Het gaat er niet om...

peterdh

Collabs
Lid sinds
13 april 2007
Berichten
2.876
Locatie
Santpoort-Noord
Een forumlid had ooit de handtekening: "Het gaat er niet om wat je hebt, maar wat je ermee hebt". Ik heb dat zelf ook. Je hoort en leest over apparatuur, maar met het ene apparaat krijg je een verdiepende relatie en met het andere niet. Soms is het ongeprezen gear waar ik het meeste aan heb.

Ik hoor graag jullie input over populaire en minder populaire gear waar jullie een goede relatie mee hebben :kimono:
 
Ik ben erg happy met mijn gecircuitbende Alesis Hr16 en mijn LXR drumsynth. Niet vanwege de interface maar puur om wat er uit komt. Deze gaan beide nooit meer weg!
Oh ja, en mijn Blofeld. Al zou dat eigenlijk de microwave xt moeten zijn maar die heb ik ooit verkocht. Nog steeds spijt van..
 
De akai rhythm wolf is een stevige drumbak met geweldige pads. Voor t geld kan je er best veel pret mee hebben… en ik hoop nog wat info te vinden om m te modden. Seperate outs bijvoorbeeld, en de range vd hats wat verruimen.
 
Ik had op de synth meet vorig jaar bewust de akai tom cat bij. Broertje van de rhythm wolf. Disco Toms Baby!! Niemand kon t schelen :dubbel:
 
Ik heb nog maar weinig gekocht waar ikniet heel snel een 'band' mee ontwikkelde.
Ik denk zelf dat dat komt omdat ik nog volop in het leer-process zit en voel me dus gedwongen word om de diepte in te duiken en de manual van A tot Z door te lezen. Dan forceer je dat misschien een beetje.

Wel groeit het een sneller dan het andere... de Waldorf Quantum en de BassStation 2 vond ik direct heel gaaf!
De Opsix en analog rytm moest eerst even rijpen, maar vind ik nu minstens net zo gaaf!

De Waldorf Quantum voel ik het meest bij... die vind ik ook gewoon supermooi...
Andere apparaten die me eenzelfde gevoel geven zijn de Steamdeck (game-device), maar ook de recent aangeschafte Push 3... Die dingen geven me allemaal een soort gevoel van... vrijheid (?), of ontdekking (?)...

Daarnaast ben ik denk ik ook heel makkelijk. Het voelt bij mij niet snel als miskoop (beperkt zich niet tot muziek gear) ik ben impulsief en koop makkelijk... wellicht omdat ik er vaak lol aan beleef (?) of misschien andersom, (!) en heb ik zodanig veel last van cognitieve dissonantie dat niks meer als miskoop voelt :dubbel:

Toch ben ik over het algemeen wel eerlijk naar mezelf over aankopen die achteraf niet zo succesvol waren (vind ik zelf):
curved-ultra wide monitor, Xbox one, Wii-U, Playstation VR, Gaming laptop.... allemaal shit die veel te duur was en ik deed er veel te weinig mee of het voldeed niet aan mn wensen...
De ergste was een Jackson RR24 gitaar met een dikke versterker erbij... een maandje lol... daarna niks meer mee gedaan... weer verkocht...
 
de Waldorf Quantum en de BassStation 2 vond ik direct heel gaaf!
Over de Quantum hoor ik je vaak positief. Ik ga eens wat demo's beluisteren. Hij heeft ook een analoog filter, net als mijn vroegere Microwave 1, die klonk ook best aardig.
 
Over de Quantum hoor ik je vaak positief. Ik ga eens wat demo's beluisteren. Hij heeft ook een analoog filter, net als mijn vroegere Microwave 1, die klonk ook best aardig.
Ik ben er zeker heel positief over.
Maar ik heb wel weinig vergelijkingsmateriaal hoor. Het was mn eerste hardware synth.

Er is een post hier op het forum over de waldorf quantum en iridium waar meerdere andere forum gebruikers ook hun positieve en negatieve mening uitvoerig hebben gedeeld als je er wat meer ervaringen van wilt lezen.

Demootje kijken/luisteren kan natuurlijk altijd! 😀
 
Dan zou ik enkel software gebruiken (ik ga dus niet akkoord).
Waar gaat het dan om?

"tone is everything" voor mij zeker. Dat een intrument een interface heeft dat daar invloed op heeft is belangrijk maar uiteindelijk gaat het om het geluid dat eruit komt bij je aanslaat.

Dus als bij jouw software aanslaat waarom zou je daar dan niet voor gaan?
Dan zou je dus nu kiezen om mindere muziek te maken dan je eigenlijk kan?

"tone is everything" betekent voor mij:
- tone of voice ( mens // intrument etc )
- Veel moeite doen voor de juiste tone. Experimenteren, engineren, techniek is daar wel belangrijk in.

Het punt is dat het om de output gaat.
Niet hoe je daar tot gekomen bent.
 
Waar gaat het dan om?

"tone is everything" voor mij zeker. Dat een intrument een interface heeft dat daar invloed op heeft is belangrijk maar uiteindelijk gaat het om het geluid dat eruit komt bij je aanslaat.

Dus als bij jouw software aanslaat waarom zou je daar dan niet voor gaan?
Dan zou je dus nu kiezen om mindere muziek te maken dan je eigenlijk kan?

"tone is everything" betekent voor mij:
- tone of voice ( mens // intrument etc )
- Veel moeite doen voor de juiste tone. Experimenteren, engineren, techniek is daar wel belangrijk in.

Het punt is dat het om de output gaat.
Niet hoe je daar tot gekomen bent.
We verschillen dus gewoon van mening. Voor mij is het proces even belangrijk als het resultaat - en er is wisselwerking.
Als mijn Polybrute een interface zoals een DX7 zou hebben, laat het dan maar.
Qua geluid (tone) is software in het algemeen niet minderwaardig aan hardware (in het algemeen), IMO. (voor zover je zo'n "algemene" vergelijking kan maken)
 
Voor mij is het proces even belangrijk als het resultaat
Voor mij ook, daarom werken veel plug-in's zo lekker.
Qua geluid (tone) is software in het algemeen niet minderwaardig aan hardware (in het algemeen),
Ja, ja Ik vind software dat van oorsprong digitaal is, zoals romplers en fm-synths, goed klinken in mijn DAW. Ik werk voornamelijk in-the-box, maar mijn (verkochte) hardware, vooral de echte analoge synths, klinkt echt beter
 
Niet dat ik mijn gelijk wil of hoef te hebben.
ik probeer meer jouw standpunt te snappen.

wat bedoel je dan met "het process"?
Als ik daar zelf over nadenk dan is "het process" toch altijd een intrument dat je manipuleerd maar waar geluid uit komt.
Dat geluid heeft een "tone" en die moet uiteindelijk emotie opwekken.

Dat instrument kan je stem zijn in een gesprek.
Een akkoestische gitaar, een plugin of een synth.
Het maakt dus niet uit wat het instrument is als de tone maar goed zit.

Dus het process en het instrument zijn wel degelijk belangrijk maar wat eruit komt toch meer "tone is everything" of dat nu in het process is of het eindresultaat.

Tone staat voor mij los van hardware/software analoog/digitaal. Dat is een saaie discussie.

"tone is everything" is een quote van Miles Davis btw.
 
hardware/software analoog/digitaal maakt niet uit inderdaad, inderdaad saai en subjectief.
sommige mensen vinden een muis en toetsenbord leuk, anderen een synth of een piano/gitaar/blokfluit whatever...
leuk om over te praten, zinloos om over te discussieren...

maar nu over het proces en het resultaat:

volgens mij is het alle 2 heel belangrijk.
Proces (hoe kom je aan geluid) en resultaat (het geluid/liedje) (als ik het even zo mag definieren, maar lees even verder... dan snap je wat ik bedoel).
Als het kut klinkt ga je het proces nooit waarderen. Als het kut bespeelt dan ga je weinig resultaat boeken.

dat brengt mij bij het volgende:
ik zou nog 'progressie' toevoegen (heb je het gevoel dat het ergens naar toe gaat?).

Process > resultaat > repeat > progressie
Als een van deze 3 dingen zou ontbreken zou ik er al heel snel geen zin meer in hebben om ergens door te gaan (of met een apparaat verder te spelen).

Die progressie is denk ik key in de waardering van je eigen creatieve werk met een appraat, instrument of project,
want pure 'emotie' kan je ook voelen (ik wel althans) bij iemand anders z'n resultaat of process.
(daarom luisteren we muziek van anderen toch?)

Sterker nog... met mijn eigen amateuristische gehannes is de toon zelden spot-on! en toch voel ik wel echte emotie (die de emotie van het muziek enkel luisteren ruim overstijgt!!) in de vorm van enthousiasme, (een tikje obsessieve) drive en vrolijkheid!
niet vanwege de toon, maar vanwege het gevoel van progressie (ik vind mijn nieuwe muziek/geluiden regelmatig beter dan wat ik daarvoor gemaakt heb, ongeacht wat anderen van mijn daar van vinden :dubbel:).
Het eindresultaat is bij mij niet zelden enkel een nieuwe synth-patch, een liedje wat ik nooit deel (zelfs niet hier :p) of een loopje van nog geen minuut waar ik vervolgens niks meer mee doe... hoe ik daar gekomen ben en hoeveel ik er van geleerd heb zodat het volgende keer beter klinkt ... daar doe ik het voor :)
 
Ik heb een erg goede relatie met mijn digitale piano Roland HP-505, niet voor het geluid maar voor het klavier (en de pedalen). Het Roland piano geluid ben ik langzaamaan volledig op afgeknapt. Daar hebben we gelukkig VSTs voor.
Maar hij speelt zo fijn. Ik denk niet dat er ook maar één synth of midi keyboard is met een beter klavier. Dus wat dat betreft is het een blijvertje, anders zou ik 'm vervangen door een synth of midi keyboard...
De huidige lichting high end stage/digitale piano's zouden wel weer ietsje beter moeten zijn qua klavier.
 
Niet dat ik mijn gelijk wil of hoef te hebben.
ik probeer meer jouw standpunt te snappen.

wat bedoel je dan met "het process"?
Als ik daar zelf over nadenk dan is "het process" toch altijd een intrument dat je manipuleerd maar waar geluid uit komt.
Dat geluid heeft een "tone" en die moet uiteindelijk emotie opwekken.

Dat instrument kan je stem zijn in een gesprek.
Een akkoestische gitaar, een plugin of een synth.
Het maakt dus niet uit wat het instrument is als de tone maar goed zit.

Dus het process en het instrument zijn wel degelijk belangrijk maar wat eruit komt toch meer "tone is everything" of dat nu in het process is of het eindresultaat.

Tone staat voor mij los van hardware/software analoog/digitaal. Dat is een saaie discussie.

"tone is everything" is een quote van Miles Davis btw.
Het proces = Alles wat je doet. Een keyboard/trompet/gitaar spelen, aan knoppen draaien, muis/keyboard gebruiken, met een hamer dingen kapotslaan (en opnemen he), etc...
Tone (geluid) = Alles wat je hoort. Van het geluid dat uit een instrument (of niet-instrument) komt tot het eindresultaat (een compleet 'muzikaal' werk), en alles ertussen.
 
Toon is ook alles wat je voelt. In het process als speler / maker of als je het eindresultaat terug luisterd.
Voor mij is dat het belangrijkste.
Maar goed zonder instrument // process ook geen toon.

Als je toon weg neemt kan je net zo goed in de tuin werken of koekjes bakken. :)
 
Als je iets niet hebt, kun je er ook niets mee hebben - dus de stelling klopt per definitie niet. Wederom een cabareteske spitsvondige tegeltjeswijsheid die verschrompelt in het koude licht van de logica.
 
Back
Top