Welke synth moet ik kiezen?

En hebben jullie ideeën bij de vraag om voor een huidige subtopper te gaan versus een ouder (en tweedehands) vlaggenschip?
Ga voor een Korg Kronos, Mag een V1 zijn, V2 is beter natuurlijk.

Aan de basis, lijkt sterk op de triton kwa bediening maar kan veel meer.

jm2c
 
Hai,

Het zal vast bekend voorkomen maar ik ben dus weer op zoek naar een synth voor specifiek gebruik. 😎

Synths die ik heb:
MicroFreak
Bass Station 2
Yamaha Reface YC
Behringer 2600
Moog Theremini
Korg Monotron Duo & Delay
Arturia Keystep 37
Alexis Vortex Wireless 2
En als VST's ook enorm veel, maar speel vooral veel met de Arturia V Collectie
En een synth die er sowieso nog gaat komen is de Behringer VCS3 kloon...

Welnu... Ik zing in een heavy metal band waar ik nu met de Alexis keytar meer wil gaan ondernemen (heeft een tijdje stilgelegen omdat we de oefenruimte niet in konden).
Sowieso gaat de bassist een nummer zingen waar ik de honneurs waarneem voor de baspartij op de keytar, waar ik dacht aan de Bass Stations 2. Hier en daar wat leads dacht ik aan de MicroFreak... Maar hier komt mijn punt, het liefst neem ik, naar die dampende metal kroegen met een podium zo groot als een biljarttafel geen synths mee. Sterker gezegd, we hebben al wat synth tracks (intro's) die we gewoon als sample afspelen via mijn sampler pedaal.
Dus ik dacht aan één portable synth die ik verdekt op kan stellen, liefst een vet warm analoog geluid die zowel dikke bassen als lekkere leads aan kan. En gezien ons genre een 80's sound. Ook aan te sturen door de Alexis Vortex keytar (midi & cc) en presets. En sequencer want die heeft de Vortex niet zelf.
Ik kwam zelf uit op de Roland SE-02. Grootste minpunt van daar hoor ik dat dat de kleine knopjes zijn; als ik die bedien met de sliders van de Vortex geen probleem. Maar wat zijn vergelijkbare alternatieven?

Budget tot €500... Maar als het moet kan het dat wel overstijgen. 😎

Bedankt,

Bjørn
 
Misschien zou je eens kunnen kijken naar een 2e hands Moog Sub Phatty. Je wilt iets analoogs (qua klank), maar bij de jaren 80 dacht ik ook direct aan FM. Geen idee of dat ook in jouw genre past, maar dan is de Yamaha Reface DX wellicht iets voor je. Mooi klein.
 
Bedankt! Past zeker in genre en qua maat, maar misschien had ik erbij moeten zeggen geen toetsenbord. Ik ga 'm dus aansturen met een keytar en ook in m'n studio kan ik niet echt meer toetsenborden functioneel kwijt. Een paneeltje erbij kan dan wel... En om ergens in een hoekje of op een versterken een sub phatty te hebben staan die niet aangeraakt wordt is toch een raar gezicht... 😎
 
Roland SE-02 heeft inderdaad wat kleine knoppen, maar ik heb de meest belangrijke vervangen door grotere Chroma Caps knoppen dus daar is wel omheen te werken. Een groter nadeel vind ik dat ik m vrij vaak opnieuw moet stemmen via zo'n lastig te onthouden toetscombi.
Misschien is een Dreadbox Typhon ook iets? Klein, grote knoppen, bruikbare sequencer, retestabiel, scheurende leads en diepe bass, en lekker expressief
 
Raakt de Roland SE-02 dus makkelijk ontstemd?
Met de Moog Slim Phatty heb ik wel de Moog sound maar geen sequencer... De Dreadbox Typhon ziet er dan eigenlijk wel erg aantrekkelijk uit. Ik ga me daar eens in verdiepen, maar daar is alles ook met midi cc te besturen? In ieder geval preset selectie?
 
Ik ben op zoek naar een mobiele oplossing. Graag ga ik met mijn bandje in het park en op het plein muziek maken maar een aggregaat meezeulen zien we niet zitten. Het uitversterken is al via een gitaarversterker met accu geregeld (mooi ding met 3 ingangen, weet ff het merk niet meer), maar nu nog de toetsen zelf! Iets dat USB powered werkt met behulp van een powerbank kan ook. Iemand een idee? of moet ik dan toch aan de accordeon? enige wat ik kan bedenken is een USB powered midi controller en met mn laptop op pad. kan wel, maar als er zo'n midi controller keyboard is dat ook on-board geluiden heeft dan ben ik er ook wel. Wat zouden jullie doen?
 
Ik ben op zoek naar een mobiele oplossing. Graag ga ik met mijn bandje in het park en op het plein muziek maken maar een aggregaat meezeulen zien we niet zitten. Het uitversterken is al via een gitaarversterker met accu geregeld (mooi ding met 3 ingangen, weet ff het merk niet meer), maar nu nog de toetsen zelf! Iets dat USB powered werkt met behulp van een powerbank kan ook. Iemand een idee? of moet ik dan toch aan de accordeon? enige wat ik kan bedenken is een USB powered midi controller en met mn laptop op pad. kan wel, maar als er zo'n midi controller keyboard is dat ook on-board geluiden heeft dan ben ik er ook wel. Wat zouden jullie doen?
Er zijn meer wegen naar Rome.
Een MPC Live 2 heeft een accu en kan een midi controller van prik voorzien en kan zelf geluid maken (virtuele synths, samples, etc).

Mocht je al iets hebben wat geluid maakt (synth), dan kun je volgens mij eigenlijk alle midi controllers die stroom uit een USB aansluiting kunnen trekken wel voorzien van prik middels een powerbank.
 
Bah,ik verlang terug naar MP3.com van 20-30 jaar geleden, toen dat er nauwelijks nog wat softsynths uit waren en hardware.Toen dat ze nog met muziek bezig waren ipv maar naar softkoopjes uit te pluizend,uren aan compositie verliest m'n eraan.
 
Ik ben op zoek naar een mobiele oplossing. Graag ga ik met mijn bandje in het park en op het plein muziek maken maar een aggregaat meezeulen zien we niet zitten. Het uitversterken is al via een gitaarversterker met accu geregeld (mooi ding met 3 ingangen, weet ff het merk niet meer), maar nu nog de toetsen zelf! Iets dat USB powered werkt met behulp van een powerbank kan ook. Iemand een idee? of moet ik dan toch aan de accordeon? enige wat ik kan bedenken is een USB powered midi controller en met mn laptop op pad. kan wel, maar als er zo'n midi controller keyboard is dat ook on-board geluiden heeft dan ben ik er ook wel. Wat zouden jullie doen?

Wat voor sounds zoek je? Ik denk aan een Microkorg XL+ als je synthsounds wil (met enkele extra geluiden zoals een matige piano, rhodes, etc.). Wil je piano, Rhodes, Hammond, etc.: kijk eens naar de Reface CP of YC. Wil je iets met meer octaven: kijk eens naar een Roland Go:keys/Go:piano of Casio ct-s1. Al deze instrumenten werken op batterijen.
 
Bah,ik verlang terug naar MP3.com van 20-30 jaar geleden, toen dat er nauwelijks nog wat softsynths uit waren en hardware.Toen dat ze nog met muziek bezig waren ipv maar naar softkoopjes uit te pluizend,uren aan compositie verliest m'n eraan.
Om maar in muziektermen te blijven: je plaat blijft hangen. Ik heb even teruggelezen, maar zie niks over softsynths staan dus ik snap niet waar je nu op doelt. Het heeft weinig nut om in een hoop threads te verkondigen dat je het liefst met zo weinig spullen of software werkt en vervolgens keuzes van anderen daarom bekritiseert. Niet iedereen hangt jouw filosofie aan. Ik denk dat je evangelie van minder = meer niet altijd hoeft te verkondigen, de meeste van ons zijn oud en wijs genoeg om daar zelf over te beslissen.
 
Om maar in muziektermen te blijven: je plaat blijft hangen. Ik heb even teruggelezen, maar zie niks over softsynths staan dus ik snap niet waar je nu op doelt. Het heeft weinig nut om in een hoop threads te verkondigen dat je het liefst met zo weinig spullen of software werkt en vervolgens keuzes van anderen daarom bekritiseert. Niet iedereen hangt jouw filosofie aan. Ik denk dat je evangelie van minder = meer niet altijd hoeft te verkondigen, de meeste van ons zijn oud en wijs genoeg om daar zelf over te beslissen.
Mijn persoonlijke visie meer niet.Eigenlijk de eerste keer dat iemand me tegenspreekt.
 
Mijn persoonlijke visie meer niet.Eigenlijk de eerste keer dat iemand me tegenspreekt.
Dat je een visie ergens op hebt hoeft niet te betekenen dat je die steeds te pas en te onpas moet delen. Ook in het delen van je mening geldt dat in de beperking daarvan zich de meester toont. Deze thread is bedoeld om mensen te helpen wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe synth. Het station van niets kopen en werken met wat je al hebt is dan waarschijnlijk al gepasseerd.
 
Dat je een visie ergens op hebt hoeft niet te betekenen dat je die steeds te pas en te onpas moet delen. Ook in het delen van je mening geldt dat in de beperking daarvan zich de meester toont. Deze thread is bedoeld om mensen te helpen wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe synth. Het station van niets kopen en werken met wat je al hebt is dan waarschijnlijk al gepasseerd.
Ok Obi one.Bedankt dat je me de normen en waarden van het leven bijbrengt.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben geen Star Trek kenner, maar als moderator help ik de mensheid graag.
Je eigen mening blijven uiten, dat is democratie, ook in een forum, anders treed je op als een diktator!
 
Back
Top