Welke synth moet ik kiezen?

Je eigen mening blijven uiten, dat is democratie, ook in een forum, anders treed je op als een dictator!
Uiteraard, dat mag hier ook (mits binnen de regels natuurlijk). Maar het is wel fijner voor iedereen als die mening ook iets toevoegt aan de discussie of een antwoord geeft op een vraag.
En om het draadje niet verder te laten ontsporen laten we het hier maar bij.
 
Bedankt pip! Zijn wel chique oplossingen, maar ook wat aan de dure kant voor wat ik ermee ga doen. ik zie nu dat een arturia keystep ook USB powered kan, en dan heb ik meteen een mooie sequencer met CV out. wat 't wel mist is een audio out dus dan is het nog zoeken naar iets van een battery powered synth module.
Ik denk bijna dat ik het in de kleinere home keyboards moet zoeken want voor de band hoeft het allemaal niet zo spannend (piano, rhodes, strings, dat soort werk)
 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
Het station van niets kopen en werken met wat je al hebt is dan waarschijnlijk al gepasseerd.

Nou ja, zou dat in dit geval waarbij een oplossing gevonden moet worden voor mobiel gebruik het niet onmiddellijk uitsluiten. Stel dat je al iets hebt staan dat eigenlijk qua features voldoet en handig is om mee te nemen, maar het probleem is de voeding. Geef je het prik met een adapter, iets zelf maken met batterijhouders zodat je het met batterijen kunt gebruiken zou best kunnen werken.
 
enige wat ik kan bedenken is een USB powered midi controller en met mn laptop op pad. kan wel, maar als er zo'n midi controller keyboard is dat ook on-board geluiden heeft dan ben ik er ook wel. Wat zouden jullie doen?
Novation Bass station is usb powered, dan heb je sound en presets maar die stuurt en ontvangt ook midi waarmee je 'm kan gebruiken voor het aansturen van softsynths
heeft een prima sequencer en arp sectie
De ouwe Xiosynth van Novation is ook nog battery powered en stuurt ook midi uit, die kost heel weinig als je 'm vindt.
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de snelle en behulpzame reacties! De Bass Station is qua formaat inderdaad precies wat ik zoek. ik dacht altijd dat 't ding monofoon was (komt door de naam denk ik) maar ik ga me daar eens in verdiepen.
En Disharmonic heeft gelijk: als het even kan is blijven werken met wat ik heb de mooiste oplossing. Maar de Yamaha CS6x die ik nu gebruik is veel te zwaar om mee over straat te gaan. Wel hele, hele fijne toetsen. Ik ga weer verder puzzelen!
 
Bedankt voor de snelle en behulpzame reacties! De Bass Station is qua formaat inderdaad precies wat ik zoek. ik dacht altijd dat 't ding monofoon was (komt door de naam denk ik) maar ik ga me daar eens in verdiepen.
En Disharmonic heeft gelijk: als het even kan is blijven werken met wat ik heb de mooiste oplossing. Maar de Yamaha CS6x die ik nu gebruik is veel te zwaar om mee over straat te gaan. Wel hele, hele fijne toetsen. Ik ga weer verder puzzelen!
Bassstation is ongeveer monofoon. (parafoon, dus hij 'kan' 2 noten spelen, maar verdeelt de 2 oscillators dan over 2 noten).
Arturia Microfreak is misschien een goede optie. 4 stemmig polyfoon. (ze zeggen parafoon, maar tm het filter is hij polyfoon)
Hij zou het ook met een stevige powerbank moeten doen.
 
ik dacht altijd dat 't ding monofoon was
Hij is ook monofoon behalve als je softsynths aanstuurt natuurlijk, kijk anders voor een mininova, ook usb powered maar polyfoon, wel weer minitoetsen, ach zo is er altijd iets wat ontbreekt. :)
Het is toch compromissen stellen als je iets on the road wilt.
Nog een compromis is de Ultranova als je wel hele fijne toetsen wilt en usb power, die is wat groter maar speelt wel heel goed (Fatar keys) en weegt verbazend weinig alleen het formaat, het is wel 37 full size keys.
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt pip! Zijn wel chique oplossingen, maar ook wat aan de dure kant voor wat ik ermee ga doen. ik zie nu dat een arturia keystep ook USB powered kan, en dan heb ik meteen een mooie sequencer met CV out. wat 't wel mist is een audio out dus dan is het nog zoeken naar iets van een battery powered synth module.
Ik denk bijna dat ik het in de kleinere home keyboards moet zoeken want voor de band hoeft het allemaal niet zo spannend (piano, rhodes, strings, dat soort werk)
Je kan ook een iets goedkoper of tweedehands versie van zo'n casio/yamaha keyboard nemen. Ze zien er niet uit ;) maar misschien wel wat je zoekt.
Als het echt alleen om synth sounds gaat, en dus niet om "workstation" achtige geluiden (piano etc.) dan is een tweedehands Xiosynth oid inderdaad ook een goede en superbetaalbare oplossing.

Met laptop erbij is een midi-keyboard natuurlijk al goed genoeg. Maar ik zou er niet aan moeten denken voor straat- en parkoptredentjes! Mensen die er tegen je laptop aanbotsen, kabels die losraken, batterijstress en geen stopcontact in de buurt, etc.
 
Misschien een audiothingies Micromonsta, een preemfm, dat soort dingen, lekker klein, redelijk betaalbaar (geen keyboard)? Qua goedkope kleine synths was ik zelf wel te spreken over de korg monologue eigenlijk. Die kleine synthjes van modal zijn ook wel cool en kunnen batterijen in geloof ik. Moet je wel een los keyboard nog hebben.
 
Goedenavond,

Momenteel heb ik een Roland FA06 en een kurzweil PC361 met kore64. Ik dacht er over om mijn kurzweil in te ruilen voor een Kurzweil SP6. De SP6 heeft in principe alle sounds die de pc361 ook heeft maar heeft wel 2 keer zo veel fx power.

Ik stuur de pc361 aan via de sequencer van de Roland maar kan meestal maar 4 of 5 tracks gebruiken omdat ik na 4 of 5 tracks dan geen insert fx meer over heb, of niet genoeg.

Maar op Facebook raadde ze mij niet aan.om de SP6 aan te schaffen omdat je dan in principe maar 4 zones hebt (dus 4 midi kanalen) waar je in kunt werken. Andere kanalen aansturen lukt wel maar was toch wat omslachtig begreep ik.

Dus zeiden ze dat ik beter een PC4 kon kopen. Maar ik heb geen geld genoeg om de pc3 in te ruilen voor de PC4.

Een andere optie waar ik aan zat te denken is dat ik allebei mijn synths inruil voor een Fantom 06. Dat houdt het wat overzichtelijker voor me om in 1 synth te werken en ik zie mijzelf dan ook wel de stap maken om met de computer erbij te gaan werken, iets wat ik nu helemaal niet doe omdat ik dat gewoon te ingewikkeld vind twee synths aan een computer koppelen. Maar als ik voor de Roland Fantom 06 ga ben ik bang dat ik toch wel wat Kurzweil geluiden ga missen en vooral de FX en v.a.s.t. mogelijkheden. Aan de andere kant heeft de Fantom veel meer geluiden dan mijn huidige twee synths en heeft de mogelijkheid voor multisampling.

Dus is dat een goede keus of is het misschien wijs om de twee synths in te ruilen voor een PC4 maar dan ben ik bang dat ik soms toch ook wel wat Roland sounds ga missen.

Maar ik merk dat ik wel gewoon toe ben aan iets nieuws.

Wat zou jullie advies zijn?
 
Doorsparen / statiegeldflessen inleveren tot je wel genoeg geld hebt om een PC4 te kopen met inruil van je PC3 en je Roland houden.
 
Ik wil een polyfone synth.

Eisen: Spectaculair geluid.

Tot nu toe heb ik een aantal dingen beluisterd en ik heb nu de UDO op de 1e plek staan en de Waldorf Quantum op de aller laatste plek (Wat een mogelijkheden, maar nog geen 1 bruikbaar geluid gehoord).

Wat zijn nog meer opties?
Gaat het rijtje af.Prophet 10,prophet x,OB-X8,moog one,Jupiter X,Groove synth 3rd-wave,Yamaha montage korg kronos,....
Zie eens op een online winkel en ga naar synth's,je krijgt een heel rij te zien wat er op de markt is, meestal met demo's.
Altijd je tijd pakken, heel veel tijd nemen,niks overhaasten.
 
Goede vraag.

Wat ik de beste synth ter wereld vind is de tb303, omdat die altijd heel goed klinkt. Het maakt niet uit hoe de knoppen staan. De Juno60 is ook zo’n goed ding. Bij de UDO heb ik het gevoel dat dat vergelijkbaar is.
Dat kan ik niet van de A6 zeggen, die heeft echt een speciale gebruiksaanwijzing om goed te kunnen klinken.

De prophet’s lijken het ook te kunnen en de moog one.

Ik heb geen Waldorf quantum, vind ik echt voor geen meter klinken.
 
Polybrute zou nog een optie kunnen zijn, veel synth voor je geld. Matriarch als je iets experimentelers en meer retro wil. Prophet 5/10 of moog one als je een beest van een analoge synth kan veroorloven. Veel mensen zweren bij de hydrasynth, maar ik hoor niet veel geluiden die ik zou gebruiken. Heb zelf net een micromonsta 2 aangeschaft, ook niet verkeer als je budget gaat.
 
Goede vraag.

Wat ik de beste synth ter wereld vind is de tb303, omdat die altijd heel goed klinkt. Het maakt niet uit hoe de knoppen staan. De Juno60 is ook zo’n goed ding. Bij de UDO heb ik het gevoel dat dat vergelijkbaar is.
Dat kan ik niet van de A6 zeggen, die heeft echt een speciale gebruiksaanwijzing om goed te kunnen klinken.

De prophet’s lijken het ook te kunnen en de moog one.

Ik heb geen Waldorf quantum, vind ik echt voor geen meter klinken.
Novation Summit?
 
Goede vraag.

Wat ik de beste synth ter wereld vind is de tb303, omdat die altijd heel goed klinkt. Het maakt niet uit hoe de knoppen staan. De Juno60 is ook zo’n goed ding. Bij de UDO heb ik het gevoel dat dat vergelijkbaar is.
Dat kan ik niet van de A6 zeggen, die heeft echt een speciale gebruiksaanwijzing om goed te kunnen klinken.

De prophet’s lijken het ook te kunnen en de moog one.

Ik heb geen Waldorf quantum, vind ik echt voor geen meter klinken.
De Moog One is geen pleaser als de Juno 60 of TB-303 of Prophet-10. Het bereik is zo breed dat een fijne sound indraaien niet gegarandeerd is. Meer goudklompjes zoeken in de modder zeg maar.
 
Back
Top