Welke synth moet ik kiezen?

Syntronik op iPhone vind ik echt te gek. Minimoog app ook.
 
Weet even niet zo goed waar ik dit bericht moet plaatsen.
Het komt erop neer dat ik erg geïnteresseerd ben in de Akai Force (is eigenlijk ook beetje een synth).
Momenteel heb ik echter niet de financieel middelen om deze aan daadwerkelijk te kunnen gaan schaffen.
Daarom overweeg ik de Push 2 ook nog als 2e optie.
Wil dan echter eigenlijk ook een goede laptop erbij, icm de Push 2.
Dit met het oog als ik ooit wil gaan optreden en/of in wellicht ooit in een band oid nog zal gaan spelen (ook dus voor in de oefenruimte etc).
Het is natuurlijk wel zo dat de Force qua prijs nog wel iets gunstiger is dan een Push 2, althans icm een nieuwe laptop.
Wie heeft eigenlijk zoal ervaring met de Akai Force?
En dan ook qua optredens etc.
 
Laatst gewijzigd:
Wie heeft eigenlijk zoal ervaring met de Akai Force?
En dan ook qua optredens etc.
Geen ervaring met de Force, wel serieus overwogen om te gaan gebruiken met de band voor live werk. (m'n windows laptop werkt niet lekker live met Reason. Ik ben er nog niet achter waarom)
Als je alles in ..x4 doet, dan is de Force wel een serieuze kandidaat.
Hij viel voor mij alleen om een aantal redenen af. (van minst belangrijk, naar belangrijk)
- Man, wat een complex apparaat. Hier kun je rustig een jaar voor uittrekken en dan ben je nog niet bij het putje. (hangt natuurlijk af van wat je wilt, hoe diep je wilt gaan en hoeveel tijd je hebt)
- Vormfactor vind ik minder aantrekkelijk (best groot, erg diep) en inspirerend lijkt hij me ook niet. Zeker niet zo lekker om te performen als m'n 707.
- Interne plugins vind ik niet erg overtuigend. Hype is redelijk, maar nog altijd niet zo lekker als bijv. de 707
- Idem met de effecten (reverb bijv.)
- Geen midi (din) poorten. Alleen van die 3,5mm en je hebt naast een verloop ook een hub nodig als je meer dan 1 synth wilt aansturen. (de achterkant is groot genoeg, waarom AKAI???)
- Arranger view ziet er leuk uit, maar mist dingen die ik graag zou zien (bijv. scenes inplannen ipv alles omzetten naar midi in de arranger view)
- Hij kan 'alleen' lekker werken als je clips altijd een veelvoud van 4 tellen zijn. In de band gebruiken we regelmatig opmaten van 2 tellen, of juist 2 extra tellen na een refrein. Dat schijnt (heb ik me laten vertellen) niet lekker te werken in de arranger view (en die heb je nodig als je track 'vanzelf' af moet spelen, wat in de band zo is aangezien ik m'n handen nodig heb)

Alles bij elkaar is de Force afgevallen voor mij als band oplossing.
Voor meer standaard werk (4x4) zou het op papier een goed alternatief voor een laptop kunnen zijn.
Hij kan ongeveer alles wel wat een DAW kan en heeft er een geïntegreerde controller aan geplakt.
Maar hij spreekt me op de één of andere manier minder aan.
Ik kies er nu voor om verder te modderen met m'n laptop. Zo vaak treden we live nog niet op (iets met Corona). Dus ik hoop dat ik een oplossing vind voor mijn Reason + Windows probleem.
 
@Montfrooij
Bedankt voor je uitgebreide en informatieve reactie.
Ik had inderdaad al eerder gehoord dat die Force een vrij complex apparaat schijnt te zijn.
Krijg zodoende wel behoorlijke twijfels hierbij.
Weet eigenlijk ook niet zo goed wat verder nog goede alternatieven zouden kunnen zijn.
Is de Akai MPC One nog een interessante optie wellicht?
Deze schijnt echter weer niet zo goed te werken met Ableton (session view, clips etc).
Daar schijnt de MPC Live II weer wat geschikter voor te zijn.
 
@Montfrooij
Bedankt voor je uitgebreide en informatieve reactie.
Ik had inderdaad al eerder gehoord dat die Force een vrij complex apparaat schijnt te zijn.
Krijg zodoende wel behoorlijke twijfels hierbij.
Weet eigenlijk ook niet zo goed wat verder nog goede alternatieven zouden kunnen zijn.
Is de Akai MPC One nog een interessante optie wellicht?
Deze schijnt echter weer niet zo goed te werken met Ableton (session view, clips etc).
Daar schijnt de MPC Live II weer wat geschikter voor te zijn.
MPC en Force zijn beide complex.
De Force is m.i. meer geschikt dan een MPC voor 'live' werk (uitgaande van een structuur met de clips en scenes, want dat heeft een MPC 'nog' niet).
Hoe ze met Ableton werken weet ik zo niet. Maar als je een controller voor Ableton Live wilt, zou ik eerder naar een APC40 kijken.
Die zie je (voor live werk) erg vaak terugkomen.

Ik weet niet of het klopt, maar het lijkt alsof veel mensen live ofwel voor Ableton Live + controller + instrumenten kiezen. Vaak icm met een Mac.
Of een geheel andere aanpak kiezen (DAWLess).
En dan zie ik vaker Elektron of dedicated sequencers met instrumenten.
Meestal is dat een ander 'genre' waar het wat meer gaat om een 'vibe' dan een complexe performance met alle toeters en bellen en je met minder lagen af kunt.
Ik heb de Force zelf nog niet live gebruikt zien worden (youtube). MPC ook niet trouwens.
Wel veel in de studio.

Niet dat de Force het niet kan, maar misschien zit er teveel functionaliteit in om nog makkelijk te werken (een beetje van alles wat, waardoor het 'net' niet is wat ze willen).
 
De MPC lijkt mij ook behoorlijk complex
Ik heb de Force ook nog niet live gebruikt zien worden (op youtube oid).
Het zegt niet alles, maar het valt mij ook op dat je de Force niet zo vaak tegenkomt live en vooral in thuisstudio's ziet.
Bombario (Rutger) gaat binnenkort optreden en kiest (wat ik heb begrepen) voor Ableton met controller.
Heeft er ook aardig wat over gepost hier.

Deze youtuber vertelt veel over hoe hij e.e.a. aanpakt (dawless live) en hij gebruikt 'ook' een MPC.

Maar uiteindelijk is de artiest met belangrijkst.
Het 'kan' ongetwijfeld met bijna elk apparaat (of combinatie van apparaten) / software. Mits je voldoende tijd, talent en ervaring kunt combineren met een beetje geluk.

Als je het met minder van die vier moet doen (zoals de meesten van ons waarschijnlijk ;P ) dan blijft het toch vooral doen wat je leuk vindt op de manier die jou aanspreekt.
 
Voorlopig zie ik het financieel niet gebeuren dat ik daadwerkelijk kan gaan voor de aanschaf van een Akai Force.
Alhoewel het mij een geweldige bak lijkt, kijk ik toch ook wel naar 'alternatieven'.
Naast de Roland MC-707 en ook MC-909 ben ik ook wel benieuwd naar de Roland Verselab MV-1.
Wie heeft met laatstgenoemde eigenlijk ervaring (ook icm Ableton)?
 
MPC en Force zijn beide complex.
Nou, als MPC (X, Live en One) gebruiker wil ik dat best tegenspreken. Ik vind het juist heel gebruikersvriendelijke apparaten. Ik ben van een Octatrack (die was bedoelt om mijn RS7000 te vervangen) overgestapt naar het MPC platform en heb daar geen moment spijt van gehad, wat een verademing. Ook als je ze een tijdje niet gebruikt kun je er vrijwel direct weer mee werken zonder dat je weer alles na moet lezen zoals bij mij bij de OT het geval was. Wat wel aan te raden is, is om meteen de MPC Bible er bij aan te schaffen. Als je de oefeningen die daarin staan doorloopt dan heb je 'm zo in de vingers.

Met band is de Live de basis geweest waar alles aan "opgehangen" werd; drummer kreeg bv een eigen track op zijn monitor vanuit de Live. Daarin is de Live iig ook altijd een stabiele factor geweest, wat live uiteraard wel wenselijk is.
 
Met band is de Live de basis geweest waar alles aan "opgehangen" werd; drummer kreeg bv een eigen track op zijn monitor vanuit de Live. Daarin is de Live iig ook altijd een stabiele factor geweest, wat live uiteraard wel wenselijk is.
Even inbreken met een eigen vraag omtrent de 'live / MPC'. (en gebruik hiervan als backbone voor de band)
Waar ik niet goed achter kom (niet) is of je makkelijk met 'opmaten' kan werken en een song op kunt bouwen met blokken die niet altijd een veelvoud van 4 tellen zijn. .
Stel je hebt de volgende structuur.
Intro 4x4 tellen
Couplet 4x4
Opmaat 2 tellen
Refrein 4x4 tellen.
Enzovoorts.

En dat de MPC dan in 1x alles afspeelt.
Het liefst nog met 'markers' dat je terug / vooruit kunt springen naar een volgend blok als de zang te laat / vroeg inzet.... (maar dat is waarschijnlijk te veel gevraagd...)

Het meeste wat ik kan vinden maakt gebruik van een structuur van .. x 4 tellen.

Ik heb dezelfde vraag over de Force gesteld, maar die kon dat niet (ten minste, niet als je iets met de arranger wilde, aldus een medeforumlid)
 
niet als je iets met de arranger wilde
Dat vond ik zelf 1 van de vreemde dingen bij de MPC, dat de arranger nog niet helemaal doorontwikkeld lijkt te zijn. Bij mijn RS7000 werkte dat vrij eenvoudig, lijkt me ook niet zo'n heel moeilijke functie om goed uitgevoerd te implementeren. Bij de OT vond ik de arrange functie overigens nog wat summierder. Maar onze toetsenist heeft meer met MPC's gewerkt (we zijn gestart met 2 MPC1000's die dus uiteindelijk door 1 Live vernagen zijn) dus die was al gewend om op een andere manier te werken. Wat wij deden was gewoon per nummer 1 sequence te maken en daar alles in te doen, dus niet meerdere sequences die in een arrangement aan elkaar geknoopt werden. Hierdoor heb je de vrijheid om lengtes en overgangen zo lang of kort te maken als je zelf wil. Ik weet niet of je enigzins bekend bent met de arrangementen van Depeche Mode (wij waren een tributeband), maar die zitten stiekem best complex in elkaar en er was geen nummer wat niet kon door beperkingen aan de kant van de Live.

Markers is een ander verhaal; ik zou zo uit mijn hoofd even niet weten hoe je dat handiger doet in een sequence dan de songposition pointer terugzetten. Ik heb overigens eigenlijk nooit meegemaakt dat dat dan de beste optie zou zijn om tijdens een nummer te doen. Als ik er een keertje als zanger naast zat (jaja, die nummers van DM zijn best complex) qua inzetten dan corrigeerde ik dat, niet de toetsenist. Dan maar even m'n mond houden of een stuk tekst overslaan. Want de andere muzikanten weten dan niet wat jij (die in control bent) gaat doen, dus is er een kans dat het dan alsnog ergens anders fout gaat. Dan zou ik gewoon stoppen, "sorry mensen!" roepen en opnieuw beginnen, daar zullen ook maar weinig mensen over vallen. En uiteraard veel repeteren zodat dat soort scenario's niet voor komen... ;)
 
Dat vond ik zelf 1 van de vreemde dingen bij de MPC, dat de arranger nog niet helemaal doorontwikkeld lijkt te zijn. Bij mijn RS7000 werkte dat vrij eenvoudig, lijkt me ook niet zo'n heel moeilijke functie om goed uitgevoerd te implementeren. Bij de OT vond ik de arrange functie overigens nog wat summierder. Maar onze toetsenist heeft meer met MPC's gewerkt (we zijn gestart met 2 MPC1000's die dus uiteindelijk door 1 Live vernagen zijn) dus die was al gewend om op een andere manier te werken. Wat wij deden was gewoon per nummer 1 sequence te maken en daar alles in te doen, dus niet meerdere sequences die in een arrangement aan elkaar geknoopt werden.

Ah, ik begrijp. Gewoon één lange sequence met alle informatie (midi etc.)
Wat hadden jullie allemaal meelopen met die MPC?
Ook wav files, of alleen midi?
Kwam er ook een click uit voor de oortjes? (ga ik wel van uit)


Hierdoor heb je de vrijheid om lengtes en overgangen zo lang of kort te maken als je zelf wil. Ik weet niet of je enigzins bekend bent met de arrangementen van Depeche Mode (wij waren een tributeband), maar die zitten stiekem best complex in elkaar en er was geen nummer wat niet kon door beperkingen aan de kant van de Live.

Niet mee bekend, maar als je het zo zegt, dan denk ik dat het geen 4x4 is :)

Markers is een ander verhaal; ik zou zo uit mijn hoofd even niet weten hoe je dat handiger doet in een sequence dan de songposition pointer terugzetten. Ik heb overigens eigenlijk nooit meegemaakt dat dat dan de beste optie zou zijn om tijdens een nummer te doen. Als ik er een keertje als zanger naast zat (jaja, die nummers van DM zijn best complex) qua inzetten dan corrigeerde ik dat, niet de toetsenist.
Ja ok, dus gewoon weer inzetten op het juiste moment. Als zanger. Nou.... Ik betwijfel of onze vocalisten dat gaan trekken, maar dat is een kwestie van opvoeden.

Dan maar even m'n mond houden of een stuk tekst overslaan. Want de andere muzikanten weten dan niet wat jij (die in control bent) gaat doen, dus is er een kans dat het dan alsnog ergens anders fout gaat. Dan zou ik gewoon stoppen, "sorry mensen!" roepen en opnieuw beginnen, daar zullen ook maar weinig mensen over vallen. En uiteraard veel repeteren zodat dat soort scenario's niet voor komen... ;)
Punt is dan nog wel 'hoe weten we waar we zijn'. Want de backing tracks zijn lang niet altijd continue aanwezig.
Misschien toch maar audio markers toevoegen op het clicktrack kanaal.
Refrein, 4,3,2,1 enzo.

Leuk man. Je hebt me aan het denken gezet.
 
Ah, ik begrijp. Gewoon één lange sequence met alle informatie (midi etc.)
Wat hadden jullie allemaal meelopen met die MPC?
Ook wav files, of alleen midi?
Kwam er ook een click uit voor de oortjes? (ga ik wel van uit)
Ja, daar kwam inderdaad zowel MIDI uit (naar een Korg M50) als samples die door de MPC gespeeld werden. Geen backingtracks die een heel nummer lang mee speelden, dat hoefde ook niet omdat alles met losse samples geprogrammeerd was. Dat was ook wat effectiever qua geheugen gebruik; we moesten alleen voor de toegiften even een andere SD kaart er in en de nummers laden.
"Klik" ging inderdaad naar de drummer toe, maar dat waren eerder loops om de feel van het nummer te gebruiken dan zielloze "TIK-tik-tik-tik-TIK-tik-tik-tik"...

Ik betwijfel of onze vocalisten dat gaan trekken, maar dat is een kwestie van opvoeden.
Ik zou lijfstraffen voor willen stellen, maar dan snijd ik mezelf in de vingers.

Punt is dan nog wel 'hoe weten we waar we zijn'. Want de backing tracks zijn lang niet altijd continue aanwezig.
Misschien toch maar audio markers toevoegen op het clicktrack kanaal.
Refrein, 4,3,2,1 enzo.
Ja, dat is dan even puzzelen misschien. Maar je moet misschien ook even nagaan hoe vaak dat dat nou echt in de praktijk (op het podium, niet in de oefenruimte) gebeurd. Anders ben je een (dure, complexe, technische) oplossing aan het zoeken voor iets wat gewoon met meer oefenen op te lossen is. NB. Audio markers op de clicktrack lijkt me heel vervelend werken als muzikant.
 
Ja, daar kwam inderdaad zowel MIDI uit (naar een Korg M50) als samples die door de MPC gespeeld werden. Geen backingtracks die een heel nummer lang mee speelden, dat hoefde ook niet omdat alles met losse samples geprogrammeerd was. Dat was ook wat effectiever qua geheugen gebruik; we moesten alleen voor de toegiften even een andere SD kaart er in en de nummers laden.
"Klik" ging inderdaad naar de drummer toe, maar dat waren eerder loops om de feel van het nummer te gebruiken dan zielloze "TIK-tik-tik-tik-TIK-tik-tik-tik"...


Ik zou lijfstraffen voor willen stellen, maar dan snijd ik mezelf in de vingers.


Ja, dat is dan even puzzelen misschien. Maar je moet misschien ook even nagaan hoe vaak dat dat nou echt in de praktijk (op het podium, niet in de oefenruimte) gebeurd. Anders ben je een (dure, complexe, technische) oplossing aan het zoeken voor iets wat gewoon met meer oefenen op te lossen is. NB. Audio markers op de clicktrack lijkt me heel vervelend werken als muzikant.
Ik ga even in een privé bericht verder. Ik dwaal weer eens af :)
 
Veel verkocht afgelopen week; was even teveel en wil wat basic's goed kennen / leren. Zoek nu een onestopsynth.
- Het bedoeld gebruik is:
Sounddesign (leren), breed sonisch pallette. Ik zoek denk ik een Poly. Had een sub37 en dat is mega vet, maar voor de prijs zoek ik iets heel divers. Ben niet bang voor menu diving, mits het tactile blijft. Elektron werkt voor mij heel fijn.
- Mijn budget is:
rond de 1000 EUR.
- Eventueel andere gear die je hebt
Analog Rytm mk2 / Digitakt / voldoende VST's.

Het liefst dus 1 synth waar ik mij lekker in kan verdiepen / verliezen.

Mijn shortlist momenteel:
- prophet rev 2
- Sequential Take 5
- Nord lead A1
- Hydrasynth
 
Veel verkocht afgelopen week; was even teveel en wil wat basic's goed kennen / leren. Zoek nu een onestopsynth.
- Het bedoeld gebruik is:
Sounddesign (leren), breed sonisch pallette. Ik zoek denk ik een Poly. Had een sub37 en dat is mega vet, maar voor de prijs zoek ik iets heel divers. Ben niet bang voor menu diving, mits het tactile blijft. Elektron werkt voor mij heel fijn.
- Mijn budget is:
rond de 1000 EUR.
- Eventueel andere gear die je hebt
Analog Rytm mk2 / Digitakt / voldoende VST's.

Het liefst dus 1 synth waar ik mij lekker in kan verdiepen / verliezen.

Mijn shortlist momenteel:
- prophet rev 2
- Sequential Take 5
- Nord lead A1
- Hydrasynth
Ik heb gekozen voor de Novation Peak als m'n poly bak.
Genoeg mogelijkheden om uren mee te tweaken, maar wel snel resultaat als je dat wilt.
Heel flexibel qua sound opties, hij kan bijna alles maken wat ik nodig heb.
Z'n FX sectie en analoge filter + distortion zijn echt een toevoeging en ik zou willen dat ik hem als effectenpedaal kon gebruiken voor m'n andere synths.

Rev2 lijkt me ook gaaf, maar dan zou ik ook kijken naar de Summit (dat is in feite 2 Peaks met een keyboard)
De Take 5 is voor mij te beperkt qua voices en gaat (denk ik) niet diep genoeg voor je.
Nord lead A1 ken ik niet zo goed.
Ik denk (lees / hoor) dat de hydrasynth dieper gaat, met name qua modulaties, maar dat je je daar echt wel in moet kunnen en willen verdiepen voordat je er uithaalt wat er in zit .

Omdat ik zelf meer een 'patch tweaker' ben dan iemand die steeds opnieuw begint met een init patch, heb ik de Peak gekocht.
En tot dusver geen spijt van gehad na bijna een jaar intensief gebruik.
Ik dacht eerst dat de digitale oscillators me tegen zouden vallen, maar dat is juist niet zo.
Doordat ze mogelijkheden bieden die een analoge osc niet heeft, kun je er veel meer uit halen dan ik had bedacht.

Maar met alle opties die je noemt, moet je lekker bezig kunnen btw.

Ik heb de Subsequent 37 hier trouwens ook staan, die gaat nooit meer weg.
Ik weet dat het veel geld is voor wat hij doet, maar manmanman, wat een lekker geluid.
En voor op het podium is het een perfect bak om m'n basgitaar mee aan te vullen.
 
Aanvullend; graag een keybed want ik vind het mega relaxt om lekker te pielen op toetsen (ben lerende, poster met scales hangt erboven!)
 
Ik heb gekozen voor de Novation Peak als m'n poly bak.
Genoeg mogelijkheden om uren mee te tweaken, maar wel snel resultaat als je dat wilt.
Heel flexibel qua sound opties, hij kan bijna alles maken wat ik nodig heb.
Z'n FX sectie en analoge filter + distortion zijn echt een toevoeging en ik zou willen dat ik hem als effectenpedaal kon gebruiken voor m'n andere synths.

Rev2 lijkt me ook gaaf, maar dan zou ik ook kijken naar de Summit (dat is in feite 2 Peaks met een keyboard)
De Take 5 is voor mij te beperkt qua voices en gaat (denk ik) niet diep genoeg voor je.
Nord lead A1 ken ik niet zo goed.
Ik denk (lees / hoor) dat de hydrasynth dieper gaat, met name qua modulaties, maar dat je je daar echt wel in moet kunnen en willen verdiepen voordat je er uithaalt wat er in zit .

Omdat ik zelf meer een 'patch tweaker' ben dan iemand die steeds opnieuw begint met een init patch, heb ik de Peak gekocht.
En tot dusver geen spijt van gehad na bijna een jaar intensief gebruik.
Ik dacht eerst dat de digitale oscillators me tegen zouden vallen, maar dat is juist niet zo.
Doordat ze mogelijkheden bieden die een analoge osc niet heeft, kun je er veel meer uit halen dan ik had bedacht.

Maar met alle opties die je noemt, moet je lekker bezig kunnen btw.

Ik heb de Subsequent 37 hier trouwens ook staan, die gaat nooit meer weg.
Ik weet dat het veel geld is voor wat hij doet, maar manmanman, wat een lekker geluid.
En voor op het podium is het een perfect bak om m'n basgitaar mee aan te vullen.
Eens; hydra heeft 34(!!) mod slots; veel te complex denk ik. Zelf ook een Patch tweaker.
Moog sub37 enigzins impulsief verkocht omdat ik dead set was op een poly (heerlijk lange pads spelen... meditatief) maar inderdaad heel vet en qua sound design SUPER tactile.
Summit inderdaad goeie dingen over gehoord. wel wat duurder en zie ze niet echt tweedehands.

Peak is een nice optie die ik ook vaak hoor. heb een midi keyboard met 37 keys, heb je dan voldoende range vind je?
 
Back
Top