Welke synth moet ik kiezen?

Beetje duur de Erika Synths Syntrx

Ik overweeg al heel lang een MS20 maar de Syntrx lijkt mij een prima alternatief :)
 
Heb je wellicht een voorbeeldje? Enkele van de synths die je hebt hebben overdrive/distortion aan boord volgens mij. Los pedaal kan altijd - een multi-fx of buizenoverdrive pedaaltje kan leuk zijn. Soms kan het al voldoende zijn als de oscillatoren op maximaal volume de mixer/filter ingaan. Of de output naar interne input routen zoals vaak met de Minimoog gedaan werd. Moeilijk in te schatten zonder voorbeeld, maar ik zou vooralsnog geen grote uitgaven doen!
 
De Pioneer AS-1 heeft ook dat randje... een blok bas klinkt bijna als een sinus door een overdrive.
Kan ook vrij smering klinken.

MS20 ook
Inderdaad. Had me nooit zo verdiept in dit bakkie, maar hij klinkt lekker. De user interface is wel een afknapper moet ik zeggen. De MS20 is een erg goede suggestie... Die kan mooie randjes maken, over het randje is ook geen probleem. Deze gaat op mijn shortlist.

Beetje duur de Erika Synths Syntrx

Ik overweeg al heel lang een MS20 maar de Syntrx lijkt mij een prima alternatief :)

Wat klinkt dit ding ongelooflijk goed zeg. Deze heeft van nature al een randje als ik deze video mag geloven. Ik kom er door deze video ook achter dat ik (subtiele) osc sync sounds tof vind en al een beetje in de richting komen van wat ik zoek.

Heb je wellicht een voorbeeldje? Enkele van de synths die je hebt hebben overdrive/distortion aan boord volgens mij. Los pedaal kan altijd - een multi-fx of buizenoverdrive pedaaltje kan leuk zijn. Soms kan het al voldoende zijn als de oscillatoren op maximaal volume de mixer/filter ingaan. Of de output naar interne input routen zoals vaak met de Minimoog gedaan werd. Moeilijk in te schatten zonder voorbeeld, maar ik zou vooralsnog geen grote uitgaven doen!
De Syntrx die werd aangehaald vind ik al aardig klinken in de richting van wat ik zoek. Net als de DB-01 van hetzelfde Erica Synths. In de zoektocht kwam ik inderdaad ook uit bij pedaaltjes, in het bijzonder de Strymon Deco:




Dit filmpje laat ook wat mooie randjes horen:


De Peak kun je behoorlijk driven, volgens mij zelfs op 3 verschillende plekken in het signaalpad als ik me niet vergis.
Klopt ik ben er wat meer mee aan het experimenteren en kom al aardig in de buurt. Toch heb ik het idee dat er iets met de osc's van andere synts is waardoor net dat ene mooie subtiele randje ontstaat. Ik ga nog eens wat verder prutsen hoor, er staat morgen nog niet meteen iets nieuws. Overigens is de general distortion van de Peak een beetje een raadsel voor mij. Ik heb het idee dat die niet zoveel doet, behalve volume toevoegen. @Montfrooij ervaar jij dat ook? De pre en post filterdrive doen hun werk wel...
 
Klopt ik ben er wat meer mee aan het experimenteren en kom al aardig in de buurt. Toch heb ik het idee dat er iets met de osc's van andere synts is waardoor net dat ene mooie subtiele randje ontstaat. Ik ga nog eens wat verder prutsen hoor, er staat morgen nog niet meteen iets nieuws. Overigens is de general distortion van de Peak een beetje een raadsel voor mij. Ik heb het idee dat die niet zoveel doet, behalve volume toevoegen. @Montfrooij ervaar jij dat ook? De pre en post filterdrive doen hun werk wel...
Ehm. Goede vraag. Ik heb het nog niet heel goed vergeleken. Het probleem wat ik zelf met de algemene distortion heb, is dat het signaal al snel te veel wordt voor de reverb.
Dan krijg je zo'n typisch geluid van een veer die tegen metaal aan trilt. Dat heb ik bij de pre filter drive minder.
En die (pre filter) heeft natuurlijk sowieso meer effect, omdat hij nog voor het filter zit en ook het filter gaat door de overdrive anders klinken.
Post filter ben ik nog niet aan toe gekomen. Even zoeken waar dat zit.
 
Klopt ik ben er wat meer mee aan het experimenteren en kom al aardig in de buurt. Toch heb ik het idee dat er iets met de osc's van andere synts is waardoor net dat ene mooie subtiele randje ontstaat. Ik ga nog eens wat verder prutsen hoor, er staat morgen nog niet meteen iets nieuws. Overigens is de general distortion van de Peak een beetje een raadsel voor mij. Ik heb het idee dat die niet zoveel doet, behalve volume toevoegen. @Montfrooij ervaar jij dat ook? De pre en post filterdrive doen hun werk wel...
Even door de handleiding heengelopen en dat geeft wel wat aanwijzingen.

Peak.jpg


De 'algehele' distortion gaat over het totaal van alles. Niet per voice en reageert o.b.v. het level van dat signaal, dus ook op de VCA en amp envelope (staat niet specifiek in dit diagram, maar wel in de handleiding) die ervoor zit.
Daardoor zal hij minder effect hebben als dat level laag is. (begin van de envelope, of gewoon een minder hard signaal door bijv. een lagere VCA)
De post drive filter is 'per voice' (dus in totaal 8x) en zit voor de VCA en amp envelope, dus krijgt een constanter signaal en zal ook nog steeds effect hebben als je het level verlaagt in de VCA of amp envelope (want daar zit hij nog voor).
Dus ik vermoed dat daar het verschil zit. Je moet de algehele distortion genoeg signaal geven om mee te werken. Anders zal hij niet gaan oversturen, maar enkel volume toevoegen.
 
@Luctae Moet het in die koffer passen? ;)

- MS20 (mini) erg leuk inderdaad voor rauwe sounds, zeker met wat delay en reverb erachter. Je kan ook de behringer K2 kunnen overwegen voor de form-factor.
- Subsequent 37: een van mijn favo's, zeker als je lekker rauw wilt. Hier moet je eerder moeite doen om het slecht te laten klinken dan andersom. Vooral door die unit vind ik mijn analog keys altijd maar wat dunnig klinken, hoewel dat wel een leuke speelbak blijft.
- Als grootte niet uitmaakt: Matriarch, die klinkt zo vies of mooi als je zelf wilt.
- Als grootte wel uitmaakt: slim phatty als je hem voor een leuke prijs kan scoren. Beetje quirky qua bediening, maar wel die dikke rauwe moog sound.
 
Ik sta op het punt m'n Sub 37 te verkopen..... maar een Peak of een Hydra kunnen ook een randje tot rand hebben. Peak heb je al.. Hydra is wel wat harder werken vind ik.

Ik heb:

Rytm, Peak, Argon8, Cobalt8, Hydra, Erebus V2, Vermona Lancet 15, en dus de Sub37. Die Sub37 kunstjes kan de Arturia Minibrute ook, waar ik um voor gebruik. Is veel minder gedoe live, en die heb ik ook. Is snel en simpel. De Sub37 gaat ietsje dieper, maar is ook wel Moog sound. Is dat niks? Een Minibrute 2s? Past goed bij de rest van de zooi die je hebt denk ik. Heeft toch wel een eigen karakter. Moog is wel erg uhm... Moog. En ik denk dat je setup dat niet echt nodig heeft.
 
Dus ik vermoed dat daar het verschil zit. Je moet de algehele distortion genoeg signaal geven om mee te werken. Anders zal hij niet gaan oversturen, maar enkel volume toevoegen.
We hadden het er al even over toen je hier was 8) Ik heb er nog even mee zitten experimenteren, maar ik kan er nog niet heel goed mee uit de voeten. Het signaal van de Peak is sowieso al vrij 'hot' en dat wordt alleen maar erger als je m zo hard de distortion in moet sturen. De volume knop wil ik omwille van altijd hetzelfde uitgangsvolume helemaal open hebben staan (zoals ik dat met al mijn synths doe) en dan het patch volume verlagen. Maar het patch volume op 0 is niet 0. Op internet kom ik hier ook niks over tegen. Ach ik zal er ooit wel een keer achter komen.

Wat ik overigens wel leuk vond onze ontmoeting, is dat me e.e.a duidelijk werd over Minitaur vs BS2. Ondanks dat het een enorm vette bak is en hij moddervet in het laag is, met een mooie knetter... zou ik mijn BS2 er niet voor inruilen. Het grappige is dat jij het precies andersom had. De tube saturatie van de ART V3 vond ik wel echt wat toevoegen. Op beide bakken.
@Luctae Moet het in die koffer passen? ;)

- MS20 (mini) erg leuk inderdaad voor rauwe sounds, zeker met wat delay en reverb erachter. Je kan ook de behringer K2 kunnen overwegen voor de form-factor.
- Subsequent 37: een van mijn favo's, zeker als je lekker rauw wilt. Hier moet je eerder moeite doen om het slecht te laten klinken dan andersom. Vooral door die unit vind ik mijn analog keys altijd maar wat dunnig klinken, hoewel dat wel een leuke speelbak blijft.
- Als grootte niet uitmaakt: Matriarch, die klinkt zo vies of mooi als je zelf wilt.
- Als grootte wel uitmaakt: slim phatty als je hem voor een leuke prijs kan scoren. Beetje quirky qua bediening, maar wel die dikke rauwe moog sound.
De K2 vind ik ook een goede suggestie. Die Sub37 zou het allemooist zijn (heb m verkocht en daar heb ik toch wat spijt van). Opnieuw kopen is net ff te gek financieel gezien... Matriarch of Grandmother vind ik ook vet, maar ook net ff te duur op dit moment. Nog niet zolang geleden een Rytm mk2 gekocht. Nog zo'n dure en ik moet in de schuur slapen ipv op zolder:D Wie weet toch een keer een slim phatty...?

Hola ga voor de vst plugin
Wavestate zeker voor het
Doel waarvoor jij het wilt

Groeten van andreos.
Thx voor de suggetie, maar in mijn hardware setup heb ik geen ruimte voor een plugin.


Ik sta op het punt m'n Sub 37 te verkopen..... maar een Peak of een Hydra kunnen ook een randje tot rand hebben. Peak heb je al.. Hydra is wel wat harder werken vind ik.

Ik heb:

Rytm, Peak, Argon8, Cobalt8, Hydra, Erebus V2, Vermona Lancet 15, en dus de Sub37. Die Sub37 kunstjes kan de Arturia Minibrute ook, waar ik um voor gebruik. Is veel minder gedoe live, en die heb ik ook. Is snel en simpel. De Sub37 gaat ietsje dieper, maar is ook wel Moog sound. Is dat niks? Een Minibrute 2s? Past goed bij de rest van de zooi die je hebt denk ik. Heeft toch wel een eigen karakter. Moog is wel erg uhm... Moog. En ik denk dat je setup dat niet echt nodig heeft.
Die minibrute 2s komt al vaker voorbij in mijn zoektocht. Misschien moet ik die toch eens een keer in het echt proberen om daar een goed oordeel over te vormen. Die metalizer is een wavefolder toch? Dat staat me wel aan en is inderdaad iets wat ik nog niet in mijn klank palet heb. Dat en FM, hoewel de peak het op zich ook kan, maar dat is geen echte FM bak vind ik.

Heb jij voorbeelden van wat je maakt met jouw spullen?


Anyways... mijn shortlist is wat duidelijker geworden. Ik ben er in ieder geval achter dat inmiddels wat meer uit mijn synths kan halen en subtiel gebruik van osc sync, filter modulatie door ruis (evt met een envelope), een osc het filter lichtjes moduleren óf wat ring modulation toevoegen, ik toch al best wel fijne randjes kan creeeren. Even wachten en experimenteren voordat ik wat aanschaf in ieder geval.

Saturatie vind ik in ieder geval wel erg lekker, dus het zou ook maar zo een pedaaltje oid kunnen worden. De deco is vet, maar wat prijzig voor wat het doet. Wellicht de ART V3. Ik heb in ieder geval veel geleerd in deze zoektocht en ik heb nog geen cent uitgegeven 8)
 
We hadden het er al even over toen je hier was 8) Ik heb er nog even mee zitten experimenteren, maar ik kan er nog niet heel goed mee uit de voeten.
Nee idd, het is een beetje 'hit or mis' met de saturation. Soms klinkt hij als een klok en soms komt hij niet goed uit de verf.
Ik ben gisteravond helemaal uit m'n plaat gegaan tijdens een ambient jam van 25 minuten, welke eindigde in redelijke chaos. Met een super fijne overstuurde Peak. Maar waarschijnlijk too much voor wat jij wilt.
Over een week of 2 live, als ik er aan toe ben.
Het signaal van de Peak is sowieso al vrij 'hot' en dat wordt alleen maar erger als je m zo hard de distortion in moet sturen. De volume knop wil ik omwille van altijd hetzelfde uitgangsvolume helemaal open hebben staan (zoals ik dat met al mijn synths doe) en dan het patch volume verlagen. Maar het patch volume op 0 is niet 0. Op internet kom ik hier ook niks over tegen. Ach ik zal er ooit wel een keer achter komen.
Op FB zijn 2 Peak / Summit groepen, niet al te actief, maar misschien dat je daar nog wat wijzer kan worden. En de helpdesk van Novation is vaak hele behulpzaam.
Wat ik overigens wel leuk vond onze ontmoeting, is dat me e.e.a duidelijk werd over Minitaur vs BS2. Ondanks dat het een enorm vette bak is en hij moddervet in het laag is, met een mooie knetter... zou ik mijn BS2 er niet voor inruilen. Het grappige is dat jij het precies andersom had. De tube saturatie van de ART V3 vond ik wel echt wat toevoegen. Op beide bakken.
Ja idd, heel leerzaam en leuk. Ik moet zeggen dat ik 'beter' met de BS2 uit de voeten zou kunnen dan met de Minitaur. Die BS2 is gewoon veel veelzijdiger. Dus 'met de wetenschap van nu' zou ik als mono synth eerder een BS2 hebben gekocht, maar ik ben qua mono synths voorlopig voorzien met de S37 en de Minitaur en die laatste kan één trucje die de BS2 niet kan, dus daar houd ik hem nog even voor :)

Overigens ben ik wel heel benieuwd naar de Elektron bakken, maar daar moeten we het nog maar een keer over hebben.....
 
Mits budget het toelaat: Erica synths Das Kleine Fusion?
Heb de vorige fusion, en qua overdriven geluid heel tevreden.

De meeste demos zijn extreem, maar als je niet alle overdrives openzet kan je wat subtieler gaan.



 
Laatst gewijzigd:
Heb jij voorbeelden van wat je maakt met jouw spullen?

Vooral oudere werk. Maar ik gebruik het ding vooral als arp bakje. Ik heb de eerste, maar zonder toetsen. Zelf eraf gesloopt.
 
ben qua mono synths voorlopig voorzien met de S37 en de Minitaur en die laatste kan één trucje die de BS2 niet kan, dus daar houd ik hem nog even voor :)
En dat is...?

Overigens ben ik wel heel benieuwd naar de Elektron bakken, maar daar moeten we het nog maar een keer over hebben.....
Nee dat wil je niet... 😂 Of je moet keihard last willen krijgen van GAS

Mits budget het toelaat: Erica synths Das Kleine Fusion?
Heb de vorige fusion, en qua overdriven geluid heel tevreden.
Kende ik niet. Vet zeg! Hoe meer ik tegen kom van Erica Synths, hoe meer ik er achter kom wat een tof merk dat is. Goedkoop is het spul allemaal niet. Deze is idd voor nu ff boven budget.


Vooral oudere werk. Maar ik gebruik het ding vooral als arp bakje. Ik heb de eerste, maar zonder toetsen. Zelf eraf gesloopt.
Welk bakje bedoel je nu? Vette dingen maak je overigens. goede sounds, fijne mixen door gebruik van reverbs.
 
En dat is...?
Mijn conclusie van onze vergelijking was dat de Minitaur in het laag net wat meer heeft dan de BS2, maar dat de BS2 heel dicht in de buurt komt EN is veel veelzijdiger is dan de Minitaur.
Ik zou er geen Minitaur voor 'naast' kopen iig en al zeker geen BS2 vervangen door een Minitaur, want daarvoor is het verschil te klein, maar omdat ik al een Subsequent heb, mag de Minitaur lekker dat trucje blijven doen en komt er geen BS2 bij mij (ik herhaal nog even voor mijn eigen GASrust : GEEEEEEN BS2 KOPEN PETER)

Nee dat wil je niet... 😂 Of je moet keihard last willen krijgen van GAS

Hahahahahahahahahaha. haal dat 'willen' maar weg. Die clicky buttons waren genoeg.
Ik wil echt wel een x een Elektron box.
Maar de ratio overwint (nu nog). En prioriteiten.

Dus ik houd mijzelf gewoon voor dat ik beter af ben met een 707 die 'van alles wat' kan.
Want als ik de 707 wil vervangen door elektron varianten, wordt dat sowieso een combinatie van meer van die mooie Zweedse doosjes.
En daar is de tijd nog niet rijp voor.

Maar dromen mag altijd :)


 
Ik wil experimenteren met unquantized pitches. Liefst iets met zo'n step sequencertje van 8 noten. M'n handen jeuken voor een Buchla, maar het mag echt niet van mezelf. Het is ook puur om lekker dissonant te modderen voor wat techno, dus zo uitgebreid hoeft het niet.

Ik zat te denken aan een DFAM, maar ik wil toch de mogelijkheid hebben voor wat langere envelopes. Verder nagedacht over een Swarm (kan je daarmee eigenlijk unquantized?) Zo'n starterskitje van AE Modular trekt me ook wel.

Iemand ideeën?

Oh ja 0-coast + 0-Ctrl ook bekeken, maar dan zit je al snel op €1000. Liefst hou ik het wat daaronder.
 
Back
Top