Welke synth moet ik kiezen?

Helaas had ik met de Polyend Tracker toch niet helemaal een goede match.
Niet dat ik het geen leuke bak vond.
Maar toch miste ik echt de juiste workflow en het goede gevoel hiermee.
Moet eerlijk zeggen dat ik wel wat grillig ben geweest de afgelopen weken, op het vlak van aanschaf, verkoop etc.
Heb nu de Electribe 2 Music Production.
Is ook wel een fijne bak.
Toch is er nog een kleine kans dat ik eind mei (ontvang dan ook vakantiegeld) alsnog een Akai MPC One wil gaan nemen..
Een Roland Verselab MV-1 of zelfs de MC-707 zouden ook nog tot de mogelijkheden kunnen behoren.
Wil deze opties ook nog even gaan openhouden.
Ja, das altijd lastig.
Nieuwe (complexe) apparaten doorgronden en laten passen bij hoe je werkt.
Ik merk dat ik bij de 707 pas na een paar complete projecten echt het gevoel had dat er een 'klik' kwam.
De eerste paar waren toch vooral gevuld met frustratie. (waarom kan dit niet, hoe moet dat, waarom is dit zo lastig, dit gaat niet werken)
Zeker omdat ik echt 100% daw gewend was, is zo'n 'kleine' box echt wel een beperkende factor en moest ik mijn manier van werken aanpassen (ipv andersom)
Ik heb mijzelf dan ook voorgenomen om eerst 50 projecten af te maken voordat ik bepaal of hij mag blijven.

Die MPC heb ik me ook heel erg in verdiept.
Hoewel het echt een aantrekkelijk ding is, kan ik nog niet helemaal doorgronden of de manier van werken bij me past.
Als je de 707 qua layout en werkwijze een beetje 'snapt' is dat eigenlijk heel simpel. 8 tracks, 8 faders, 8 rijen van knoppen die dingen per track aan kunnen passen.
16 steps en 16 pads.
16 clips (patterns) per track en scenes om een verzameling van clips in 1x te kunnen selecteren.
Echt heel erg georiënteerd op muziek live 'spelen' ipv muziek in elkaar klikken (zoals een DAW voor mij toch meer is)
En bij de MPC range ben ik er na uren en uren van 'beat from scratch' en 'live jam' video's nog niet achter hoe je nu van die lekkere loop vloeiend een arrangement maakt om live af te spelen, zonder allerlei trucs uit te moeten halen op het scherm..
Dan bekruipt me toch een beetje het idee dat het een DAW is, maar dan zonder een muis, toetsenbord en groot scherm.
Ik zal ongetwijfeld iets missen, want jan en alleman zweert erbij en ik denk zelfs dat ik er heel vrolijk van kan worden.
Maar goed.
 
Het is dat je stand alone wilt werken anders zou je met een Arturia Spark ook een goede keuze kunnen maken want daar kan je itt de Korg ook zelf je samples op zetten en bewerken.
Die kost je nieuw 200 en tweedehands zie je ze voor rond de 100 euro, je hebt ook nog de oudere meer uitgebreide hardware sequencer, de software is hetzelfde;
Da's net als de Korg een apparaat die z'n beperkingen heeft maar waarmee je wel snel in een bepaalde workflow zit.
Da's natuurlijk met een 707 en een MPC anders, net als bij een daw heb je veel meer mogelijkheden en dus kan het langer duren voor je lekker op gang bent, het is maar net wat je nodig hebt natuurlijk.
 
Heb nu de Electribe 2 Music Production.
Is ook wel een fijne bak.

Jeroen, je zit ook wel 'ns na te denken om live sets te doen, kom je wel 'ns op het kanaal van de de funky/techno/disco Jap?
Hij gebruikt in z'n liveset ook soms een Korg electribe music production station, misschien kan hij je een beetje inspireren.
Of misschien geeft het je ideëen om ook een channel te beginnen.
Zowiezo leuk om z'n channel 'ns te bekijken denk ik, hier de set met oa de Korg;




Hier nog eentje;


 
Laatst gewijzigd:
Wil dan ook mijn midi-klavier (32 toetsen) gaan vervangen door een klavier van 49 toetsen.

Ik heb nog eentje staan, een Novation Remote 49SL compact heeft hetzelfde goede toetsenbord als de rest van de SL familie (Fatar) en 4 splitzones als je meerder instrumenten tegelijk erin wilt zetten.
Voor 60 euro kan je 'm overnemen.

 

Bachus

Nieuwkomer​

Lid sinds24 april 2016Berichten1
Ik ben op zoek naar een workstation ter vervanging van mijn nord stage..
mijn setup bestaat verder uit een Hydrasynth (keyboard versie) Behringer poly D en 4 synth modules (peak, V synth XT, prophet 6, GSI gemini) en een macbook met diverse softsynths(au)... ik gebruik logic en mainstage..

ik ben op zoek naar een workstation om ook de soundmodules en de mac te bedienen.
daarnaast moet de workstation het standaard pallet aan keyboardsounds kunnen bieden.

ik heb 4 instrumenten op het oog..

Korg Kronos
Yamaha montage
Roland Fantom
Kurzweil K2700

ze klinken alle 4 top, en voorzien in alle basis keyboard sounds..

er zijn twee dingen die ik belangrijk vind. Ease of use en Options and depth.

als je kijkt naar de interface dan kom ik tot de volgende lijst..
waarbij ik bedieningsvriendelijkheid en het snel bereiken van resultaten belangrijk vind

1 Montage
2 Fantom
3 Kronos
4 Kurzweil

als je kijkt naar de Synth diepgang en mogelijkheden, dan kom ik tot de omgekeerde volgorde

1. Kurzweil
2 Kronos
3 Fantom
4 Montage

ik ben op zoek naar gebruikers ervaringen van mensen die ook een workstation gebruiken als hart van hun live setup. En advies betreffende mijn keuze.
 
Wat vind jij belangrijk? Welke Klank spreekt jou aan? Ik zou YouTube even bekijken..ik zou zegen koop iets dat jou oren prettig vinden .
 
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en had dezelfde instrumenten in mijn lijstje.

Qua klank vind ik er geen één slecht, maar mijn voorkeur lag bij Roland en Kurzweil.
Voor mij doorslaggevend was de interface.
Van potentiële instrumenten lees ik vaak de handleiding en van de Kurzweil werd ik niet blij.
Idem voor mijn ervaringen met een Kronos.
Aangezien ik redelijk bekend ben met Roland apparatuur werkt dat voor mij het gemakkelijkste.

Dat is uiteraard geen objectief beeld, dus mijn advies zou zijn, luister, kij Youtube filmpjes, lees handleidingen en probeer zo mogelijk een instrument in het echt te bespelen.
Wat voor mij ook erg behulpzaam was, waren de adviezen op diverse (FB) groepen met mensen die met deze instrumenten ervaring hebben.
 

Bachus

Nieuwkomer​

Lid sinds24 april 2016Berichten1
Ik ben op zoek naar een workstation ter vervanging van mijn nord stage..
mijn setup bestaat verder uit een Hydrasynth (keyboard versie) Behringer poly D en 4 synth modules (peak, V synth XT, prophet 6, GSI gemini) en een macbook met diverse softsynths(au)... ik gebruik logic en mainstage..

ik ben op zoek naar een workstation om ook de soundmodules en de mac te bedienen.
daarnaast moet de workstation het standaard pallet aan keyboardsounds kunnen bieden.

ik heb 4 instrumenten op het oog..

Korg Kronos
Yamaha montage
Roland Fantom
Kurzweil K2700

ze klinken alle 4 top, en voorzien in alle basis keyboard sounds..

er zijn twee dingen die ik belangrijk vind. Ease of use en Options and depth.

als je kijkt naar de interface dan kom ik tot de volgende lijst..
waarbij ik bedieningsvriendelijkheid en het snel bereiken van resultaten belangrijk vind

1 Montage
2 Fantom
3 Kronos
4 Kurzweil

als je kijkt naar de Synth diepgang en mogelijkheden, dan kom ik tot de omgekeerde volgorde

1. Kurzweil
2 Kronos
3 Fantom
4 Montage

ik ben op zoek naar gebruikers ervaringen van mensen die ook een workstation gebruiken als hart van hun live setup. En advies betreffende mijn keuze.
Persoonlijk vind ik de yamaha niet zo gebruiksvriendelijk als de UI van de Montage enigszins gelijk is aan de MODX. De Fantom heb ik nog nooit uitgeprobeerd, maar de Kronos vond ik ook wel intuïtief. Binnen een kwartiertje had ik een paar tracks op genomen van 8 maten lang en daar is het mij om te doen.

Ik zelf heb een Kurzweil PC361 en de K2700 is nog niet uit voor zover ik weet, maar lijkt mij een interessant apparaat. Van Kurzweil wordt gezegd dat de UI altijd erg lastig is, ik vind het meevallen, ik vind het op zich allemaal vrij logisch. Met het grotere kleurenscherm op de K2700 en ongetwijfeld de mogelijkheid om op de computer of ipad te editten zal de gebruiksvriendelijkheid wel enorm vooruitgegaan zijn. De nieuwere apparaten zijn over het algemeen ook al wat gebruiksvriendelijker van Kurzweil van wat ik hoor.

Maar ja, dan is er ook nog het dingetje geluid. De klanken moeten wel een beetje jouw ding zijn. Over het algemeen hebben ze allemaal hun sterkere en hun minder sterkere kanten maar het komt ook aan op smaak.

Ik zou zeggen ga naar een winkel toe die de synths heeft staan en vergelijk ze eens. Hoe voelen ze, hoe klinken ze?
 
Wat vind jij belangrijk? Welke Klank spreekt jou aan? Ik zou YouTube even bekijken..ik zou zegen koop iets dat jou oren prettig vinden .

zoals gezegd, klinken ze allemaal goed... en zijn het workstations waarop je de klank naar jou eigen zin kunt aanpassen... als ik youtube ga bekijken, hoor ik alleen maar presets, en dat is nou net wat ik niet belangrijk vind..

ik heb genoeg video’s bekeken om die conclusie te kunnen trekken.

daarom baseer ik mijn keuze liefst op de interface en de mogelijkheden om de klank/sound aan te passen..

daarnaast wil ik ook kijken naar andere zaken (met uitzondering van de sequencer, want dat werkt toch altijd beter in een daw).het bedienen van die daw vanaf de workstation is wel weer belangrijk. Denk vooral aan zaken als arpeggiators, die ik veel gebruik. Ik denk dat daar namelijk het grootste verschil in zit. hier biedt de Roland misschien wel het minste, lijkt karma mij erg ingewikkeld om zelf arps te maken. Ken ik het systeem van Yamaha goed en vind ik dat erg prettig werken.. kurzweil lijkt het meeste te bieden te hebben.


ik hoop dat je dit iets meer beeld geeft bij mijn visie..
 
Wel goed om te weten wat betreft de Fantom is dat de sequencer werkt met patterns. Er zit dus geen 'lineaire sequencer' in.
Ik sluit niet uit dat die er middels een updat ooit wel komt, maar daar zou ik geen vergif op innemen.
 
Persoonlijk vind ik de yamaha niet zo gebruiksvriendelijk als de UI van de Montage enigszins gelijk is aan de MODX. De Fantom heb ik nog nooit uitgeprobeerd, maar de Kronos vond ik ook wel intuïtief. Binnen een kwartiertje had ik een paar tracks op genomen van 8 maten lang en daar is het mij om te doen.

Ik zelf heb een Kurzweil PC361 en de K2700 is nog niet uit voor zover ik weet, maar lijkt mij een interessant apparaat. Van Kurzweil wordt gezegd dat de UI altijd erg lastig is, ik vind het meevallen, ik vind het op zich allemaal vrij logisch. Met het grotere kleurenscherm op de K2700 en ongetwijfeld de mogelijkheid om op de computer of ipad te editten zal de gebruiksvriendelijkheid wel enorm vooruitgegaan zijn. De nieuwere apparaten zijn over het algemeen ook al wat gebruiksvriendelijker van Kurzweil van wat ik hoor.

Maar ja, dan is er ook nog het dingetje geluid. De klanken moeten wel een beetje jouw ding zijn. Over het algemeen hebben ze allemaal hun sterkere en hun minder sterkere kanten maar het komt ook aan op smaak.

Ik zou zeggen ga naar een winkel toe die de synths heeft staan en vergelijk ze eens. Hoe voelen ze, hoe klinken ze?

dat aanvoelen is wel belangrijk, maar het zelf uitproberen heeft er de afgelopen tijd niet ingezeten.. ik woon in een uithoek, dus voorlopig komt het er ook niet van.

betreffende kurzweil, heb ik een tijdje een pc3x gehad, met dat kleine scherm vond ik dat niet echt fijn.. maar dat nieuwe scherm zou best weleens heel goed kunnen werken.. ben in ieder geval bekend met VAST en de diepte die die synthese biedt.

ik heb inmiddels de handleidingen van de diverse instrumenten doorgenomen, ( kronos is meer dan 1000 pagina’s ) en ben daar eerlijk gezegd niet veel wijzer van geworden, tot ik zelf kan gaan proberen zal ik het met de ervaringen van anderen moeten doen..

bedankt voor je antwoord

de K2700 zit er schijnbaar aan te komen, er worden in de VS als pre orders aangenomen Door bijvoorbeeld David Weisser. En dat is iemand die dicht bij het kurzweil vuur zit.
 
Wel goed om te weten wat betreft de Fantom is dat de sequencer werkt met patterns. Er zit dus geen 'lineaire sequencer' in.
Ik sluit niet uit dat die er middels een updat ooit wel komt, maar daar zou ik geen vergif op innemen.
Heb ik ook gelezen, maar wel grappig dat je een sequence tot 128 maten lang kunt maken, en dat je de sequences aan elkaar vast kunt plakken, zodat ze automatisch doorspelen, en je op deze manier gewoon een lineare sequence kunt maken..

wat mij meer tegenstaat aan de sequencer is dat ik er geen audio loops in kan affspelen..
 
wat mij meer tegenstaat aan de sequencer is dat ik er geen audio loops in kan affspelen..
Je kunt een zone toewijzen als pad zone en dan kun je de samples onder je pads sequencen.
Ik weet niet of dat in de buurt komt van wat je bedoelt.
 
Welke synth moet ik kiezen.... Dat is zo subjectief en persoonlijke voorkeur. Niemand kan er een juist antwoord op geven. Het heeft alles te maken met persoonlijke voorkeur. De één is tevreden met dit, de andere met dat. Men zal u waarschijnlijk van alles aanraden waar je uiteindelijk niks mee bent..... Een muziek instrument is iets persoonlijks. Enkel de technische kanten van een synth kan misschien wel handig zijn, qua meningen van derden. Maar dat zijn ook maar persoonlijke opinies. De één vindt volledige "hands-on" leuk en de andere voelt zich volledig thuis in het uitspitten van parameters. Alles ligt er aan wat JIJ vindt. Raad is soms heel behulpzaam en zeker ook nuttig qua ervaringen. Maar uiteindelijk moet je zelf proberen te ondervinden. En dat is eigenlijk bij iedereen zo. Tis soms moeilijk, ik weet het...
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top