post *hier* je eigen synth-reviews

FraXTC

Ingeburgerd
Lid sinds
8 september 2005
Berichten
25
Locatie
Chillburg
Ok, slechts een idee...

Ik zit nu al een tijdje als een echte Read Only forumganger threads af te struinen naar meer informatie over diverse synthesiser (in een thread die ik heb gestart was ik op zoek naar info over de Fantom Xa) en wat me opvalt is dat er veel vraag is naar meningen over diverse synths. Deze meningen zijn ook wijdverbreid aanwezig in het forum, maar om een beetje beeld te krijgen moet je minimaal 3 a 4 topics afstruinen en alle "onzin" posts tussendoor eruit filteren, aangezien elke post slechts één klein deel van de synth behandeld.

Dit is erg tijdrovend en dus kan ik voor een deel ook wel begrijpen dat mensen snel een nieuw topic starten, tot ieders irritatie, want de vraag "is die-en-die synth goed" is al tig keer gesteld, met alle "gebruik de zoekmachine" en "er bestaat geen beste synth, tis maar net wat je er mee wil doen" van dien.

Het lijkt mij persoonlijk een goed initiatief om in dit topic reviews te plaatsen van de diverse synths die de forumgangers hier hebben. Op die manier bespaar je een hoop dubbel topics, en kunnen de nieuwkomers zich beter oriënteren. Want meestal begint de "newbie" niet met een merk in zijn achterhoofd, maar eerder met een idee wat hij (of zij) met de synth wil gaan doen.


Om een lang verhaal niet langer te maken: Kies een synth uit waar je al ruime tijd ervaring mee hebt, en vertel:

  • Live beest, of studio beest?
  • Wat kun je er mee: bijv. samples opnemen, sequencen enz. je hoeft niet heel de waslijst aan mogelijkheden noemen, maar noem gewoon die dingen die er aan toe doen en wat dit (in het kort) inhoudt - ik weet bijvoorbeeld nog steeds niet wat voor mogelijkheden een D-beam oplevert
  • Hoe klinkt het beest (geluidskwaliteit) bij presets
  • Hoe klinkt het beest na editen van de presets?
  • Hoeveel verschillende instrumenten kan de synth nabootsen?
  • Hoe realistisch klinken deze instrumenten?
  • Hoe gebruiksvriendelijk is de synth?
  • Welke stijlen speel je met de synth en hoe tevreden ben je over de synth in die rol?
  • Welke hardware / software gebruik je icm je synth en hoe makkelijk / moeilijk zijn deze te combineren?
  • In welke prijsklasse zit je synth
  • Wat is de top 3 van meest fantastische aspecten van jouw synth
  • Wat is de top 3 van de meest irritante aspecten van jouw synth
  • Weet je nog enkele links voor samples of meer info over specifiek deze synth?

...en als je nou écht de man (of vrouw) bent, prop je er nog een kort samplegeluid erbij, wat de kracht van het beestje goed aantoont

Hopelijk wordt de thread goed opgepikt en wordt dit initiatief gewaardeerd. In ieder geval alvast bedankt! :okdan:
 
hier zijn verschillende reviews te vinden.
Niet al te uitgebreid maar wel overzichtelijk.

edit: de fantom x staat er ook bij.
 
Synthforum's reviewsectie is een ondervoed, ziekelijk kindje. Ik zou als ik jou was langsgaan bij http://www.harmony-central.com/Synth/Data/

Neem 't natuurlijk wel met de nodige korrel zout en lees wat ze te zeggen hebben.
 
*schaamt zich dood voor het missen van de reviews sectie*

Mja, dat krijg je als je via een zoekmachine op t forum komt en vervolgens die bookmarkt :/

Overigens is het feit dat je bij harmony central alles met een korreltje zout moet nemen, vind ik lastig. natuurlijk had ik harmony central al gevonden, maar ik vind het vaak vervelend dat mensen of 9-ens en 10-en geven , óf 3-en en 4-en. Dan weet ik nog steeds nix. Maar ik denk dat het vooral lastig is dat je maar moeilijk een goed beeld kunt krijgen. Optie zou zijn om alle synths te gaan bespelen die er in een winkel staan, maar dat is een luxe die mensen alleen kunnen indien ze er de tijd voor hebben. Iik wil nu al 2 weken op een fantom Xa gaan spelen om te zien of ik het iets vind, maar ik heb de tijd er simpelweg niet voor, laat staan dat ik een heel assortiment aan synths moet gaan checken. Sowieso zijn de mensen die hier zitten meer ervaren met de synths en weten dus beter wat de synth kan (en niet kan), ook buiten de 30 minuten die je hebt om een synth in een winkel te testen.

Ik zal iig even de review sectie eens even lezen, kijken of ik daar nog wat uit kan halen. Is het mss anders een idee om de reviews wat uit te breiden met samples van de desbetreffende keyboard (van Roland staan ze op de site,als je tenminste naar de US site gaat, maar van andere synths?) zodat je ook kunt luisteren naar hoe de geluiden klinken?
 
Back
Top