Welke synth moet ik kiezen?

Na lange tijd alleen software te hebben gebruikt begint het toch te kriebelen om een hardware synth te kopen.
Ik ping pong regelmatig heen en weer tussen twee hobbies: klassieke piano muziek spelen en elektronische muziek maken.
Life is too short....
Eerst wilde ik een nieuwe digitale piano kopen, maar eigenlijk is m'n huidige piano nog wel OK. En zoveel speel ik nu ook weer niet. Dus kan ik dat geld beter in een synth steken (en kan altijd nog voor een VST piano gaan).

Advies gezocht voor één veelzijdige hardware synth met goed klavier (liefst 88 toetsen, mag eventueel 1 maatje kleiner) die ook prima als midi keyboard te gebruiken is (zodat ik m'n huidige midi keyboards kan verkopen).
Ik heb vroeger alleen een Roland JV-90 en XP-80 gehad.
Hoeft nu niet per se een rompler te zijn. Maar in dat geval moet ie wel veelzijdig zijn, dus niet een "basic" V/A synth.
Budget rond de 2000 max.
De Yamaha MODX8 misschien?
Alvast dank.
 
Korg PA4X gaat niet tot 88 keys. Maar dat zou ik kiezen.

Je kunt natuurlijk ook gewoon met modules en VST's werken en voor een goede digitale piano gaan. Persoonlijk zit er in die multifunctionele keyboards een hoop spul dat je misschien niet gebruikt.
 
Dank voor de suggestie maar een "arranger keyboard" ? Nee dat soort poespas hoef ik niet.
Ik bedoelde dat ie veelzijdig moet zijn qua geluid. Maar wel een echte synth.
 
Dank voor de suggestie maar een "arranger keyboard" ? Nee dat soort poespas hoef ik niet.
Ik bedoelde dat ie veelzijdig moet zijn qua geluid. Maar wel een echte synth.

76 keys wordt al moeilijk. Een échte synthesizer met dat aantal keys is heel zeldzaam, laat staan met kwaliteit toetsen. Bijvoorbeeld een Roland JX-10 koop je niet voor de toetsen.

Kurzweil is een mogelijkheid. En anders de digitale Rolands die je noemde.

Waarom geen losse 88 key Fatar master met een Virus-C, een Behringer Model D en een ton sample based VST's?

Dit zijn eigenlijk je opties:

8 stuks. Ik denk dat die Prophet wel echt fun is!
 
Heb momenteel de Novation Circuit in bezit.
Helaas ben ik hier toch niet helemaal content mee.
Ben daarom me aan het oriënteren voor een Polyend Tracker of MPC One.
Tevens ben ik ook wel benieuwd naar ervaringen hiernaar.
Heb zelf een lichte voorkeur voor de MPC One.
Die Circuit lijkt me best geinig, maar wel enigszins beperkt (als je iets meer wilt dan 4 kanalen)

Die Polyend tracker is zeker interessant. Ik heb nog niet echt een use case gevonden, maar hij doet me denken aan de 'goede oude tijd' van fasttracker.
Man, wat heb ik daar veel in gemaakt vroeger.
Lange samples maken die een filter sweep hadden en dan met de beginpositie verschuivend afspelen. JEEE we hebben een filter.
Eigen waveforms maken, nog voor ik begreep wat het was. (je kon gewoon audio tekenen met fasttracker, heel vet)
Heb nog RSI van het kloppen van nummertjes.

MPC one is ook een interessante machine. Vooral als je sample based werkt.
En voor wat je krijgt, niet eens zo heel prijzig.
Ik heb erg getwijfeld tussen een deluge, MPC Live MkII en de 707.
Uiteindelijk is het de laatste geworden. De Deluge was hier niet te krijgen en de MPC was me net teveel op produceren en het gebruik van samples gericht en minder op 'performen'.
De MPC is wel veel uitgebreider als je wilt editen / produceren dan de 707, maar de synth engine van de 707 en het werken met 8 kanalen met eigen knoppen sprak me net wat meer aan.
En ik wilde graag iets zonder groot scherm. Want daar wilde ik juist van af.
Toen ik een mooie 707 op MP voorbij zag komen 'voor weinig' heb ik de sprong gemaakt.
En nu eerst 50 projecten maken voordat hij eventueel weg gaat.
Ik ben van mening dat je dergelijke complexe systemen eerst heel goed moet leren kennen voordat je een conclusie trekt of het bij je past.
Veel irritaties van het begin zijn nu ingesleten en de workarounds werken prima. Net zoals dat bij de MPC zou gebeuren waarschijnlijk.

Qua sequencen (dat was m'n tweede doel) is de 707 voorlopig iig meer dan genoeg. 4 mono synths, of 2 stereo, of een combinatie hiervan via de inputs zijn in mijn bescheiden setup (m'n vrouw denkt hier anders over hahahahaha) voldoende.
Maar misschien komt er ooit nog een MPC naast. Wie weet.
Samplen kom ik nu niet aan toe, maar is wel heel gaaf.
Hij spreekt me heel erg aan (vooral de live) en lijkt me erg inspirerend om mee te werken.

Maar eerst wachten op de Novation Peak. Dan heb ik drie hardware synths en de 707, waarmee ik eigenlijk een goede basis heb om muziek te maken zonder DAW.
Levertijd is een dingetje bij Bax de laatste tijd. Maar de prijs was zo belachelijk laag (vergeleken bij Thomann etc) dat ik dat voor lief nam.
 
Heb momenteel de Novation Circuit in bezit.
Helaas ben ik hier toch niet helemaal content mee.
Ben daarom me aan het oriënteren voor een Polyend Tracker of MPC One.
Tevens ben ik ook wel benieuwd naar ervaringen hiernaar.
Heb zelf een lichte voorkeur voor de MPC One.
Wat mis je aan de Novation Circuit? Niet dat er niks ontbreekt, maar wat mis jij het meest?

De polyend tracker is voor mensen die daar helemaal in willen duiken, of gewend zijn aan trackers, of liever werken met een spreadsheet dan met een piano roll. Een MPC is een compleet ander beest. itt de Circuit, die nogal pattern-georienteerd is, is de MPC meer lineair georienteerd. Er zit een heel aardig synth in en sinds kort ook een drumsynth. Als de beperkingen je tegenhouden, sluit je hem aan op je computer en voilá: VST plugins en veel meer tracks. Dikke tip: de MPC bible van MPC tutor, anders wordt je helemaal gek van alle tutorials die elkaar overlappen.
Maar: ipv een MPC one, waarom niet een gebruikte MPC live? Zodat je met accu op de bank (of waar dan ook) kunt jammen? En als je nog twijfelt, kun je het goedkoper doen dan de One, door een gebruikte MPC touch op te snorren; die werkt exact hetzelfde, maar kan alleen icm een computer gebruikt worden. En kost ongeveer de helft van een gebruikte Live.
Maar (2): als je de Push kent, de Force gaaf vindt, zou ik zeggen: ga daar voor. Nick Trikakis heeft supergafe filmpjes met de Force. Helaas heeft Akai hem ontslagen, maar dat mag de pret niet drukken van zijn werk. Inmiddels gaan Force voor zo'n 700. Niet gratis, maar veel machine voor je geld. Ongeveer een Push met ingebouwde ableton light.
Maar (3): Als Nick trikakis wel je ding is, maar 700 euro niet, kun je ook overwegen om een Launchpad met een Akai MPC touch te gebruiken. Dan kom je een heel eind in de buurt, voor iets meer dan de helft (schat ik). wel meer gedoe en geen hype synth plugin.
 
@Montfrooij en @buis
Heel erg bedankt voor jullie uitgebreide en nuttige feedback.
Om eerlijk te zijn vind ik die Novation Circuit wel wat beperkt, ook qua kanalen etc.
Ben eigenlijk wel gecharmeerd geraakt van zowel de MPC One als de Polyend Tracker.
Alleen zijn het inderdaad twee totaal verschillende apparaten.
Werk zelf veel in Ableton en af en toe ook met FL-studio (als plugin in Ableton ook).
Daarom heb ik al eventuele 3e optie ook nog een Akai Force.
Alhoewel deze wel erg prijzig is.
De Push 2 gaat het niet worden, aangezien ik ook met een standalone zou willen gaan werken.
En de MC-707 is ook wel een leuke bak, maar heeft wel een erg kleine display.
 
@Montfrooij en @buis

En de MC-707 is ook wel een leuke bak, maar heeft wel een erg kleine display.

Gek genoeg is die kleine display voor mij een (beetje een) reden geweest om hem wel te kopen.
Meer ruimte voor knoppen en minder verleiding om er op te kijken.
Fysieke knoppen kan ik beter onthouden dan een touchscreen.
Eigenlijk kijk ik nauwelijks op het display. M.u.v. bij het echte editwerk en kiezen van samples van clips etc. maar dan is het prima te doen.
Enig moment waarop het echt te klein is, is als je de matrix in duikt. Maar eerlijk gezegd kom je daar hooguit een paar keer per project.
Stiekem hoop ik nog op een update die hem geschikt maakt voor OneOS (of zo iets), zodat je sounddesign op de iPad kunt doen.
Hebben ze bij de Verselab wel uitgebracht.
Maar ik merk dat de 707 door mij meer als een 'instrument' bespeeld wordt, dan als een 'daw in a box'.
Want hoewel hij best wat kan, is het echt geen daw in a box.

Volgens mij is er niet echt een 'slechte' keuze in deze.
Ze hebben allemaal hun sterke punten.
 
Maar: ipv een MPC one, waarom niet een gebruikte MPC live? Zodat je met accu op de bank (of waar dan ook) kunt jammen?
Je kan met een One toch ook op de bank als je de adapter aansluit, mij lijkt het formaat van de One nou juist wel prettig als je op de bank zit?
Maar goed ik heb geen van beiden dus ik kan niet echt goed oordelen wat dat betreft.
 
Het was een moeilijke keuze, maar heb toch gekozen voor de Polyend Tracker.
Ben ook wel erg gecharmeerd van de MPC One, maar financieel moest ik ook toch mijn afweging hierin maken.
Wellicht ga ik ooit toch voor de Akai Force (als ik financieel meer ruimte heb).
Deze spreekt mij ook erg aan.
 
Het was een moeilijke keuze, maar heb toch gekozen voor de Polyend Tracker.
Ben ook wel erg gecharmeerd van de MPC One, maar financieel moest ik ook toch mijn afweging hierin maken.
Wellicht ga ik ooit toch voor de Akai Force (als ik financieel meer ruimte heb).
Deze spreekt mij ook erg aan.
Gaaf.
Benieuwd hoe hij bevalt (en wat je er mee maakt).
Als je wat beeld- en geluid hebt, houd ik me aanbevolen!
 
Zou deze Polyend Tracker gisteren ontvangen.
Helaas is er wat vertraging en ga ik deze waarschijnlijk maandag as ontvangen.
Kun je de rest van het weekend er nog op verheugen, moet je maar denken. ;) Ja, als je een beetje het gevoel in de vingers hebt met deze Polyend, laat het maar weten wat je ervaringen zijn. Ben daar ook wel benieuwd naar.
 
Helaas had ik met de Polyend Tracker toch niet helemaal een goede match.
Niet dat ik het geen leuke bak vond.
Maar toch miste ik echt de juiste workflow en het goede gevoel hiermee.
Moet eerlijk zeggen dat ik wel wat grillig ben geweest de afgelopen weken, op het vlak van aanschaf, verkoop etc.
Heb nu de Electribe 2 Music Production.
Is ook wel een fijne bak.
Toch is er nog een kleine kans dat ik eind mei (ontvang dan ook vakantiegeld) alsnog een Akai MPC One wil gaan nemen..
Een Roland Verselab MV-1 of zelfs de MC-707 zouden ook nog tot de mogelijkheden kunnen behoren.
Wil deze opties ook nog even gaan openhouden.
 
Back
Top