuisd bent maar dat ding moet in de huiskamer onder een stofkap staan zodat je er de blits mee kunt maken als je visite krijgt.

 
Heb je nog andere instrumenten/synthesizers/muziekstudio? Kwestie van in te kunnen schatten hoe hij in je eventuele setup te integreren valt.
 
@Nicolas2000: nee, ik heb geen andere spullen en ook geen permanente studio. Misschien is dat ook wel het ‘probleem’: zoals MeneerJansen schrijft is het een machine voor solo’s, maar dan moet je natuurlijk wel wat hebben om bij te solo-en. Die video van Alex Ball had ik ook al gezien en als je hem zo kunt gebruiken zou ik hem ook nooit wegdoen. Maar met alleen die SH-2 en verder niets is het natuurlijk wel vrij karig…

Nog een paar jaar en dan zijn mijn kinderen wel de deur uit of aan het studeren. Dat geeft ruimte voor iets permanents en daar past die SH-2 dan misschien wel goed in. Hij staat nu tijdelijk even in een kamer waar weliswaar niemand slaapt, maar wat wel de ‘PlayStation-chill-vrienden-hang-kamer’ van de kinderen is. Dat is natuurlijk in de verste verte geen studio, het leuke aan die kamer voor mij is wel dat er een mixer en een fatsoenlijke versterker staan, met Philips MFB speakers eraan (bijna even oud als die SH-2, ook analoog en zeker ook vintage). Maar over een paar jaar zou ik daar dus best wat meer mee kunnen.
 
Wat je zou kunnen doen, als je er iets "muziek" achtig mee wil maken: bv een Keystep en een MIDI (Behringer?) drumcomputertje bij kopen. In de Keystep kan je sequences programmeren, en de Keystep heeft CV/Gate uitgangen dus kan de SH2 die laten spelen. En dan via MIDI de drumcomputer eraan synchroniseren, en je bent vertrokken.
 
Als je muzikaal mee wil kan je 'm verkopen zoals ie is en er iets moderns mee kopen wat meer je niveau helpt. Als je lol wil hebben met muziek maken, je kan m ook gewoon opzij leggen, maar dan veilig zodat een bezoeker er niet te rauw mee omgaat, want hij is vast wel wat waard.
Door m opzij te leggen gaat de waarde normaal niet dalen, tenzij hij niet meer werkt bij de volgende power on over 3 jaar...
Dus als je zeker wil spelen, verkoop m nu ie werkt. Wil je m houden, kan je m laten reviseren (verse condensatoren enz kan nooit kwaad).
Als je m al 30 jaar niet meer gebruikt had, denk ik dat je m gerust kan verkopen. De koper weet dan dan ie een niet geserviced toestel heeft. Dat is wat minder waard dan een 'met garantie die je op reverb geprijst ziet' maar eentje die niet werkt, is heel wat minder waard (terwijl t mogelijk om iets kleins gaat)
Je kan ook kei koppig gewon met één monosynth een track maken met alle geluiden uit de synth. Filmpjes vind je ook op internet waar men die doet me een of andere mono synth... Daar is ook niks mis mee. Opnemen moet je dan natuurlijk doen met de computer en dan heb je wel wat software nodig en n geluidskaartje.
 
Een looper erbij kopen en jezelf uitdagen om zo tracks te maken met alleen de SH2. Niet eens zo'n slecht idee, als dat je ding is. :)
 
Veel hangt natuurlijk af van 'wat je wilt' :)
Maar ik kan heel veel plezier halen uit 'jammen met mijzelf'.
Gebruik daarvoor een Roland MC-707 (Met een Roland Verselab MV-1 kan dit ook en die is wat goedkoper).
Dan programmeer (speel) ik daar een ritme op 1 kanaal en (bijv) een bas op een ander kanaal en dan ga ik zelf jammen met een synth.
Voor ik het weet, is het midden in de nacht....
 
Zijn er nog (veel) goedkopere oplossingen die dit makkelijk toelaten? Dus baspartijtje opnemen, ritmepartijtje opnemen, lead spelen. En dan met de mogelijkheid om je opgenomen stukje te copy-pasten of eindeloos te loopen ofzo. Maar net wat meer dan een basic looper. Want tot midden in de nacht naar dezelfde 10 seconden luisteren is ook niet helemaal mijn ding. :)
 
Zijn er nog (veel) goedkopere oplossingen die dit makkelijk toelaten? Dus baspartijtje opnemen, ritmepartijtje opnemen, lead spelen. En dan met de mogelijkheid om je opgenomen stukje te copy-pasten of eindeloos te loopen ofzo. Maar net wat meer dan een basic looper. Want tot midden in de nacht naar dezelfde 10 seconden luisteren is ook niet helemaal mijn ding. :)
Hahahahaha.
Je luistert niet naar dezelfde 10 seconden!
Tenminste ik niet.
Ik gebruik de 707 als 'band', dus speel wat in en begin daaroverheen te jammen.
En als ik naar een volgende 'sectie' wil (refreintje oid), dan begin ik weer opnieuw met de volgende sectie (scene).
Zo bouw ik mijn jams een beetje op.

De 707 is niet direct een audio looper, maar meer een midi opneem / afspeel apparaat met synth en sample functionaliteit.
Wat ik laat spelen, is dus midi informatie en dat stuurt ofwel een drum track aan op de 707 ofwel een synth track.
(virtueel in de 707, of een hardware synth).
Tevens is de 707 de 'mixer' waar je tot 4 synths mono kunt aansluiten en heeft effecten om wat galm etc. toe te voegen.

In mijn geval heb ik zo in letterlijk 'no time' (paar minuten) een basis track qua drum, bas en wat extra lijntjes en kan ik dan lekker improviseren met een hardware synths.

Als je wilt 'loopen' is daar zeker ook wel hardware voor, maar dan heb je natuurlijk ook nog wel instrumenten nodig die je kunt 'bespelen' om loopjes mee op te nemen. (die je drumtrack gaan zijn etc. etc. )
De vraag is of het daar goedkoper van wordt.

Ik zie dat de SH2 CV heeft. Als ik het goed heb onthouden, heeft de MPC lijn van Akai ook CV mogelijkheden (dan zou je hem in principe zelfs kunnen sequencen).

Maar het is dus net wat je wilt. Wil je zelf audio spelen en loopen, dan is een multitrack looper (Boss RC-505 oid) een optie.
Dan heb je wel instrumenten nodig om die audio op te spelen (drumcomputer oid)

Anders is een sequencer / sampler wel een optie.
De Roland MC-707 is wat mij betreft erg prettig om te jammen.
Een Akai MPC (bijv. de One) heeft CV output, mogelijk kun je dan ook je SH2 sequencen (heb ik zelf geen ervaring mee)

Beide kunnen ook gebruikt worden om via tracks de begeleiding in te spelen (drum, bas, etc. etc.)
 
Ik zou een midi naar cv ding kopen dat Roland spreekt.
Kheb het op de mijne nog nie getest of het euro rack praat,
of toch nets iets anders
Kheb darklink
2 pro solo's (2 en 3 ).
Als Darklink werkt zou ik die kopen, die portamento knop is handigger,
dan op pro solo's te zitten pinnen.
En normaal verlies je altijd je glide bij midi naar cv bakjes.
De oude basstation kan ook Korg en Yamaha praten ma je hebt wel geen glide/portamento meer.

En ook synths zoals de karp die cv gate en trig in en out heeft
grandmother praat alsinds eurorack.

Als je een computer hebt, zijn er tegenwoordig geen DAWS die ok zijn en ook gratis zijn.
Want je mist vooral een poly synth en der zijn niet superslechte gratis poly's vst's.
En drumsamples uit samples packs kunnen de meeste daws ook wel
of een drum vst.

Meestal is melodietjes, sequencing toch makkelijker met software,
dan met veel hardware.
Grandmother is heeft wel een easy makkelijke sequencer.
Toch voor riffs.

Dus het kan vrij goedkoop alsinds.
Ik heb de mijne nog niet gesequenced.
Belangrijkere dingen op mijn to do list.
 
Na dit zo allemaal eens gelezen te hebben, denk ik dat ik hem nog maar een poosje houd. Ik ga me eens verdiepen in wat ik er bij zou willen hebben om er meer lol van te hebben. Sowieso iets waar ik wat begeleiding uit kan toveren, iets om meersporen opnames te doen en ik ga zeker ook naar een CV/Gate converter kijken. Het topic over helemaal opnieuw beginnen staat voor mij ook vol nuttige info, dus dat ga ik ook nog eens goed doorspitten.

In ieder geval allemaal bedankt voor de uitgebreide info, tips en adviezen!
 
Na dit zo allemaal eens gelezen te hebben, denk ik dat ik hem nog maar een poosje houd. Ik ga me eens verdiepen in wat ik er bij zou willen hebben om er meer lol van te hebben. Sowieso iets waar ik wat begeleiding uit kan toveren, iets om meersporen opnames te doen en ik ga zeker ook naar een CV/Gate converter kijken. Het topic over helemaal opnieuw beginnen staat voor mij ook vol nuttige info, dus dat ga ik ook nog eens goed doorspitten.

In ieder geval allemaal bedankt voor de uitgebreide info, tips en adviezen!
[off topic] Over die begeleiding. Als je smaak aloude Acid House is dan zit je vandaag de dag goed: keuze genoeg uit klassieke re-makes van drumcomputers. Eentje die ik goed vind klinken in de reviews is de kloon v/d Roland 606: Behringer RD-06, ongeveer € 120. Volgens mij is 'ie ook nog eens één v/d meest gemakkelijke om te programmeren. Om je klassieke CV synth te sequencen kun je, zoals gezegd, waarschijnlijk de Arturia Keystep (€ 129) gebruiken. Bijna elke synth liefhebber heeft die Keystep tegenwoordig (lees: goede investering). Ook van dit populaire apparaat heeft Behringer een goedkope kloon gemaakt: de Swing (€ 85).

Als je helemaal goedkoop wilt uitproberen, en waarom niet, doe je alles met de computer. Alles (DAW, drums, etc.) is gratis verkrijgbaar. :)
 
Idd een DAW heb je zoieso nodig om aparte tracks op te nemen.
Zitten hoop FX bij vaak, ondersteund normaal ook andere vst fx die gratis zijn.

Zelfs audacity heeft bruikbare fx.
En kan meerdere sporen op nemen na elkaar.
Alleen gebruik je beter iets anders dat ook midi uitstuurt en vst's ondersteund
voor polysynths en fx en andere dingen + beter is in mixen dan audacity over het algemeen.

Ik weet niet wat er bij gratis daws zit.
Er is wel een heel beperkte gratis versie van protools geloof ik.
Maar doet ook geen midi dacht ik, vroeger toch niet in ieder geval.

Daarnaast kan je ook extra hardware kopen zoals een 606 clone, en een hoop vrij geslaagde clones van behringer ofzo.
Er is ook een soort denk wavetable poly voor 200 te koop bij sneidersladen.
Arturia keystep is ook een goeie.
En darklink heeft ook usb naast midi want dat heb je ook nodig voor sequencen via de pc.
Denk dat de keystep zowel midi als cv out puts heeft. Maar ik heb die niet dus weet het nie zeker
Wel een ander midi keyboard dat usb naar midi doet maar geen cv/gate ...

Zou alsinds zo gratis mogelijk beginnen en een kijken wat er bestaat aan gratis daws.
En niet te dure midi naar cv convertors zoals keystep of darklink
 
[...]
Ik weet niet wat er bij gratis daws zit.
[...]
Voor zover ik weet ondersteunt Reaper alles. Kost in principe slechts 60 Dollar, maar kan oneindig lang zonder beperkingen gebruikt worden als "evaluation". Cakewalk van BandLab is nu ook gratis. Ik geloof dat dit voeger een vrij dure DAW was. :)
 
Back
Top