Tr-909 Vergelijking

Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
Oke.. Nu is het dus helemaal kut :( .. Ik had omdat het niet lukte alles maar weer gewoon teruggezet zoals hij in originele staat was.. dus op die 117V en mooi die transformator ertussen... zet ik hem vandaag aan... alle lichtjes knipperde heel raar, wat ie daarvoor nooit heeft gedaan... de crash en de hihat kwam er overstuurd uit, met een portie ruis.. en even later hoorde ik de crash vanzelf een paar keer aanslaan zonder dat ik midi o.i.d. ernaar verstuurde en toen viel het beestje helemaal uit.. pfff achteraf heb ik er behoorlijk wat spijt van dat ik het geprobeerd heb, ik had m beter kunnen laten zoals ie was.. ;{

Dat is echt kut dus, dan vrees ik dat het trafootje toch 220 op de 110v winding heeft gehad, dat vermoede ik al nadat je het over die kapotte zekering had.
Ik hoop voor je dat het dan alleen tot de voeding beperkt is, is ook kut natuurlijk, maar dat valt redelijk makkelijk te repareren, zet hem iig maar niet meer aan om verdere schade te voorkomen.
 
Origineel geplaatst door richard2000
Dat is echt kut dus, dan vrees ik dat het trafootje toch 220 op de 110v winding heeft gehad, dat vermoede ik al nadat je het over die kapotte zekering had.
Ik hoop voor je dat het dan alleen tot de voeding beperkt is, is ook kut natuurlijk, maar dat valt redelijk makkelijk te repareren, zet hem iig maar niet meer aan om verdere schade te voorkomen.
dat scheelt, hij gaat niet meer aan 8D
 
jep, doe ik... ik heb inmiddels boemtjak gepm'd.. hopelijk dat hij me er verder mee zou kunnen helpen
 
Origineel geplaatst door Dj Ruffryder
Oke.. Nu is het dus helemaal kut :( .. Ik had omdat het niet lukte alles maar weer gewoon teruggezet zoals hij in originele staat was.. dus op die 117V en mooi die transformator ertussen... zet ik hem vandaag aan... alle lichtjes knipperde heel raar, wat ie daarvoor nooit heeft gedaan... de crash en de hihat kwam er overstuurd uit, met een portie ruis.. en even later hoorde ik de crash vanzelf een paar keer aanslaan zonder dat ik midi o.i.d. ernaar verstuurde en toen viel het beestje helemaal uit.. pfff achteraf heb ik er behoorlijk wat spijt van dat ik het geprobeerd heb, ik had m beter kunnen laten zoals ie was.. ;{

Kut voor je! Ik begin nu ook te twijfelen, naardat veel mensen zeiden het een makkelijk klusje is?! (operationeel gezien!)
Het toch een riskant werkje blijkt te zijn?! Bagger, bagger en nog eens bagger! :stupid
 
Origineel geplaatst door Cisco
Kut voor je! Ik begin nu ook te twijfelen, naardat veel mensen zeiden het een makkelijk klusje is?! (operationeel gezien!)
Het toch een riskant werkje blijkt te zijn?! Bagger, bagger en nog eens bagger! :stupid
Het zou in principe makkelijk moeten zijn als ik het zo lees van iedereen ja.. Ik denk persoonlijk toch ook dat dat bruine draadje bij mij er iets mee te maken heeft.. Ik vraag me af wat die daar doet...
 
Origineel geplaatst door richard2000
Dat is echt kut dus, dan vrees ik dat het trafootje toch 220 op de 110v winding heeft gehad, dat vermoede ik al nadat je het over die kapotte zekering had.
Ik hoop voor je dat het dan alleen tot de voeding beperkt is, is ook kut natuurlijk, maar dat valt redelijk makkelijk te repareren, zet hem iig maar niet meer aan om verdere schade te voorkomen.

Zou dat met dat ene draadje te maken kunnen hebben?
 
Verkeerde spanning! Ruffryder! Ik hoop dat de schade beperkt is gebleven, en bij de voeding?!
Ik wil m'n 117v 909 ook omsolderen, maar begin nu toch echt een beetje twijfels te krijgen over de werkwijze hiervan?!
Iemand die hier ervaring mee heeft? Laat even wat horen? Craz, Johnnybusca misschien? ;)
 
Origineel geplaatst door Cisco
Kut voor je! Ik begin nu ook te twijfelen, naardat veel mensen zeiden het een makkelijk klusje is?! (operationeel gezien!)
Het toch een riskant werkje blijkt te zijn?! Bagger, bagger en nog eens bagger! :stupid

Het is normaal gesproken ook een makkelijk klusje, alleen moet je altijd eerst goed nagaan of er niet al eerder in het apparaat geknutseld is. En bij de 909 van Dj Ruffryder was er al wel eerder gesleuteld aan de voeding en wel op de meest kritieke plaats, namelijk aan de kant waar de netspanning de trafo binnengaat.

Verder had Dj Ruffryder natuurlijk de pech, dat hij een wat oudere 909 heeft, waar geen tekst staat op de onderkant van de printplaten. Dit in tegenstelling tot de genoemde thread over het omzetten van die jumper bij de voeding. Maar dit even terzijde.
 
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Het is normaal gesproken ook een makkelijk klusje, alleen moet je altijd eerst goed nagaan of er niet al eerder in het apparaat geknutseld is. En bij de 909 van Dj Ruffryder was er al wel eerder gesleuteld aan de voeding en wel op de meest kritieke plaats, namelijk aan de kant waar de netspanning de trafo binnengaat.

Verder had Dj Ruffryder natuurlijk de pech, dat hij een wat oudere 909 heeft, waar geen tekst staat op de onderkant van de printplaten. Dit in tegenstelling tot de genoemde thread over het omzetten van die jumper bij de voeding. Maar dit even terzijde.

Ok...

Boemtsjak, kan jij dan (als een van de meest ervaren?) mij vertellen wat de juiste werkwijze is met betrekking tot (voor DJ Ruffryder) een groot fiasco? ;)
 
Origineel geplaatst door Cisco
Ok...

Boemtsjak, kan jij dan (als een van de meest ervaren?) mij vertellen wat de juiste werkwijze is met betrekking tot (voor DJ Ruffryder) een groot fiasco? ;)

Ik bedoel dus, het omzetten van 117V naar 220V? :)
 
Origineel geplaatst door richard2000
Het is gewoon dat bruine kutdraadje geweest, volgens mij omzeilt dat draadje die spanningskeuze jumpers, dus wat je ook omjumpert, hij blijft op 110v staan.

Sterker nog, de bruine draad liep van de ene kant van de netspanning naar de 220 V ingang van de trafo. Door de jumper op 220 V te zetten, kwam de andere kant van de netspanning ook bij de 220 V ingang van de trafo uit. Met als resultaat een flinke kortsluiting, waardoor de zekering doorbrandde. Door vervolgens de jumper op 240 V te zetten, kwam de netspanning van 230 V tussen de 220 V en 240 V ingangen van de trafo te staan (waar normaal dus 20 V over hoort te staan), met alle gevolgen van dien...
 
Origineel geplaatst door Cisco
Ok...

Boemtsjak, kan jij dan (als een van de meest ervaren?) mij vertellen wat de juiste werkwijze is met betrekking tot (voor DJ Ruffryder) een groot fiasco? ;)

Voordat je met de soldeerbout in de weer gaat, kijk eerst goed of de voeding 100% overeenkomt met de foto's van de jumper-wissel-thread. Als je rare draden ziet, zoals de bruine draad bij Dj Ruffryder's 909, dan zou ik adviseren om er niet zelf mee verder te gaan.

Als er niet aan de voeding van je 909 is gesleuteld, dan is het gewoon een kwestie van de jumper omsolderen van 110 V naar 240 V en de zekering te vervangen door eentje van 315 mA Traag. Dit laatste wordt nogal eens over het hoofd gezien.
 
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Sterker nog, de bruine draad liep van de ene kant van de netspanning naar de 220 V ingang van de trafo. Door de jumper op 220 V te zetten, kwam de andere kant van de netspanning ook bij de 220 V ingang van de trafo uit. Met als resultaat een flinke kortsluiting, waardoor de zekering doorbrandde. Door vervolgens de jumper op 240 V te zetten, kwam de netspanning van 230 V tussen de 220 V en 240 V ingangen van de trafo te staan (waar normaal dus 20 V over hoort te staan), met alle gevolgen van dien...

Ai, 220v kan die winding helemaal niet aan, maar met een beetje geluk is die 220v dan nog heel, of is de klap zo hard geweest dat die winding ook stuk is?
 
Origineel geplaatst door Cisco
P.S. Het hele verhaal over serienummers ken ik onderhand wel, en dat klopt ook! Metname de oudere serienummers klinken wat luier en voller vergeleken met de late nummers. Maar ik heb twee 909's met allebei een laat serienummer, en tussen beide zit in de laatste getallen 20 verschil... En het verschil kan zelfs bijna een doof persoon horen?! :-)

Ik ben er absoluut van overtuigd dat elke 909 anders klinkt! (heb vele tests uitgevoerd!;) ) Maar het verschil wat ik met mijn Amerikaanse en Europese 909 heb (net als DJ Ruffryder) is gewoon echt te groot?! Metname de kick/snare/clap/ride.

Ik had hier laatst een Amerikaanse en een Europese 909 staan en die klonken volgens mij inderdaad net zo verschillend als de 909's van jou. De kick van de Europese 909 had meer punch dan de Amerikaanse en ik dacht dat de tuning van alle instrumenten van die Amerikaanse 909 ook hoger was dan bij de Europese. Maar ik heb geen idee waar dit nu precies aan ligt. In ieder geval ligt het niet aan het wel of niet gebruiken van een externe trafo voor een Amerikaanse 909, want de Amerikaanse 909, die ik hier had, was al omgejumperd naar 240 V.
 
Origineel geplaatst door richard2000
Ai, 220v kan die winding helemaal niet aan, maar met een beetje geluk is die 220v dan nog heel, of is de klap zo hard geweest dat die winding ook stuk is?

Het kan zijn, dat de trafo het overleefd heeft, maar dat ie wel een meer dan 11x te hoge spanning heeft uitgespuugd, waardoor het voedingscircuit erachter kapot is gegaan.

Of de winding heeft inderdaad de trafo om zeep geholpen en wel zo ver, dat ook de 117 V ingang niet meer werkt.
 
Origineel geplaatst door Boemtsjak
Het kan zijn, dat de trafo het overleefd heeft, maar dat ie wel een meer dan 11x te hoge spanning heeft uitgespuugd, waardoor het voedingscircuit erachter kapot is gegaan.

Of de winding heeft inderdaad de trafo om zeep geholpen en wel zo ver, dat ook de 117 V ingang niet meer werkt.

Yep, die voedingelectronica zal het waarschijnelijk niet overleeft hebben, en anders gaat het binnenkort alsnog kapot en als de 117v winding stuk is de 220 dat ook...
Klote, moet je toch een hoop vervangen, standaard trafootje dan maar...
 
Back
Top