[2e hands] Korg Electribe S (sample) of R (rhythm)?

MeneerJansen

Ouwe rot
Lid sinds
6 januari 2017
Berichten
1.448
Locatie
Lokatie
Hallo allemaal,

Als mijn vakantiegeld meevalt en ik kan een vervangende TV vinden die minder kost dan ik vrees dan is er wellicht wat geld voor speelgoed deze zomer (ja: ik blijf altijd binnen 's zomers, ha ha ;) ).

Ik wil snel wat leuke beats maken voor op de "achtergrond" als ik met mijn synth freak. Dat gaat snel en makkelijk met de Hydrogen Drum Machine voor je computer. Maar ik haat dat geklier met een muis. Haalt een boel van de lol er af voor mij. Ik heb een 2e hands drum machientje a la de Alesis SR-16 en die klinkt wat mij betreft goed genoeg als je de juiste Funk drum kiest voor het bijna-James Brown gebeuren en ook leuk als je 'm zet op bijna-808. Maar het programmeren is een hel. Hel zeg ik je. Ik wil dus iets met een bijna-x0x interface. Helaas blijkt het niet mogelijk om de Arturia Beatstep (slechts 100 Euro!) te gebruiken als 808-achtige standalone sampler met sequencer. En ook niet als je 'm aan je PC hangt (voor gebruik met Hydrogen of Propellerhead Rebirth). Een leuke sampler is de Akai MPX-16 maar da's geen sequencer: hij speelt niet vanzelf.

Dan is er nog de mogelijkheid van een 2e hands Native Instruments Maschine Mark 1 (ong 175 Euro). De Mark 2 (Mikro versie) wordt heden ten dage verkocht voor ong. 330 Euro. Maar dat kan ik niet betalen. Ondanks dat ik nog wel te porren zou zijn voor een Midi controller die met mij bekende (en geliefde) software samenwerkt ben ik zeer, zeer huiverig voor de software die je moet gebruiken met de Maschine. Mensen zeggen wel eens dat de Maschine hardware een dongle is voor de Maschine software. Ik gebruik al ruim 10 jaar geen Windows meer en die software werkt niet op Linux. Ik heb (helaas, ha ha) wel een Windows 10 tablet (32 bit) maar dat scherm is zo klein dat ik niet denk dat ik daar mee werken kan qua Maschine software van Native Instruments... Als ik de screenshot zo zie op internet dan is die Maschine software wel effe wat anders dan het overzichtelijke Hydrogen. Ik weet het: ik ben een software neuroot. Ik heb in mijn IT tijd te vaak mee moeten maken dat software niet meer werkt door de "veranderde tijden". Geef mij maar hardware. Een Maschine is zo verschrikkelijk afhankelijk van die software dat je voor de rest der tijden vast zit aan een laptop EN een dongle. Brrrrrr.

Toen zag ik op internet de verwarrende reeks producten die de afgelopen 15 jaar op de markt gebracht worden onder de naam "Electribe" van Korg. De nieuwste incarnatie vind ik te duur. Maar zo'n 2e hansje met z'n bijna-808 interface lijkt me wel wat.

Die Electribe ER-1 (is er in een Mk. 1 en Mk. 2 incarnatie) is een rhytme machientje die niet werkt met samples maar met synthese. Dus je kunt lekker draaien aan knoppen om je sounds aan te passen. Zou dat ding nog een beetje lekker klinken? Kost ong. 175 Euro 2e hands. Ik vrees dat het palet aan geluiden zeer, zeer klein is en dat 'ie klinkt als "my first Sony".

En dan is er de Electribe ES-1. De sampler. Ook ong. 175 Euro 2e hands. Minder mogelijkheden om geluiden aan te passen (lees: de decay v/d kick drum!) maar werkt in principe het zelfde als een DAW: laad je favoriete samples v/e 808 er in en gaan met die banaan.

Zou zo'n 2e hands Electribe wat zijn? En zo ja: wat zou fijner zijn qua geluid: de sampler of de rhytme machine?


P.S. Wat balen dat zo'n Maschine geen samples in intern geheugen kan laden hè?

P.S.2 Een Korg Volca Beats of Volca Sample lijkt me niets.
 
Laatst gewijzigd:
Maschine heb ik gehad: is complex. Werkt niet lekker in een DAW. Plus, je KAN computer gerelateerde problemen krijgen: cpu trekt het niet meer, latency door je soundcard driver etc. Workflow is ook niet echt handig. Het lukte mij niet er grip op te krijgen in 1,5 jaar tijd..

Als ik je verhaal zo lees wil je iets wat makkelijk werkt zonder veel gezeik. Al eens aan een Novation Circuit gedacht? Ik promoot hem wel vaker al heb ik er zelf (nog) geeneen..

+ Simpele snelle bediening...
+ Laadt ook samples en speelt er 4 tegelijk af
+ 2 synths
+ Tot 64 steps pattern maken
+ Recent uitgebracht apparaatje.. geen ouwe meuk..
+ heeft midi in/out: ook als sequencer te gebruiken
+ goede support en nieuwe firmware features.
- alles is gequantized
- maar 2 synths en 4 (drum) sounds: weinig tracks dus

Het is op zich een beperkt ding, maar voor 'er bij' best okay...

Kost tweedehands rond de 230,-.
 
Maschine heb ik gehad: is complex. Werkt niet lekker in een DAW. Plus, je KAN computer gerelateerde problemen krijgen: cpu trekt het niet meer, latency door je soundcard driver etc. Workflow is ook niet echt handig. Het lukte mij niet er grip op te krijgen in 1,5 jaar tijd..

Als ik je verhaal zo lees wil je iets wat makkelijk werkt zonder veel gezeik. Al eens aan een Novation Circuit gedacht? Ik promoot hem wel vaker al heb ik er zelf (nog) geeneen..

+ Simpele snelle bediening...
+ Laadt ook samples en speelt er 4 tegelijk af
+ 2 synths
+ Tot 64 steps pattern maken
+ Recent uitgebracht apparaatje.. geen ouwe meuk..
+ heeft midi in/out: ook als sequencer te gebruiken
+ goede support en nieuwe firmware features.
- alles is gequantized
- maar 2 synths en 4 (drum) sounds: weinig tracks dus

Het is op zich een beperkt ding, maar voor 'er bij' best okay...

Kost tweedehands rond de 230,-.
Super bedankt voor die tip! Ik denk dat dat ding wel eens zou kunnen zijn wat ik zoek. Vooral het "geen gezeik" argument trekt me erg aan. Ik neem aan dat de Circuit geen zware software nodig heeft om samples te laden etc? Ik zie dat hij op batterijen kan werken en een klein speakertje aan boord heeft. Dat betekent - neen, schreeuwt - wat mij betreft "stand alone"! En dat bevalt me. Helaas zal ik nog moeten wachten tot de prijs zakt. Ik wil aan (nog) een drumcomputer liefst niet meer dan 150 Euro uitgeven.

Qua lay-out (lees: interface) spreekt de Arturia Sparkle mij ook wel aan. Maar dat ding werkt ook niet zonder software. Die software ziet er dan wel gelukkig weer eenvoudig uit, maar die schijnt niet bepaald geschikt te zijn voor een lichte compu (= vreemd!).
 
De ER-1 en de ES-1 zijn goed op hun eigen vlak zeg maar.
Hou je van beetje analoge drum achtig, dan is ER-1 prima. Ook voor wat stevigere drums overigens..
De ES-1 is vrij simpel qua sampler, maar aardig bruikbaar en kan erg rauw klinken.
Het leuke van de eerste electribe reeks was, vind ik dan, de echo / delay knoppen.
Daar kan/kon je echt waanzinnig snel iets freaky mee maken. :)

Maar je moet ze even zelf horen... YT ofzo?
 
[- knip -]
Maar je moet ze even zelf horen... YT ofzo?
Ik heb ze beide gehoord op YT. Nadeel v/d Sample variant schijnt te zijn dat je de delay niet per instrument (kick, snare etc.) kunt zetten maar alleen "op het totaal". De andere effecten kun je wel per instrument instellen geloof ik.

De Rhythm heeft als voordeel dat je de delay beter in kunt stellen en dat de drums gesynthetiseerd zijn (geen samples). Maar dan moet je het wel erg prettige geluiden vinden: net als een 808 of een 909 is het wat het is. Een 808 heeft als voordeel dat je vrijwel zeker weet dat het wat voor je is omdat 'ie in zoveel muziek is gebruikt.

Enfin, ik zal nog eens goed luisteren naar YT en de ER-1. Ik geloof niet dat mensen hier meteen zo iets hebben van: die klinkt als "my first Sony"! :)


[edit] Hoe meer is de bass drum van die ER-1 over de speakers van mijn stereo installatie hoor via YT hoe vetter is dat acid machientje vind. :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben in afwachting van een tweedehands Spark maar de Spark LE kwam in een vergelijkingstest juist eruit als zijnde heel makkelijk en intuïtief.
Misschien wel dat wat juist lekker is om snel wat beats in elkaar te zetten.
Die kost 169 euro nieuw wat wel in je prijsrange ligt.
Bevalt ie niet stuur je 'm terug.
https://djworx.com/group-test-maschine-mikro-vs-arturia-sparkle-vs-mpc-studio/
 
Ik ben in afwachting van een tweedehands Spark maar de Spark LE kwam in een vergelijkingstest juist eruit als zijnde heel makkelijk en intuïtief.
Misschien wel dat wat juist lekker is om snel wat beats in elkaar te zetten.
Die kost 169 euro nieuw wat wel in je prijsrange ligt.
Bevalt ie niet stuur je 'm terug.
Bedankt voor de tip! Ik heb watertandend zitten kijken naar het eenvoudige pretentieloze uiterlijk v/d SparkLE (ja: 808-achtig!). De software bestaat niet uit "kleine elementen" en kleine lettertjes en een uitgebreide tijdlijn enzo. Dus dat is denk ik nog wel te doen op het zeer kleine beeldscherm van mijn tablet. Maar ik lees hier dat de software (die je onvermijdelijk nodig hebt) relatief zwaar is... Hmmmm. Kan iemand dat bevestigen?
 
Maar ik lees hier dat de software (die je onvermijdelijk nodig hebt) relatief zwaar is...

Meneer Jansen; wat je in ieder geval kan doen is een demo version van de software downloaden en uitproberen, dan weet je genoeg.
Als dat voor sommige bewerkingen wat tegenvalt laat je daar niet door afleiden dan aangezien je vooral simpel en snel wat beats wilde bouwen en ik heb begrepen dat dit juist dat de kracht is van het apparaat waarbij je de meeste functies gewoon via de hardware doet en niet met de software.
Ik begreep van MacGyverGear in zijn draadje vandaag dat hij nu 2 avondjes met dat ding heeft zitten freaken zonder op de monitor te kijken dus da betekent dat je best veel kan doen zonder steeds de software nodig te hebben.
Maar de demo geeft je wel een indicatie in welke mate de software op jouw tablet loopt.
https://www.arturia.com/products/drums/spark2
 
Omdat ik echt zo simpel mogelijk en supergoedkoop wilde, en een bass drum met regelbare decay heb ik een Teenage Engineering PO-12 gekocht. Je kunt op een semi-808 manier drums invoeren. Zie amateuristisch filmpje van mij hieronder. Ik kan voor geen meter musiceren, maar met apparatuur "spelen" vind ik gewoon leuk en ik val er verder niemand mee lastig dus laat me maar lekker, ha ha.

Maar wat ziet mij oog ineens? Er komt deze zomer waarschijnlijk de MiniJam Studio Tek.Drum (zie dit topic) op de markt. En ze zeggen dat 'ie ong. 72 Euro gaat kosten. En dat ding kan een hoop, joh! Aaaarghh.

 
Back
Top