Welke synth moet ik kiezen?

Denk dat Nick het mooi verwoord. Je geeft aan dat ze allemaal goed klinken... Zit er niet eentje bij die jou iets meer doet dan de ander? Ook al zijn het preset die je hoort, het geeft toch iets van het karakter weer.
Kan je misschien niet iets bestellen en dan naar 14 dagen terug sturen als het je niet bevalt? Kies je die gene uit waar je grootste voorkeur naar uit gaat?
 
Keuzestress....
volgende week jarig, tijd voor wat nieuws.
Wat ik al heb: roland ds 61, korg krome 88, casio xw p1, korg nts1, microfreak, novation impulse 61, zoom effectenpedaaltje, apple macbook pro met logic x
wat ik gebruik in de (cover)band: roland ds61 en de novation.

waar ik naar kijk: behringer 2600, behringer neutron, behringer deepmind 12d

de eerste twee lijken me leuk om mee te klooien, de derde lijkt wat breder inzetbaar.
alle drie sowieso niet voor in de band.

de 2600 is als een kind in jamin: knopjes, schuiven, schakelaars, lampjes, het houdt niet op. soort van porno voor de ogen.
de neutron lijkt qua van dattem op de helft, maar ook erg leuk.
de deepmind is natuurlijk een heel ander ding, polyfoon, effecten, dikke bak. lijkt me toegankelijker

denk alle drie zonder meer dikke pret.
kortom, ik kom er niet uit.
Lading filmpjes bekeken, reviews, noem maar op, maar ik ben er nog steeds niet uit.

Wellicht hebben jullie een uitgesproken mening over dit spul, wat me een zetje in de goede richting geeft.
Uit de reviews komen vaak alle positieve zaken, ben ook erg benieuwd naar negatieve ervaringen.
Het is ook niet de bedoeling dat het nieuwe speeltje uiteindelijk boven op de kast beland.

dus....barst maar los :-)
 
Keuzestress....
volgende week jarig, tijd voor wat nieuws.
Wat ik al heb: roland ds 61, korg krome 88, casio xw p1, korg nts1, microfreak, novation impulse 61, zoom effectenpedaaltje, apple macbook pro met logic x
wat ik gebruik in de (cover)band: roland ds61 en de novation.

waar ik naar kijk: behringer 2600, behringer neutron, behringer deepmind 12d

de eerste twee lijken me leuk om mee te klooien, de derde lijkt wat breder inzetbaar.
alle drie sowieso niet voor in de band.

de 2600 is als een kind in jamin: knopjes, schuiven, schakelaars, lampjes, het houdt niet op. soort van porno voor de ogen.
de neutron lijkt qua van dattem op de helft, maar ook erg leuk.
de deepmind is natuurlijk een heel ander ding, polyfoon, effecten, dikke bak. lijkt me toegankelijker

denk alle drie zonder meer dikke pret.
kortom, ik kom er niet uit.
Lading filmpjes bekeken, reviews, noem maar op, maar ik ben er nog steeds niet uit.

Wellicht hebben jullie een uitgesproken mening over dit spul, wat me een zetje in de goede richting geeft.
Uit de reviews komen vaak alle positieve zaken, ben ook erg benieuwd naar negatieve ervaringen.
Het is ook niet de bedoeling dat het nieuwe speeltje uiteindelijk boven op de kast beland.

dus....barst maar los :-)
Je hebt polyphony en gear om mee te freaken.
Welke geluiden/mogelijkheden denk je nog te missen?

Ik heb de Neutron en DM12D, beiden zijn geweldig, zeker voor het geld.
Ook de Uli 2600's zijn natuurlijk heel verleidelijk, ook voor mij. GAS aanval? :kont:
 
zekers een GAS aanval. Heb ze absoluut niet nodig, kan in principe zo'n beetje alles uit mijn dozen en logic halen.
Maar bijna jarig hè, en dan zit je met jeuk.
De 2600 oogt als een soort supersnoepje.
De neutron lijkt ideaal voor o.a. ambient.
De deepmind lijkt een alleskunner, maar qua snoep gehalte kan het niet tippen aan de 2600.
Net op facebook lid geworden van een 2600 groep, en hoe meer ik dat ding zie, des te meer jeuk :-)
Volgens mij zal ik er nooit iets bruikbaars uit krijgen maar zal er gegarandeerd veel lol mee hebben.
Een deepmind 12 mét toetsenbord is overigens ook handig voor wat aanrommelen op de bank.
 
Dan zou ik voor de Neutron* gaan, want het is een beest en kost weinig. Ook geweldig om door de NTS effecten te jagen, en/of de Zoom (MS70 of MS50?)
De Deepmind 12 zou ik zwaar/log/luidruchtig vinden voor achterover op de bank.

GAS jeuk -> slaap overal een paar nachten over.

Edit: *plus een Heinakroon overlay naar keuze, voor je verjaardag :mega:
 
Ik heb een DM 6 en een Neutron en ik had een Grey Meanie maar die heb ik na een week weer terug gestuurd, niet omdat ie niet goed was (hij is geweldig) maar ik ben toch wat minder van het patchen uiteindelijk.
De Neutron is een koopje natuurlijk maar een 2600 met al die sliders en patchmogelijkheden is ook een geweldige machine, beiden staan garant voor lekker experimenteren.
Hij kost het dubbele van de Neutron maar er is wel een verschil in beleving van kwaliteit vind ik naast alle mogelijkheden die een 2600 geeft en dat terwijl de Neutron ook al een prima synth is maar je moet wel een echter patcher zijn vind ik om alles uit een 2600 te halen, ik kon voor mezelf de 629 euro niet rechtvaardigen in ieder geval, ik denk dat ik te weinig freak ben voor zo iets.
Vergis je niet in de DM 12D, dankzij veel modulatiemogelijkheden en de geweldige fx afdeling is het voor dat geld een fantastische synth en ook voor ambiënt als je daar naar op zoek bent, vergis je niet in deze synth, de sound, het bedieningsgemak en toch best veel mogelijkheden maken dit tot een hele goede allround synth vind ik.
Je komt al gauw tot hele fijne soundscapes op deze synth, echt een fijn ding.
Een DM 6 lijkt me meer geschikt voor op de bank want het zijn geen lichte bakkies die DM en omdat de DM een memorybank heeft kan je die ook nog meenemen naar een gig als je dat zou willen.
Maar welke je ook kiest; je kan niet verkeerd gaan met één van deze drie.
 
kan een 2600 zo'n beetje alles wat de neutron kan, plus nog wat meer ?
Of is het een soort appels en peren verhaal ?
Ik vind ambient tegenwoordig wel lekker, en heb begrepen dat de neutron daar prima geschikt voor is.
Als de 2600 dat ook probleemloos kan, is de 2600 wellicht interessanter dan de neutron.
Random bliepjes zoals R2D2 kunnen me overigens niet boeien.
 
Vandaag naar Bax in Goes gereden, en de Neutron gekocht.
Morgen de eerste geluidjes uit zien te krijgen.
Al linkje gevonden naar een shitload aan patches, kan mijn lol op.
Qua Zoom, heb de 70, ook toverdoosje.
 
Ben op zoek naar lange, grote soundscapes, veelstemmige strings, etherische whoosjes, groots, vullend geluid waar de bergen door trillen. Maar niet enkel reverb. Heb al een paar nice reverb kastjes om alles doorheen te jagen maar ben nu dus op zoek naar een synth die dit nog veel grootser kan maken met luchtige pads en vooral veel droomachtige, ronde, levendige klanken. Iemand een suggestie wat dit zou kunnen zijn?

Wil qua muziek vooral in de ambient sferen blijven met vaak een bijrol vanuit mijn werk voor generiek geluid onder video en andere ondersteunende "liftmuziek" bij beeld.

Heb op het oog: Sequential prophet 12, of rev2. Of de Novation Summit. Heb nog niet een doorslaggevende voorkeur. Er zijn waarschijnlijk ook nog wel meer opties.

Budget: +/- 2000 e.

Al in huis: Clavia Nord lead 1 & 2, Novation Bass station 2, Vermona DRM1 mk3, strymon nightsky reverb, eventide space reverb

extra, doch niet noodzakelijke plus: goede toetsen.. Mijn NL2 keyboard is oud en aftands en toetst niet lekker meer, maar ben ook aan het kijken naar een midi keyboard om meer met modules te kunnen gaan doen dus dit is niet doorslaggevend voor de nieuwe synth die ik zoek.
 
Kijk eens naar een combi van digitone met de analog four. Voed de ene in de ander voor extra dikke reverb, evt met strymon of eventide ertussen. Analoog plus fm kan net dat onwerkelijke smaakje geven.
Dat a4 maar vierstemmig is, mag de pret niet drukken met drie oscillators per voice. En anders voeg je een leuke pitch shifter toe, je zou een pitch factor kunnen nemen, maar dan ben je eigenlijk ook dicht bij een h9.
Nog andersdenkender zou je ipv een h9 een akai mpc live (of one, of force) kunnen oppikken en je gedubbelde synth autosamplen zodat je bijna eindeloze polyfonie hebt. Als je een mki A4 neemt en gebruikte force, kun je zelfs een nieuwe digitone nemen en binnen budget blijven.

Of de summit. Ook heel fraai ;-)
 
Ben op zoek naar lange, grote soundscapes, veelstemmige strings, etherische whoosjes, groots, vullend geluid waar de bergen door trillen. Maar niet enkel reverb. Heb al een paar nice reverb kastjes om alles doorheen te jagen maar ben nu dus op zoek naar een synth die dit nog veel grootser kan maken met luchtige pads en vooral veel droomachtige, ronde, levendige klanken. Iemand een suggestie wat dit zou kunnen zijn?

Wil qua muziek vooral in de ambient sferen blijven met vaak een bijrol vanuit mijn werk voor generiek geluid onder video en andere ondersteunende "liftmuziek" bij beeld.

Heb op het oog: Sequential prophet 12, of rev2. Of de Novation Summit. Heb nog niet een doorslaggevende voorkeur. Er zijn waarschijnlijk ook nog wel meer opties.

Budget: +/- 2000 e.

Al in huis: Clavia Nord lead 1 & 2, Novation Bass station 2, Vermona DRM1 mk3, strymon nightsky reverb, eventide space reverb

extra, doch niet noodzakelijke plus: goede toetsen.. Mijn NL2 keyboard is oud en aftands en toetst niet lekker meer, maar ben ook aan het kijken naar een midi keyboard om meer met modules te kunnen gaan doen dus dit is niet doorslaggevend voor de nieuwe synth die ik zoek.
De keuze is reuze. Volgens mij kunnen de meeste recente polyfone synths dit wel leveren.

Summit kan heel lekker warm klinken. Ik heb zelf de Peak (budget was ongeveer de helft en de beschikbare ruimte ook) en die krijgt mij altijd warm.
Nord stage 3 ook (en die heeft een dijk van een toetsenbord)
Hydrasynth komt ook een heel eind, zeker qua modulatie mogelijkheden (om de pad interessant te houden), wat ik heb gehoor heeft hij wat meer werk nodig qua sounddesign om warm te laten klinken, maar ik heb veel mooie klanken gehoord.
Maar er zijn zoveel opties. Udo super 6, iets van sequential, sjongejonge.

Voor een midi controller schijnt de Komplete Control mk 2 van native instruments heel goed te zijn (zelfde keybed van fatar als de stage 3 als ik het goed heb ).
Als die van mij er aan toe is, dan ga ik die bekijken.
 
Summit kan heel lekker warm klinken. Ik heb zelf de Peak (budget was ongeveer de helft en de beschikbare ruimte ook) en die krijgt mij altijd warm.

Doet het er in dit geval voor jou veel toe of er beschikking is over 16 stemmige polyfonie? Of is 8 in principe voldoende? Ik twijfel of ik überhaupt meer dan 8 stemmen nodig ga hebben eigenlijk, dus misschien is de Peak dan eigenlijk ook wel interessant.
 
Doet het er in dit geval voor jou veel toe of er beschikking is over 16 stemmige polyfonie? Of is 8 in principe voldoende? Ik twijfel of ik überhaupt meer dan 8 stemmen nodig ga hebben eigenlijk, dus misschien is de Peak dan eigenlijk ook wel interessant.
8 stemmen is voor mij genoeg, maar toch mis ik het soms wel.
Dat ligt dan aan het gebruik van unison.
Als je een patch maakt of kiest die hier gebruik van maakt, dan gaat het nog wel hard met de voices.
Nu zit er echt wel een limiet aan wat nog lekker klinkt (meer unison is niet altijd mooier, zeker niet als je dan ook nog 8 stemmig wilt spelen), maar bepaalde patches klinken gewoon heel lekker met een unison van bijv. 2 of 4 en dan heb je dus nog 'maar' 4 of 2 voices over.
Ik zet de unison nu meestal uit of op 2 en dat werkt, zeker met een beetje 'diverge' op de oscillators maar eigenlijk wil je soms ook wel unison 4 en dan mis je die extra voices wel.
Geen ramp en het weegt voor mij niet op tegen de extra ruimte en euro's hoor, maar als je beide wel hebt, dan zijn de 16 voices van Summit wel een plus.

En wat ik eigenlijk ook wel graag zou hebben is de audio input die de Summit heeft.
Ik heb het niet tot in detail uitgezocht, maar volgens mij kun je dan de Summit gebruiken als effectenbak.
En eerlijke dingen : de reverb van de Summit (of Peak) is één van de lekkerste die ik ken.
Met name voor warme 'lush' tails die eindeloos door blijven zingen.
En ook de chorus en delay zijn de moeite waard.
Om de distortion en filter nog maar niet te vergeten.
Dus alleen al daarvoor zou het een interessante keuze zijn om een andere synth doorheen te jagen.

En als laatste, heeft de Summit qua filters net wat meer opties. Daar kun je ook heel vette geluiden mee maken.

Maaarrrrrrr.

Voor mij is de Peak voorlopig genoeg.
Elke keer dat die aan gaat, komt er een lach op m'n gezicht.
 
Doet het er in dit geval voor jou veel toe of er beschikking is over 16 stemmige polyfonie? Of is 8 in principe voldoende? Ik twijfel of ik überhaupt meer dan 8 stemmen nodig ga hebben eigenlijk, dus misschien is de Peak dan eigenlijk ook wel interessant.
PS, check anders ook even deze video.
Net online gezet en 100% Peak qua geluid.

 
PS, check anders ook even deze video.
Net online gezet en 100% Peak qua geluid.


gaaf! zit meteen meer filmpjes van je te bekijken. Erg fijne vibes, klinkt erg goed die Peak, bevalt mij ook zeer wat jij ermee maakt. Ook nice beeld met die droneshots.
Thanks voor de tips in ieder geval! Ik ga dan ook zeker even een Peak of Summit proberen in de winkel binnenkort.
 
gaaf! zit meteen meer filmpjes van je te bekijken. Erg fijne vibes, klinkt erg goed die Peak, bevalt mij ook zeer wat jij ermee maakt. Ook nice beeld met die droneshots.
Thanks voor de tips in ieder geval! Ik ga dan ook zeker even een Peak of Summit proberen in de winkel binnenkort.
Thnx!
Succes met de keuze. Hij is reuze (en je kunt gelukkig niet echt fout kiezen met de meeste synths)
 
extra, doch niet noodzakelijke plus: goede toetsen.. Mijn NL2 keyboard is oud en aftands en toetst niet lekker meer, maar ben ook aan het kijken naar een midi keyboard om meer met modules te kunnen gaan doen dus dit is niet doorslaggevend voor de nieuwe synth die ik zoek.
Als ie niet groot hoeft te zijn kijk dan bijv voor een keystep, zoek je iets met meer toetsen neem dan Novation en Arturia mee in je overweging, Nektar kan ook interessant zijn voor je.
 
Ik heb het idee maar kan het een beetje mis hebben dat een Prophet Rev2 en een Novation Summit qua klankkleur in elkaars buurt zitten.

In mijn ervaring kan een VST keyboards niet tippen aan de kwaliteit van de iets betere synths. Misschien de iets duurdere vst's boven de 500,-. In ieder geval kan mijn arturia keyboard bij lange na niet tippen aan die van mijn Prophet rev2.
 
Laatst gewijzigd:
Ik mis van die ijskoude pads in mijn muziek. Misschien moet ik gewoon niet zeuren en gewoon een Blofeld kopen, maar ik vind het wel leuk om iets nieuwers of obscuurders te kopen. Daarnaast heb ik het echt niet met die matrix-gebaseerde synths. Ik moet iets hebben met veel knoppen. De Modor NF-1m is echter ook erg goed, weet iemand of het een beetje leuk is om dat ding te programmeren?

Ik heb gekeken naar een Argon8m, maar ik heb nog niet echt de sound uit dat ding horen komen waar ik naar op zoek ben. Heb ook een Micromonsta 2, maar die klinkt me tot nu toe eigenlijk te dik en warm. De Microfreak die ik had kon het vast ook, maar ik had geen klik met dat ding.


Lang verhaal. Iemand tips? Budget is pakweg tot 600 euro.
 
Back
Top