Service en Garantie, grote verschillen per webwinkel, better safe than sorry

NandoPando

DOLLE MAN
Lid sinds
1 november 2018
Berichten
179
Locatie
Eindhoven
Ik heb recent de Oto Bim gekocht bij Midi Amsterdam, zij waren de enige die hem op voorraad hadden.
Kon nergens daar 123 ff de voorwaarden lezen, hoe lang bedenk tijd, hoeveel jaar garantie ect.
Geen zin om te wachten, dus maar besteld, want sws chill om 14 dagen hem uit te proberen, en te kijken of ik hem tof vind.

Na wat email verkeer, en een licht geïrriteerde medewerker later, kwam ik erachter dat ik maar een jaar garantie krijg op de Oto Bim. Nu lees ik dat OTO Machines zelf ook maar 1 jaar garantie geeft, nou zeg lekker dan, dan vertrouw je je eigen product ook niet echt. Wettelijk heb je in EU en dan weer ook in NL veel meer recht op garantie.

Ik begrijp dat een kleine winkel minder speelruimte heeft en moeilijk kan concurreren.
Toch zou je denken dat die dan zich zouden onderscheiden door een stukje extra service ofzo.

Soms levert een bepaalde webwinkel alleen de instrument/product die je wilt, maar de verschillen,, Ik weet wel dat Midi Amsterdam veel kleine boutiqe producten aanbieden die elder niet te krijgen is.

Toch,, denk ik dat ik de OTO Bim ga retourneren, en hem later dan maar kopen bij Gear4music die dus gewoon standaard 5 jaar garantie geeft.

Wat zijn jullie ervaringen hierin? ik wil graag kleine muziek winkels supporten, maar als na 1,5 jaar een instrument van 500€ kapot gaat, dan hecht ik opeens niet meer aan een kleine webwinkel zonder service. Jullie? Ik ben wel benieuwd, hebben jullie coulance ervaren bij webwinkels, of nachtmerrie's? Heeft er iemand zich moeten beroepen op wettelijke garantie?

Heb ff een opzetje gemaakt, van de meest populaire webwinkels, lijkt me goed om hier samen bij stil te staan, verschillen zijn echt bizar, 1 jaar of 5 jaar? Je zuurverdiende geld brand je maar 1 keer op. Toch kan het voor mij wel doorslaggevend zijn bij wie ik een instrument haal, zo heb ik bij Bax de extra zekerheid pakket bij Bax voor de Crumar Seven die niet bepaald goedkoop is. De Crumar Seven heeft niet de beste reputatie, en heeft nogal kuren, als ik internet moet geloven.

Niet zo zin om uren lang nu alle webwinkel voorwaarden door te gaan spitten, maar dit lijkt me wel mooi begin opzetje, ik denk dat service voorwaarde een steeds grotere rol gaan spelen.


Midi Amsterdam14 dagen zicht termijnRetour kosten niet vergoed1 jaar garantieNiet overdraagbaar
Dijkman muziek14 dagen zicht termijnRetour kosten niet vergoed2 jaar garantieNiet overdraagbaar
Thomann30 dagen zicht termijnRetour kosten niet vergoed3 jaar garantieNiet overdraagbaar
BaxMusic30 dagen zicht termijn (optioneel 60dagen)Retour kosten vergoed ( gratis ophaal service)3 jaar garantie (optioneel 2 jaar extra)overdraagbaar
Gear4Music30 dagen zicht termijn (optioneel 60dagen)Retour kosten vergoed5 jaar garantie( optioneel 5 jaar extra )?
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2022-01-10 om 20.07.33.png
    Schermafbeelding 2022-01-10 om 20.07.33.png
    247,6 KB · Bekeken: 194
  • Schermafbeelding 2022-01-10 om 20.12.27.png
    Schermafbeelding 2022-01-10 om 20.12.27.png
    382,9 KB · Bekeken: 147
  • Schermafbeelding 2022-01-10 om 20.06.12.png
    Schermafbeelding 2022-01-10 om 20.06.12.png
    375,3 KB · Bekeken: 152
  • Schermafbeelding 2022-01-10 om 20.06.41.png
    Schermafbeelding 2022-01-10 om 20.06.41.png
    931,5 KB · Bekeken: 152
Laatst gewijzigd:
Even over de retourkosten, als een product defect blijkt binnen de garantieperiode, dan moeten deze kosten vergoed worden. Ik neem aan dat het in tabel gaat over retourkosten als je het binnen de zichttermijn wil terugsturen om andere redenen? Dan is een leverancier inderdaad niet verplicht om die kosten te betalen.
 
Even over de retourkosten, als een product defect blijkt binnen de garantieperiode, dan moeten deze kosten vergoed worden. Ik neem aan dat het in tabel gaat over retourkosten als je het binnen de zichttermijn wil terugsturen om andere redenen? Dan is een leverancier inderdaad niet verplicht om die kosten te betalen.
Ja klopt idd, retour kosten is een stukje service die vooral grote webwinkels geven, zal ik mijn schema ff aanpassen hierop?
 
Ja, dat maakt het wat duidelijker. Geen gek idee trouwens om verschillen in service en garantie wat inzichtelijker te maken. :)

Het kan trouwens veel erger. Er zijn zaken die denken dat ze boven de wet staan, zie hier, en is ook elders al vaker op het forum besproken. Niet best.
 
Net overzicht. Goed ook om te wijzen op het niet overdraagbaar zijn van garantie het en der. Hoe vaak ik al heb zien staan ‘met nog 1,5 jaar garantie, Thomann bon krijg je erbij’. Nou, daar heb je dus niks aan, tenzij de persoon van wie je het koopt zo aardig is om de communicatie voor je te doen.
 
Net overzicht. Goed ook om te wijzen op het niet overdraagbaar zijn van garantie het en der. Hoe vaak ik al heb zien staan ‘met nog 1,5 jaar garantie, Thomann bon krijg je erbij’. Nou, daar heb je dus niks aan, tenzij de persoon van wie je het koopt zo aardig is om de communicatie voor je te doen.
Ja dat garantie is wel echt een dingetje, winkels maken het zo makkelijk mogelijk om snel te kopen, maar zodra is niet werk of stuk gaat zijn ze sws opeens een stuk minder snel.. net als oude winkels waar ze vaak wel een roltrap naar boven hadden en een normale trap naar beneden :kont:
 
Commerciële garantie en wat de wettelijke garantie genoemd wordt zijn wel twee verschillende dingen. Wettelijke garantie betekent gewoon dat een product moet voldoen aan hetgeen je ervan mag verwachten. Hierin moet je als koper wel aantonen dat het product niet voldoet, tenzij zich een gebrek voor doet in de eerste 6 maanden (product gekocht voor 1-1-22) of 12 maanden (gekocht vanaf 1-1-22) na levering.
 
Wat zijn jullie ervaringen hierin? ik wil graag kleine muziek winkels supporten, maar als na 1,5 jaar een instrument van 500€ kapot gaat, dan hecht ik opeens niet meer aan een kleine webwinkel zonder service. Jullie? Ik ben wel benieuwd, hebben jullie coulance ervaren bij webwinkels, of nachtmerrie's? Heeft er iemand zich moeten beroepen op wettelijke garantie?
Misschien goed om te vermelden dat er buiten de officiele garantieperiode nog zoiets is als welke verwachting je mag hebben van een product, in zo'n geval zal je dan via een procedure het moeten proberen, als je daarvoor een verzekering hebt dan kan dat wel de moeite van het proberen waard zijn.
In het geval zoals een instrument van 500 euro wat na 1 1/2 jaar stuk gaat lijkt het me dat je voor zo'n aankoop wel mag verwachten dat deze wel langer mee gaat.
 
Misschien goed om te vermelden dat er buiten de officiele garantieperiode nog zoiets is als welke verwachting je mag hebben van een product, in zo'n geval zal je dan via een procedure het moeten proberen, als je daarvoor een verzekering hebt dan kan dat wel de moeite van het proberen waard zijn.
In het geval zoals een instrument van 500 euro wat na 1 1/2 jaar stuk gaat lijkt het me dat je voor zo'n aankoop wel mag verwachten dat deze wel langer mee gaat.

Het enkele feit dat een product kapot is na anderhalf jaar maar het een langere te verwachten levensduur heeft is alleen geen bewijs dat het product non-conform is. Mocht je geen rechtsbijstandverzekering hebben kan een winkel die aangesloten is bij een geschillencommissie ook verstandig zijn. Je kunt dan eenvoudig en voor weinig geld zelf een zaak daar aanmelden. Voor een product van 500 euro ga je geen procedure bij een rechtbank voeren op eigen kosten.
 
Kijk dit zijn best wel goede tips! Ik denk dat juist kleine winkels zich hier in zouden moeten onderscheiden, en extra flexibel zouden moeten zijn. Maar goed makkelijk zeggen. Zou wel chill zijn als die garantie voorwaarde wat meer aangescherpt zouden kunnen worden, altijd die verwarring. En meestal trek je zelf aan het kortste eind.
 
Kijk dit zijn best wel goede tips! Ik denk dat juist kleine winkels zich hier in zouden moeten onderscheiden, en extra flexibel zouden moeten zijn. Maar goed makkelijk zeggen. Zou wel chill zijn als die garantie voorwaarde wat meer aangescherpt zouden kunnen worden, altijd die verwarring. En meestal trek je zelf aan het kortste eind.

Ja, bij winkels die zijn aangesloten bij thuiswinkel waarborg kun je in ieder geval naar de geschillencommissie en kun je ook klachten indienen via thuiswinkel waarborg. Dat is vooral handig als je geen reactie krijgt van de betreffende winkel.

Vanaf 1-1-22 zijn er met betrekking tot commerciële garantie ook wijzigingen aangebracht, bijvoorbeeld in reclame gegarandeerde eigenschappen vallen dan ook onder de garantie. Echter over inhoud van garantie zijn er geen regels. Commerciële garantie is geen verplichting en is dus een extra onderdeel van de overeenkomst. Wat de wettelijke garantie wordt genoemd is echt iets anders.
 
Kijk dit zijn best wel goede tips! Ik denk dat juist kleine winkels zich hier in zouden moeten onderscheiden, en extra flexibel zouden moeten zijn. Maar goed makkelijk zeggen. Zou wel chill zijn als die garantie voorwaarde wat meer aangescherpt zouden kunnen worden, altijd die verwarring. En meestal trek je zelf aan het kortste eind.

Lullige is dat juist die kleine winkels daar niks voor terug zien. Grote winkels zorgen voor steeds kleiner wordende marges, waarin kleinere winkels wel mee moeten gaan willen ze een beetje relevant blijven: minder verdienen, maar wel meer doen? Uiteindelijk is het 'onze eigen dikke schuld' dat de service er niet beter op wordt: we betalen er immers ook simpelweg niet meer voor, want alles moet goedkoper, verzenden goedkoper, gratis terug kunnen sturen, geen open verpakking meer accepteren (want b-stock), etc etc.
 
Lullige is dat juist die kleine winkels daar niks voor terug zien. Grote winkels zorgen voor steeds kleiner wordende marges, waarin kleinere winkels wel mee moeten gaan willen ze een beetje relevant blijven: minder verdienen, maar wel meer doen? Uiteindelijk is het 'onze eigen dikke schuld' dat de service er niet beter op wordt: we betalen er immers ook simpelweg niet meer voor, want alles moet goedkoper, verzenden goedkoper, gratis terug kunnen sturen, geen open verpakking meer accepteren (want b-stock), etc etc.

Tja, als je boodschappen gaat doen, kijk je wellicht ook naar de prijs verschillen? Ik orienteer mij via youtube en koop online, muziek winkel is voor mij vaak niet echt nodig. Meestal is het gene wat ik wil kopen niet eens in de winkel als show model aanwezig,, dus wat heb ik er dan aan.

Verschillende spelers bieden hetzelfde product aan, concurrentie is dan het enige nog wat verschil kan maken toch?
Voor mij persoonlijk is goedkoper niet nummer 1, sommige webwinkels bieden hetzelfde product aan voor 20€ minder maar dan minder betere voorwaarde of garantie.
Ik meen me trouwens te herinneren dat Bax eerst 60 dagen niet goed geld terug had, dat is nu 30 dagen en voor 60 dagen moet je extra betalen.

Op de Crumar Seven krijg ik van de fabrikant maar een jaar garantie, terwijl dat ding 1899€ kost =( dan ben ik blij dat ik vanuit Bax 3 jaar garantie krijg, en ik betaal dan graag 50€ extra voor 2 jaar erbij. Bij het betalen ging deze service afrekenen mis, na mail verkeer hebben ze uit coulance hem gratis gegeven. Kijk dat is service if you ask me.
Dat ik vervolgens een verouderd model krijg, en de poten kapot zijn, dat is een ander verhaal :stupid
 
Misschien goed om te vermelden dat er buiten de officiele garantieperiode nog zoiets is als welke verwachting je mag hebben van een product, in zo'n geval zal je dan via een procedure het moeten proberen, als je daarvoor een verzekering hebt dan kan dat wel de moeite van het proberen waard zijn.
In het geval zoals een instrument van 500 euro wat na 1 1/2 jaar stuk gaat lijkt het me dat je voor zo'n aankoop wel mag verwachten dat deze wel langer mee gaat.

Ik blijf dit best wel irritant vinden, een fabrikant geeft garantie, en kan daarmee spelen tot het minimum, blijkbaar een jaar, en dan heb je ook nog wettelijk garantie, en dan heb je verwachtingen van een product. Allemaal zo'n ontzettend grijs gebied. Zouden ze naar mijn idee toch echt wat meer helderheid aan mogen geven.
 
Ik blijf dit best wel irritant vinden, een fabrikant geeft garantie, en kan daarmee spelen tot het minimum, blijkbaar een jaar, en dan heb je ook nog wettelijk garantie, en dan heb je verwachtingen van een product. Allemaal zo'n ontzettend grijs gebied. Zouden ze naar mijn idee toch echt wat meer helderheid aan mogen geven.

Wettelijke garantie en wat je mag verwachten van een product is hetzelfde. Dit houdt gewoon in dat een product moet voldoen aan hetgeen je ervan mag verwachten op grond van het product en de overeenkomst. Buiten de periode van 6 of 12 maanden na levering draag je dan als koper wel de bewijslast dat het product non-conform is (dat het dus niet voldoet aan de verwachtingen die je mag hebben).
Garantie zoals je kent is commerciele garantie. Hier draagt doorgaans de garantievertrekker de bewijslast. Deze garantie is geen verplichting en de inhoud ervan is vrij.
 
Dit is nogal een grijs gebied, want hoewel jij als klant verwacht dat een product 5 jaar mee moet kunnen, kan de fabrikant beweren dat het gebouwd is om 2 jaar mee te gaan. En de catch is dat jij als klant aantoonbaar moet maken dat jij gelijk hebt.
 
Een b stock overzicht lijkt me ook wel wat. Geen geld retour maar bon, bij keymusic. En kortere garantie.
en dat is vast weer anders elders. Bax betaalt trouwens bij retour ook niet alles terug als je een plastic zakke open hebt getrokken met kabels enz (staat op hun website)
 
Ik heb tshijt aan garantie. leuk dat het er is
1 grote bedrog bende.

Schemas en service manuals moet ik hebben zodat ik mn spullen 20+ jaar kan onderhouden en herstellen.

Niemand wil natuurlijk dat je spullen lang onderhoud en herstellen is al helemaal een Big NONO.
 
Dit is nogal een grijs gebied, want hoewel jij als klant verwacht dat een product 5 jaar mee moet kunnen, kan de fabrikant beweren dat het gebouwd is om 2 jaar mee te gaan. En de catch is dat jij als klant aantoonbaar moet maken dat jij gelijk hebt.

Er zijn geen regels te maken die voor ieder product aangeeft hoe lang het mee moet gaan. Je ziet wel in sommige gevallen. Dit is dan geen wet en regelgeving maar je hebt wel een lijst van uneto Vni met aantal productgroepen en de te verwachten levensduur. Deze lijst wordt in de rechtspraak wel gebruikt. Maar dan nog een product dat kapot gaat kan ook gebeuren doordat iemand het zelf kapot heeft gemaakt. Dat het eerder kapot gaat dan de te verwachten levensduur is dus geen bewijs.

Aantonen doe je door het te onderbouwen met bewijs. De producent kan wel zeggen dat het x jaar is, maar dat maakt het ook geen vaststaand feit. Overigens heb je met de producent vaak niets te maken want bij non-conformiteit spreek je de verkoper aan. Bewijs kan wel een probleem zijn. Voor een gerechtelijke procedure heb je vaak een rapport van een onafhankelijke expert nodig. Daar zit een serieus prijskaartje aan en tenzij je gelijk krijgt zijn die kosten voor jezelf. Maar goed voor lage bedragen is een procedure bij de rechter sowieso onverstandig. Bij de geschillencommissie wordt er doorgaans een deskundige ingeschakeld zonder dat je hier extra kosten voor maakt.

In de praktijk betekent het dus vaak wel dat je er vooral bij gebaat bent er met de verkoper uit te komen. Als de verkoper geen kant met je op wil kun je beter je verlies nemen.
 
Lullige is dat juist die kleine winkels daar niks voor terug zien. Grote winkels zorgen voor steeds kleiner wordende marges, waarin kleinere winkels wel mee moeten gaan willen ze een beetje relevant blijven: minder verdienen, maar wel meer doen? Uiteindelijk is het 'onze eigen dikke schuld' dat de service er niet beter op wordt: we betalen er immers ook simpelweg niet meer voor, want alles moet goedkoper, verzenden goedkoper, gratis terug kunnen sturen, geen open verpakking meer accepteren (want b-stock), etc etc.
Klopt naar mijn mening niet helemaal. Zie dit nieuwsbericht en Synthforum topic. De grote jongens hebben prijsafspraken gemaakt. We betalen dus nog steeds te veel voor onze spullen.

In mijn ervaring (en dan heb ik het over 30 jaar geleden) deden de kleine ondernemers altijd moeilijker over retourneren, garantie etc. dan de grote. Die kleine ondernemers hebben het geld dat jij gisteren betaalde nl. al uitgegeven in de Supermarkt aan eten. Ze hebben eenvoudigweg de middelen niet om je service te verlenen. Maar daarover kunnen we nog heel lang discussiëren. Gek genoeg ben ik wel een anti-globalist. Grote bedrijven en instanties (zoals de Overheid, verzekeraars en banken) hebben te veel macht omdat ze zo'n beetje een monopolie positie hebben. Als je klachten hebt bij Ziggo over de ontvangst hebben ze het liefst dat je overstapt naar KPN en omgekeerd. Ze weten van elkaar dat het haasje over is. Twee bedrijven, één gedachte. Ik persoonlijk zie dat niet meer als 2 bedrijven. Neem bijvoorbeeld Gamma en Karwei. Dat zijn helemaal geen twee bedrijven: het is er 1. "Gamma is, samen met de bouwmarktketen Karwei, een winkelformule van Intergamma" [Wikipedia].

Zolang er gezonde concurrentie is van heel veel middelgrote en een paar grote zitten we wel goed. Maar dat kunnen we wel schudden. Alle middelgrote bedrijven zijn verdwenen omdat ze opgekocht zijn door globalisten als Intergamma. Maar wil ik daarom die winkeltjes van 1 enkele (ranzige) zeurende eigenaar terug? Neen. Ik wil de gulden middenweg.
 
Back
Top