Tr-909 Vergelijking

Frenkel

paars paard
Lid sinds
26 april 2004
Berichten
1.032
Locatie
Thuis
Ik heb samen met Hallucinator van dit forum eens even 2 Roland Tr-909's langs elkaar gezet, om eens te kijken of er verschil in de sound zat... In eerste instantie eigenlijk vooral om de tak voorin de kick, waar al vaak over gepraat is op dit forum... Eenmaal aangesloten en langs elkaar hebben af laten spelen, zijn we er achter gekomen dat alle geluiden van mijn 909 een stuk hoger klinken dan de 909 van hem... Ook lijkt het of zijn kick een heel stuk meer lijkt te 'leven' ofzo... de mijne klinkt een heel stuk 'rechter' , ik vind persoonlijk de zijne een stuk beter klinken... Ik heb er even een geluidsfragmentje van gemaakt zodat jullie t kunnen horen...;

Fragment Vergelijking 909

Wat ik er bij moet zeggen is dat mijn 909 dus een amerikaanse is met een transformater ertussen.. de zijne is gewoon de 220 versie.. T zou kunnen, dat het daaraan ligt... Als dat het zou zijn, dan zou ik t namelijk graag aan willen passen ofzo...

:biertje:
 
Ik heb geen 909 ofzo, maar omdat het verschil op de kick en snare hetzelfde lijkt, lijkt het alsof jouw 909 intern op een iets hogere voedingsspanning draaid dan die 909 van je vriend, die hogere voedingsspanning heeft tot gevolg dat de pitch van de sinusosc. hoger wordt.
Dit heeft weer geen invloed op noiseosc., dat hoor je ook want die blijft gelijk.

Voor de rest kan ik er weinig over zeggen want ik heb alleen electr. schemaas van een 808, maar hier zitten zat techneuten die het beter als ik weten dus heren.....

Je kan die 909 dacht ik wel heel makkelijk op 220 v zetten, nou ik dit type, kijk eens of die 909 van je vriend intern op 240V staat, dit zou een iets lagere interne voedingspanning kunnen geven waardoor die iets lager klinkt dan de jouwe,
iig zoek ff op dit forum, want er is een topic voor instellen op 220/240V.

suc6
 
Origineel geplaatst door richard2000
Ik heb geen 909 ofzo, maar omdat het verschil op de kick en snare hetzelfde lijkt, lijkt het alsof jouw 909 intern op een iets hogere voedingsspanning draaid dan die 909 van je vriend, die hogere voedingsspanning heeft tot gevolg dat de pitch van de sinusosc. hoger wordt.
Dit heeft weer geen invloed op noiseosc., dat hoor je ook want die blijft gelijk.

Voor de rest kan ik er weinig over zeggen want ik heb alleen electr. schemaas van een 808, maar hier zitten zat techneuten die het beter als ik weten dus heren.....

Je kan die 909 dacht ik wel heel makkelijk op 220 v zetten, nou ik dit type, kijk eens of die 909 van je vriend intern op 240V staat, dit zou een iets lagere interne voedingspanning kunnen geven waardoor die iets lager klinkt dan de jouwe,
iig zoek ff op dit forum, want er is een topic voor instellen op 220/240V.

suc6

Dat topic had ik inderdaad gezien ja.. en ik was dus na dit gehoord te hebben ook van plan om de interne spanning bij mij dus om te gaan zetten, omdat ie op 110V meen ik draait, en ik tussen de 909 en mn stekkerdoos een transformator heb zitten.. maar dan wil ik natuurlijk wel zeker weten of het daar aan ligt.. :) Ik ben namelijk a-technisch hehe :engel:
 
Volgens mij worden alle interne gelijkspanningen van een 909 gestabiliseerd en zijn daardoor dus niet afhankelijk van de netspanning of de spanning die uit de trafo komt. Omschakelen tussen 220 en 240 heeft dus geen effect.
 
Origineel geplaatst door Twiki
Volgens mij worden alle interne gelijkspanningen van een 909 gestabiliseerd en zijn daardoor dus niet afhankelijk van de netspanning of de spanning die uit de trafo komt. Omschakelen tussen 220 en 240 heeft dus geen effect.

Dat denk ik eigenlijk ook, maar omdat 20v wel redelijk veel is, kan het misschien niet meer goed gestabiliseerd worden...?

Denk dat het zit in het tolerantieverschil van de gestabiliseerde voedingen van beide 909's, die ene staat iets hoger afgesteld, als je naar de 808 voeding kijkt wordt die dmv deelweerstandjes afgeregeld, als de 909 een vergelijkbare voeding heeft zal dat wel in de tolerantie van die deelweerstandjes zitten, het hoeft ook maar om een paar millivoltjes verschil te gaan.

Dus meten is weten in dit geval.

Eigenlijk had er gewoon een Tune knop op mioeten zitten;)
 
als je zijn 909 beter vind klinken waarom soldeer je ( of laat je het doen door bv boemtjak) jou 110 volt versie niet naar een 220 volt versie

is zo gepiept dat klusje

er bestaat een draad hier op het forum waar alles beschreven word hoe je dat om moet zetten incl foto's
 
Origineel geplaatst door Niel
verschillende serienummers ?

in de loop van de productie zijn er wat dingen veranderd. oa met de bd, rimshot en sd.


plus dat de onderdelen ook nog wel eens slijten door de jaren heen en dat is niet alleen met de 909
een paar condensators vervangen kan al wonderen doen
 
het gaat dus om mijn 909 en die van Ruff.

en die van mij is net terug van Boemtjak (forumlid) en die heeft alle potmeters vervangen... dat even ter aanvulling
 
Een vroeg serie nr. ik geloof ergens vanaf 37 klinkt anders dan eentje met vanaf 40 serie nr.

In het service manual staat precies wat er veranderd is, ik heb het hier niet bij de hand....
 
Ik heb zelf twee tr-909's, 1 Amerikaanse 110V en een Europese 220V. Om 1 of andere reden klinkt die Europese versie bij mij ook veel vetter en warmer?! De serienummers liggen bijna naast elkaar?! Dus dat is het niet... Die 110V van mij klinkt vele malen netter en cleaner dan m'n Europese. Die klinkt gewoon heel warm en "Vol" Die kick is gewoon heel anders, met name de "Tik/Tak" voorin de kick! Die klinkt met de Europese gewoon echt veel beter! Jullie zullen misschien denken dat het misschien tussen m'n oren zit, maar het verschil is gewoon echt heel groot! Ik gebruik m'n Amerikaanse 909 net als DJ Ruffryder, dmv een Trafo... Het grappige is, is dat mijn Amerikaanse Tr-909 echt in een absolute nieuwstaat verkeert! Orginele doos, Optisch spierwit, echt hagelnieuw! Maar m'n andere Tr-909 (Europese) is echt een soort van afgerachte bak, heeft heel veel op het podium gestaan, zit vol met krassen, is werkelijk waar helemaal bruin van de rook geworden?! :D Maar dit is de 909 die ik momenteel gebruik! Die Amerikaanse raak ik bijna nooit aan! Vanwege het grote verschil in klank... :confused: Ik vraag me echt af hoe dit komt?! Heb er al wat meerdere posts over geplaatst, en ook de vraag bij de experts neergelegd, maar voor iedereen blijft het tot nu toe een raadsel?! ;)

peace...
 
P.S. Het hele verhaal over serienummers ken ik onderhand wel, en dat klopt ook! Metname de oudere serienummers klinken wat luier en voller vergeleken met de late nummers. Maar ik heb twee 909's met allebei een laat serienummer, en tussen beide zit in de laatste getallen 20 verschil... En het verschil kan zelfs bijna een doof persoon horen?! :-)

Ik ben er absoluut van overtuigd dat elke 909 anders klinkt! (heb vele tests uitgevoerd!;) ) Maar het verschil wat ik met mijn Amerikaanse en Europese 909 heb (net als DJ Ruffryder) is gewoon echt te groot?! Metname de kick/snare/clap/ride.
 
Origineel geplaatst door Cisco
Ik heb zelf twee tr-909's, 1 Amerikaanse 110V en een Europese 220V. Om 1 of andere reden klinkt die Europese versie bij mij ook veel vetter en warmer?! De serienummers liggen bijna naast elkaar?! Dus dat is het niet... Die 110V van mij klinkt vele malen netter en cleaner dan m'n Europese. Die klinkt gewoon heel warm en "Vol" Die kick is gewoon heel anders, met name de "Tik/Tak" voorin de kick! Die klinkt met de Europese gewoon echt veel beter! Jullie zullen misschien denken dat het misschien tussen m'n oren zit, maar het verschil is gewoon echt heel groot! Ik gebruik m'n Amerikaanse 909 net als DJ Ruffryder, dmv een Trafo... Het grappige is, is dat mijn Amerikaanse Tr-909 echt in een absolute nieuwstaat verkeert! Orginele doos, Optisch spierwit, echt hagelnieuw! Maar m'n andere Tr-909 (Europese) is echt een soort van afgerachte bak, heeft heel veel op het podium gestaan, zit vol met krassen, is werkelijk waar helemaal bruin van de rook geworden?! :D Maar dit is de 909 die ik momenteel gebruik! Die Amerikaanse raak ik bijna nooit aan! Vanwege het grote verschil in klank... :confused: Ik vraag me echt af hoe dit komt?! Heb er al wat meerdere posts over geplaatst, en ook de vraag bij de experts neergelegd, maar voor iedereen blijft het tot nu toe een raadsel?! ;)

peace...

Gaaf, doet me denken aan afgeleefde zangers die roken en zuipen en die daarom ook een ruiger stemgeluid hebben dan zo'n vroom levent koor zangertje8o) .
Maar aan de andere kant, het blijft analoge electronica, het koper zal bij beide 909's wel hetzelfde klinken toch, of zit daar ook verschil in?
Heb je niet een audio voorbeeldje?
 
Origineel geplaatst door richard2000
Gaaf, doet me denken aan afgeleefde zangers die roken en zuipen en die daarom ook een ruiger stemgeluid hebben dan zo'n vroom levent koor zangertje8o) .
Maar aan de andere kant, het blijft analoge electronica, het koper zal bij beide 909's wel hetzelfde klinken toch, of zit daar ook verschil in?
Heb je niet een audio voorbeeldje?

Heb in het verleden al eerder een audio voorbeeldje geplaatst, maar met opgenomen klanken is het verschil lastig te horen?! Je moet de 909's "live" naast elkaar zetten, dan is het verschil echt heel erg! Geloof me op m'n woord.
 
OT!

Heej Cisco....

ben jij dit nu???
klik

Wat is dat grote witte ding in de studio???? QUAD modular of een modulaire synth??

Nu weer terug naat de TR-909 die ik helaas niet heb....
 
Origineel geplaatst door Cisco
Die Amerikaanse raak ik bijna nooit aan!

Discriminatie! (en zonde)

Hem ommodden of gewoon verkopen kan dan toch ook?
 
Ik denk dat ik hem dan maar eens een keer na laat kijken o.i.d. door boemtjak ja als hij dat zou willen... meteen ommodden zodat die transformer er ook tussen uit kan, en hij gewoon op t lichtnet aangesloten kan worden, eventueel potmeters vervangen o.i.d....
 
Origineel geplaatst door fuse
Discriminatie! (en zonde)

Hem ommodden of gewoon verkopen kan dan toch ook?

ik denk dat ik 'em idd laat ommodden.
 
Back
Top