Mac specificatie thread + geluidskaarten

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Hey,

ik ben al een hele tijd van plan een laptop te kopen, en heb me deze dinsdag laten leiden in het Apple gebeuren... Nu vroeg ik mij af (omdat ik totaal nieuw ben in het Apple ding) wat de beste oplossing zou zijn voor mij... Ik ben van plan om 1. Opnames te maken (via firewire, ...) en audiobewerkingen te doen, en 2. Misschien er een paar leuke plugins op te zetten om live mee te gaan spelen...

Wat raden jullie aan?

JaZz. :)

(Als je me specificaties geeft, kan je die dan ook misschien even plaatsen in de Apple geschiedenis? Ik ben me namelijk iet bewust van een bepaalde hoeveelheid ram waarbij het OS goed draait ed.)
 
staan je monitoren niet uit fase?

Origineel geplaatst door vanZr
Ben sinds net in het bezit van een FireWire Audiophile. Aangesloten, mac drivers (phanter 10.3.9) geinstalleerd, werkt allemaal prima in principe. Alleen op een of andere manier krijg ik een dikke vette krakende, lege sound waar ook heel weinig laag in zit. Draai ik de pan volledig naar links danwel rechts, klinkt het helemaal goed alleen dan heb ik mono geluid, waar ik dus niet op zit te wachten. Rare is, dat de koptelefoon wel gewoon voorzien wordt van volwaardig dik geluid. Dus aan de software ligt het niet denk ik. De ingebouwde iMac geluidskaart doet het wel prima...al staat dat er in principe los van. Maar het zal dus ook mijn mixer niet zijn. Kabel is het ook niet, heb er meerdere geprobeerd. Ben het dus een beetje kwijt nu...Iemand hier met tips, ideeen, oplossingen?

Voor de duidelijkheid, ik draai dus OSX Phanter 10.3.9, heb ook de betreffende driver (met een oudere deed hij overigens hetzelfde).
 
Origineel geplaatst door JaZzMaN251
Hey,

ik ben al een hele tijd van plan een laptop te kopen, en heb me deze dinsdag laten leiden in het Apple gebeuren... Nu vroeg ik mij af (omdat ik totaal nieuw ben in het Apple ding) wat de beste oplossing zou zijn voor mij... Ik ben van plan om 1. Opnames te maken (via firewire, ...) en audiobewerkingen te doen, en 2. Misschien er een paar leuke plugins op te zetten om live mee te gaan spelen...

Wat raden jullie aan?

JaZz. :)

(Als je me specificaties geeft, kan je die dan ook misschien even plaatsen in de Apple geschiedenis? Ik ben me namelijk iet bewust van een bepaalde hoeveelheid ram waarbij het OS goed draait ed.)
ik kan je in elk geval een powerbook aanraden. de mijne is iets meer dan een half jaar oud: 15", 1.5 GHz G4, 5400RPM hard disk en onlangs van 512MB naar 1256MB RAM opgevoerd. de 5400RPM HD en 512MB RAM waren destijds opties maar komen nu standaard op nieuwe powerbooks.

processor snelheid is nu ook tot 1.67GHz (alleen op het 15" superdrive model en de 17" maar je kan toch de 15" met 1.67GHz zonder superdrive nemen door op in de online shop het superdrive model te selecteren maar in de opties de combodrive te kiezen = CD/RW+DVD lezer). ik heb voor de 15" ipv. 12" gekozen wegens de grotere schermresolutie, snellere processor en meer aansluitmogelijkheden (firewire 800 & PCMCIA).

mijn powerbook loopt superstrak samen met m'n MOTU 828mk2 en ableton live. ik record mijn band (synths: 2x stereo, drummer: stereo, bass: mono, gitaar: mono, zangeres: mono > totaal = 9 audio tracks) zonder problemen met 1msec latency. ben ontzettend tevreden van geswitcht te zijn van windows naar mac. zeker als je zoals ik met veel media stuff (graphics, video, audio, etc) bezig bent is OS X echt supertop! in mijn beleving is OS X ook vele robuuster dan XP. dat merk ik bij 't installeren en hotpluggen van audio-interfaces, midi-controllers en dergelijke. dat werkt gewoon zonder reboots, zonder programma's te moeten herstarten, zonder driver-conflict-shit, etc. apple denkt trouwens speciaal aan ons muzikanten met Core Audio in OS X waardoor multichannel audio en midi interfaces door het besturingssyteem zelf ondersteund worden, zonder via ASIO/WDM/... drivers te moeten gaan. voor veel midi-spul moet je zelfs geen drivers installeren!
 
Ok, dus het is duidelijk, de 'Power'books zijn ideaal voor wat ik van plan ben.
Nu nog even kiezen welke... (ik prefereer ook de 15" voor de firewire 400 & 800 enzo... Zoals hier goed afgebeeld staat -> Powerbooks)

Maar deze kost natuurlijk wel een pak... € 2.319,00 op de Apple site...
De 12" versie ziet er mij maar klein uit, ook beperkter in poorten enzo...
Het is weer een moeilijke beslissing (gezien de prijs bedoel ik dan)
Heeft er iemand trouwens enkele adressen waar ik interessante prijzen kan krijgen?

Graag nog reacties en advies!
Ik heb nog veel tijd om er over na te denken, dus, posten maar!

Groeten,

JaZz.



:)
 
Origineel geplaatst door JaZzMaN251
Ok, dus het is duidelijk, de 'Power'books zijn ideaal voor wat ik van plan ben.
Nu nog even kiezen welke... (ik prefereer ook de 15" voor de firewire 400 & 800 enzo... Zoals hier goed afgebeeld staat -> Powerbooks)

Maar deze kost natuurlijk wel een pak... € 2.319,00 op de Apple site...
De 12" versie ziet er mij maar klein uit, ook beperkter in poorten enzo...
Het is weer een moeilijke beslissing (gezien de prijs bedoel ik dan)
Heeft er iemand trouwens enkele adressen waar ik interessante prijzen kan krijgen?

Graag nog reacties en advies!
Ik heb nog veel tijd om er over na te denken, dus, posten maar!

Groeten,

JaZz.



:)

komt er in de nabije toekomst geen PB G5 uit?
dan zou ik nog ff wachten als ik jou was.
 
Origineel geplaatst door JaZzMaN251
Ok, dus het is duidelijk, de 'Power'books zijn ideaal voor wat ik van plan ben.
Nu nog even kiezen welke... (ik prefereer ook de 15" voor de firewire 400 & 800 enzo... Zoals hier goed afgebeeld staat -> Powerbooks)

Maar deze kost natuurlijk wel een pak... € 2.319,00 op de Apple site...
De 12" versie ziet er mij maar klein uit, ook beperkter in poorten enzo...
Het is weer een moeilijke beslissing (gezien de prijs bedoel ik dan)
Heeft er iemand trouwens enkele adressen waar ik interessante prijzen kan krijgen?

Graag nog reacties en advies!
Ik heb nog veel tijd om er over na te denken, dus, posten maar!

Groeten,

JaZz.



:)

ik heb zelf de 12 inch. die kost een stuk minder maar veel makkelijker in het transport in de tas dan een 15 inch.
want daar doe ik het juist voor.
in de studio plug ik er een 17 inch monitor aan en dan heb ik 2 schermen

sinds ik over gegeaan ben op mac is alles super stabiel
 
Kan iemand mij het verschil tussen FireWire 400 & 800 anders even uitleggen?
En wat het in de praktijk al dan niet meer opbrengt.
Ook zit er een PC Card slot in de 15" versie...

Misschien idd nog wat wachten op de G5, die dan wel weer meer gaat kosten, maar misschien is de 12" versie dan al met bovenstaande specificaties...

JaZz.
 
Origineel geplaatst door JaZzMaN251
Kan iemand mij het verschil tussen FireWire 400 & 800 anders even uitleggen?
En wat het in de praktijk al dan niet meer opbrengt.
Ook zit er een PC Card slot in de 15" versie...

Misschien idd nog wat wachten op de G5, die dan wel weer meer gaat kosten, maar misschien is de 12" versie dan al met bovenstaande specificaties...

JaZz.
G5? don't get your hopes up... daar wordt al jaren over gespeculeerd maar er is nog nooit iets bevestigends over gelost bij Apple. ze krijgen de G5 niet genoeg gekoeld in een PB, zo liet ik me vertellen.

firewire 400 = 400Mbits/sec
firewire 800 = 800Mbits/sec (theoretische snelheden hé)

tot nu toe zijn er maar een paar externe hard disks en ik geloof maar 1 RME audio-interface op firewire 800 maar het duurt vast niet lang voor er veel meer spul komt, en dan is het altijd goed om daarop voorbereid te zijn.
 
Ok, op de G5 wacht ik dus niet :)

Ivm de FireWire...
Ik denk nu meteen aan interfaces op te nemen...
Hoeveel tracks zou ik dan bijvoorbeeld tegelijkertijd kunnen opnemen (met standaard kwaliteit, wat die ook mag zijn, ik ben er totaal nog niet in thuis -> 41.1kHz - 16bit?)?

Ik ga zeker geen grote bezettingen opnemen, ik ben nog maar aan het kennismaken met het hele gebeuren. Dus als het met FireWire 400 kan, hoef ik helemaal geen 800, niet?

JaZz.


Edit: Ik heb net gelezen dat de FireWire800 producten ook compatibel zijn met de 400 poorten, dan wel aan de 400 snelheid, maar daar moet misschien eerst m'n vraag hierboven beantwoord voor worden... Heb ik 800Mbps nodig?
 
m'n MOTU 828mk2 kan theoretisch tegelijk 20 kanalen in en 22 uit sturen over FW400, dus 42 audio kanalen tegelijk. genoeg zo? ;)

maar je kan het uitrekenen hé:

'aantal kanalen' x 'bit rate' x 'sample rate' = 'bandbreedte'

dus:

'aantal kanalen' = 400Mb / (16bit x 44k) = 570 op 16bit/44KhZ
'aantal kanalen' = 400Mb / (24bit x 96k) = 173 op 24bit/96KhZ

maar die theoretische getallen willen eigenlijk niet veel zeggen want je haalt nooit de theoretische maximumsnelheid en je computer moet het allemaal op tijd verwerkt krijgen (processor, hard disk, etc...). met veel kanalen is een snelle hard disk ook van belang!
 
Dus voor wat ik er wil mee doen is...

1. Firewire 400 genoeg!
2. De PowerBook 12" met al z'n specificaties genoeg om de volledige kracht van Firewire 400 te benutten.

(3. M'n portemonnee niet helemaal leeg als ik de 12" versie koop... ;) )

Is dit een goede redenering?
Zeg mij als ik verkeerd ben, want het is nogal belangrijk...
Ik wil graag ineens goed investeren in iets waar ik een paar jaar zoet mee ben, dan achteraf met een dure laptop te zitten waar ik toch niet mee kan doen wat ik wil...

JaZz. ;)
 
Origineel geplaatst door JaZzMaN251
Dus voor wat ik er wil mee doen is...

1. Firewire 400 genoeg!
2. De PowerBook 12" met al z'n specificaties genoeg om de volledige kracht van Firewire 400 te benutten.

(3. M'n portemonnee niet helemaal leeg als ik de 12" versie koop... ;) )

Is dit een goede redenering?
Zeg mij als ik verkeerd ben, want het is nogal belangrijk...
Ik wil graag ineens goed investeren in iets waar ik een paar jaar zoet mee ben, dan achteraf met een dure laptop te zitten waar ik toch niet mee kan doen wat ik wil...

JaZz. ;)
als je kan leven met het 1024x768 scherm en minder aansluit-flexibiliteit (ik heb bv. een adapter met 2 extra USB poorten in mijn PC-card slot zitten) lijkt me dat helemaal goed.
 
Origineel geplaatst door JaZzMaN251
Dus voor wat ik er wil mee doen is...

1. Firewire 400 genoeg!
2. De PowerBook 12" met al z'n specificaties genoeg om de volledige kracht van Firewire 400 te benutten.

(3. M'n portemonnee niet helemaal leeg als ik de 12" versie koop... ;) )

Is dit een goede redenering?
Zeg mij als ik verkeerd ben, want het is nogal belangrijk...
Ik wil graag ineens goed investeren in iets waar ik een paar jaar zoet mee ben, dan achteraf met een dure laptop te zitten waar ik toch niet mee kan doen wat ik wil...

JaZz. ;)

ik ben er tevreden mee al een half jaar en geen enkele crasch in logic of cubase of wat dan ook.
en die mac 12 inch houden zijn marktwaarde , dat kan je van ee pc laptop niet zeggen.
 
Origineel geplaatst door divi
als je kan leven met het 1024x768 scherm en minder aansluit-flexibiliteit (ik heb bv. een adapter met 2 extra USB poorten in mijn PC-card slot zitten) lijkt me dat helemaal goed.

* De 1024*768 resolutie zal wel al goed genoeg zijn op het 12" (hogere resoluties zullen moeilijk te lezen worden...)
* De USB poorten, daar heb ik misschien nood aan.
-> Printer, muis (jah, ik heb het niet zo voor laptop toughpads ;) ), ... Hmm, blijkbaar toch niet zo erg nodig...

Ik denk dat ik vrijwel tot een conclusie kan komen... al had ik graag een verlicht toetsenbord... *D

Enige bedenkingen zijn welkom!

JaZz.
 
Origineel geplaatst door JaZzMaN251
* De 1024*768 resolutie zal wel al goed genoeg zijn op het 12" (hogere resoluties zullen moeilijk te lezen worden...)
* De USB poorten, daar heb ik misschien nood aan.
-> Printer, muis (jah, ik heb het niet zo voor laptop toughpads ;) ), ... Hmm, blijkbaar toch niet zo erg nodig...

Ik denk dat ik vrijwel tot een conclusie kan komen... al had ik graag een verlicht toetsenbord... *D

Enige bedenkingen zijn welkom!

JaZz.

ik zelf heb een usb hub er aan voor een extra toetsen board en draadloze muis
en ook heb ik hem aangesloten op een pc net werk .

die 1074 resolutie is goed hoor
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top