Welke synth moet ik kiezen?

Van alle synths die ik heb gehad/gebruikt vind ik de Prophet-10 veruit de makkelijkste om goede geluiden uit te halen. 1 grote sweetspot.
 
Ik heb even een paar blinde tests gedaan. Van YouTube wat 1 oscillator door het filter, rms levels matchen en blind luisteren.

De moog one valt dan echt door de mand.
De prophet 10 lijkt erg goed te zijn.



Heeft iemand ervaring met de Decards dream?
De Moog one biedt natuurlijk wel heel veel dat een prophet niet heeft, Tri timbraal o.a., eventide effects en weet ik veel wat allemaal niet.

Deckards dream nooit in het echt gehoord, tof ding, maar voor dat geld denk ik dat je beter af bent met de prophet of moog. DD heeft ook geen toetsenbord enzo, maar als je cs80 wilt is het je enigste optie
 
Ik vind dat als een oscillator door een filter niet goed klinkt, dan heeft het aantal mogelijkheden geen zin. Goed klinken gaat het nooit.
Ja, het begint met de basic sound, het karakter van een synth en daarna of ie een beetje hands on lekker tweakt en mogelijkheden heeft.
 
Ik denk met jou voorkeuren (juno en 303) en ideeën over synthese het heel logisch is als je bij de prophet 5/10 uitkomt. Ook 1 grote sweetspot en duidelijk karakter, maar relatief weinig mogelijkheden.
Ik lees graag reviews van Jexus en hij onderscheid daarin vaak synths die een duidelijk karakter hebben (bv juno) en synths die gemaakt zijn om een zo breed mogelijk gebied van geluiden te bereiken. De moog zit meer in de laatste categorie dan de prophet. Maar om nou te zeggen dat ie niet goed kan klinken lijkt me wat ver gaan. Maar de prophet wordt veelal gezien als de best klinkende synth, samen met de onbetaalbare jupiter 8 en cs 80 (deckards dream is hier een kloon van)
 
Als je nog even geduld hebt, eind vd maand toont Jexus de korg Prologue. Ik heb m net binnen en hij is voor mij veel meer dan de OB6 mijn ding de OB6 klonk niet slecht maar nooit wauw. De prologue klinkt echt als een oude bak - love it - heel veel fijns en de effecten zijn een meerwaarde (kan je niet zeggen vd OB6, die klinkt beter met de fx uit)
Prologue 16 2ehands goed te vinden. Je leest wel wat over tuning issues maar als je begint te zoeken vind je een boel mensen die geen tuning issues (meer) hebben sinds de updates. Ook Jexus zei me dat ie geen tuning issues had op één keer na, dan laat je m tunen met een druk op n knop (ik quote hem hier) en klaar.
 
Laatst gewijzigd:
Of een System-8. Nog goedkoper, zag er laatst een voor 850eu 2e hands. Heb je Jupiter 8, Juno 106 en JX3p er standaard in en kun je geloof ik via de Roland Wolk ook nog de Juno 60, Jupiter 4 en en een hoop oude mono's erop zetten als 'plugout'. En de ingebouwde native synth is een lekkere moderne VA ook wel, met goed geluid en wat bijzonderheden als de SuperSquare en SuperTri. Leuke bak als je je over de wat cheapo bouw en zwart groene (LED) kleuren heen kunt zetten.
 
Ik heb even een paar blinde tests gedaan. Van YouTube wat 1 oscillator door het filter, rms levels matchen en blind luisteren.

De moog one valt dan echt door de mand.
De prophet 10 lijkt erg goed te zijn.



Heeft iemand ervaring met de Decards dream?
Bedoel je dat je blinde tests doet op basis van YouTube filmpjes? Dat lijkt me erg tricky...
 
Ik vind dat als een oscillator door een filter niet goed klinkt, dan heeft het aantal mogelijkheden geen zin. Goed klinken gaat het nooit.
Is dat niet wat kort door de bocht? Een MiniMoog waar maar één osc van actief is zal vast ook niet veel soeps zijn maar om daar dan uit te besluiten dat de MM geen goede synth is...
 
Ik heb besloten: Het word de Decard's Dream mk2.

Onovertroffen rauwe sound (oscillator door filter) en die polyfone aftertouch is magisch.

Nu nog een jaar sparen.
Ik denk dat de DD heel indrukwekkend kan klinken maar dat ie eerder beperkt is in de breedte. De OB6 heeft dat ook wel. Als in dat soort synths gaat shoppen heb je d'r wel een stuk of 5 nodig, zodat je klankenpallet voldoende breed is. Een synth als de rev2 klinkt wel heel breed maar is natuurlijk een klasse minder goed dan het geweld van een DD, Moog One of Prophet 5/10. Conclusie: ik wil een REV2 die even vet klinkt als een DD ... :dubbel:
 
Bedoel je dat je blinde tests doet op basis van YouTube filmpjes? Dat lijkt me erg tricky...
Wat ik doe is stukjes uit de video’s halen met alleen 1 oscillator door het filter. Dan zorg ik dat de RMS levels van die files exact gelijk zijn. En vervolgens random afspelen in foobar. Je weet dan niet naar welke synth je luistert, maar wel welke file je het lekkerst vind klinken.
Het is natuurlijk geen juiste test, maar beter kan ik niet zonder de synths zelf te hebben.
 
  • Duimpje
Duimpjes: pip
Ik denk dat de DD heel indrukwekkend kan klinken maar dat ie eerder beperkt is in de breedte. De OB6 heeft dat ook wel. Als in dat soort synths gaat shoppen heb je d'r wel een stuk of 5 nodig, zodat je klankenpallet voldoende breed is. Een synth als de rev2 klinkt wel heel breed maar is natuurlijk een klasse minder goed dan het geweld van een DD, Moog One of Prophet 5/10. Conclusie: ik wil een REV2 die even vet klinkt als een DD ... :dubbel:
Je hebt altijd meer synths nodig.

Eigenlijk wil ik er 3: DD, UDO en Prophet 10

Heeft er iemand nog een nier nodig?
 
Je hebt altijd meer synths nodig.

Eigenlijk wil ik er 3: DD, UDO en Prophet 10

Heeft er iemand nog een nier nodig?
Altijd je doel voor ogen houden.
Je bent niets zonder muzikale kennis, tenzij je wat wilt experimenteren of wat loopjes wilt afspelen die iedereen gebruikt.
 
Hallo allen,
Vroeger heb ik een Yamaha VL-1 met breathcontroller gehad. Ook op een Korg Prophecy gespeeld. Deze synths blonken uit in mogelijkheden
om heel expressief te spelen. Zijn er inmiddels synths die ook zulke mogelijkheden hebben?
Ik ben al minstens meer dan 15 jaar niet meer met ontwikkelingen op hardware gebied bezig geweest, maar misschien zal ik nog weer live
spelen in de toekomst, dus...vandaar enzo.

Alvast bedankt!
 
Back
Top