Welke synth moet ik kiezen?

Eens; hydra heeft 34(!!) mod slots; veel te complex denk ik. Zelf ook een Patch tweaker.
Moog sub37 enigzins impulsief verkocht omdat ik dead set was op een poly (heerlijk lange pads spelen... meditatief) maar inderdaad heel vet en qua sound design SUPER tactile.
Summit inderdaad goeie dingen over gehoord. wel wat duurder en zie ze niet echt tweedehands.

Peak is een nice optie die ik ook vaak hoor. heb een midi keyboard met 37 keys, heb je dan voldoende range vind je?
Voor een patch tweaker denk ik dat de Peak een iets betere keuze is (dan een hydrasynth), maar dat betekent niet dat dat een slechte keuze zou zijn (hydra)
Echt hè, die S37 is een beest. Door z'n eenvoud en hoeveelheid aan knoppen, zou ik niet goed weten wat ik mis (behalve dan dat je soms meer dan een mono / parafonische synth wilt)

Klopt, de enige redenen waarom ik een Peak heb gekozen en geen summit zijn budget en ruimte.
Maar de Peak is echt wel 2nd best. Alleen voelt 8 voices soms wat beperkt als je met unison wilt werken. (met diverge kom je overigens ook een heel eind).
Hij is voor mij de koning van de pads en 'ambient' sounds. Maar kan ook heel nasty en rauw klinken.

Voor mij is 37 te weinig voor een poly synth.
Maar dat hangt wel af van je manier van spelen.
Vooral als ik een 'keys' achtige klank heb, dan heb je echt meer nodig om met 2 handen te spelen.
Ik heb nu één met 49, maar ben half half op zoek naar een goede controller met 61 toetsen voor die momenten.
Heeft ook nadelen (ruimte), maar ik merk bij keys dat ik dat extra octaaf mis.
 
Eens; hydra heeft 34(!!) mod slots; veel te complex denk ik. Zelf ook een Patch tweaker.
Moog sub37 enigzins impulsief verkocht omdat ik dead set was op een poly (heerlijk lange pads spelen... meditatief) maar inderdaad heel vet en qua sound design SUPER tactile.
Summit inderdaad goeie dingen over gehoord. wel wat duurder en zie ze niet echt tweedehands.

Peak is een nice optie die ik ook vaak hoor. heb een midi keyboard met 37 keys, heb je dan voldoende range vind je?
PS, de Peak komt hier (en op MP) wel met enige regelmaat voorbij.
Het is dat ik een killer deal bij Bax had (€ 949,- nieuw), anders had ik hem echt 2e hands gekocht.
 
Blofeld lijkt me wel wat schraal met die metalige digitale dunne sound en zo'n irritant matrix menu. Dan lijken de Peak of Rev 2 me een stuk meer geschikt.
 
Ik wil toch nog even een goed woordje doen voor de Hydrasynth. Ja, de engine is complex... de bediening is redelijk eenvoudig door het geniale interface. Nauwelijks menu-diving voor patching. Alles tactile met 8 macro knoppen. Selecteer een module (oscillator 1-3, FX, ENV, LFO) en je kunt meteen met de 8 macro knoppen de waarden aanpassen (de waarden van 8 parameters zijn zichtbaar in de 4 LCD schermen). Dus: engine complex, bediening verrassend simpel.

Qua complexe engine: je hoeft niet alle mogelijkheden te gebruiken, zeker niet in het begin. Groei er langzaam in. Niets weerhoudt je ervan om met 1 OSC, 1 ENV, en een filter te beginnen en dat goed onder de knie te krijgen. Daarna neem je wat FX erbij (reverb, delay of de andere effecten). Daarna kun je met wavemorphing spelen. Oscillators combineren. Crossmodulatie tussen oscillatoren gaan doen. Daarna kun je voorzichtig de mutators gebruiken die OSC1 en OSC2 kunnen beïnvloeden. Daarna kun je die mutators elkaar laten beïnvloeden (en zelfs de mutators van OSC 2 die van OSC 1 laten beïnvloeden etc).

Daarna kun je in de modulatie duiken want je kunt niet alleen Macro's definiëren die meerdere engine parameters kunnen moduleren... je kunt ook macro's moduleren voor een schier oneindig complexe modulatie.

Vergeet de polyfone aftertouch niet wat echt een geweldige bron voor modulatie is. De touchstrip (over 4 octaven) kan ook voor modulatie gebruikt worden (dus niet alleen voor pitch).

En dan het sterke punt van de hydrasynth: het sonische palet. Je kunt er warme vette "analoge" geluiden uit krijgen maar ook de rauwe, metallic keihard digitale klanken. De demo's om YouTube laten niet echt het ware geluid van de Hydra horen. Het best kun je een keer in een winkel zelf uitproberen.

Als ik nog geen hydrasynth had dan zou ik zeker voor de Deluxe gaan omdat die ook release velocity heeft. Dit is een hardware feature en zal dus nooit via firmware updates op de "oude" hydrasynth ondersteund worden. Ik zou zelf niet voor de kleinere variant gaan vanwege het ontbreken van 4 macro knoppen en de touchstrip.

Hoe dan ook: ik denk dat het lijstje dat je nu voor ogen hebt gewoon allemaal prachtige synths zijn waar je zeker een boel lol aan gaat beleven ongeacht welke je kiest. Dus mijn advies zou toch zijn: probeer of je ze ergens kunt uitproberen. Het is de enige manier om erachter te komen of een synth bij je past of niet.

Succes met de zoektocht maar vooral: heel veel plezier met de synth waar je uiteindelijk voor kiest. Dat het mooie muziek mag opleveren.

Update: hier een "track" op basis van 1 patch die ik op de hydrasynth gemaakt heb en rechtstreeks ingespeeld is.
 
Laatst gewijzigd:
ik speel vanaf mijn vijfde piano en vanaf mijn twaalfde piano. qua muziek is het erg breed, van Jazz tot ProgRock en alles er tussen in.
Ik ben dit forum tegen gekomen omdat ik zoekende ben naar een synth die ik kan gebruiken om zelf muziek op te schrijven en op te nemen.
Als piano man vind ik de aanslag heel belangrijk, maar ook de acoustische geluiden. Minder bezig met de heftigere synth geluiden, maar wellicht komt dat nog.
Ik heb een aantal jaar geleden tweedehands een Triton extreme gehad. Mooi workstation, maar heb ik uiteindelijk weggedaan omdat deze te complex was om te bedienen. Belangrijk is dus ook het gemak van bedienen.
Iemand ideeën hierover? Ergens trek ik richting Yamaha omdat naar ik lees de geluiden erg goed zijn, maar de aanslag van Roland zou second to none zijn. Samengevat drie belangrijke zaken:
- aanslag
- bedieningsgemak
- realistische geluiden

De eerste twee op een gedeelde eerste plek en de geluiden op de laatste plek omdat mijn opvatting is dat dit in de huidige synths binnen budget (1500-3000) sowieso wel het geval is. (Toch?)

En hebben jullie ook ideeën over de overweging om voor een vorige generatie vlaggenschip (Motif XF of Fantom G) te gaan of een huidige generatie subtop? (MOXD of iets dergelijks).
Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
De MODX klavieren zijn naar verluid best kudt, anders had ik al een MODX-8 gehad.
Bovenaan mijn shortlist staat de Montage-8, maar ik heb ff geen 4000 euro liggen...

Ben ook benieuwd naar andere, betaalbare aanraders.
 
De MODX klavieren zijn naar verluid best kudt, anders had ik al een MODX-8 gehad.
Bovenaan mijn shortlist staat de Montage-8, maar ik heb ff geen 4000 euro liggen...

Ben ook benieuwd naar andere, betaalbare aanraders.
Ben ook benieuwd naar bedieningsgemak. Met de Korg Triton Extreme in mijn achterhoofd is dat een hele belangrijke.
Hoe zit het bijvoorbeeld met de Kronos? Die is flink in prijs gedaald
 
Mijn shortlist momenteel:
- prophet rev 2
- Sequential Take 5
- Nord lead A1
- Hydrasynth

Je zou ook nog kunnen denken aan een Nord Lead 3. Met de ring encoders zie je direct de knoppenstand. Super interface. Wel even realiseren dat er geen effecten op zitten. Dat zou je dan anders moeten oplossen.
 
Ik weet uit hele goed bron dat Jexus weldra met een review komt van de Summit, op Youtube. Reken januari '22...
Om je alvast n tipje vd sluier te lichten:Slecht voor je GAS:
ik quote Jexus n flard:

***very nice & special***
 
Hij doet lang over de patches, verkoopt de synth en koopt de volgende (nieuw want geen keuze 2e hands in zijn land). Dat kan niet iedereen zeggen 😂
Patches verkoopt hij om het verlies vd nieuwe synth te compenseren, bij verkoop vd vorige.
 
ik speel vanaf mijn vijfde piano en vanaf mijn twaalfde piano. qua muziek is het erg breed, van Jazz tot ProgRock en alles er tussen in.
Ik ben dit forum tegen gekomen omdat ik zoekende ben naar een synth die ik kan gebruiken om zelf muziek op te schrijven en op te nemen.
Als piano man vind ik de aanslag heel belangrijk, maar ook de acoustische geluiden. Minder bezig met de heftigere synth geluiden, maar wellicht komt dat nog.
Ik heb een aantal jaar geleden tweedehands een Triton extreme gehad. Mooi workstation, maar heb ik uiteindelijk weggedaan omdat deze te complex was om te bedienen. Belangrijk is dus ook het gemak van bedienen.
Iemand ideeën hierover? Ergens trek ik richting Yamaha omdat naar ik lees de geluiden erg goed zijn, maar de aanslag van Roland zou second to none zijn. Samengevat drie belangrijke zaken:
- aanslag
- bedieningsgemak
- realistische geluiden

De eerste twee op een gedeelde eerste plek en de geluiden op de laatste plek omdat mijn opvatting is dat dit in de huidige synths binnen budget (1500-3000) sowieso wel het geval is. (Toch?)

En hebben jullie ook ideeën over de overweging om voor een vorige generatie vlaggenschip (Motif XF of Fantom G) te gaan of een huidige generatie subtop? (MOXD of iets dergelijks).
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Naar aanleiding van medelid @VasC eens gekeken naar de cp88/cp73. Op zich denk ik prima. Een van de zaken die ik er echter wel op wil hebben is een sequencer en die zit er niet op. Verder zou ik graag nog ook wel wat andere sounds kunnen produceren dan het pure acoustische werk.
Daarom wellicht een herhaling van zetten. Ik ben op dit moment naar drie merken aan het kijken: Korg (Kronos of Nautilus), Yamaha (Motif XF of Modx) en Roland (Fantom G of Fa08).
In jullie ervaring welke is het meest intuïtief te bedienen? Ik heb namelijk ergens een voorkeur voor de Korg.
En hebben jullie ideeën bij de vraag om voor een huidige subtopper te gaan versus een ouder (en tweedehands) vlaggenschip?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Ik heb zelf alleen ervaring met de Yamaha XS. Ik vind dat een erg fijn workstation, met super mooie klanken welke ook nog diep te editten is. Ik weet niet of hij echt super intuïtief is, het is toch behoorlijk menu diving. Ik denk dat dat bij de meeste workstations toch wel zo is. Als je ook een sequencer wilt, dat had ik niet direct begrepen, dan ontkom je er bijna niet aan denk ik dat het allemaal wat "ingewikkelder" wordt. Ik wilde je naast mijn eerdere voorstel nog Nord noemen ook (De Electro met HP klavier of de Stage met HP klavier), maar die hebben volgens mij geen sequencer, maar wel de mogelijkheid om samples in te laden. Dus genoeg keuze dan in geluiden.

Over de gebruiksvriendelijkheid van de Korg en Roland kan ik je niks zeggen.

Zelf ga ik liever voor een erg mooie Synth in nieuwstaat en dan een topmodel i.p.v. een nieuwere goedkoper model, zeker als je een goed klavier wilt. Zo wilde ik ooit nieuw een Yamaha CS2x kopen, maar ben toen gegaan voor de Yamaha CS6x tweedehands gegaan. Nooit spijt van gehad. Ik vind zelf dat het verschil in het geluid vaak minimaal is bij een update. Het klavier is vaak veel bepalender vind ik tussen een goedkopere en duurdere versie. Die kun je niet meer achteraf aanpassen. Mocht je geluiden missen kun je altijd nog een module aanschaffen, samples of aan de computer hangen met een software plugin.
 
Een Nord stage is leuk en speelt superfijn. De nieuwe studiologic numa X wordt mogelijk ook wel wat. Beiden geen workstations, maar!: doe er een akai mpc bij en je maakt overal een workstation van. Intuïtief is in the eye of the beholder, maar voor de mpc is er de mpc bible, die je voor €40 meeneemt in zo'n beetje alle features. Er zit ook een redelijke multisample in, dus als je niet te kieskeurig bent op sympathetic resonance e.d. Kun je een mpc met een master keyboard koppelen.
 
Back
Top