Korg MS-20 Mini analoge synthesizer

Beetje merkwaardig dat al die analoog/vintage liefhebbers vallen over een beetje ruis. Vroeger was echt niet alles beter :-)
 
Hoe reageert die mk1 als je de filter helemaal dicht draait? Zie mijn eerder geposte filmpje. Daar lekt de ruis door de vca, zelfs als de filter helemaal dicht is en er geen noot te horen is. Hoe gaat dat op een origineel?
Dus we hebben het dan over een outputruis die altijd aanwezig zou zijn als het klavier de vca open drukt? Bij gelegenheid eens testen. In ieder geval me nog nooit opgevallen zoals in dat filmpje, maar ik speel nooit zonder klank dus...
 
Nee, bij die Mini's die ik heb gehoord was het echt een heel stuk erger vergeleken met het origineel of de full size reissues. Beetje ruis in, vooral oudere, analoge bakken is normaal.
Bij mijn mini's was het echt niet te doen en niet vergelijkbaar met welke oude bak dan ook. Echt een ontwerpfout volgens mij en met reverb of delay al helemaal niet te doen met gefilterde sounds. 4 originele MS20's gehad en allemaal muisstil in vergelijking met de mini.
 
Maak een lijstje met wat ik moet testen en ik zet 3 versies naast elkaar en doe n video.

Ik heb de mini, de desktop en de mk1
 
Zal binnenkort ook even een mini uitpakken en naast de mk 1 zetten.
Als zoveel verstandige mensen hier dit is opgevallen, ga ik het nog een keer goed en serieus beluisteren.

Heb ooit een mini direct uit Japan laten komen, misschien is die met andere specs van de band gekomen?
 
Ik ben heel benieuwd naar de test vergelijkingen, en ik stel de koop van de mini dan nog maar even uit. ;)
 
Bij mijn mini's was het echt niet te doen en niet vergelijkbaar met welke oude bak dan ook. Echt een ontwerpfout volgens mij en met reverb of delay al helemaal niet te doen met gefilterde sounds. 4 originele MS20's gehad en allemaal muisstil in vergelijking met de mini.
Dat had ik ook gemerkt. Ik wilde een mini kopen om mijn vintage Mk-II niet mee naar optredens te slepen. Met gevulde portemonnee naar de winkel en omdat ik toch even tijd had heb ik 'm in de winkel een half uurtje uitgeprobeerd. Ik vond de ruis onwerkbaar, dat was geen beetje achtergrondruis maar erg nadrukkelijk aanwezig. Dus met lege handen de winkel verlaten. Wellicht is het inderdaad een tijdelijk issue geweest in het productieproces.
 
Wat ik me herinner was dat ze uitverkocht waren, ik kocht er een uit de etalage bij keymusic die er stond voor demo. (mogelijk dus uit de eerder batch voor de ruis versie??) Wat later werden ze terug leverbaar en hoorde ik die klachten van de ruis bij mensen, de uitleg online was dat Korg de vraag niet kon volgen en een ander bedrijf had ingeschakeld voor de bouw. Die reeks zou ruisen. Jullie willen een bron? Ik zal ff googlen... Ik had t zelf ook maar ergens gelezen.

I read that Korg were lax QA wise on the production line in China and that inferior components crept into some batches. The noise itself is AFTER the filter, so cannot be filtered out. On the original it was BEFORE the filter and could be filtered out

Google zelf even 'korg ms 20 mini noise china' en er duiken wel wat hits op
 
Ik ben heel benieuwd naar de test vergelijkingen, en ik stel de koop van de mini dan nog maar even uit. ;)
Even kijken of ik er komend weekend al aan toe kom.
Moet in m'n opslag duiken.
 
Ik heb zonet mijn échte oude *D **vintage** *D Mk1 IC35 schreeuwfilter MS20 eens de ruistest laten doen. Filters dicht, 1 VCO vol in de mix, alle cutoff modulaties uit, toets aanslaan. Conclusie: als je hem luid zet, hoor je een plopje of ruisje (al naargelang de settings van ENV1) doordat ENV1 de VCA open duwt en er dan een beetje ruis door komt. Doen de oudjes dat dus ook? Ja, dit oudje in ieder geval wel. Het is echter minimaal. Net wanneer je denkt dat hij een serieuze lek heeft, moet je het filter eens terug open draaien om dan te concluderen dat hij LOEIHARD stond en de signaal/ruisverhouding dus best OK is. Als je hem met filter open op een beperkt volume zet, kan ik eigenlijk geen ruis horen met filter dicht.

Dus is er ruis? Ja. Problematisch? Nee. Sommige Mini demo's die ik gehoord heb leken me doorheen de computer een veel hogere noisefloor te hebben.

Disclaimer: geen idee of mijn Mk1 nog helemaal op spec is. Hij klinkt in ieder geval wel gruwelijk schreeuwend BRUUT met overdrive patches, dus wat het antwoord ook is: I like it. Vloer aan het trillen. :{
 
Op ModWiggler staat dit:

by kvitekp » Mon Feb 09, 2015 5:34 pm

There is an interview with the original MS-20 designers who were also responsible for MS-20 Mini design where the guy with the big glasses says that the transistors used in the KORG35 circuit early MS-20s were based on are not available anymore, so they had to use the replacement part which is a lot noisier. They considered less noisy transistors, but that changed the sound character, so they went for the character, despite the noise. I compared my MS-20 Mini with friends early MS-20, and the latter one is less noisy, however noise floor is still pretty high.

I also have MS-20 Kit, with both filters... the earlier filter is just as noisy as on MS-20 Mini, however the later one is pretty quiet.

/Peter

Ik heb ook een interview gevonden, maar de betreffende opmerking is mij daarin niet opgevallen....
 
ik heb nog niets klaargezet om te testen want andere prioriteiten maar herinner me dat de ms20 mini inderdaad gate tikjes laat horen als je op n toets duwt. Maar ik denk dat de oude dat ook doet.
Normaal heb ik nog wel ergens n video waar ik dat toon, ik zal eens graven op yt



Als je 3 SF helden wil zien met elk hun minimoog, dat staat er ook ergens op, zelfde account =)
 
Laatst gewijzigd:
Dat is hem. Dat geel lampje dat oplicht op de Minimoog is het waarschuwingslampje voor de structurele stabiliteit van het gebouw.
 
Juist, ik moet de factuur van de verhuurder nog een keer verhalen op die 2 kerels met hun oude zooi die gans de voorgevel hebben laten scheuren :stupid
Met zo'n reissue heb je zo'n ellende niet voor :mega:
 
Back
Top