Emagic Unitor AMT8 aansluiten serieel aansluiten ipv USB

rivomusic

Stamgast
Lid sinds
10 november 2014
Berichten
107
Locatie
Rotterdam
Leute,

Onlangs stapte ik over van een Emagic MT4 naar een Unitor 8. Simpelweg vanwege de mogelijkheid om over meerdere MIDI-poorten te beschikken.

De MT4 aansluiten op mijn Windows XP pc was al een draak van een klus mede getuigen de vele threads of diverse fora die je erover vindt. Maar ik klaarde de job op dezelfde manier heb ik dat ook draaien nu voor de Unitor 8.

Waar ik in mijn oude situatie (met de MT4) van baalde is dat de midi-clock soms een hick-up heeft. Geen apparaat wat er last van heb alleen mijn TR-909 gaat dan uit sync lopen. Ik de nieuwe situatie hetzelfde euvel. Voorheen zat de boel via dinsync (kenton pro solo en kenton splitter) aangesloten. Eenzelfde MIDI-poort naar de Kenton converter, kenton splitter en dan naar m'n TR-909 en TR-808. Nu ik meerdere MIDI-poorten tot mijn beschikking heb probeerde ik ook al de TR-909 via een aparte poort met MIDI aan te sturen. Hetzelfde euvel... Hickup met de computer (gewoon even teveel willen in Renoise) en TR-909 uit sync.

Ik laat me niet zomaar uit het veld slaan en heb besloten de Unitor 8 serieel aan te sluiten. USB is gevoeliger voor die hick-ups dan de RS232 poort van de computert dus, deze kabel gekocht en geprobeerd of dat solaas bood.

Ik krijg echte het spul niet goed aan de praat.

Software en drivers zijn goed geïnstalleerd en ook Renoise herkent de 8 in- en uitgangen via USB en Serieel. Zie printscreens...

Ik denk dat de poorten nog hetzelfde afgestemd moeten worden. Het I/O bereik en ook de IRQ zoals benoemd op dit forum in de tweede post van "PM-Studio-Project". Huidige instellingen van mijn COM1 poort heb ik ook gevonden... I/O bereik '03F8 - 03FF' en IRQ '04'...

Nu probeer ik op de een of andere manier de Unitor 8 met dezelfde waarden in te stellen maar ik weet beslist niet waar ik het zoeken moet. In de hierboven genoemde post zou dit instelbaar moeten zijn bij het installeren van de drivers. Maar ik weet uit ervaring (na meermaals installeren nu) dat dit niet het geval is...

Help?
 

Attachments

  • renoise_prefs.JPG
    renoise_prefs.JPG
    38,4 KB · Bekeken: 187
Ah, nog te benoemen... ik heb uiteraard ook de software geinstalleerd. Unitor 8 control 3.0.

Die zeurt bij het opstarten....

While trying to open MIDI port AMT8 In 03 in function MidiInOpen, the error 'Er is een niet gedefinieerde externe fout opgetreden.' occured. Make sure that the MIDI interface is connected and switched on.

- no more warnings: skips all ports which cannot be opened without a warning message.
- disable: disables the port permanently. You can re-enable it in the WIN.INI. file.
- skip: leaves the port unused for this session.
- Retry: retries opening te port.

Dezelfde melding geeft 'ie na 'skip' voor de function 'MidiOutOpen, port AMT8 Out 02'.

Na ook die skippen krijg ik de melding 'Device AMT8 is not responding' bla bla'.

Anyway... heel de boel via serieel krijgt de software niet in 't vizier terwijl de USB daarna feilloos werkt. Was het maar andersom... en dat allemaal om maar te proberen of die 909 een beetje stabiel wil blijven lopen...
 
Ik had ooit ook problemen met zo een kabel van usb naar rs232.
Schijnt zeker niet voor alles even goed te werken.
Wat ik weet is dat er pci en pcie kaarten bestaan met rs232 poorten.
Als er drivers bestaan voor je o.s. en het is betaalbaar kan je eventueel dat nog als optie in het achterhoofd houden.
Midi over usb ervaar ik toch als veel onstabieler dan midi over een pci kaart.
 
Je bedoeld dat als ik er een extra port in zet mbv een PCI kaart de boel elkaar wel zou kunnen vinden?
 
Ik kan aan de link niet goed zien wat voor kabel je hebt. Voor de AMT8/Unitor heb je een zogenaamde null-modem kabel nodig. De pin layout is anders dan een gewone seriële kabel.

IRQ's etc. zal je niet in hoeven stellen in je Unitor drivers, alleen de COM-port waarop ie is aangesloten.
 
Het is overigens niet precies een nullmodem kabel, als ik het me goed herinner.
De juiste pinout staat beschreven in de handleiding.

Maar goed, ik heb lange tijd een 3-tal Unitor-8's serieel aangesloten gehad op Windows - tot dat op een bepaald moment gewoon niet meer wilde werken.
Weet niet meer vanaf welk OS - ik dacht XP... maar het had ook met (ontbrekende) driver support te maken. Heb het na veel proberen en hacken uiteindelijk maar opgegeven.
Daarna overgestapt naar Mac OSX waar de Unitor nog altijd gewoon wordt ondersteund. Tenminste, op USB. Serial op OSX is al lang no-go. Overigens hoef je maar 1 USB te hebben, de seriele Unitors en AMTs kan je er probleemloos achter lussen.
 
Er staat mij iets bij over dat je geen gesharde irq moet gebruiken. Maar dat is info van meer dan 10 jaar geleden en ik weet niet of dat allemaal nog relevant is. Ik zit ook op os X nu.
 
Die kabel hersolderen zie ik niet echt 't nut van in als ik zowel op de MT4 als op een AMT8 hetzelfde probleem heb...
 
Die kabel hersolderen zie ik niet echt 't nut van in als ik zowel op de MT4 als op een AMT8 hetzelfde probleem heb...


Aha ja ik bedoel meer de USB aansluiting van de AMT8 , ik heb namelijk een AMT8 en de timing was
niet goed, blijkt dat de aansluiting los zat en deze heb ik opnieuw gesoldeerd.
Ik heb 1x een AMT8 USB en 2x een Unitor met seriële poort en 2x een AMT8 met seriële poort.
 
Als je de seriële aansluiting wilt gebruiken heb je gewoon de goede kabel nodig. Een straight kabel gaat sowieso nooit werken. Zoals Hanz al terecht aangaf is het gedeeltelijke null-modem kabel.

Ik heb de pin-layout bijgevoegd van de kabel. Deze heb ik uit de manual gekopieerd.

http://www.advancedaudiorentals.com/docs/Unitor 8 en.pdf

Mocht je dus via een seriële kabel aan het werk willen zul je dus echt je kabel moeten controleren (doormeten of even de connectoren openschroeven en de kabelkleuren vergelijken).

Mijn AMT8 draait overigens zonder problemen via USB op m'n Mac. Maar ik ben geen goed voorbeeld daarvoor :)
 

Attachments

  • pin layout unitor8-amt8.jpg
    pin layout unitor8-amt8.jpg
    37,2 KB · Bekeken: 144
Hi Soepkip. Ik ben bang dat je gelijk hebt. Die kabel die ik besteld heb zal vast anders in elkaar zitten. Ik zal op zoek moeten naar de juiste kabel.

Is er misschien iemand die deze kabel niet gebruikt en voor een vriendelijk prijsje aan mij wil verpatsen?
 
Mijn keten van amt/unitors hangt gewoon met normale RS232 en RS422 aan elkaar hoor zover ik weet.
er is niets "speciaal" aan de kabel (weeral: zo ver ik weet, ik denk dat de kabels dat ik gebruik gewoon van de plaatselijke electro winkel komen).

ik vermoed dat je een ander probleem hebt.
 
Ik weet vrij zeker van niet. Ik heb de specificaties voorgelegd aan de toko waar ik mijn standaard kabel vandaan heb en zij zeggen deze kabel niet te kunnen leveren. Wat dus weerlegt dat de kabel die ze eerder aan me hebben geleverd dus anders in elkaar zit.
 
Ik weet vrij zeker van niet. Ik heb de specificaties voorgelegd aan de toko waar ik mijn standaard kabel vandaan heb en zij zeggen deze kabel niet te kunnen leveren. Wat dus weerlegt dat de kabel die ze eerder aan me hebben geleverd dus anders in elkaar zit.

mss ben ik blind aan het worden, maar deze null modem kabel pinout lijkt me toch dezelfde aansluitingen te hebben:

http://www.home-machine-shop.com/bits/NULL_MODEM_CABLE.jpg


EDIT:
nog een prentje van het net die wel klein genoeg is om te posten:
10353d1400108820t-how-tell-difference-null-modem-straight-cable-determination-rs232-null-modem-cable-diagram-jpg
 
Ik probeer een 'zoek-de-verschillen' te doen en ik zie ze wel maar ik weet niet of die verschillen die ik zie ook relevant zijn voor wel/niet werken van de aansluiting tussen mijn computert en mijn AMT8.

Anyway, de 'standaard kabel' die ik nu heb liggen werkt niet en ik heb sterk het gevoel dat 't wel gaat werken met de juiste kabel. De grootste kans op een juiste kabel is uiteraard van een mede-forummer met ook een AMT8 maar ongebruikte kabel. Als ik 100% zeker een juiste kabel op het net kan vinden is dat ook een optie maar die is dan al spannender. Eén keer verkeerd gokken vind ik al wat zonde van het geld zeg maar.
 
uiteraard, en veel success met de zoektocht..
volgens mij is die kabel dat jij hebt een "straight" rs232 en geen null modem

mocht het toch niet lukken, kringloopwinkel met oude computerzooi checken, en vragen of je het mag terugbrengen als het niet werkt (in principe mogen ze dat niet weigeren)
 
Back
Top