Synthesizer uit Sweet Dreams

Maar....

Wat is er nu zo speciaal aan dit geluid ? De basloop is een pulsewave, het bekende loopje zijn wat zaagtanden en het geluid komt uit CEM-chips. De envelopes staan traag. Dit geluid moet toch met iedere 2-osc/layer-mode synth uit die tijd na te maken zijn. Hoef je alleen maar te weten wat voor effecten en galm er nog gebruikt zijn.

Kortom, maken deze geluiden gebruik van een specifieke eigenschap van de Voyetra welke je niet in andere synths tegen komt ?
 
Origineel geplaatst door wouw
Maar....

Wat is er nu zo speciaal aan dit geluid ? De basloop is een pulsewave, het bekende loopje zijn wat zaagtanden en het geluid komt uit CEM-chips. De envelopes staan traag. Dit geluid moet toch met iedere 2-osc/layer-mode synth uit die tijd na te maken zijn. Hoef je alleen maar te weten wat voor effecten en galm er nog gebruikt zijn.

Kortom, maken deze geluiden gebruik van een specifieke eigenschap van de Voyetra welke je niet in andere synths tegen komt ?

Het gaat natuurlijk meer om de melodie dan het geluid zelf, maar geluid heeft ook iets magisch.
 
Het is volgens mij ook een Oberheim...
Vergelijk het klankKARAKTER van de Sweet Dreams baslijn met de eerste noot van Jump van Van Halen...
 

Attachments

  • oberheim sweet jump.mp3
    72,1 KB · Bekeken: 110
Origineel geplaatst door wouw
Daarmee is de Voyetra weer in de race ;)

Ik denk het niet want als de Voyetra in 83 is verschenen was dat zeer waarschijnlijk te laat. Het album here comes the rain is ook 83 uitgebracht...

Ik dacht ook altijd dat het een Jupiter was, en dat blijf ik ook graag geloven. Het zou wel goed zijn als er een Q&A geregeld wordt met Stewart, dan weten we het zeker!
 
Hier nog een leuk stukje leesvoer over de Jupiters en hun concurenten uit die tijd, er worden ook namen genoemd van artiesten, maar helaas niet die van Dave Stewart of Eurythmics. Daar kan je voorzichtig uit afleiden dat het geen JP4 of 8 was die gebruikt is. We zoeken verder. :)
 
volgens mij waren de bassen een Roland SH-2 (meen ik eens gelezen te hebben) ...dik , breed en "korrelig van geluid"
ik heb er zelf ook eentje en het komt wel erg dicht in de buurt, maar misschien niet genoeg..:)

de queeste gaat voort...
 
Het is het gemodificeerde draaiorgel die Cats uit Volendam veel op hun CD's gebruikten. Het verhaal gaat dat Dave Stewart een keer uit roeien ging en aankwam in Volendam en in plaats van te denken, hoe kom ik terug in GB, dacht hij "Sweet Dreams are made of this" en proefde de nieuwe haring....


ik zou het echt niet anders weten.

Een goede geluidstechnicus layert zijn klanken met behulp van externe effecten. Anders neemt ie wel de Digital Native Dance uit de Roland D-50.
 
Origineel geplaatst door René
Het is het gemodificeerde draaiorgel die Cats uit Volendam veel op hun CD's gebruikten. Het verhaal gaat dat Dave Stewart een keer uit roeien ging en aankwam in Volendam en in plaats van te denken, hoe kom ik terug in GB, dacht hij "Sweet Dreams are made of this" en proefde de nieuwe haring....

:D jij grap man.




jupiter 4 / jupiter 4 / jupiter 4 / jupiter 4 / jupiter 4 / jupiter 4 / jupiter 4 / jupiter 4 /
 
Alles leuk en aardig, maar het is toch een Juno-60. Net zoals The rain begins to shine van Pia Zadore & Jermaine jackson.
 
Laatst gewijzigd:
Klinkt mss stom maar is er geen manier om (dichter) bij onzen Dave te komen (al dan niet via email) en het hem zelf te vragen of aan iemand die het KAN weten?
Synthforum is toch een "begrip" in de muziekwereld (in mijn wereld althans) dus.....
 
Origineel geplaatst door sander
Alles leuk en aardig, maar het is toch een Juno-60. Net zoals The rain begins to shine van Pia Zadore & Jermaine jackson.

Dat is ook zo'n synth-lijn waarvan ik me al jaren afvraag welke synth het is, net zoals:

- die 2 keiharde synth-akkoorden van (edit) Deniece Williams "let's hear it for the boy" (gerucht zegt polymoog)
- Cyndi Lauper "girls just want to have fun"
- Frank Boeijen's Kronenburg PArk en Zwart Wit
- arpeggio in Phd I won't let you down

Als dat allemaal Juno 60 is dan wordt dat m'n volgende aanschaf ;)
Maar toen ik er onlangs op speelde was ik niet onder de indruk :confused:
 
Laatst gewijzigd:
Juno's zijn overhyped gewoon.... ik vind t ook onwaarschijnlijk dat al die 80s sounds daarmee gemaakt zijn want het waren toch budget synths...

Frank Boeijen zou een Prophet 5 kunnen zijn

When the rain begins to fall is geproduceerd door Giorgio Moroder,
dus dat zal misschien een Moog of Prophet 5 zijn..
 
Origineel geplaatst door Bass
Juno's zijn overhyped gewoon.... ik vind t ook onwaarschijnlijk dat al die 80s sounds daarmee gemaakt zijn want het waren toch budget synths...

Frank Boeijen zou een Prophet 5 kunnen zijn

When the rain begins to fall is geproduceerd door Giorgio Moroder,
dus dat zal misschien een Moog of Prophet 5 zijn..

Als ik naar de prijs kijk van een Juno-60 zie ik niets overhypeds eigenlijk.....aangezien het een budget synth was en hij behoorlijk populair was zijn er ook een hele zwik van verkocht. Maar dat hele 'welke sound met welke synth' verhaal vind ik bijna net zulke grote kolder als 'mijn Virus kan ik bijna als een MiniMoog laten klinken' verhalen.

Voor mij is een synth een apparaat waar ik een geluid op maak waarvan ik denk 'wow', en daar dan een track mee ga bouwen of toevoeg aan een track. En soms lijken die geluiden wel eens op geluiden die al eerder gebruikt zijn, omdat het gewoon een simpele synth is of het om zoiets algemeens gaat als een string, en roept het dat gevoel uit die tijd weer op, in de zin van 'het klinkt een beetje als oude Michael Jackson'. Maar als je een synthesizer gaat kopen om precies het basgeluid met de zelfde synthesizer te krijgen van 'Bad', ben je wat mij betreft ook rijp voor een zuurstofmasker en een nieuwe neus ;)
 
Haha

Over Bad gesproken, het hele album Bad van Michael Jackson zit vol met D50 trouwens...
 
Origineel geplaatst door Bass
Juno's zijn overhyped gewoon.... ik vind t ook onwaarschijnlijk dat al die 80s sounds daarmee gemaakt zijn want het waren toch budget synths...

Frank Boeijen zou een Prophet 5 kunnen zijn


Ik kan me in ieder geval vaag herinneren dat ze met een juup optraden.
 
Back
Top