Welke synth moet ik kiezen?

Misschien moet ik gewoon niet zeuren en gewoon een Blofeld kopen, maar ik vind het wel leuk om iets nieuwers of obscuurders te kopen. Daarnaast heb ik het echt niet met die matrix-gebaseerde synths. Ik moet iets hebben met veel knoppen.
Blofeld is het meest bang voor buck maar als je veel knoppen wilt en toch digitaal dan is nog ff doorsparen voor een hydrasynth ook een goede optie, dan heb je iets heel nieuws met veel modulatiemogelijkheden.
 
Er is trouwens een blofeld met knoppen, Studiologic Sledge is vrijwel hetzelfde als een Blofeld, ook ff doorsparen 759 euro bij Thomann

 
Er is trouwens een blofeld met knoppen, Studiologic Sledge is vrijwel hetzelfde als een Blofeld, ook ff doorsparen 759 euro bij Thomann



Dank voor je aanraders! Ik vind dat als je Hydra neemt je wel de versie met keys en ribbon moet hebben. En die valt buiten m'n budget, net zoals de sledge.

Die Micromonsta 2 gaat me nog verrassen denk ik, ik haal er mooie patches uit. Iets kouds lukt vast ook wel met goed filteren enzo. En ik heb een SY22 op komst, die kan het sowieso wel.

Misschien koop ik ooit nog eens Largo als eerste software synth.
 
Misschien koop ik ooit nog eens Largo als eerste software synth.
Als het om software gaat kan je ook Nave kopen van Waldorf; 149 als vst en als je iets met een ipad doet dan kost ie 20 euro


 
Over de Behringer Crave hoor en zie ik veel positieve dingen.
Ik overweeg om deze binnenkort te gaan nemen.
Zelf twijfel ik echter nog even tussen deze Crave en de Korg Volca Keys.
Wie heeft hier zoal ervaringen mee?
Ik zou zeggen dat de voornaamste distinctie monofoon tegen parafoon (is dat Nederlands?) is.
Beiden klinken uitstekend IMO. De Crave heeft een veel betere hardware feel (de mini knopjes van de Volcas vind ik best irritant), de Volca heeft wat meer knopjes en de Crave heeft een fijne patch-bay voor als je (semi-)modulair overweegt.

Voor het geld: koop ze beiden ;-)
 
Ik heb al een paar keer een Volca Keys / Bass gehad. Ze zijn in zeker opzicht fantastisch - analoog, veel opties, leuke manier van werken - maar kreeg er nooit echt de geluiden uit die ik wilde. Ze klinken een beetje zwak voor mijn gevoel, al kan dat juist weer wat unieks brengen als je meerdere synths hebt. De Crave heb ik nooit gebruikt, maar heeft voor mijn gevoel veel meer de power die je kan verwachten van een analoge monosynth. Geen batterij-optie helaas.
 
Ik heb een paar dagen een Volca keys gehad en weer terug gestuurd, niet vanwege de sound maar meer vanwege het toch wat hoge plastic gehalte, de Crave maakt een hele stevige indruk vind ik.
En je hebt wat patchpoints ook dus toch meer sounddesign mogelijkheden, ik zou voor een Crave gaan als ik tussen die 2 moest kiezen.
 
Erg leuke synth, geef 'm wel eens aan m'n zoontje van 10. Zonder uitleg, zoek maar uit. Binnen de kortste keren haalt ie er wat leuks uit
 
Ik mis van die ijskoude pads in mijn muziek. Misschien moet ik gewoon niet zeuren en gewoon een Blofeld kopen, maar ik vind het wel leuk om iets nieuwers of obscuurders te kopen. Daarnaast heb ik het echt niet met die matrix-gebaseerde synths. Ik moet iets hebben met veel knoppen. De Modor NF-1m is echter ook erg goed, weet iemand of het een beetje leuk is om dat ding te programmeren?

Ik heb gekeken naar een Argon8m, maar ik heb nog niet echt de sound uit dat ding horen komen waar ik naar op zoek ben. Heb ook een Micromonsta 2, maar die klinkt me tot nu toe eigenlijk te dik en warm. De Microfreak die ik had kon het vast ook, maar ik had geen klik met dat ding.


Lang verhaal. Iemand tips? Budget is pakweg tot 600 euro.
Bij Baxshop is de hydrasynth tabletop nu voor circa 791,- te krijgen (7,5% korting met code). Volgens mij is dat gewoon een no brainer in die prijsklasse. Ik heb hem laatst in huis gehad...niet veel tijd aan kunnen besteden omdat ik hem heb geruild tegen een novation summit. Maar de bouwkwaliteit is heel goed. Het apparaat ziet er ook erg professioneel uit. En ja je moet een los keyboardje erop aan sluiten.
 
Ik mis van die ijskoude pads in mijn muziek.

Lang verhaal. Iemand tips? Budget is pakweg tot 600 euro.
M.i. Komt “kou” enerzijds van filters en het post-pad en anderzijds van nauwkeurigheid van de oscillatoren en golfvormen. Dus denk ik aan VA. En voor 600 heb je een gebruikte Nord Lead rack 2. Best koud, dacht ik. En verder heb je denk ik een effect nodig dat iets doet met saturatie en exciters op mid-hogere frequenties. FF geen idee daarvoor.
 
Ik mis van die ijskoude pads in mijn muziek. Misschien moet ik gewoon niet zeuren en gewoon een Blofeld kopen, maar ik vind het wel leuk om iets nieuwers of obscuurders te kopen. Daarnaast heb ik het echt niet met die matrix-gebaseerde synths. Ik moet iets hebben met veel knoppen. De Modor NF-1m is echter ook erg goed, weet iemand of het een beetje leuk is om dat ding te programmeren?

Ik heb gekeken naar een Argon8m, maar ik heb nog niet echt de sound uit dat ding horen komen waar ik naar op zoek ben. Heb ook een Micromonsta 2, maar die klinkt me tot nu toe eigenlijk te dik en warm. De Microfreak die ik had kon het vast ook, maar ik had geen klik met dat ding.


Lang verhaal. Iemand tips? Budget is pakweg tot 600 euro.
Ijskoude Pads is natuurlijk een ambigue begrip :D Is een fm-synth dan wellicht een goede optie? Megafm of digitone? Kijk ook naar de oude sample gebaseerde synths, kawai k1/4 ,Roland jv 1080/2080. Heb em nooit gehad maar zo de demo's kijkende.
En de korg Radias/R3 moet ik nog aan denken...
 
Een nieuwe Poly of een betere laptop?

- Het bedoeld gebruik is:

Piano sounds, Leads, Pads... Een aanvullende klankbron in de setup met een breed palette.

- Mijn budget is:
tot 750 EUR?

- Eventueel andere gear die je hebt
Digitakt (drums, short samples)
Octatrack (long samples, mixer)
Dreadbox Typhon (Bass / Leads / Pads... )

Ik zit in dubio; nu volledig dawless maar merk wel dat het af en toe lastig is een track flawless op te nemen. Hip Hop maakte ik voorheen met alleen de Digitakt en nam ik op in Ableton waar ik het kon editen. Nu met de OT is dat gewoon 1 track geworden en kan ik niks anders dan de levels verhogen en basic mastering doen. Ik merk wel dat ik zonder PC werken langer volhoud, Creativity in Limitations gaat op voor mij en Elektron snap ik gewoon lekker.

Mijn keuze is nu; doorgaan met hardware setup en dus een Poly toevoegen zodat ik 2 tweakable sound sources heb, of een betere laptop halen en meer hybrid gaan (heb voldoende VST's tot mijn beschikking)

Ik heb nog niet echt ervaring met session view & Digitakt. Lijkt mij opzich nog wel een goeie combi; een concept maken zonder PC en vervolgens elementen toevoegen & masteren op PC.
 
Mijn keuze is nu; doorgaan met hardware setup en dus een Poly toevoegen zodat ik 2 tweakable sound sources heb, of een betere laptop halen en meer hybrid gaan (heb voldoende VST's tot mijn beschikking)

Ik heb nog niet echt ervaring met session view & Digitakt. Lijkt mij opzich nog wel een goeie combi; een concept maken zonder PC en vervolgens elementen toevoegen & masteren op PC.

Het hangt een beetje wat voor laptop je nu hebt, op zich voor audio alleen geen superbak te hebben. Aan de andere kant is het bijna zonde om de overbridge van de digitakt niet te gebruiken. Het voordeel is wel dat je dan je individuele kanalen wat extra punch en flair kan meegeven. Sowieso wil je het eindresultaat ook een beetje compressen en limiten, dus zonder computer kun je eigenlijk niet meer.
 
Het hangt een beetje wat voor laptop je nu hebt, op zich voor audio alleen geen superbak te hebben. Aan de andere kant is het bijna zonde om de overbridge van de digitakt niet te gebruiken. Het voordeel is wel dat je dan je individuele kanalen wat extra punch en flair kan meegeven. Sowieso wil je het eindresultaat ook een beetje compressen en limiten, dus zonder computer kun je eigenlijk niet meer.
Nu een redelijk oude Lenovo; doet het prima met Overbridge maar gister bijv. de Buchla VST gebruikt en dan krijg ik al een MAX CPU & wat clipping.
Als ik echt meer hybrid zou gaan dus wel een limiterende factor; voor puur de Digitakt opnemen en wat mixing / drum busses etc erop is het tot nu toe nog goed te doen geweest!
 
Nu een redelijk oude Lenovo
Ik heb een Lenovo i5 vijfde generatie dus ook alweer van een tijdje terug, die Lenovo's staan erom bekend dat je ze makkelijk kan openmaken aan de onderkant en dan kan je bijv je geheugen verdubbelen en wellicht een ssd erin zetten, dan ben je bij elkaar niet veel kwijt en hou je geld over voor een synthesizer.
Bij mij staat achterin het boekje zelfs hoe je 'm zelf kan upgraden, ik heb toen m'n harde schijf gekloond naar een ssd en 16 gig erin gezet.

 
Welke synth moet ik nu kiezen? Zoveel gear, zo weinig tijd… misschien iets wat leuk is op een iPhone?
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top