Welke combi van kleine hardware synths?

raabje

Korg Gadget!
Lid sinds
6 november 2004
Berichten
980
Locatie
Amsterdam
Naar aanleiding van een vraag hier op het forum over een MC505, komt bij mij de vraag op wat een leuke combinatie is voor een kleine en goedkope hardware only setup, dus synth + sequencer, liefst analoog, om een beetje te jammen.

Het is een beetje een hypothetische vraag, ik ben nog niet in de markt om nieuwe spullen kopen, maar ik ben wel weer geïnteresseerd geraakt. Ik weet dat software handiger is en ook wel beter klinkt, maar dat negeer ik even voor het gemak. Laptop met b.v Machine of Ableton met een goede controler is ook mooi natuurlijk, dat snap ik.

Ik zie dat er nu te koop is:
Novation Circuit
Korg Volca Kick, Beats, Bass, Keys, Sample, FM
Akai MPX 16 sampler
Korg electribe en Electribe sampler

Roland heeft ook nieuwe spullen, alleen de TR-8 spreekt mij aan.

Ik geloof als ik naar de specs kijk dat een Circuit + Volca Kick en en Volca sampler een mooie setup is. Volca Beats schijnt niet al te best te klinken, alleen de kick is o.k.? En een bas kan je ook uit de Circuit halen.

Electribe + Electribe sampler is ook wel een mooie combi denk ik, als bovengrens.

Of TR-8 en een Circuit.

Wat zouden jullie doen, binnen deze beperking, klein budget, analoog of sampler, en een eigen pattern sequencer aan boord? Welke kleine hardware bakjes zijn er nog meer? Welke zijn echt slecht of door een slechte interface onbruikbaar, of niet te syncen aan andere gear?
 
2e hands basstation 2 zou ik niet laten liggen.
de volca FM is ook intrigerend vind ik.
google eens naar de zaquencer?
 
Novation Circuit + Volca Keys + Kaosspad Mini 2 + Xenyx 302 mixertje (usb powered).
Kunnen allemaal op batterijen.

En zo heb je 3 synth tracks (2 va synths en een analoge) en de mogeljkheid om samples te gebruiken. En met de Kaosspad heb je coole performance effecten (looper) en kan je alles op locatie opnemen als mp3 op een sd cardje.

Ik ben er ook mee bezig geweest :)

Dit is ook een leuke:

 
Top filmpje! krijg de kriebels als ik dat zie :-)

Microbrute hoort er ook bij. En MFB heeft misschien nog wel wat kleins? Bass station 2 nieuw hakt wel in zo een klein budget, daar koop je 2 andere bakjes voor. 2e hands is dan idd beter. Zou wel mooi zijn als een synth zijn eigen pattern sequencer heeft die in sync meeloopt.

Circuit lijkt me het centrum in zo een kleine setup. Koass pad, ik weet niet of dat een one-trick pony is, dat je heel duidelijk hoort dat het een Kaoss pad is, over de top EFX? Maar zeker wel een hoog fun gehalte.

Volca FM, daar vind ik niks aan denk ik, ik heb een TX7 gehad, dat was genoeg FM (= belgeluiden en piano's) voor mij. En ik vraag me af of zo een Volca sampler gemakkelijk te bedienen is, samples inladen en wisselen. (V)A synth inregelen is dan leuker om te doen. Voor polyfonie is die Korg sampler wel weer heel nuttig, 8 voices.
 
Laatst gewijzigd:
Die Circuit is een van de weinige sequencers waarop je patterns langer als 1 bar kan maken. De Volca's zijn cool, maar hebben maar 16 steps. Alleen de Keys kan lange patterns aan omdat je quantize uit kan zetten.

Een ander idee kan zijn: Maschine. Kan je 'als hardware' bedienen, met je laptop scherm uit. heeft midi in/out voor je analoge synth.. Na een wat moeizame start ben ik daar écht enthousiast over. Ik had ook een Push, maar die heb ik weggedaan: trage workflow en veel kon niet op die controller. Blij dat die weg is..
 
Maschine is idd cool. Maar ik moet t terug oppakken.
Sinds de nieuwe software ben ik wat zoek.
Maar wel een goeie optie als je een laptop hebt
Ik deed alles met maschine. Ableton niet nodig :)
 
Aha, volca alleen 16 steps. Dan is Volca vooral leuk voor het echte jammen en prutsen, een korte loop on the fly maken en real time aanpassen.

Als je Volca moet sequencen vanuit de Circuit gaan er sporen en stemmen verloren op de Circuit, die al redelijk beperkt is.

Heb je een groter plan, dan moeten langere patterns beschikbaar zijn in de sequencer, en geheugen om deze op te slaan en te kunnen wisselen.

Circuit + Electribe (ca. 800 euro nieuw) is dan een mooiere combi, of Circuit + TR8 (ook ca. 800) , of TR8 + Electribe (ca. 900), of Electribe en Electribe sampler (ca 800). Mixer e.d laat ik buiten beschouwing, die heb ik zelf nog, maar die komt er ook bij als je met niks begint.

Machine lijkt me ook top, die kost ca. 590.
 
Laatst gewijzigd:
https://www.reddit.com/r/synthesizers/comments/3va9rm/electribe_vs_circuit_for_use_within_a_band/

https://www.reddit.com/r/synthesizers/comments/3o2nuf/korg_electribe_2_vs_novation_circuit/

Aardige vergelijking tussen Circuit en nieuwste model Electribe.

Overigens zag ik net dat er nu ook een Korg Nanokey Studio midi controller is die draadloos communiceert met Ipad, voor ca. 150,-

http://www.korg.com/us/products/computergear/nanokey_studio/

Dan is de combi Ipad Korg Gadget + Nanokey misschien wel net zo handig als een kleine hardware setup, of Machine + laptop. Die Korg controller wil ik wel ik snel hebben.

En als je iets hebt als hardware main rig die compleet is, dan zijn juist 2 kleine Volca's weer interessant puur om mee te klooien. Maar ik dwaal af...
 
Laatst gewijzigd:
Misschien gewoon eens kijken naar Kink zijn setup? Die werkt wel in combi met een daw maar heeft veel bakjes :)
 
Zelf ben ik ook een setup aan het samenstellen uit klein spul zoals hier genoemd, overweeg het in te bouwen in een DJ-flightcase die ik nog heb liggen.

Mag ik vragen; wat voor soort/merk mixer/mengpaneel kunnen jullie (uit ervaring) aanraden? Liefst klein (6 kanalen is zat), met schuiven ipv draaiknoppen.

Voorheen mixte ik het met een Presonus Firepod interface, maar oei, wat is de output van de Volca's zacht, dat ging niet!
 
Met een monotribe ,kan je op half tempo zetten en daarmee de volca aansturen met de sync out. Die sequencer op mijn volca bass vind ik erg fijn . Dan heb je 32 steps
 
Overigens heb ik zelf het hele idee laten varen, paar kleine synths kopen.... Mijn vrouw wilde een Macbook Pro, model 2016, die hebben we nu. Ik heb er Logic Pro X opgezet. Ben ik wel even zoet mee, ik ken Logic van PC, tot versie 5.5

Mooie van de Macbook Pro is dat zelfs mijn hifi USB stick (Audioguest Dragonfly) werkt met Logic, met superlage latency. En de korg Nanokey studio werkt ook goed, midi over bluetooth. Mooie compacte setup.
 
octatrack + tr8 (met in de external in een machinedrum) + xoxbox + op1 / ju08 (afwisselen).. werkt echt geweldig voor mij live. her en der nog een pedaaltje er tussen (re20 en tc electronics delay) en je neemt het nog mee in 1 koffertje ook. \m/
 
Die OP-1 mag dan wel een tof apparaat lijken, ik vind m behoorlijk duur zeg... Als ik lees kleine hardware synths, denk ik ook aan wat kleinere prijzen.
 
Volca's :) Mooi in een stand/rackje.

De Volca sample kan je trouwens niet chromatisch spelen hoor. Het is meer een oneshot ssample player.


Ook al is het ondertussen al offtopic;
Als je de RK-002 koopt is de Volca Sample ineens meer dan een Oneshot Player.



 
Back
Top