Doet het er in dit geval voor jou veel toe of er beschikking is over 16 stemmige polyfonie? Of is 8 in principe voldoende? Ik twijfel of ik überhaupt meer dan 8 stemmen nodig ga hebben eigenlijk, dus misschien is de Peak dan eigenlijk ook wel interessant.
8 stemmen is voor mij genoeg, maar toch mis ik het soms wel.
Dat ligt dan aan het gebruik van unison.
Als je een patch maakt of kiest die hier gebruik van maakt, dan gaat het nog wel hard met de voices.
Nu zit er echt wel een limiet aan wat nog lekker klinkt (meer unison is niet altijd mooier, zeker niet als je dan ook nog 8 stemmig wilt spelen), maar bepaalde patches klinken gewoon heel lekker met een unison van bijv. 2 of 4 en dan heb je dus nog 'maar' 4 of 2 voices over.
Ik zet de unison nu meestal uit of op 2 en dat werkt, zeker met een beetje 'diverge' op de oscillators maar eigenlijk wil je soms ook wel unison 4 en dan mis je die extra voices wel.
Geen ramp en het weegt voor mij niet op tegen de extra ruimte en euro's hoor, maar als je beide wel hebt, dan zijn de 16 voices van Summit wel een plus.
En wat ik eigenlijk ook wel graag zou hebben is de audio input die de Summit heeft.
Ik heb het niet tot in detail uitgezocht, maar volgens mij kun je dan de Summit gebruiken als effectenbak.
En eerlijke dingen : de reverb van de Summit (of Peak) is één van de lekkerste die ik ken.
Met name voor warme 'lush' tails die eindeloos door blijven zingen.
En ook de chorus en delay zijn de moeite waard.
Om de distortion en filter nog maar niet te vergeten.
Dus alleen al daarvoor zou het een interessante keuze zijn om een andere synth doorheen te jagen.
En als laatste, heeft de Summit qua filters net wat meer opties. Daar kun je ook heel vette geluiden mee maken.
Maaarrrrrrr.
Voor mij is de Peak voorlopig genoeg.
Elke keer dat die aan gaat, komt er een lach op m'n gezicht.