TR-808, TR-909 syncen met Fruityloops en Midi-keyboard

rivomusic

Stamgast
Lid sinds
10 november 2014
Berichten
107
Locatie
Rotterdam
Hoi allen,

Onlangs heb ik een lang gekoesterde wens in vervulling laten gaan en een TR-808 èn TR-909 aangeschaft. In principe m'n eerste hardware als je m'n Yamaha FB-01 niet meeteld...

Naast deze twee apparaten heb ik een Allen & Heath ZED R16 aangeschaft. M'n bedoeling is om door de tijd weer in meer mooie spullen te investeren maar ruimte en geld laten dat op dit moment even niet toe. Maar ik kan hiermee al voldoende lol maken voorlopig. Tevens reden om me in te schrijven op dit forum.

Tot dat ik deze twee apparaten aanschafte gebruikte ik FruityLoops Studio 8 om een beetje muziek te maken. Ik had daarop een Novation Remote SL aangesloten en vond 't allemaal wel leuk. Maar nu is de situatie wat veranderd.

Ik zou dolgraag e.e.a. zo aansluiten zodat ik:
  • Vooralsnog in FruityLoops m'n muziek kan maken;
  • Mijn Novation kan gebruiken om FruityLoops aan te sturen;
  • Mijn beide TR's syncen met elkaar en vervolgens ook FruityLoops;
  • Voor mijn TR-sounds verschillende kanalen gebruikt op m'n ZED R16;
  • De verschillende kanalen vanuit m'n ZED R16 kan toewijzen aan verschillende virituele kanalen in mijn FruityLoops mixer.

Nu ben ik heel goed geïnformeerd door degene die mij zijn TR's heeft verkocht en om alles in potentie goed draaiend te krijgen zoals hierboven besproken bezit ik nu dus de volgende spullen:
  • TR-808 drummachine
  • TR-909 drummachine
  • Allen & Heath ZED R16 firewire mixer
  • Novation Remote 25SL midi-controller
  • Kenton Prosolo MKII
  • Kenton Sync-5
  • Emagic MT4 Midi converter
  • FruityLoops Studio 8

Nu ben ik al redelijk aan het prutsen geweest om de boel aan de praat te krijgen maar ik ben klein begonnen en heb:
  • M'n Novation via MIDI OUT 1 op m'n Pro Solo MIDI IN aangesloten;
  • M'n Pro Solo ingesteld zoals in dit filmpje;
  • M'n Pro Solo Sync aangesloten op m'n TR-808 conform bovengenoemd filmpje (inclusief de input switch achterop).

Het laatste verhaal krijg ik al niet aan de praat. En ik word erg nerveus als ik nu terug kijk naar wat ik uiteindelijk wil als ik hier al op vast loop. Zelfs het syncen van m'n 808 met m'n 909 lukt me al niet. Daarbij rekenend dat mijn kennis van dit spul nog erg gering is... Maar wie weet vinden jullie 't leuk om over na te denken en me op weg te helpen?

Thanks alvast voor jullie reacties!

Rik
 
Zelfs het syncen van m'n 808 met m'n 909 lukt me al niet. Daarbij rekenend dat mijn kennis van dit spul nog erg gering is... Maar wie weet vinden jullie 't leuk om over na te denken en me op weg te helpen?

Thanks alvast voor jullie reacties!

Rik

tja er zijn zoveel mogelijkheden .

meest voor komende is 808 dinsync in en de 909 midi in. maar je kan ook dincync naar allebei
het zou kunnen dan je het vinkje sync in de daw niet hebt aan gevinkt . waarschijnlijk wel midi maar geen sync .. probeer dat eerst eens even.

als je apart de tr-808 en tr-909 wilt dinsyncen dan moet de tr-808 op master staan en de tr-909 op dincync slave .. (tr-909)dat is dus twee keer drukken op shift -> sync knop .(naast de master volume knop) . eerste is master time clock tweede is midi in en de derde is dincync.. ook moet het een dinsync kabel zijn en geen midi .. dat is dus ff doormeten of alle pinnen zijn verbonden in de midi kabel.
 
Laatst gewijzigd:
Het laatste verhaal krijg ik al niet aan de praat. En ik word erg nerveus als ik nu terug kijk naar wat ik uiteindelijk wil als ik hier al op vast loop. Zelfs het syncen van m'n 808 met m'n 909 lukt me al niet. Daarbij rekenend dat mijn kennis van dit spul nog erg gering is... Maar wie weet vinden jullie 't leuk om over na te denken en me op weg te helpen?

Kan je niet echt direct helpen met het sync gedeelte, maar ik zal me niet zoveel zorgen maken, komt wel goed, zijn zat mensen hier die daarmee kunnen helpen!

Daarnaast, vette spullen! De R16 staat ook op mijn verlanglijstje, zeker omdat je heel flexibel alle kanalen apart in en uit je DAW kunt sturen. Wat je dus in jouw setup kunt doen is in FL gewoon tracks maken zoals je deed, de 808/909 mee laten lopen en de hele jam dan multitracken. Vreet wel HD ruimte, maar het is wel een efficiente werkwijze ipv alles stukje bij beetje opnemen.
 
@ DRe, dankjewel! Ik was in FL Studio inderdaad vergeten aan te geven dat 'ie ook sync mee moest sturen. Nu is 't zo ingesteld dat m'n FL Studio master is en de rest slave.

M'n 909 heb ik inmiddels ook aan de praat als ik 'm aanschop in FL Studio, via midi-interface (MT-4), via m'n Pro Solo, via m'n Sync-5. En nu rammelt 'ie dus in sync met FL Studio which is nice! Merk alleen dat er een kleine vertraging in zit en m'n virituele synth's in FL Studio ietsiepietsie voorlopen op m'n 909. Zou je dat ergens aan kunnen passen dat je FL Studio dus ook iets vertraagd?

Uiteindelijk heb ik even met de verkoper van die TR's gebeld vanochtend en die heeft me er heel goed uit geholpen.

Overigens beiden dank voor jullie reacties so far. Ik moet nu alleen nog kijken of ik niet beter in een andere Software ga werken want m'n Fruity is toch wat onstabiel bij ingewikkelde zaken programmeren.

Ik denk dat m'n A&H geluidskaart in die ZED wel prima is maar als het in FL Studio dus complex wordt gaat m'n geluidskwaliteit eraan en loopt uiteindelijk de boel vast. Of dat nou aan m'n computer spec's ligt, aan m'n instellingen, aan m'n FL Studio. Nog even geen idee.
 
Ik denk dat m'n A&H geluidskaart in die ZED wel prima is maar als het in FL Studio dus complex wordt gaat m'n geluidskwaliteit eraan en loopt uiteindelijk de boel vast. Of dat nou aan m'n computer spec's ligt, aan m'n instellingen, aan m'n FL Studio. Nog even geen idee.

Wat bedoel je met dat de 'geluidskwaliteit' eraan gaat? Gaat het geluid stotteren etc. bij een vol project?

Trek je computer (CPU) het project wel (met veel VSTs)?

Sowieso moet je altijd de buffers even in de gaten houden / instellen op je geluidskaart (in dit geval de ZED)
 
Wellicht is http://www.innerclocksystems.com/New ICS Sync-Gen V2.html ook een goede investering. Zie http://innerclocksystems.com/blog/?p=833

FL, hoeveel goede andere kwaliteiten het ook heeft, heeft bij mij eigenlijk nooit de indruk gemaakt van "hey, hier wil ik een batterij (antieke) hardware op aansluiten", maar that's me :)

Oh jee... Loop ik nu al tegen iets naars aan? Krijg je 't niet volledig in sync zonder daar ook in te investeren? Dat vraag ik me toch af... Er zullen er meer zijn die dit probleem kennen?

En is het niet mogelijk om de sync van je 909 te gebruiken om richting, in mijn geval, FL Studio te syncen? Dat lijkt me logischer dat je FL strak trekt met je 909?
 
Laatst gewijzigd:
Wat bedoel je met dat de 'geluidskwaliteit' eraan gaat? Gaat het geluid stotteren etc. bij een vol project?

Trek je computer (CPU) het project wel (met veel VSTs)?

Sowieso moet je altijd de buffers even in de gaten houden / instellen op je geluidskaart (in dit geval de ZED)


Yep hij gaat stotteren en m'n buffer loopt inderdaad vol. Heb redelijk wat instellingen wat betreft buffer geprobeerd.

Bijgaand printscreentjes uit m'n FL Studio audio settings en m'n Asio Control panel.
 

Attachments

  • afbeelding_1.JPG
    afbeelding_1.JPG
    40 KB · Bekeken: 133
  • afbeelding_2.jpg
    afbeelding_2.jpg
    35,9 KB · Bekeken: 135
Roland heeft de sbx 1 aira voor je probleem, maat misschien is t nog even overkill
 
Roland heeft de sbx 1 aira voor je probleem, maat misschien is t nog even overkill

Volgens mij heb ik via weliswaar een omweg ook wel de juiste oplossing die de SBX 1 ook biedt. Namelijk converting MIDI naar DIN/sync. Maar wellicht dat deze SBX 1 geen problemen veroorzaakt met ook echt de clocksnelheid van alle aangeschakelde apparatuur, hardware of digitaal.
 
FL Studio 8 ? waarom upgrade je niet ? levenslang gratis updates nietwaar...

Heb bij een vriend van me nieuwere versies gezien waar ik dan voor m'n gevoel teveel aan moet wennen. Bovendien zie ik niet in dat dit 't probleem met een goede sync zou kunnen oplossen, toch?
 
Ben zojuist aan het prutsen gegaan in een demo-versie van Renoise en daar kan dat ook. Dat heb ik al voor elkaar! Maar nu 't programma nog maar ontdekken. Maar wel leuk om 'n beetje te prutsen.
 
Ook voor andere die moeite/problemen hebben met dinsync en een tr-808 ...-> kan het zijn dat je bassdrum decay (bouncing Miami bass) te ver open staat als je hem synced met een daw .. met een andere 808 is dit probleem er niet .. (das toch raar ook) maar toch is het wel van belang. decay beetje draaien en minder ver open zetten is dan de TIP

ik heb meestal een daw delay van 16 ms.. hoeveel delay heb jij???

beeld van 3 sounds DAW en twee keer 808
 

Attachments

  • 3x808bassdrums.jpg
    3x808bassdrums.jpg
    43 KB · Bekeken: 130
Laatst gewijzigd:
Ja, daar kan ik me inderdaad ook wel een voorstelling bij maken.

Maar ik ben wel heel blij met de oplossing in Renoise. En ik maak 't mezelf ook wel weer eigen maar dat zal even wat tijd nodig hebben. Delay die ik nu ingesteld heb is 12 ms inderdaad.

Zodoende is de sync met de 909 wel opgelost. Het nare is dat ik alleen m'n 808 nog niet aan de praat krijg zoals ik m'n 909 nu via din-sync aanschop. Hij weigert gewoon en ik heb geen idee meer waar dat aan kan liggen. Ik heb dit filmpje bekeken en precies zo uitgevoerd. Ook het deel pre-scale uitgevoerd zoals in deze handleiding van Kenton.

Zou het kunnen dat m'n interne contact niet goed meer is? En stel dat... wat is de oplossing?
 
Je hebt dus een MIDI to Sync converter? Heb je al geprobeerd: 909 MIDI out naar MIDI/Sync conv. naar 808 sync in?
Gewoon omdat het een andere opstelling is zegmaar.

En staat de 808 wel op Sync in? En kan je met sync out van de 808 wel de 909 aansturen?

Nope, goed idee! Maar dan moet ik dus 't volgende doen volgens mij?

  • Midi kabel van 909 midi out, naar input Pro Solo
  • Midi kabel van output Pro Solo, naar Din-sync 808
  • 909 clock instellen op internal
  • 909 starten en dan zou de 808 mee moeten lopen
Right?

Wat betreft de 808 heb ik inderdaad zoals hier eerder beschreven dit filmpje bekeken en precies zo uitgevoerd. En ook het deel pre-scale uitgevoerd zoals in deze handleiding van Kenton.
 
Nou bijna goed. Een MIDI kabel is alleen niet hetzelfde als een Sync kabel.
De pluggen zijn hetzelfde maar bij een MIDI kabel zitten er maar twee pinnetjes daadwerkelijk aangesloten. Bij een Sync kabel meestal alle vijf.

Ja, dat is waar. Ik heb alleen kabels met 5 connectoren dus dat zou goed moeten zijn, doch?
 
Back
Top